Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta11428.05.20201

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman 2019 toteutuminen

Tiivistelmä:

Kuntien tulee arvioida vuosittain ympäristöterveyden valvonnan toteutuminen. Valvontasuunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Valvontasuunnitelman toteuma oli vuonna 2019 keskimäärin 57 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontavelvoitteeseen ja vuoden alusta käyttöönotetun pakollisen Ruokaviraston valtakunnallinen kohdetietojärjestelmän toimimattomuus ja siihen liittyvät käyttöongelmat ovat vaikeuttaneet merkittävästi tavoitteiden saavuttamista sekä käytännön valvontatyötä. Tarkastusten kokonaismäärä väheni -32 % edellisvuoteen verrattuna ja ympäristöterveyden nettotappio kasvoi 30 % vuodesta 2018. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 47 % toimintamenoista. Ehdotuksena on, että rakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveyden 2019 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Rlupalk § 114

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 28.5.2019:

Ympäristöterveyden vuodelle 2019 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty rakennus- ja lupalautakunnassa 27.12.2018 § 484. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Ruokavirasto (elintarvikevalvonta ja eläinten hyvinvoinnin valvonta) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta). Valvontatiedot kirjataan suoraan valtakunnalliseen Ruokaviraston ylläpitämän VATI-kohdetietojärjestelmään, jossa tiedot ovat keskusviranomaisten ja aluehallintovirastojen käytössä. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydestä vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveys

Ympäristöterveys

          2018         2019
Tulot €    658 888    544 116
Toimintamenot € 1 136 687 1 165 145
Netto € -  477 799 -  621 029

1.   Terveysvalvonnan perusyksikkö (14 henkilöä):

         2018      2019
Tulot €  425 442  325 223
Toimintamenot €  829 928  891 802
Netto €- 404 486- 566 579

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2019 päätoimisesti seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu- ja tupakkavalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveyspäällikkö.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on ollut huomattavan paljon käyttöongelmia ja se on hidastanut käytännön valvontatyötä - 20-30 %, mikä näkyy valvontatulojen n. 24 %:n menetyksenä (n. 100 000 €). Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

       2018       2019
Tulot €  77 460   86 000
Toimintamenot €163 601 114 906
Netto €- 86 140 - 28 906

2.2. Eläinhoitola:

       2018      2019
Tulot €155 985132 893
Toimintamenot €143 157158 437
Netto €-12 828  25 544

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli valvontasuunnitelmassa 2019 Turun kaupungin alueella 1 769 kpl, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 1 238 kpl. Tarkastuksia tehtiin yhteensä 655 kpl, joista suunnitelman mukaisia oli 491 (75 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 164 (25 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 40 %. Vastaava luku 2018 oli 49 %.  

OIVA-tarkastukset tehdään Ruokavirasto mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. Arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5-4 vuotta, näyttää vielä yhä pitävän paikkansa vuoden 2019 resursseilla. Elintarvikevalvonnan kohteista osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Ruokavirasto on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen.

Elintarvikevalvonnan näytteitä otettiin 65 kpl ja n. 250 kpl pintapuhtausnäytteitä. Ruokamyrkytysepidemiaselvityksiä tehtiin 2 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat omista ja Ruokaviraston projektinäytteistä. Yksikön omissa näytteenottoprojekteissa tutkittiin ravintoloiden pintahygieniaa ja liikkuvien elintarvikehuoneistojen sekä kioskien vesisäiliöiden talousvettä. Lisäksi otettiin näytteitä Ruokaviraston projekteihin liittyen mm. hunajan ja kasvinsuojeluainejäämien valvontaprojekteihin sekä suoritettiin sienten ja marjojen radioaktiivisuusseurantaa.

Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla n. 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä. Vastaavasti kohteisiin tehtävien tarkastusten lukumäärän perusteella tarkastajia olisi tarvittu 12 henkilöä ottaen huomioon Ruokaviraston antama tarkastajakohtainen tarkastustavoitemäärän. Kokonaisarvio vajauksesta oli n. 5 htv. Elintarvikevalvontaa teki seitsemän terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Lounais-Suomen aluehallintovirasto teki arviointi- ja ohjauskäynnin valvontayksikössä syksyllä 2018. Loppuraportissa aluehallintovirasto katsoo, että elintarvikevalvonnan henkilöstöresurssien vaje on vakava. Elintarvikevalvonnan kohteiden käyntitiheydet jäävät usein huomattavastikin alhaisemmiksi kuin Ruokaviraston suosituksissa riskiperusteiselle säännölliselle tarkastustoiminnalle on annettu. EU:n valvonta-asetus (EPNAs 882/2004) asettaa viralliselle valvonnalle vaatimuksen säännöllisyydestä. Säännöllisenä valvontana voidaan pitää enintään kolmen vuoden välein tapahtuvaa kohdekäyntiä elintarvikealan kohteessa. Nykyisillä henkilöstöresursseilla tämän lainsäädännön vaatimuksen toteutumisessa on puutteita. Vuonna 2020 saatiin johtavan terveystarkastajan virka. Rekrytointiprosessi on vielä kesken eikä virkaa ei ole vielä täytetty.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Vuonna 2019 valvontakohteita oli 1 097 kpl.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia 2019 oli kaikkiaan 561 kpl.

Valvontasuunnitelman mukaan suunnitelmallisten tarkastusten määrä oli 463 kpl, josta toteutui 202 kpl eli 44 %. Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkoteja, tehostetun palveluasumisen yksiköitä ja oppilaitoksia.

Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen.  Asunnontarkastuksia tai muita ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli yhteensä n. 359 kpl, joka on 64 % kaikista tarkastuksista.

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitelman mukaisesti. Viranomaisnäytteitä otettiin yhteensä 1 139 kpl. Osa näytteenotosta toteutettiin ulkoistettuna. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi- ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimavesien kohdalla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Suunnitelmallisiin valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Omana projektina tutkittiin Turun alueen allastilojen pintapuhtautta kesällä 2019

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Lisähenkilöstötarve on arviolta 4 htv:ta.

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin loppuraportissa, mm. että asunnontarkastuksiin käytettävissä olevat henkilövoimavarat eivät ole riittävät. Asunnontarkastusjono on jatkuvasti pitkä ja mahdollisesti terveyshaittaa kärsivät

asiakkaat joutuvat odottamaan tarkastusta terveyshaittaa aiheuttavissa olosuhteissa pitkään.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita 2019 oli 282 kpl.

Tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta. Vastaavasti tupakkavalvonta käsitteli uutena asiana tupakkalain 79 §:n mukaisia hakemuksia tupakoinnin kieltämiseksi asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja muihin tiloihin. Näitä hakemuksia käsiteltiin 18 kpl vuonna 2019.

Valvontasuunnitelman mukaan tupakkavalvontatarkastusten tavoitemäärä oli 139 kpl, josta toteutui 7 %. Laskennallinen tarvittava resurssi oli 0,2 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,3 - 0,4 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn sekä tupakointikieltopäätösten käsittelyyn. Tupakka- ja nikotiinilupia myönnettiin 2019 yhteensä 37 kpl.

Aluehallintovirasto toteaa arviointikäynnin raportissa, että resurssivaje on vakava. Valvonnan resurssia on syytä lisätä.

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 133 kpl, joista eläinsuojelulain mukaisia tarkastuksia 105 kpl ja eläintautilain mukaisia 28 kpl. Näytteitä otettiin seuraavasti: kalaviljelyn virusnäytteet 6 kpl, vierasainenäytteet 4 kpl, salmonella viranomaisnäytteet 5 kpl, laiton maahantuonti, lähetykset patologialle ja verinäytteet 5 kpl sekä muut näytteet 5 kpl. Vuonna 2019 valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelulain mukaisia päätöksiä toiminta-alueellaan 52 kpl, joista 43 kpl oli Turussa.

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 7 330. Hoidettavia eläimiä oli yhteensä 1 050 kpl. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 16 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 80 kpl ja päivystysaikana 71 kpl.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy:ltä hankitussa maakunnallisessa pieneläinpäivystyksessä kävi sopimuskunnista 11 953 asiakasta, joista turkulaisia oli 4 331 kpl eli 36 %. Vuonna 2018 pieneläinpäivystyksessä kävi 9 342, joista turkulaisia oli 3 115 kpl eli 33 %.

Johtopäätökset

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 57 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta ja eläinlääkintähuolto. Elintarvike-, terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan sekä eläinlääkintähuollon kaikkia tarkastuksia tehtiin yhteensä 1 349 kpl, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (12 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on n. 100 tarkastusta vuodessa huomioiden henkilöstön poissaolot (vuonna 2018 tarkastusmäärä oli 145 kpl/valvontaa tekevä viranhaltija. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on, että jokainen tarkastaja tekee 130 tarkastusta. Tarkastusten kokonaismäärä pieneni - 33 % edellisvuoteen verrattuna.  

Suunnitelmallisesta valvonnasta toteutui elintarvikevalvonnassa 40 %, terveydensuojelussa 44 % ja tupakkavalvonnassa 7 %. Tarkastajia on liian vähän suhteessa valvontakohteiden määrään ja lisäksi terveydensuojelussa valvonnasta perustui 64 % äkillisiin ennalta suunnittelemattomiin tarkastuksiin. Kesälomasijaisilla ja muilla sijaisilla voitiin kuitenkin ylläpitää tarkastustoteuman tasoa vuonna 2019. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio kasvoi 30 % vuodesta 2017. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 48 % toimintamenoista. Lupia ja todistuksia myönnettiin yhteensä 344 kpl, mikä vie resursseja suunnitelmalliselta tarkastustoiminnalta.

Elintarvikevalvonnassa uusintatarkastusten sekä uusien kohteiden tarkastusmäärät ovat kasvaneet. Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja muiden asumisterveysongelmien myötä. Myös näiden suunnittelemattomien äkillisten terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.

Terveydensuojelussa on useita haastavia ja pitkäaikaisia kohteita, jotka vaativat paljon työaikaa sekä ovat kestoltaan useita kuukausia tai osin jopa vuosia sekä vaativat viranomaisyhteistyötä. Henkilöstövaje aiheuttaa mm. asumisterveystarkastuksiin huomattavaa viivettä.

Ruokaviraston ylläpitämässä pakollisessa VATI-kohdetietojärjestelmässä on ollut huomattavan paljon käyttöongelmia ja se on hidastanut käytännön valvontatyötä - 20-30 %, mikä näkyy valvontatulojen n. 24 %:n menetyksenä (n. 100 000 €). Myös yhteensopimattomuus kaupungin laskutusjärjestelmän kanssa on aiheuttanut ja aiheuttaa ylimääräistä työtä. Tarkastusten kokonaismäärä väheni -32 % edellisvuoteen verrattuna

Ympäristöterveyden nykyiset resurssit ovat riittämättömät ja niitä tulee vahvistaa valtakunnallisten valvontatavoitteiden saavuttamiseksi. Elintarvikevalvonnan osalta vajaus resursseissa oli vuonna 2019 arviolta 5, terveydensuojelussa 4 ja eläinhoitolassa 1 henkilötyövuotta. Arviota tukee vuoden 2018 valvontasuunnitelman toteutuminen, jossa valvonnan toteutumisaste oli keskimäärin myös 60 %. Nykyisillä henkilöresursseilla ei saavuteta valvonnan valtakunnallisia tavoitteita. Elintarvikevalvontaan saatiin yksi uusi virka, jota ei ole vielä täytetty. Kokonaisresurssivaje on silti edelleen n. 9 htv:ta.

Ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää hyväksyä oheisen ympäristöterveyden 2019 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin.

Päätös toimitetaan tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin esittelijän kokouksessa täydentämästä esityksestä yksimielisesti.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto