Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta12311.06.20208

11891-2019 (11 02 00)

Elintarvikelain mukainen hallintopakkoasia koskien Hempaattinen Oy:n valmistamaa, markkinoille saattamaa ja hallussa olevaa hyväksymätöntä uuselintarviketta, kannabinoideja sisältävä hamppuöljyä

Tiivistelmä:

Hempaattinen Oy on ympäristöterveyden antamista kehotuksista ja määräyksestä huolimatta toteuttanut hyväksymättömän uuselintarvikkeen takaisinvedon puutteellisesti eikä tuotteita ole siten saatu pois kuluttajilta eikä markkinoilta. Lautakunnalle ehdotetaan, että toimijalle asetetaan uhkasakko hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen Hamppuöljyn, takaisinvedon suorittamiseksi, takaisinvedettyjen tuotteiden hävittämisen suorittamiseksi sekä pyydettyjen puuttuvien tietojen toimittamiseksi ympäristöterveydelle.

Rlupalk § 123

Ympäristöterveys, terveystarkastajat Sanna Stark ja Päivi Nurmi, ympäristölakimies Nina Mattila ja ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 3.6.2020:

Tiivistelmä:

Toimija

Hempaattinen Oy

Hutinkuja 80

21340 Tortinmäki

info@hempaattinen.fi

Yhteyshenkilö XXXXX

Toimipaikan nimi ja osoite

Hempaattinen Oy

Hutinkuja 80

21340 Tortinmäki

Y-tunnus: 2969979-1

Asian aiemmat vaiheet

Turun ympäristöterveys on saanut 30.8.2019 valvontapyynnön Ruokavirastolta, jonka mukaan Turun alueella toimiva yritys Hempaattinen Oy (Hutinkuja 80, 21340 Tortinmäki/Turku, y-tunnus: 2969979-1) myy ja markkinoi kannabinoideja sisältävää valmistetta. Yrityksellä on verkkokaupassaan myynnissä Hempaattinen Hamppuöljy, joka sisältää hampunsiemenöljyä sekä kannabinoidipitoista hamppu-uutetta. Yritys on toimittanut tuotetta myyntiin myös muille jälleenmyyjille. Kannabinoideja sisältävät hamppu- tai muut kasviuutteet katsotaan EU:ssa hyväksymättömäksi uuselintarvikkeeksi, jonka markkinoille saattaminen vaatii uuselintarvikeluvan. Elintarvike, joka sisältää hyväksymättömiä uuselintarvikkeita, tulee poistaa markkinoilta (takaisinveto). Ruokavirasto on pyytänyt Turun kaupungin elintarvikevalvontaa ryhtymään tarvittaviin valvontatoimenpiteisiin määräystenvastaisen tuotteen takaisinvedon varmistamiseksi.

Elintarvikealan toimijoiden velvollisuutena on, kun tuote ei ole elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten mukainen ja kun tuote on mennyt jo kuluttajille:

a) poistaa elintarvike markkinoilta (takaisinveto)

b) ilmoittaa takaisinvedosta valvontaviranomaisille (takaisinvetolomake)

c) ilmoittaa kuluttajille tuotteen virheestä ja takaisinvedon syystä sekä tuotteiden palauttamistavasta (esim. palauttamisesta ostopaikkaan).

Turun ympäristöterveys on ohjeistanut toimijaa sähköpostitse (info@hempaattinen.fi) ja puhelimitse useita kertoja Ruokaviraston valvontapyynnön toimenpiteisiin ryhtymistä varten 2.9.2019 lähtien. Hempaattinen Oy:n yhteyshenkilöksi nimetty Janne Kruunari on puhelimitse 4.9.2019 kertonut, että valmistuttavat hamppuöljyä myös kahdella sopimusvalmistajalla, koska Tortinmäen tilat eivät riitä tuotantoon. Hän ei kuitenkaan suostunut kertomaan näiden sopimusvalmistajien tietoja sitä kysyttäessä.  Lisäksi Kruunari kertoi, että käynnissä on neuvottelut uusista sopimuksista.

Turun ympäristöterveyden toimesta Hempaattinen Oy:n tiloihin suoritettiin ennalta sovittu tarkastuskäynti 24.9.2019. Tarkastuksella oli läsnä mm. yhteyshenkilönä toiminut Janne Kuunari ja Diinu Ohvo. Tilat on vuokrattu syyskuun lopulla 2018 ja kehitystyö hampun parissa on aloitettu tällöin. Liiketoiminta ja markkinointi on aloitettu keväällä 2019. Tarkastuksella Kruunari kertoi, että toimijalla on omaa tuotantoa sekä sopimusviljelijöitä hampun kasvattamisessa. Tortinmäen tuotantotiloissa on valmistettu hamppuöljyä sekä hamppurasvaa. Lisäksi kehitteillä on uroshampusta hamppuöljytuote, joka ei ole ollut markkinoilla (tehty noin 180 pulloa). Tuotantokapasiteetti hamppuöljyllä on tällä hetkellä 10 000 pulloa (a´30 ml) viikossa. Kruunari kertoi käytettävän hamppulajikkeen olevan finola. Uuselintarvikkeen valmistusprosessissa hyödynnetään koko kasvi, vartta lukuun ottamatta. Vähittäismyynti tapahtui tällä Ruohonjuuri-ketjun, Life-myymälöiden sekä muiden pienempien kivijalkamyymälöiden kautta. Hempaattinen Oy:llä oli nettisivut tuotteiden jälleenmyyntiä varten. Lisäksi tuotetta on myyty ulkomaille mm. Japaniin ja Kanadaan. Kruunari kertoi, että sillä hetkellä markkinoilla oli arviolta 2000-2500 pulloa myynnissä ko hamppuöljyä. Tarkastuksella sovittiin hänen kanssa, että tuote vedetään pois markkinoilta ja takaisinvetoilmoitus tehdään ja toimitetaan Turun kaupungin ympäristöterveyteen sekä Ruokavirastoon 27.9.2019 mennessä.

Takaisinvetoilmoituksessa pyydetään toimittamaan viranomaisille Ruokavirastoon ja yrityksen kotikunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle mm. seuraavat tiedot: takaisinvedosta vastaavan yrityksen tiedot, takaisinvetoa koskevan tuotteen (elintarvikkeen) tiedot, elintarvikkeen valmistaneen yrityksen tiedot, takaisinvedon aiheuttavan virheen kuvaus, virheellisen tuotteen markkinoilla oloaika, virheellisen tuotteen valmistusmäärä, markkinoilla olevien virheellisiä tuotteiden lukumäärä, mihin virheellisiä tuotteita on myyty, onko virheellisiä tuotteita myynnissä muissa EU maissa, toteutetut tai suunnitteilla olevat takaisinvetotoimen­piteet, toteutetut tai suunnitteilla olevat ilmoitukset kuluttajille ja kuvaus mitä takaisinvedetyille tuotteille on tarkoitus tehdä.

Turun ympäristöterveys sai osin puutteellisesti täytetyn takaisinvetoilmoituksen toimijan nimeämältä edustajalta (Panu Isokangas) sähköpostitse 27.9.2019. Turun ympäristöterveys ohjeisti puutteellisesti täytetystä takaisinvetoilmoituksesta yhteyshenkilöä puhelimitse ja sähköpostilla useita kertoja. Turun ympäristöterveys oli yhteydessä 1.10.2019 takaisinvedosta vastaavaan yhteyshenkilöön ja kertoi tuotetta olevan myynnissä useissa verkkokaupoissa, joista toimija ei ole viranomaiselle ilmoittanut.  Yhteyshenkilöä kehotettiin ulottamaan takaisinveto koskemaan kaikkia jälleenmyyntipaikkoja, myös Turun kaupungin ympäristöterveyden selvittämiä verkkokauppoja. Lisäksi ohjeistettiin, ettei yrityksen omilla verkkosivuilla oleva ilmoitus ”Juuri nyt ei myynnissä!” ole riittävä. Perjantaina 4.10.2019 yhteyshenkilöltä tuli tieto, ettei hän pysty ko. tietoja toimittamaan, koska näitä ei hänen hallussaan edelleenkään ole.

Turun ympäristöterveys kehotti 12.10.2019 sähköpostitse, että määräaika puuttuvien tietojen toimittamisella on 20.10.2019. Toimija ei toimittanut annettuun määräaikaan mennessä pyydettyjä lisätietoja.

Ympäristöterveyspäällikkö on 26.11.2019 § 166 antanut toimijalle määräyksen, jossa on edellytetty elintarvikelain 55 §:n, 56 §:n, 57 §:n ja 59 §:n nojalla, että Hempaattinen Oy tekee seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

  1. Uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljy valmistus, kaupanpito ja muu luovutus sekä markkinointi on kielletty. Hyväksymätöntä uuselintarviketta, Hempaattinen hamppuöljy, ei saa valmistaa, välittää, luovuttaa eteenpäin tai markkinoida.
  2. Toimija on määrätty toimittamaan puuttuvat tiedot kirjallisesti takaisinvedon riittävyyden varmistamiseksi Turun ympäristöterveyteen. Vaaditut tiedot ovat luettelo jälleenmyyntipisteistä, tarkat valmistusmäärät ja myyntiyksiköiden lukumäärät jälleenmyyntipistettä kohden sekä toimitusajankohdat. Tämän lisäksi toimijan on tullut kirjallisesti ilmoittaa takaisinvedetyt määrät jälleenmyyntipaikkaa kohden sekä tuotteiden palautuspäivämäärät. Lisäksi varastosaldo ja tuotteen varastointipaikat osoitteineen tulee ilmoittaa. Tämän lisäksi toimijan on tullut ilmoittaa Turun ympäristöterveyteen sopimusvalmistajat.
  3. Hyväksymättömän uuselintarvikkeen takaisinvedosta ja sen syystä tulee olla asiakkaiden nähtävillä tiedote kaikkien myyntipaikkojen verkkosivuilla, joissa tuotetta on ollut myynnissä. Takaisinvetotiedote tulee olla esillä kunnes takaisinvedon onnistuminen on Turun ympäristöterveyden viranomaisten toimesta varmistettu. Turun ympäristöterveyspäällikkö on lisäksi määrännyt, että jälleenmyyntipaikkoihin tehty tiedote ja sen levikki tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen sekä laatia uuselintarvike Hempaattinen hamppuöljyn takaisinvedosta ja sen syistä tiedote kuluttajille, joka tulee julkaista riittävän laajasti lehdissä. 
  4. Päätöksen kohteena olevat hyväksymättömät uuselintarvikkeet on määrätty hävitettäväksi. Edellä kuvatut toimenpiteet tulee tehdä todisteellisesti viranomaisvalvonnassa.
  5. Hempaattinen Oy:n on tullut ilmoittaa kirjallisesti viimeistään viikon kuluttua päätöksen tiedoksi saannista Turun kaupunkiympäristötoimialan ympäristöterveyteen, mihin toimenpiteisiin yritys ryhtyy Hempaattinen hamppuöljyn suhteen. Toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi viranomaisvalvonnassa ja niihin liittyvistä yksityiskohdista edellytetty sovittavan erikseen Turun kaupunkiympäristötoimialan ympäristöterveyden kanssa.
  6. Lisäksi päätöksessä on todettu toimijan vastaavan kaikista päätöksessä vaadituista toimenpiteistä ja hävittämisestä aiheutuvista kustannuksista.

Päätös on määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §).

Ennen määräyksen antamista toimijalle on varattu mahdollisuus kirjallisen vastineen antamiseen. Vastine on tullut toimittaa 21.11.2019 mennessä. Hakijan vastine on saapunut ympäristöterveyteen 10.12.2019 eli merkittävästi määräajan jälkeen ja asiassa on tehty jo päätös 26.11.2019. Vastineen mukaan toimijan toimittama takaisinvetoilmoitus on ollut puutteellinen, koska 90 %:a tuotteista on myyty luontaistuotteiden tukkurin kautta, jolta ei ole saatu ajoissa tietoa, mihin tuotteita on mennyt ja kuinka paljon. Toimijan mukaan tiedote takaisinvedosta on julkaistu toimijan facebook ja verkkosivuilla tuotteen Hempaattinen hamppuöljy sivuilla ja 16.11.2019 tuote olisi poistettu kokonaan verkkokaupasta. Toimija katsoo vastineessaan, että se on tehnyt kaiken tarpeellisen takaisinvetotiedon välittämiseksi edelleen myyjillä ja kuluttajille lukuun ottamatta tiedotteen lähettämistä STT:lle, jonka toimija on luvannut tehdä pian vastineen jättämisen jälkeen. Toimija ei ole vastineen mukaan ilmoittanut palautuneiden tuotteiden määrää, koska he eivät ole vaatineet palauttamaan tuotteita välittömästi eivätkä ole edellyttäneet, että pienet jälleenmyyjät palauttavat tuotteet takaisin. He ovat kuitenkin vaatineet, ettei jälleenmyyntiä jatketa ja he ovat varmistanee, että tuotteet eivät ole markkinoilla. He ovat vastineensa mukaan hävittäneet itse luontaistuotteiden tukun kautta saamansa tuotteet 483 pulloa ja lisäksi heillä on yhdeltä jälleenmyyjältä saamansa tuotteet 52 pulloa, jotka he voivat toimittaa ympäristöterveyteen.

Päätöksen perustelut

Yleisen elintarviketurvallisuusasetuksen (EY) N:o 178/2002 mukaan markkinoille saatettavien elintarvikkeiden tulee olla turvallisia. Samaisen asetuksen mukaan elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät. Unionin yleistä elintarvikelainsäädäntöä sovelletaan myös unionin markkinoille saatettuihin uuselintarvikkeisiin.

Uuselintarvikeasetuksen (EU) 2015/2283 mukaan uuselintarvikkeella tarkoitetaan mitä tahansa elintarviketta, jota ei käytetty unionissa merkittävässä määrin ihmisravinnoksi ennen 15 päivää toukokuuta 1997 riippumatta siitä, milloin jäsenvaltiot ovat liittyneet unioniin. Artikla 6 mukaan vain uuselintarvikkeita, jotka on hyväksytty ja sisällytetty unionin luetteloon, voidaan saattaa unionin markkinoille sellaisenaan tai käyttää elintarvikkeissa taikka elintarvikkeilla luettelossa täsmennettyjä käyttöedellytyksiä ja merkintävaatimuksia noudattaen. Saman asetuksen 4 artiklan mukaan elintarvikealan toimijoiden on varmennettava, kuuluuko elintarvike, jonka ne aikovat saattaa unionin markkinoille, uuselintarvikeasetuksen soveltamisalaan.

Tämän hetkisen tiedon mukaan hampusta tai muista kasveista saadut kannabinoidipitoiset uutteet ja niistä valmistetut tuotteet katsotaan uuselintarvikkeiksi, koska käyttöhistoriaa elintarvikkeena ei ole osoitettu. Samoin hampun muiden kasvin osien kuin siementen käyttöhistoria elintarvikkeena on epäselvä. Edellä mainitut tulkinnat löytyvät komission uuselintarvikeluettelosta ja ne ovat komission ja jäsenmaiden yhteisiä. Uuselintarvikkeiden turvallisuus tulee arvioida ennen kuin niitä voidaan luovuttaa kuluttajien käyttöön. Turvallisuuden arvioi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA ja markkinointilupa syntyy komission päätöksellä. Lupa myönnetään hakemuksesta, jonka tulee sisältää selvitys tuotteen turvallisuudesta yhteisössä hyväksytyin edellytyksin.

Elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY N:o 1924/2006 jäljempänä väiteasetus) 2 artiklan mukaan terveysväitteellä tarkoitetaan väitettä, jossa todetaan, esitetään tai annetaan ymmärtää, että elintarvikeryhmän, elintarvikkeen tai sen ainesosan ja terveyden välillä on yhteys. Väiteasetuksen mukaan ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan esittää, mikäli ne perustuvat yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen näyttöön ja keskivertokuluttaja ymmärtää ne helposti (EY N:o 1924/2006 13 art.)

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan käyttää yhteisön markkinoille saatettujen elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä, esillepanossa ja mainonnassa vain, jos ne ovat tämän asetuksen säännösten mukaisia. Ravitsemus- ja terveysväitteet eivät saa olla totuudenvastaisia, moniselitteisiä tai harhaanjohtavia (EY N:o 1924/2006 artikla 3 art.)

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä:

  1. elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot;
  2. elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja;
  3. elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä. (Elintarvikelaki 23/2006 § 9)

Elintarvikelain 23/2006 7 §:n mukaan elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiolo-giselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan.

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikealan toimijoiden vastuusta elintarvikkeiden turvallisuudesta ja elintarvikemääräysten vastaisten elintarvikkeiden markkinoilta poistamisesta ja kuluttajille toimitettujen elintarvikkeiden palauttamisen varmistamisesta säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 17 artiklan 1 kohdassa ja 19 artiklassa. (Elintarvikelaki 23/2006 16 § 1 mom.)

Yleisen elintarvikeasetuksen (EY) N:o 178/2002 14 artiklan mukaan markkinoille ei saa saattaa elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia, eli ovat terveydelle haitallisia tai ihmisravinnoksi soveltumattomia.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (EY) N:o 852/2004 1 artiklan mukaan ensisijainen vastuu elintarvikkeiden turvallisuudesta on elintarvikealan toimijalla.

Elintarvikelain 17 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa. 

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 18 mukaan kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Lisäksi markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 19 kohdan 1. mukaan jos elintarvikealan toimija katsoo tai sillä on syytä epäillä, että sen maahantuoma, tuottama, jalostama, valmistama tai jakelema elintarvike ei ole elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten mukainen, sen on käynnistettävä välittömästi menettelyt kyseisen elintarvikkeen poistamiseksi markkinoilta, jos se ei ole enää kyseisen alkuperäisen toimijan välittömässä valvonnassa, ja ilmoitettava tästä toimivaltaisille viranomaisille. Jos tuote mahdollisesti on jo ehtinyt kuluttajalle, elintarvikealan toimijan on tehokkaalla ja täsmällisellä tavalla ilmoitettava kuluttajille syy poistamiseen tai tarvittaessa varmistettava, että kuluttajille jo toimitetut tuotteet palautetaan, jos muut toimenpiteet eivät ole riittäviä korkeatasoisen terveyden suojelun saavuttamiseksi.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 16 mukaan elintarvikkeiden merkinnät, mainonta ja esillepano, myös niiden muoto, ulkonäkö ja pakkaukset, käytetyt pakkausmateriaalit, tapa, jolla ne on aseteltu, ja olosuhteet, joissa ne esitellään, sekä tiedot, joita niistä annetaan millä tahansa tavalla, eivät saa johtaa kuluttajia harhaan.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 11 mukaan Yhteisöön sen markkinoille saatettaviksi tuotujen elintarvikkeiden ja rehujen on oltava elintarvikelainsäädännön asiaa koskevien vaatimusten tai yhteisön vähintään vastaaviksi tunnustamien edellytysten mukaisia.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 12 mukaan Yhteisöstä kolmansien maiden markkinoille saattamista varten vietävien tai jälleenvietävien elintarvikkeiden ja rehujen on oltava elintarvikelainsäädännön asiaa koskevien vaatimusten mukaisia, jolleivät tuojamaan viranomaiset muuta vaadi ja jollei tuojamaassa voimassa olevissa laeissa, asetuksissa, standardeissa, käytännesäännöissä ja muissa oikeudellisissa tai hallinnollisissa menettelyissä muuta vaadita. Muissa olosuhteissa, paitsi jos elintarvikkeet ovat haitallisia terveydelle tai jos rehut eivät ole turvallisia, elintarvikkeita ja rehuja voidaan viedä tai jälleenviedä ainoastaan edellyttäen, että kohdemaan toimivaltaiset viranomaiset ovat nimenomaisesti suostuneet siihen saatuaan ensin täydelliset tiedot niistä syistä ja olosuhteista, joiden takia asianomaisia elintarvikkeita tai rehuja ei voitu saattaa markkinoille yhteisössä.

Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 19 §)

Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan annettava tämän lain mukaista valvontaa, tarkastusta ja näytteenottoa varten tarpeellinen apu. (Elintarvikelaki 23/2006 § 26)

Valvontaviranomaisella ja 36 §:ssä tarkoitetulla ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tehdä valvonnan edellyttämiä tarkastuksia, tutustua asiakirjoihin sekä päästä paikkoihin, joissa harjoitetaan tässä laissa tarkoitettua toimintaa tai jossa säilytetään tämän lain noudattamisen kannalta merkityksellisiä tietoja. Valvontaviranomaisella ja ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tarkastaa toiminnassa käytetyt laitteet, välineet ja tilat. (Elintarvikelaki 23/2006 § 49 1 mom)

Valvontaviranomaisella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat. Tiedonsaantioikeus koskee myös sellaisia elintarvikemääräyksissä säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömiä tietoja, jotka yksityistä liike- tai ammattitoimintaa tai yksityisen taloudellista asemaa taikka terveydentilaa koskevina muutoin olisivat salassa pidettäviä. (Elintarvikelaki 23/2006 § 51 mom 1-2)

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 2015/2283 artiklan 3 mukaan tarkoitetaan

”uuselintarvikkeella” mitä tahansa elintarviketta, jota ei käytetty unionissa merkittävässä määrin ihmisravinnoksi ennen 15 päivää toukokuuta 1997 riippumatta siitä, milloin jäsenvaltiot ovat liittyneet unioniin, ja joka kuuluu vähintään yhteen seuraavista luokista:

iv) elintarvikkeet, jotka koostuvat, ovat peräisin tai on valmistettu kasveista tai niiden osista, lukuun ottamatta elintarvikkeita, joilla on turvallinen käyttöhistoria elintarvikkeena unionissa ja jotka koostuvat, ovat peräisin tai on valmistettu kasvista tai saman lajin toisesta lajikkeesta, joka on saatu — perinteisillä lisäämismenetelmillä, joita on käytetty elintarviketuotannossa unionissa ennen 15 päivää toukokuuta 1997; tai — muilla kuin perinteisillä lisäämismenetelmillä, joita ei ole käytetty elintarviketuotannossa unionissa ennen 15 päivää toukokuuta 1997, jos nämä menetelmät eivät aiheuta elintarvikkeen koostumuksessa tai rakenteessa merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat sen ravintoarvoon, aineenvaihduntaan tai ei-toivottujen aineiden pitoisuuksiin (EPNAs (EU) 2015/2283 3 art. kohta 2 iv)

Elintarvikealan toimijoiden on varmennettava, kuuluuko elintarvike, jonka ne aikovat saattaa unionin markkinoille, tämän asetuksen soveltamisalaan. (EPNAs (EU) 2015/2283 4 art. kohta 1)

Vain uuselintarvikkeita, jotka on hyväksytty ja sisällytetty unionin luetteloon, voidaan saattaa unionin markkinoille sellaisenaan tai käyttää elintarvikkeissa taikka elintarvikkeilla luettelossa täsmennettyjä käyttöedellytyksiä ja merkintävaatimuksia noudattaen. (EPNAs (EU) 2015/2283 art. 6 kohta 2)

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, maahantuonnin, maastaviennin, kaupanpidon, tarjoilun tai muun luovutuksen taikka käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe taikka elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa terveysvaaraa eikä terveysvaaraa voida muilla tavoin estää.

Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikealan toimijan poistamaan elintarvikkeen markkinoilta, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvollisuutta poistaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastainen elintarvike markkinoilta. Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikkeen poistettavaksi markkinoilta myös silloin, kun elintarvikkeesta annettavat tiedot ovat oleellisesti elintarvikemääräysten vastaisia.

Valvontaviranomainen voi elintarvikealan toimijan kustannuksella yleisesti tiedottaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastaisista elintarvikkeista, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvoitetta ilmoittaa asiasta kuluttajille. (Elintarvikelaki 23/2006 § 57 mom 1-2)

Elintarvikelain 59 §:n mukaan valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoituksiin elintarvikemääräysten vastaista elintarviketta voidaan käyttää tai mihin tarkoituksiin se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Jos elintarvikkeen käyttö ei ole mahdollista, tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikemääräykset edellyttävät, elintarvike on määrättävä hävitettäväksi.

Valvontaviranomainen voi elintarvikelain 68 §:n mukaan tehostaa määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Hempaattinen Oy:n verkkosivuilla on Hempaattinen hamppuöljyn kohdalla kerrottu 16.1.2020, että he ovat saaneet kehotuksen hamppuöljyn takaisinvetämiseen. Selvityksessä on todettu, että ”jo ostetut pullot ovat yhtä turvallisia kuin aikaisemminkin ja ne voidaan käyttää loppuun tai palauttaa meille takaisin”. Yrityksen verkkosivuilla myytiin tuotetta ”Hempaattinen ihoöljy”. Verkkosivujen käyttösuosituksen mukaan tuotetta tuli käyttää seuraavasti: ”Levitä iholle 1-4 kertaa päivässä tarpeen mukaan. Ei myrkyllistä nieltynä.” 20.2.2020 yrityksen nettisivuilla myytiin tuotetta Hempaattinen hamppuöljy, joka on nettisivujen mukaan kosmetiikkaa. Käyttösuositusta ei ollut kirjattu nettisivuille. Sivuilla kerrotaan, että ainesosat ovat samat kuin ”Hempaattinen ihoöljyssä”. Tuotekuvauksen mukaan Hempaattinen hamppuöljy ”edistää endokannabinoidijärjestelmän toimintaa" ja ”hamppuöljyn mukana tulevat myös omegat 3 & 6 ja muut hampun sisältämät antioksidantit”. Nämä väitteet viittaavat tuotteen sisäiseen käyttöön ja sisältävät terveysväitteitä. Hempaattinen Oy:n facebook-sivuilla todettiin ”Tätä nykyä verkkokaupastamme löydätte Hempaattista ihoöljyä ihon ulkoisiin ja sisäisiin vaivoihin (24.2.2020)”. Facebook -sivuilla yksi jälleenmyyjistä totesi, että häneltä tuotteita ei ole kerätty pois ja Hempaattinen Oy on todennut, että ”tuotteessa ei ole sinällään mitään vikaa, mutta viranomaisen näkökulmasta tuote ei ole myyntikelpoinen, koska uuselintarvikelupaa meillä ei ole.” Hitman -verkkokaupassa Hempaattinen hamppuöljyä on ollut yhä varastossa (varastosaldo 63 kpl) ja tilattavissa 24.2.2020. Tuote poistui Hitman verkkokaupasta kuulemisen jälkeen, mutta tuli uudelleen myyntiin ainakin 28.05.2020 alkaen. Edellä esitetyn perusteella voitiin todeta, ettei toimija ole suorittanut takaisinvetoa riittävällä tavalla.

Ruokaviraston kannanotto

Ympäristöterveys on pyytänyt 16.1.2020 Ruokaviraston arviota toimijan tekemien toimenpiteiden riittävyydestä takaisinvedon suhteen ja näkemystä vielä tarvittavista toimenpiteistä. Ruokavirasto on kannanotossaan 28.1.2020 todennut, että:

Toimija on vastineessaan ilmoittanut lopettaneensa hamppuöljyn jälleenmyynnin (kaupanpidon) elintarvikkeena. Ruokaviraston mukaan on kuitenkin syytä epäillä, että hamppuöljyä on luovutettu ainakin tuotantoympäristössä asuvalle yhteisölle (palautetut tuotteet on toimijan kertoman mukaan hävitetty Hutinkuja 80 asukkaiden ja heidän lähipiirinsä toimesta. Samoin tarkastuksella mukana ollut henkilö Diinu Ohvo kertoo Facebookissa kommentissaan takaisinvedosta seuraavaa: ”Itsellenikin jäi yli 200 pulloa, itse kyllä yksityishenkilönä välitin pullot hyvällä omalla tunnolla eteenpäin.”)

Ympäristöterveys on pyytänyt toimijaa toimittamaan puuttuvat tiedot (luettelo jälleenmyyntipisteistä, tarkat valmistusmäärät, myyntiyksiköiden määrät jälleenmyyntipistettä kohden ja toimitusajankohdat, sekä takaisinvedettyjen tuotteiden määrät palautuspäivämäärineen). Samoin ympäristöterveys on pyytänyt toimijaa ilmoittamaan tuotteiden varastointipaikat varastosaldoineen sekä tarkastuksella mainitsemansa sopimusvalmistajat. Toimijalla pitäisi siis olla tiedossaan a) missä tuotteita on valmistettu ja paljonko, b) paljonko tuotteita on toimitettu ja minne ja milloin. Ruokavirasto katsoo, että toimija ei ole antanut riittäviä tietoja tuotteen jäljitettävyyteen liittyen, koska toimija on vastineessaan ilmoittanut vain, paljonko he ovat saaneet kyseiseltä tukulta ja yksittäiseltä jälleenmyyjältä tuotteita takaisin.

Toimija on tiedottanut takaisinvedosta Facebook-sivuillaan ja kotisivuillaan tuotesivulla. Ruokaviraston mukaan tämä ei ole riittävä tapa tiedottaa takaisinvedosta, koska tämä tavoittaa vain satunnaiset kuluttajat sekä ne, jotka aikovat tuotetta ostaa. Tämä tiedottamistapa ei esimerkiksi tavoita niitä, jotka ovat tuotteen jo ostaneet.

Ruokaviraston arvion mukaan tiedottamisen toteutumista on mahdotonta arvioida, kun tiedossa ei ole, missä tuotetta on ollut myynnissä. Koska tuotetta on ollut kuitenkin saatavilla koko maan alueella, myös takaisinvedosta olisi Ruokaviraston mukaan pitänyt tiedottaa koko maan alueella. Ruokavirasto katsoo, että pelkkä STT:hen tehty tiedote ei korvaa lehtitiedottamista. Ympäristöterveyden tietojen mukaan toimija ei ole tehnyt tiedotetta STT:hen.

Toimija ei ole noudattanut hävittämismääräystä, vaan tuotteet on ”hävitetty Hutinkuja 80 asukkaiden ja heidän lähipiirinsä toimesta”. Ruokaviraston mukaan ei ole siis varmuutta, onko ko. tuotteet todella hävitetty vai välitetty eteenpäin.

Toimija on kertonut vastineessaan, mitä toimenpiteitä se on tehnyt. Ruokaviraston näkemyksen mukaan toimija ei ole toimittanut riittäviä tietoja tuotteen jäljitettävyydestä eikä ole tiedottanut takaisinvedosta asianmukaisesti kuluttajia.

Ympäristöterveys katsoo samoin kuin Ruokavirasto, että toimija ei ole antanut riittäviä tietoja tuotteen jäljitettävyyteen liittyen. Toimija ei ole myöskään tiedottanut riittävällä tavalla kuluttajille tuotteen takaisinvedosta tai siitä, että kyseessä on hyväksymätön uuselintarvike, jota ei ole todettu turvalliseksi käyttää elintarvikkeena. Ympäristöterveys tai Ruokavirasto ei valvo tuotteen käyttöä kosmetiikkana eikä ympäristöterveys näin ollen voi arvioida, onko tuotetta mahdollista tai turvallista käyttää kosmetiikkana. Kosmetiikan turvallisuutta valvoo TUKES, jolle Ruokavirasto on tekemässä asiassa valvontapyyntöä. Tämä päätös lähetetään myös tiedoksi TUKESille.

Koska ympäristöterveyspäällikön määräystä ei ole kaikilta osin noudatettu, määräystä on syytä tehostaa asettamalla juokseva uhkasakko. Tuotetta ei voi edellä kerrostuista syistä valmistaa, pitää kaupan, luovuttaa tai markkinoida elintarvikkeena. Viittaukset siihen, että tuotetta voi käyttää sisäisesti katsotaan tuotteen markkinoinniksi elintarvikkeena. Uhkasakon määrä on suhteutettu toimijan ilmoittamaan tuotantokapasiteettiin ja tuotteen hintaan.

Toimija vastaa kaikista päätöksessä vaadituista toimenpiteistä ja hävittämisestä aiheutuvista kustannuksista.

Kuuleminen

Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista.

Toimija antoi vastineensa, jossa on kerrottu Hempaattinen Oy:n toiminnasta ja tuotu esille elintarviketurvallisuuteen liittymättömiä seikkoja. Vastineen mukaan Hempaattisen Hamppuöljy ei ole myynnissä elintarvikkeena, eikä tule ennen kuin asiaan on saatu lopullinen ratkaisu. Vastineeseen on liitetty myös englannin kielinen lakitoimiston toiselle toimijalle ja toista tuotetta koskien laatima kannanotto.

Päätösehdotukseen on tehty muutoksia annetun vastineen takia. Asetettavan uhkasakon määrässä on huomioitu se, että toimija on lopettanut hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljy valmistuksen, luovutuksen ja markkinoinnin.

Toimija ei edelleenkään ole ilmoittanut, paljonko hyväksymätöntä uuselintarviketta on valmistettu ja minne kaikkialle sitä on toimitettu eikä näin ollen voida varmistua, onko tuotetta yhä kuluttajien käytössä ja onko kuluttajien tiedossa, että tuote ei sovellu elintarvikkeeksi. Koska ei tiedetä, minne kaikkialle tuotetta on toimitettu ja minkä verran, ei voida varmistua siitä, että kaikkiin jälleenmyyntipaikkoihin on tehty tiedote takaisinvedosta ja sen syistä ja että tuotetta ostaneet asiakkaat ovat sen nähneet.

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää Hempaattinen Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla poistamaan hyväksymättömän Hempaattinen hamppuöljyn markkinoilta, suorittamaan takaisinvedettyjen tuotteiden, hyväksymättömän uuselintarvikkeen Hempaattinen hamppuöljyn, hävityksen ja toimittamaan Turun ympäristöterveydelle asiassa pyydetyt tiedot. Hempaattinen Oy:n on tehtävä seuraavat toimenpiteet kolmen (3) viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:

  1. Toimijan tulee ilmoittaa Turun ympäristöterveydelle, missä hyväksymätöntä uuselintarviketta, Hempaattinen hamppuöljyä on valmistettu ja paljonko tuotteita on toimitettu ja minne ja milloin.
  2. Toimijan tulee vetää hyväksymätön uuselintarvike Hempaattinen hamppuöljy markkinoilta.
  3. Toimijan tulee laatia hyväksymättömän uuselintarvikkeen, Hempaattinen hamppuöljyn, takaisinvedosta ja sen syystä takaisinvetotiedote, joka tulee olla asiakkaiden nähtävillä kaikissa Hempaattisen omissa myyntipaikoissa ja tiedote tulee toimittaa kaikille niille myyntipaikoille, joissa tuotetta on ollut myynnissä. Takaisinvetotiedotteen tulee olla Hempaattinen Oy:n verkkosivuilla ja muilla yrityksen verkkoalustoilla esillä kunnes takaisinvedon onnistuminen on Turun ympäristöterveyden viranomaisten toimesta varmistettu. Lisäksi tieto takaisinvetotiedotteen levikistä tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen. Hampusta valmistetun hyväksymättömän uuselintarvike Hempaattinen hamppuöljyn takaisinvedosta ja sen syistä tulee laatia tiedote myös kuluttajille, joka tulee julkaista valtakunnallisesti lehdissä Turun ympäristöterveyden kanssa sopimalla levikillä. Tiedottamisen laajuus voidaan arvioida vasta, kun tiedot hyväksymättömän uuselintarvikkeen levikistä on saatu Turun ympäristöterveyteen.  
  4. Toimijan tulee ilmoittaa Turun ympäristöterveyteen takaisinvedettyjen tuotteiden kokonaislukumäärä ja määrät, jotka ovat toimijan hallussa. Toimijan tulee toimittaa Turun ympäristöterveyteen tiedot mistä tuotteet on takaisinvedetty ja paljonko tuotteita on palautettu Hempaattinen Oy:lle. Määrät tulee ilmoittaa jälleenmyyntipaikkakohtaisesti. Toimijan hallussa olevat takaisinvedetyt tuotteet määrätään hävitettäväksi. Hävitystavasta tulee sopia erikseen Turun ympäristöterveyden kanssa ennen tuotteiden hävittämistä. Tuotteita ei saa hävittää sopimatta.

Juoksevan uhkasakon määrä: Kiinteänä peruseränä kymmenentuhatta (10 000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty kolmen viikon kuluttua päätöksen tiedoksiannosta, sekä lisäeränä tuhat (1 000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Samalla päätetään, että tämä tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Sovellettavat säännökset

Yleisen elintarvikehygienia-asetus (EY) N:o 852/2004 1 art.,

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 11 art. 12 art. 14 art. 16 art. 17 art. 18 art. 19 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 9 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 2015/2283 3 art. 4 art. 6. art.

Elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 2 art. 3 art. ja 13 art.

Elintarvikelaki (23/2006) 7 §, 9 §, 16 §, 17 §, 19 §, 26 §, 49 §, 51 §, 55 §, 56 §, 57 §, 59 §, 69 §, 71 §, 74 §, 78 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 § ja 22 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoHempaattinen Oy
tiedLääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus, Fimea
tiedRuokavirasto
tiedTurvallisuus- ja kemikaalivirasto
tiedXXXXX
tiedXXXXX