Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu 
Ympäristönsuojelupäällikkö2513.05.2020 

2616-2020 (11 01 00, 02 05 06)

Ympäristölupapäätös Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala, Kirstinpuisto, Akselintie 10, Turku

Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Renja Rasimus 11.5.2020

ASIA

Turun Kaupungin Kaupunkiympäristötoimiala on 28.2.2020 jättänyt ympäristönsuojelulain 39 ja 199 §:ssä tarkoitetun ympäristölupahakemuksen Turun kaupungin ympäristönsuojeluun. Hakemus koskee kiinteistöillä 853-62-54-3, 853-427-2-11 ja 853-62-3-2 sijaitsevien rakennusten purkutapahtumassa syntyvän puhtaan betonin murskaamista ja välivarastointia sekä toiminnan aloittamista muutoksenhausta huolimatta kiinteistöillä 853-62-54-3 ja 853-427-2-11 osoitteessa Akselintie 10, Turku.

Hakemus ei koske rakennusten purkua eikä betonijätteen hyödyntämistä maarakentamisessa vaan purkutapahtumassa syntyvän hyötykäyttökelpoisen betonijätteen murskausta ja välivarastointia. Rakennusten purkamiselle on haettu erilliset maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset purkuluvat rakennusvalvontaviranomaiselta.

LUVAN HAKIJA

Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala, Puolalankatu 5, 20100 Turku

Y-tunnus: 0204819-8

TOIMINNAN SIJAINTI

Osoite          

Akselintie 10, Turku

Kiinteistöt     

853-62-54-3, 853-427-2-11

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE

Toiminnassa on kyse jätteen ammattimaisesta – ja laitosmaisesta käsittelystä, joka on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain (527/2014) liitteen 1 taulukon 2 kohdan13 f mukaan sekä toiminnan aloittamisesta muutoksenhausta huolimatta ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesti.

LUPAVIRANOMAISEN TOIMIVALTA

Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on asiassa toimivaltainen ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n 1 momentin kohdan 12 b mukaan, kun kyse on pilaantumattoman betonijätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle, kun käsiteltävä määrä on alle 50 000 tonnia vuodessa.

Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunta on delegoinut ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisten ympäristölupien ratkaisemisen ympäristönsuojelupäällikölle.

ASIAN VIREILLETULO

Lupahakemus on jätetty Turun kaupungin ympäristönsuojeluun 28.2.2020, jolloin se on tullut vireille. Hakemusta täydennettiin 9.3.2020 päivitetyllä kartalla murskaus ja välivarastointialueesta.

TOIMINTA-ALUE JA SEN YMPÄRISTÖ

Sijaintipaikka ja sen naapurit

Alue sijaitsee Iso-Heikkilän kaupunginosassa noin 1,5 km Turun keskustasta länteen. Alueen eteläpuolella kulkee Ruissalontie ja pohjoispuolella Akselintie. Idässä alue rajoittuu Nuutintiehen ja lännessä Kirstinpolkuun. Tiealueiden toisella puolen on parhaillaan liikekiinteistöjä ja Ruissalontien toisella puolena myös asuinkiinteistöjä.

Kohde on ollut teollisuus- ja varastokäytössä.

Alue on kaupunkialuetta. Lähimmät häiriintyvät kiinteistöt ovat kaakon suunnalla Port Arthurin kaupunginosassa noin 150 m päässä tontin rajasta ja noin 300 m etäisyydellä varastopaikasta sijaitsevat asuinrakennukset sekä noin 400 metrin päässä lännessä sijaitsevat asuinrakennukset.

Iso-Heikkilän alueella sijaitsee kaksi palveluasumisen yksikköä Esperi Hoitokoti Ratamo Ruissalontien ja Nuutintien risteyksessä noin 30 metrin etäisyydellä tontin rajasta ja noin 250 metrin etäisyydellä varastoalueesta. Palvelutalo Iso-Heikki sijaitsee noin 350 metrin etäisyydellä varastoalueesta ja tontin rajasta luoteeseen.

Kaavoitus

Voimassa olevassa asemakaavassa alue on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi Turun kaupungin tarpeisiin (T/k). Alueella vireillä olevan kaavamuutoksen asemakaavaehdotuksessa alue ollaan kaavoittamassa asuinkerrostalojen (AK-1), autopaikkojen (LPA-1) ja asuin- ja liikerakennustenkorttelialueeksi (AL-1, AL-2, AL-3). Alueelle on suunnitteilla myös puistoaluetta (VP) hulevesien viivästysaltaineen. Alueella tehtävät rakennusten purkutyöt ja niihin liittyvä betonin murskaus ja välivarastointi liittyvät suoraan alueen kaavamuutostyöhön.

Toimintaa koskevat luvat

Kiinteistöltä puretaan 10 rakennusta, joista 6 sijaitsee kiinteistöllä 853-62-45-3 ja 4 kiinteistöllä 853-62-3-2. Kiinteistöillä oleville rakennuksille on myönnetty purkuluvat.

Vedet ja maaperä

Kiinteistö ei sijaitse tärkeäksi luokitellulla pohjavesialueella. Lähin pohjavesialue on yli 4,5 kilometrin etäisyydellä alueen koillispuolella sijaitseva Huhtamäen pohjavesialue (0285304).

Alue on pääosin päällystämätön ja hulevedet imeytyvät suoraan maaperään. Lähin pintavesi on noin 900 metrin päässä kaakkoispuolella sijaitseva Aurajoki.

Maan pinnankorkeus kohdealueella on noin +3…6 m. Maaperäkartan mukaan kohde sijaitsee täytemaaksi kartoitetulla alueella. Vuoden 2018 ympäristöteknisessä tutkimuksessa alueella todettiin pääosin 0,6-1,9 metrin paksuinen täyttökerros, jonka alapuolella havaittiin savista silttiä ja savea. Alueella tehtyjen pohjatutkimusten perusteella savikerros on paksu.

Vuoden 2018 maaperätutkimuksessa osaan korttelin 2 alueelle tehdyistä koekuopista suotautui jonkin verran orsivettä syvyydellä 1,8-2,1 metriä. Toisessa tutkimuksessa 2010 orsivettä todettiin korttelin 2 alueella noin 2,5 metrin syvyydessä maanpinnasta. Orsiveden gradientti todettiin kyseisessä tutkimuksessa olevan kohti länttä. Pohjavettä saattaa virrata savikerroksen alapuolella.

Tehdyissä maaperätutkimuksissa alueella havaittiin alkuaineita, PAH-yhdisteitä sekä öljyhiilivetyjä. Tehdyn pilaantuneisuusarvion perusteella maaperä on pilaantunut ja kohteessa on tarve maaperän puhdistamiselle. Puhdistamista ei kuitenkaan arvioitu kiireelliseksi alueen silloisessa käytössä.

Luonnonympäristö ja luonnonsuojelualueet

Hakemusalue on kaupunkialuetta eikä siellä hakemuksen mukaan ole erityisiä luonnonarvoja.

Hakemuksen mukaan kohteen läheisyydessä ei sijaitse luonnonsuojelu- tai Natura-alueita tai muita suojelualueita. Lähin suojelualue on Muhkurin lehtojen suojelualue noin 700 metrin päässä luoteessa.

Noin 300 metrin päässä alueen pohjoispuolella sijaitsee Iso-Heikkilän keto, joka on luonnonsuojelulain 29 §:n mukaisesti suojeltu luontotyyppi katajaketo.

HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA

Ympäristölupaa haetaan betonin murskaus- ja välivarastointitoiminnalle kiinteistöillä 853-62-45-3 ja 853-427-2-11. Alueella on meneillään kaavamuutos ja kiinteistöillä sijaitsevat vanhat varasto-, työtila- ja toimistorakennukset puretaan Turun kaupungin toimesta.

Tarkoituksena on murskata kiinteistöiltä 853-62-45-3 ja 853-427-2-11 purettavien rakennusten puhtaat betoniset rakenteet ja välivarastoida niitä maanrakennushyötykäyttöä varten kiinteistöllä 853-62-45-3. Hyötykäyttötarve alueella on vuosien 2020-2023 aikana uuden kaava-alueen tiealueiden rakentamisessa. Murskeen välivarastointi kestää enintään 3 vuotta, kevääseen 2023 saakka. Betonin hyötykäyttö ei kuulu ympäristölupahakemukseen.

Tutkimustulosten perusteella suurin osa purettavasta betoni- ja tiilimateriaalista täyttää alustavasti Valtioneuvoston asetuksen 843/2017 (MARA-asetus) mukaiset hyödyntämiselle esitetyt kelpoisuuskriteerit.

Rakennusten alueella todettiin paikoitellen asbestipitoisia materiaaleja sekä osassa rakenteista PAH-yhdisteitä. Asbestipitoisten materiaalien purku tehdään asbestityönä ja osa betonirakenteista (mm. autosuoja- ja pesuhallien lattiarakenteet) puretaan erikseen. Nämä materiaalit toimitetaan heti purkutöiden jälkeen Valtioneuvoston asetuksen 331/2013 mukaisesti kaatopaikalle, jolla on lupa vastaanottaa ko. jätteitä.

Rakennukset puretaan ennen murskauksen aloittamista. Purkumateriaalit lajitellaan jo purkamistoiminnan yhteydessä (lajitteleva purku) eli erilaiset materiaalit (betonit, tiili) pyritään pitämään erillään siinä määrin, kun se on purkuteknisesti mahdollista. Kaikki materiaalit, joita ei tulla välivarastoimaan alueella, puretaan erikseen eikä niitä päästetä sekoittumaan varastoalueelle siirrettävään hyötykäyttökelpoiseen materiaaliin.

Purkutoimien yhteydessä purkumateriaalit kuljetetaan murskaus- ja välivarastointialueelle pyöräkuormaajalla. Materiaalin murskaus tapahtuu siirrettävällä murskauslaitteistolla (Metso 106 Lokotrack), joka tuodaan paikalle murskauksen ajaksi.

MARA-asetuksen kelpoisuuskriteerit täyttävät betoni- ja tiilirakenteet tullaan keräämään kasalle murskaus- ja välivarastointialueelle (7400 m2). Rakenteet murskataan betonimurskeeksi (EWC-koodi 170101), tiilimurskeeksi (EWC-koodi 170102) sekä niiden seokseksi (EWC-koodi 170106). MARA-asetuksen mukaisesti suurin sallittu betonin palakoko on 90 mm ja tiilen 150 mm. Murskaamattomat materiaalit ja murske sijoitetaan omille kasoilleen eri puolille aluetta.

AHA-tutkimusten perusteella arvioitu murskattavan betonin määrä on yhteensä 7500 m3.

Betoni- ja tiilijätteen murskaus on tarkoitus toteuttaa 5.6.2020 mennessä. Murskauksen arvioitu kesto on noin 20 työpäivää. Päivittäinen toiminta-aika on maanantaista perjantaihini klo 7-20.

YMPÄRISTÖKUORMITUS JA SEN RAJOITTAMINEN

Suunniteltuun varastointitoimintaan ei liity merkittäviä ympäristöriskejä. Alueella varastoidaan ainoastaan materiaaleja, joiden haitta-ainepitoisuudet ovat vähäisiä. Murskauslaitteiston polttoaineenkäsittelyssä noudatetaan eritystä varovaisuutta, jotta pohjaveden ja maaperä pilaantumista ei tapahdu.

Betoni -ja tiilimurskeen siirtelyyn käytetään tavanomaisia työkoneita, jotka käyttävät polttoaineenaan moottoripolttoöljyä samoin kuin itse murskain. Käytettävä moottoripolttoöljy varastoidaan kaksoisvaipallisessa 3,5 m3 säiliössä. Murskattavaa betonijätetonnia kohti kuluu yleensä tyypillisesti noin litra polttoöljyä.

Varastoalueen liikenne on pääosin sisäistä, sillä siellä varastoidaan samoilla kiinteistöillä purettavista rakennuksista muodostuvaa purkujätettä. Hankkeen toteuttaminen esitetyllä paikalla vähentää kokonaisliikennesuoritetta. Ellei välivarastointia toteuteta paikalla, kaikki purkujätteet toimitetaan kauemmas käsittelyyn.

Murskaustoiminnan lisäksi tietyissä sääolosuhteissa (pitkä kuivuus, sopiva tuuli) myös murskattujen ainesten kasoista voi aiheuta pölyämistä. Murskaustoiminnasta mahdollisesti syntyvää pölyä hallitaan tarvittaessa vesikastelulla. Kastelussa (vesisumu- tai suihkutus) tarvittava vesi saadaan säiliöautosta. Kasteluvesi sitoutuu murskekasaan tai haihtuu ilmaan. Alueen pölynsidonnassa voidaan lisäksi tarvittaessa käyttää suolaa tai muuta pölynsidontakemikaalia. Muutoin varastoinnissa ei katsota tarvittavan vettä.

Murskaus ja välivarastointialue on osittain sorapäällysteinen ja osittain asfaltoitu. Sorapäällysteisellä alueella sadevedet ja lumien sulamisvedet kulkeutuvat varastokasojen läpi ja imeytyvät maahan. Asfaltoidulta alueelta vedet kulkeutuvat pintavaluntana lähialueen hulevesikaivoihin ja niiden kautta hulevesiverkostoon. Murskaus ja välivarastointialueen hulevesien pääsyä hulevesiverkostoon rajoitetaan maan muotoilulla (esim. matala valli). Alueen hulevesiviemäri purkaa suoraan vesistöön.

Mahdolliset sosiaalitilat viemäröidään kaupungin jätevesiviemäriin.

Välivarastoinnin vaikutukset ympäristöön ovat kokonaisuutena arvioiden vähäiset. Ympäristön muiden toimintojen ja lähimpien asukkaiden kokemat häiriövaikutukset jäänevät myös vähäisiksi. Toimintaan voi liittyä ajoittaista työkoneiden ja murskauksen melua ja sopivan säätilan aikaan paikallista pölyämistä. Kumpikin häiriö jää kuitenkin lyhytaikaiseksi.

Murskausprosessi aiheuttaa ajoittain melko voimakasta melua, joka on kuitenkin väliaikaista (noin 20 arkipäivää) ja sijoittuu päiväsaikaan arkisin. Työmenetelmissä huomioidaan melun minimointi esimerkiksi pudotuskorkeuden kautta. Myös työkoneista syntyy murskauksen aikana sekä varastoalueen tyhjennysvaiheessa jonkin verran melua. Melua tilannetta arvioidessa tulee huomioida kohteen sijainti pienteollisuus- ja varastoalueella, eikä sen välittömässä läheisyydessä hakemuksen mukaan ole häiriintyviä kohteita.

Varsinaisia jätteitä ei murskaustoiminnassa synny. Alueella havaitut, sinne kuulumattomat materiaalit varastoidaan alueella esimerkiksi jätelavoilla ja toimitetaan hyödynnettäviksi. Jätteiden laatu selvitetään ja ne toimitetaan asianmukaiseen vastaanottopaikkaan. Sosiaalitilojen jäte lajitellaan ja toimitetaan hyödynnettäväksi.

ARVIO PARHAAN KÄYTTÖKELPOISEN TEKNIIKAN KÄYTÖSTÄ

Toiminta itsessään tähtää purkumateriaalien hyödyntämiseen syntypaikan läheisyydessä, mikä itsessään on parata käyttökelpoista tekniikkaa hyödyntämiskelpoisten purkujätteiden käsittelyssä. Kiviainesten tarve lähialueella on lähivuosina suurta. Samalla vältetään turhia kuljetuksia, energiankulutusta, kustannuksia sekä neitseellisten kiviainesten käyttöä.

Suunniteltu hyödyntämiskelpoisen purkujätteen välivarastointitoiminta ei ole direktiivilaitoksen toimintaa, joten jätteenkäsittelyn BAT-päätelmät eivät ole toiminnan osalta sitovia.

Alueella välivarastoidaan ainoastaan MARA-asetuksen mukaiset hyötykäyttövaatimukset täyttäviä kiinteitä aineksia eli betoni- ja tiilijätettä sekä betoni- ja tiilimurskaa, joiden haitta-ainepitoisuudet ovat vähäisiä. Alueen maaperässä on jo ennestään tiedossa haitta-ainepitoisuuksia. Kasojen suoto- ja hulevesiin liittyvä riski vesistön tai maaperän pilaantumiselle on vähäinen.

Sade- ja sulamisvedet imeytyvät pääosin maaperään alueella (varastokasojen ympärillä ja osin niiden läpi suotautuen) eikä vesi pääse hulevesiviemäriin tai vesistöön. Mikäli varastokasoihin varotoimista huolimatta päätyisi voimakkaasti pilaantunutta jätettä, voisi maaperään tai suotovesiin päätyä haitta-aineita. Riskin pienentämiseksi purettaville rakennuksille ja rakenteille on ennalta tehty pilaantumistutkimus, jonka perusteella erotteleva purkaminen on suunniteltu ja MARA-kelvottomat rakenteet puretaan erikseen ja toimitetaan ilman välivarastointia asianmukaiseen vastaanottopaikkaan. Välivarastointiin ja murskaukseen siirrettävät purkujätteet tarkastetaan myös aistinvaraisesti. Välivarastointikentällä ei siis pitäisi varastoida sellaisia materiaaleja, joista suotovesiin irtoaisi haitta-aineita, ainakaan hyvin vähäisiä määriä enemmälti. Suotautuvat vedet voivat kuitenkin liuottaa jonkin verran haitta-aineita, mutta käytännössä liukenevat määrät jäävät melko vähäisiksi.

Murskaustoiminnan aikana alueelle siirretään siirrettävä polttoainesäiliö, jonka tilavuus on 3,5 m3. Säiliö varastoidaan suoja-altaassa ja viedään pois alueelta silloin kuin murskaustoiminta ei juuri ole meneillään. Tankkauksessa noudatetaan huolellisuutta ja alueella säilytetään imeytysainetta mahdollisen vahinkojen torjumiseksi.

Murskaustoiminnasta mahdollisesti syntyvää pölyä hallitaan tarpeen mukaan vesikastelulla. Liikenteestä syntyviä päästöjä vähennetään pitämällä ajonopeudet alhaisina.

Kaiken kaikkiaan mahdollisesti aiheutuvien häiriöiden ei arvioida olennaisesti poikkeavan esimerkiksi purku- ja rakennustyömaiden tai katujen kunnossapidon aiheuttamista ajoittaisista häiriöistä. Hakemuksen mukaan hankealueen välittömässä läheisyydessä ei ole asuinkiinteistöjä tai muita erityisen häiriintyviä kohteita., luontokohteita tai muita erityisiä ympäristöarvoja.

JÄTTEEN KÄSITTELYTOIMINNAN TARKKAILU

Toiminnanharjoittaja toimitti ympäristölupahakemuksen yhteydessä jätteenkäsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelman. Murskaus- ja välivarastoalueella olevista materiaalien määrästä ja laadusta sekä alueella tehtävistä murskauksista pidetään kirjaa. Toiminnan käyttötarkkailun kirjanpidon yhteenveto ja mahdolliset valitukset toimitetaan vuosittain Turun kaupungin ympäristöviranomaiselle.

Betonijakeiden ympäristökelpoisuus tutkitaan kohdekohtaisesti kahdessa vaiheessa. Purkamattomista rakenteista tunnistetaan ensin laadun ja haitta-ainepitoisuuksien perusteella mahdollisesti hyödynnettävät tai kaatopaikkasijoitettavat rakenteet, jotta ne voidaan purkaa erilleen. Purku tehdään lajittelevana. Toisessa vaiheessa tuotetusta valmiista betonimurskeesta (palakoko alle 90 mm, tiilen palakoko 150 mm) määritetään lopullinen hyötykäyttökelpoisuus haitta-ainepitoisuuksien ja materiaalijakaumien (liukoisuus, haitta-ainepitoisuus, materiaalijakauma ja epäpuhtaudet) sekä rakennusteknisten ominaisuuksien perusteella.

Päivittäisen toiminnan aikana tarkkaillaan murskaus- ja varastointitoiminnasta mahdollisesti aiheutuvaa pölyämistä, melua, hajua, roskaantumista ja muita ympäristöhaittoja aistinvaraisesti työn ohessa. Mikäli haittoja havaitaan, ryhdytään toimiin niiden poistamiseksi esimerkiksi kastelemalla, työtapoja muuttamalla, meluesteitä käyttämällä ja siivoamalla jne. Mikäli havaitaan merkittävää ympäristöhaittaa, keskeytetään työskentely tarvittaessa, kunnes haitan torjuntatoimet on saatettu ajan tasalle ja työtä voidaan jatkaa ilman merkittäviä haittoja. Koneita ja laitteita seurataan jatkuvasti ja tarvittavista huolloista huolehditaan.

Mikäli varastokasoilla havaitaan sinne kuulumattomia materiaaleja, selvitetään niiden laatu ja materiaalit toimitetaan asianmukaiseen vastaanottokasaan.

POIKKEUKSELLISET TILANTEET JA NIIHIN VARAUTUMINEN

Työssä noudatetaan erityistä varovaisuutta, jotta ympäristön pilaantumista ei tapahdu. Murskattavan ja varastoitavan materiaalin haitta-ainepitoisuudet ovat pieniä. Toimintaan liittyviä potentiaalisia ympäristöriskejä ovat murskaukseen kuulumattomien rakenteiden toimittaminen murskausalueelle ja niiden aiheuttamat mahdolliset ympäristöriskit, murskauksen melu- ja pölypäästöt sekä kaluston aiheuttamat öljy- ja polttonestevuodot.

Mikäli toiminnan aikana tapahtuu vahinkoja tai häiriöitä, joista voi aiheutua tavanomaisesta poikkeavia ympäristövaikutuksia alueelle tai sen ulkopuolelle, niistä ilmoitetaan viivytyksettä Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Päästöjen ja vahinkojen torjuntatoimiin ryhdytään välittömästi.

VAKUUS

Vakuus on esitetty 35 000 euron suuruiseksi. Vakuusmäärä on arvioitu välivarastoitavan materiaalin toimittamisesta asianmukaiseen vastaanottopaikkaan aiheutuvista kustannuksista. Erillistä vakuutta toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta ei ole esitetty.

LUPAHAKEMUKSEN KÄSITTELY

Hakemuksesta tiedottaminen

Asian vireille tulosta on tiedotettu kuuluttamalla lupahakemuksesta Turun kaupungin sähköisellä ilmoitustaululla 20.3.-27.4.2020 välisen ajan, jonka ajan hakemusasiakirjat ovat olleet sivuilla myös nähtävillä. Hakemuksesta annettiin tieto kirjeitse naapurikiinteistöjen omistajille. Asian vähäisen merkityksen vuoksi asiasta ei ole ilmoitettu lehdessä.

Tarkastukset, neuvottelut ja katselmukset

Kohteessa ei lupahakemuksen johdosta ole pidetty tarkastusta eikä asiasta ole erikseen neuvoteltu.

Lausunnot, muistutukset, mielipiteet ja vastineet

Hakemuksesta pyydettiin lausunto Turun kaupungin terveydensuojeluviranomaiselta sekä rakennusvalvontaviranomaiselta. Asiassa ei jätetty lausuntoja tai mielipiteitä.

Lupahakemuksesta jätettiin yksi muistutus 24.4.2020, jossa haluttiin muistuttaa siitä, että lukuisat ihmiset on ohjattu tekemään etätöitä kodeista käsin ja työmaalla suoritettava työ aiheuttaa merkittävää asuinmukavuuteen vaikuttavaa melu- ja pölyhaittaa yhtiön asukkaille. Muistutuksessa kysellään miten betonipölyn kantautuminen taloyhtiön tontille, rakenteisiin, pysäköityjen ajoneuvojen päälle jne aiotaan estää ja kenelle puhdistus kuuluu. Muistutuksen antanut taloyhtiö toteaa, että betonipöly kulkeutuu varmuudella myös asuntojen sisätiloihin ja esittää että taloyhtiön katot ja seinät tulee puhdistaa työn valmistuttua tilaajan tai suorittajan laskuun.

Hakija on vastineessaan (päivätty 8.5.2020.) muistutuksesta todennut, että murskaus tullaan tekemään pienellä alueella ja mahdollisimman kaukana asuinkiinteistöistä, jolloin pöly on paremmin hallittavissa kuin purkutoimenpiteiden aikana.

PäätösPäätin myöntää Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimialalle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan puhtaan betonijätteen murskaamiselle ja välivarastoinnille sekä ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen luvan toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta kiinteistöllä 853-62-45-3 ja 853-427-2-11, osoitteessa Akselintie 10, Turku.

Toimintaa on harjoitettava hakemuksessa esitetyllä tavalla, ellei lupamääräyksissä toisin määrätä.

Toiminta

1. Kiinteistöllä 853-62-45-3 sijaitsevalla välivarastointi- ja murskausalueella saa murskata ja välivarastoida vain kiinteistöillä 853-62-45-3 ja 853-427-2-11sijaitsevien rakennusten purkutöissä syntynyttä ennakolta maarakentamisessa hyödyntämiselle edellytetyt kelpoisuuskriteerit täyttävää betoni- ja tiilijätettä.

2.  Betoni- ja tiilijätettä saa murskata arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 07.00 – 18.00. Mikäli työssä käytetään iskuvasaraa tai muuta vastaavan tasoista melua aiheuttavaa menetelmää, tulee nämä erityisen meluavat työvaiheet suorittaa klo 08.00 – 16.00 välisenä aikana.

3. Murskaus kohteessa tulee suorittaa 30.6.2020 mennessä. Mursketta saa välivarastoida kohteessa enintään 3 vuoden ajan 31.5.2023 asti, jolloin hyödynnettävien jätteiden tulee olla kokonaisuudessaan poistettu välivarastointialueelta.

4. Betoni- ja tiilijätteen käsittelytoiminnalla tulee olla laadunvalvontajärjestelmä, jota noudattamalla tuotetaan yksilöitävissä olevat tiedot jätteen laadusta ja hyödyntämiskelpoisuudesta.

5.  Purkamattomista rakenteista tulee ennakkoon tunnistaa hyödynnettäväksi kelpaamattomat betoni- ja tiilirakenteet sekä muut jätteet (raudoitukset, mahdolliset haitallisia aineita sisältävät saumausmassat, vesieristeet, laastit, öljyyntyneet betonit ja tiilet jne) ja ne tulee purkaa erilleen lajittelevana purkuna. Murskattava betoni on pidettävä erillään haitta-aineita sisältävästä betonista. Hyötykäyttökelvoton betonijäte ja muut erotetut jätteet tulee toimittaa sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on ympäristölupa vastaanottaa kyseisiä jätteitä. Mikäli hyödynnettävän jätteen joukossa on syytä epäillä olevan ympäristölle ja terveydelle vaarallisia aineita on asiasta ilmoitettava viipymättä lupaviranomaiselle, joka voi tarvittaessa antaa määräyksiä asianmukaisen jätehuollon järjestämiseksi tai jätteiden laadun selvittämiseksi.

6.  Betoni- ja/tai tiilimurske tulee hyötykäyttää maarakentamisessa mahdollisimman pian. Murskeen hyödyntämiselle maarakentamisessa on haettava erillinen ympäristölupa tai se on hyödynnettävä Valtioneuvoston asetuksen (843/2017) mukaisesti tekemällä hyödyntämisestä ilmoitus Varsinais-Suomen elinkeino, liikenne ja ympäristökeskukselle.

Lupamääräykset pilaantumisen ehkäisemiseksi

7.  Purkujätteen varastoinnista ei saa aiheutua ympäristön epäsiisteyttä. Mikäli toiminnasta aiheutuu ympäristön roskaantumista, tulee toiminnanharjoittajan siivota roskaantunut alue välittömästi.

8. Työmaa-alue tulee suunnitella siten, että varastokasojen sijoittelulla mahdollisimman tehokkaasti estetään murskauksen aiheuttamien melu- ja pölyhaittojen kulkeutumista naapurikiinteistöjen, erityisesti asuinkiinteistöjen, suuntaan.

9.  Murskauksesta aiheutuva pölyäminen on estettävä riittävän tehokkaalla kastelulla, jonka tulee olla käytössä koko murskausajan. Varastoinnin aikana mursketta tulee kastella tarpeen mukaan. Varastokasoja sekä aluetta, jolla työkoneet liikkuvat, on hoidettava siten, että pölyäminen jää mahdollisimman vähäiseksi.

10. Mikäli toiminnasta todetaan aiheutuvan häiritsevää pölyämistä, toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä viivytyksettä tarpeellisiin toimiin haitan poistamiseksi. Murskausvaiheessa päästöjä olennaisesti lisäävän häiriön tai poikkeuksellisen kovan tuulen ja kuivan sään sattuessa murskaus on keskeytettävä siihen saakka, kunnes vika on saatu korjattua tai sääolot muuttuneet. Ympäristönsuojelu voi tarvittaessa antaa asiaa koskevia määräyksiä tai ohjeita.

11. Melu ei missään toiminnan vaiheessa saa ylittää häiriintyvissä kohteissa asumiseen käytettävien alueiden oleskelupihoilla A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä loma-asumiseen käytettävien alueiden oleskelupihoilla päiväohjearvoa (klo 7-22) 45 dB.

12. Mikäli mahdollisten valitusten tai muun tarpeen mukaan suoritettujen melumittausten perusteella ilmenee, että toiminnasta aiheutuu erityisen häiritsevää melua lähialueiden asukkaille, lupaviranomainen voi antaa työaikaa rajoittavia määräyksiä, ellei meluhaittaa muilla keinoin pystytä riittävästi vähentämään.

13. Betonijätteen varastointi on järjestettävä siten, ettei siitä aiheudu maaperän eikä pinta- tai pohjavesien pilaantumisen vaaraa eikä haittaa hulevesiverkostolle. Betonijätteen kanssa kosketuksessa olleen kastelu-, sade- ja muiden hulevesien kulkeutuminen varastointialueelta työmaa-alueen ulkopuolelle tulee mahdollisimman tehokkaasti estää. Estäminen tulee toteuttaa peittämällä murskattu betonijäte vesitiiviillä peitteellä.

14. Murskauslaitoksessa ja työkoneissa käytettävää polttoainetta tulee varastoida lukittavassa ylitäytönestimellä varustetussa kaksivaippaisessa säiliössä tai säiliö on sijoitettava vähintään säiliön tilavuuden suuruiseen suoja-altaaseen. Alueelle on varattava riittävä määrä öljynimeytysainetta mahdollisen öljyvuodon varalle.

Jätteenkäsittelyn seuranta ja tarkkailu

15. Työmaalle on nimettävä jätteenkäsittelytoiminnasta vastuuhenkilö, joka valvoo murskaus- ja välivarastointitoimintaa. Vastuuhenkilön yhteystiedot on toimitettava ympäristönsuojeluun ja alueen lähinaapureille. Murskausajankohdista on ilmoitettava etukäteen Turun kaupungin ympäristönsuojelulle ja lähinaapureille.

16. Tarvittaessa työmaan ympäristössä tulee suorittaa melumittauksia ympäristönsuojelun kanssa sovittavalla tavalla.

17. Mahdollisten emäksisten hulevesien vaikutusta alueen huleveden laatuun tulee tutkia mittaamalla kerran kuukaudessa huleveden pH hulevesiviemärilinjassa alueen jälkeen. Mittaustuloksista tulee pitää kirjaa ja mittaustulos tulee aina viipymättä toimittaa ympäristönsuojeluun.

18. Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa toiminnasta. Toimintaa koskeva raportti tulee toimittaa Turun kaupungin ympäristönsuojeluun vuosittain seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Vuosiraportin tulee sisältää ainakin seuraavat tiedot:

19. Mahdollisista häiriöistä ja poikkeuksellisista tilanteista, jotka ovat aiheuttaneet tai saattavat aiheuttaa merkittäviä ympäristöhaittoja, on välittömästi ilmoitettava kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Toiminnanharjoittajan on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin haitallisten vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi sekä poikkeuksellisen tilanteen uusiutumisen ehkäisemiseksi. Pelastuslaitokselle tulee myös välittömästi ilmoittaa sen toimialaan kuuluvista onnettomuus- ja vaaratilanteista.

20. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on viipymättä ilmoitettava Turun kaupungin ympäristönsuojeluun.

Paras käyttökelpoinen tekniikka

21. Toiminnanharjoittajan tulee olla riittävästi selvillä toimialansa erityisesti ympäristön kannalta parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ja varauduttava tilan oloihin soveltuvan tekniikan käyttöönottoon.

Vakuus

22. Toiminnanharjoittajan tulee ennen jätteenkäsittelytoiminnan aloittamista toimittaa asettaa Turun kaupungin rakennus- ja lupalautakunnan eduksi 35 000 euron suuruinen jätteenkäsittelytoiminnan vakuus. Vakuus on asetettava ympäristönsuojelulain 61 §:n edellyttämällä tavalla.

Toiminnan lopettaminen

23. Luvanhaltijan tulee huolehtia toiminta-alueen siivoamisesta sekä siellä mahdollisesti olevien jätteiden ja hyödyntämättä jääneiden murskeiden toimittamisesta asianmukaiseen käsittelyyn 31.5.2023 mennessä. Lisäksi alue on siivottava toiminnassa käytetyistä laitteista ja materiaaleista. Siivoamisesta tulee ilmoittaa ympäristönsuojelulle, joka voi tarkastaa laitosalueen siisteyden ja tarvittaessa antaa määräyksiä alueen siivoamiseksi ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

Asetusten ja muiden säännösten noudattaminen

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä, on asetusta luvan estämättä noudatettava

RATKAISUN PERUSTELUT

Lupaharkinnan perustelut ja luvan myöntämisen edellytykset

Toimittaessa tämän päätöksen mukaisesti täyttää toiminta ympäristönsuojelu- ja jätelaissa sekä niiden nojalla annetuissa säädöksissä asetetut ympäristöluvan myöntämisen edellytykset eikä toiminnasta katsota aiheutuvan terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista, erityistä luonnonolosuhteiden huonontumista eikä eräistä naapuruussuhteista annetussa laissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Määräyksiä annettaessa on otettu huomioon toiminnan lyhytaikaisuus, sen aiheuttama pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski. Toiminnan ei katsota olevan ristiriidassa asemakaavan kanssa.

Jätemateriaalien hyödyntäminen edistää jätelaissa mainittua yleistä velvollisuutta noudattaa etusijajärjestystä.

Saatu muistutus on huomioitu pölyn- ja meluntorjuntaa koskevissa määräyksissä. Lupamääräysten mukaan toimittaessa ei toiminnasta arvioida syntyvän kohtuutonta haittaa lähimmille kiinteistöille.

Perustelut toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta

Toiminnalle myönnetään toiminnan aloittamislupa muutoksenhausta huolimatta. Koska toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, toiminta voidaan ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesti aloittaa lupapäätöstä noudattaen hakijan asettaessa hyväksyttävän vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai muuttamisen varalta. Vakuuden asettamista toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta ei edellytetty, sillä vakuuden asettamisvelvoite ei ympäristönsuojelulain 199 §:n 2 momentin mukaan koske valtiota tai sen laitosta, kuntaa tai kuntayhtymää.

Muutoksenhakutuomioistuin voi päätöksellään kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Lupamääräysten perustelut

Jätteen laitos- ja ammattimaista hyödyntämistä tai käsittelyä koskeva lupa voidaan rajoittaa tietynlaisen jätteen hyödyntämiseen tai käsittelyyn. Alueella ei saa murskata muuta kuin kyseisiltä kiinteistöiltä peräisin olevaa Valtioneuvoston asetuksen 843/2017 mukaiset maarakentamisessa hyödyntämiselle edellytetyt kelpoisuuskriteerit täyttävää betoni- ja tiilijätettä, koska ainoastaan nämä alustavat kriteerit ja valmiista murskeesta analysoitavat kriteerit täyttävää betoni- ja tiilimursketta voidaan hyödyntää maarakentamisessa Vna 843/2017 mukaisesti. Ympäristölle ja terveydelle haitalliset materiaalit eivät niiden vaaraominaisuuksien vuoksi sovellu maanrakentamisessa hyödynnettäviksi. (Määräys 1)

Murskauslaitoksen toiminnalle annetuilla päivittäisillä toiminta-ajoilla pyritään vähentämään lähiasutukselle koituvaa meluhaittaa. (Määräys 2)

Valtioneuvoston asetuksen kaatopaikoista (331/2013) mukaan kaatopaikkana ei pidetä alle kolmen vuoden pituista jätteen varastointia ennen sen hyödyntämistä tai esikäsittelyä. Tästä syystä murskeen varastointiajan enimmäiskestoksi on määrätty kolme vuotta ja luvan voimassaoloa on rajattu siten, että varastointilupa on voimassa 31.5.2023 asti. Luvassa ei ole arvioitu varastoinnista aiheutuvaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaista luvan tarvetta pitkäaikaiselle varastoinnille. Rakennusvalvonta ei jättänyt asiassa lausuntoa. (Määräys 3)

Laadunvalvontajärjestelmän avulla varmistetaan, että betonijätteen käsittely toteutetaan asianmukaisesti ja betoni- ja tiilimurskeesta saadaan tarvittavat tiedot hyötykäyttöä varten. (Määräys 4)

Määräys on annettu murskattavan betonijätteen puhtauden varmistamiseksi sekä asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi ja eri materiaalien ja jätteiden pitämiseksi erillään toiminta-alueella. (Määräys 5)

Lupamääräyksessä 5 edellytetään, että valmis betonimurske hyödynnetään maanrakentamisessa mahdollisimman pian varastoinnista ympäristölle aiheutuvien haittojen estämiseksi. Betonimurskeen ammattimainen tai laitosmainen hyödyntäminen on ympäristöluvanluvanvaraista tai se voidaan hyödyntää ns. ilmoitusmenettelynä, mikäli jätteen laadunhallinta ja hyödyntäminen järjestetään asetuksen 843/2017 edellyttämällä tavalla. Asetuksessa (843/2017) on esitetty jätteen hyödyntämistä koskevat vaatimukset, joiden täyttyessä betoni- ja/tai tiilimurskeen hyödyntämisestä ei katsota aiheutuvan riskiä terveydelle tai ympäristölle. Ilmoituksen varaisesti hyötykäyttö voidaan tehdä kaikkien asetuksen edellytysten täyttyessä. (Määräys 6)

Lupamääräys on annettu viihtyisyyden vähentymisen ja ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi (Määräys 7)

Melun- ja pölyntorjuntaa sekä vesipäästöjä koskevat määräykset on annettu lähinnä betonijätteen murskauksesta ja varastoinnista sekä käytetystä kastelusta ja muusta käsittelystä ympäristölle ja vesistölle aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Kastelua on murskattaessa tarkoitus käyttää pölyämisen estämiseksi aina paitsi vesisateen aikana ja varastoinnin aikana tarpeen mukaan. Ympäristönsuojelulla on mahdollisuus tarvittaessa antaa lisämääräyksiä, mikäli toiminta tai olosuhteet sitä edellyttävät. (Määräykset 8-10)

Lupamääräykset on annettu naapurustoon aiheutettavan meluhaitan hallitsemiseksi. (Määräys 11-12)

Määräys on annettu maaperän, pinta- ja pohjaveden sekä hulevesiverkoston suojelemiseksi. Lyhytaikaisesti varastoitaessa betoni- ja tiilijätteitä ei yleisesti edellytetä peitettävän, koska materiaali on raekooltaan niin karkeaa. Välivarastoinnin kestäessä pidempään (1-3 vuotta) materiaali tulee peittää, koska betonimurskeen läpi suotautuvan veden pH ja myös kiintoainespitoisuus saattaa nousta merkittävästi betonin vaikutuksesta. (Määräys 13)

Lupamääräys on annettu maaperän pilaantumisen estämiseksi. (Määräys 14)

Tarkkailu- ja valvontamääräykset on annettu toiminnan vaikutusten seuraamiseksi ja lupapäätöksen valvonnan kannalta tarpeellisten tietojen saamiseksi. Hulevesien pH:n tarkkailua edellytetään, jotta voidaan varmistua siitä, ettei alueelta suotautuvan veden pH nouse ympäristön kannalta liian korkeaksi. Lähtökohtaisesti vesistöön tai ojiin johdettavan työmaaveden kiintoainepitoisuuden tulisi pysyä alle 300 mg/l ja pH:n välillä 6-9. Murskaustoiminnan valvojan tulee murskauksen asianmukaisuuden lisäksi vastata, ettei murskaukseen päädy sinne kuulumatonta materiaalia. Valvojan tulee olla alueen naapurikiinteistöjen tavoitettavissa aina kun murskausasema on toiminnassa. Häiriötilanne- ja vuosiraportoinnilla varmistetaan ympäristönsuojeluviranomaisen riittävä tiedonsaanti ja mahdollisuudet antaa tarvittavia määräyksiä. (Määräykset 15-20)

Toiminnanharjoittajan on oltava selvillä toimintansa ympäristövaikutuksista, ympäristöriskeistä sekä mahdollisuudesta vähentää toiminnan haitallisia vaikutuksia parhaalla mahdollisella tavalla. (Määräys 21)

Ympäristöluvassa toiminnalta on edellytetty jätteen käsittelytoiminnan vakuus, jonka avulla tarvittaessa varmistetaan asianmukainen jätehuolto, seuranta, tarkkailu sekä lopettamistoimet. Vakuudella katettavien kustannusten ei voida tässä tapauksessa toimintaa lopettaessa olevan jätteen määrä ja laatu huomioon ottaen vähäiset. Luvanhakija on arvioinut vakuusmäärän kustannuksista, joita aiheutuisi välivarastoitavan materiaalin toimittamisesta asianmukaiseen vastaanottopaikkaan. (Määräys 22)

Ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista, kuten alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä. (Määräys 23)

Vastaukset yksilöityihin vaatimuksiin

Muistutuksessa esitetyt pölyämiseen ja meluamiseen liittyvät seikat on huomioitu lupamääräyksissä 2 ja 7-12. Meluhaittaa rajoitetaan pääosin toiminta-aikaa säätelemällä. Pölyämisen rajoittaminen tapahtuu sekä murskauspaikan valinnan kautta sekä kastelemalla tarpeen mukaan.

Luvan voimassaolo

Tämä lupapäätös on voimassa 31.5.2023 asti.

Sovelletut oikeusohjeet ja säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014)

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014)

Jätelaki (646/2011)

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)

Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden käytöstä maanrakentamisessa (843/2017)

Valtioneuvoston asetus kaatopaikoista (331/2013)

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920)

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista 1992/993

Käsittelymaksu

Lupa-asian käsittelystä peritään Turun kaupunkiympäristötoimialan vahvistaman taksan mukainen 3000 euron maksu (pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili- tai asfalttijätteen tai pysyvän jätteen käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle).

 

Olli-Pekka Mäki

ympäristönsuojelupäällikkö

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Valitusoikeus on ympäristönsuojelulain 97 §:ssä mainituilla tahoilla.

Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Julkipanoilmoitus lähetetty asianosaisille.

Jakelu

tiedAsunto-Osakeyhtiö Rajakatu 8
tiedVarsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
aoKaupunkiympäristötoimiala, kaupunkiympäristön rakennuttaminen
tiedKaupunkiympäristötoimiala, rakennusvalvonta
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta