Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta8814.05.20205

10410-2019 (11 02 02, 11 02 08, 02 08 00)

Terveydensuojelulain 27 §:n mukainen käyttökielto, Sepänkatu 2, Turku

Tiivistelmä:

Rakennus- ja lupalautakunta velvoitti päätöksellään 5.12.2019 Turun kaupungin tilapalvelukeskuksen kiinteistön 853-3-12-4 omistajana ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden poistamiseksi. Ympäristöterveydelle oli tehty toimenpidepyyntö, jossa vaadittiin Puolalan koulun väistötiloina osoitteessa Sepänkatu 2 sijaitsevien tilojen asettamista käyttökieltoon. Määräyksen mukaisesti tilapalvelukeskus on tehnyt kohteessa korjaavia toimenpiteitä ja toimittanut vaadittavat selvitykset toimenpiteistä. Selvitysten perusteella epäkohdat on saatu muilta osin korjattua, mutta seurantatutkimuksessa tilojen teollisten mineraalikuitujen pitoisuudet ylittivät sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen 19 §:ssä annetun toimenpiderajan. Koska kyseistä haittaa ei ole saatu korjattua toimenpiteistä huolimatta, Turun kaupungin ympäristöterveys esittää tilojen asettamista käyttökieltoon.

Rlupalk § 88

Ympäristölakimies Nina Mattila, terveystarkastaja Jaana Annunen, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 6.5.2020:

Kohde

Puolalan koulun väistötiloina toimivat koulurakennukset

Kiinteistötunnus 853-3-12-4

Osoite: Sepänkatu 2, 20700 Turku

Kohteen kuvaus ja asian aiemmat vaiheet

Käsiteltävä asia koskee Sepänkatu 2:ssa sijaitsevien Puolalan koulun vuosiluokkien 3-6 väistötiloina toimivien rakennusten asettamista käyttökieltoon sisäilmasta todettujen teollisten mineraalikuitujen toimenpiderajan ylitysten vuoksi.

Tontilla sijaitsee kolme yhteen rakennettua koulurakennusta. Kaupunginhallitus päätti 23.4.2018 (§ 144), että Puolalan koulun peruskorjauksen aikana käytetään väistötilana myös Sepänkadun 2:n koulukiinteistöä kesästä 2018 kesään 2020 saakka.

Puolalan koulun väistötiloina toimivassa Sepänkatu 2:n tiloissa osa oppilaista ja työntekijöistä on oireillut. Oppilaita on ollut kohteessa noin 450 ja koulun henkilökuntaa 30. Turun kaupungin tilapalvelukeskus on käyttänyt ulkopuolisia asiantuntijoita terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden selvittämiseksi. Kohteeseen liittyviä sisäilmaongelmia on käsitelty useasti sisäilmatyöryhmässä vuosina 2017-2020.  Rakennus- ja lupalautakunta velvoitti päätöksellään 5.12.2019 § 346 tilapalvelukeskuksen kiinteistön 853-3-12-4 omistajana ryhtymään välittömiin toimenpiteisiin terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden poistamiseksi. Ympäristöterveydelle oli tehty toimenpidepyyntö, jossa vaadittiin koulun väistötiloina Sepänkatu 2 sijaitsevien tilojen asettamista käyttökieltoon. Kohteen käyttöhistoria, oireilu, tehdyt tutkimukset, selvitykset, lausunnot ja korjaustoimenpiteet sekä muu asian käsittelyyn liittyvät vaiheet on esitetty kattavasti rakennus- ja lupalautakunta päätöksessä § 348 (5.12.2019).    

Kohteelle annettu määräys terveyshaitan poistamiseksi, tehdyt toimenpiteet ja selvitykset

Rakennus- ja lupalautakunta määräsi 5.12.2019 tilapalvelukeskuksen Sepänkatu 2 omistajana ryhtymään välittömästi korjaaviin  toimenpiteisiin, jotka käsittivät seuraavia useita eri velvoitteita: tehostettu ylläpitosiivous väistötilakäytön ajan, selvitys kuitulähteistä, kuitulähteiden poisto, kuitusiivous kuitulähteiden poiston jälkeen, kuitujen poiston todennus, RTA:n selvitys ilmavuotojen esiintymisestä,  suunnitelma ilmavuotojen poistamiseksi, ilmavuotojen poisto, ilmavuotojen poiston todennus RTA:n toimesta, irronneiden/vaurioituneiden lattiapinnoitteiden kiinnitys/korjaus, ilmanvaihtokoneiden toimivuuden tarkastus, ilmanpuhdistimien asennus tiloihin, kreosootin/öljyn hajun poisto, RTA:n selvitys kreosootin/öljyn hajun poistosta ja edellä mainittujen toimenpiteiden kattava dokumentointi sekä niiden toimittaminen ympäristöterveydelle 1.2.2020 mennessä. Kuitujen poistumista koskeva seurantatutkimus tuli tehdä 1.4.2020 mennessä.

Rakennus- ja lupalautakunta määräsi, että päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Lisäksi päätöksessä todettiin, että mikäli määräystä ei noudateta tai mikäli tutkimuksissa ilmenee lisäselvitystä, jonka perusteella asiaa tulee arvioida toisin, tilat voidaan asettaa erillisellä päätöksellä käyttökieltoon.

Tilapalvelukeskus toimitti määräajassa ympäristöterveydelle selvityksen kuitulähteiden poistamiseksi, kuitusiivouksen valvontapöytäkirjan, RTA:n laatiman selvityksen kuitujen poistumisesta, raportin ilmavuotojen selvityksistä, suunnitelmat ilmavuotojen poistamiseksi, selvityksen ilmavuotojen korjauksista, selvityksen kreosootin ja öljyn hajun poistumisesta, selvityksen vaurioituneiden lattiapintojen korjauksista, ilmanvaihtokoneiden tarkastusraportin, selvityksen ilmanpuhdistimien asentamisesta ja kaikkien toimenpiteiden dokumentoinnin. Lisäksi tilapalvelukeskus toimitti selvityksen tutkijan vaihtamisesta laadunvarmistustoimenpiteisiin. Ympäristöterveys pyysi osaan asiakirjoja tilapalvelukeskukselta täydennyksiä tai tarkennuksia, jotka toimitettiin.  

Tilapalvelukeskus oli ryhtynyt määräyksen mukaisiin toimenpiteisiin ja toimittanut vaaditut asiakirjat ympäristöterveydelle. Toimitetuista asiakirjoista tehtiin asiakirjatarkastus terveystarkastajan toimesta. Tehtyjen tutkimusten ja selvitysten sekä niistä laadittujen kunnostussuunnitelmien pohjalta tehdyt kunnostustoimenpiteet olivat käytössä olevien tietojen mukaan olleet riittäviä muiden epäkohtien kuin sisäilman kuitupitoisuuksien osalta.

Rakennusterveysasiantuntijan laatimassa selvityksessä siivouksen jälkeisistä kuitupitoisuuksista todettiin, että 23.1.2020 otetuissa teippinäytteissä havaittiin kuituja. Ympäristöterveys vastaanotti 26.2.2020 tilapalvelukeskukselta rakennusterveysasiantuntijan laatiman raportin 14.2.2020 kuitupitoisuuksien seurantamittauksista. Raportin mukaan laskeumakuitunäytteitä on otettu 9 kpl, joista viidessä näytteessä kuitupitoisuus ylitti asumisterveysasetuksen 545/2015 mukaisen toimenpiderajan 0,2 kuitua/cm². Kuitupitoisuudet olivat vähentyneet 23.1.2020 otettuihin geeliteippinäytteisiin verrattuna. Nopean toimenpideaikataulun vuoksi näytteenotto ajoittui lähelle korjaustoimenpiteiden ja kuitusiivouksen toteuttamista.

Ympäristöterveys vastaanotti 30.3.2020 tilapalvelukeskukselta rakennusterveysasiantuntijan 27.3.2020 laatiman raportin kuitupitoisuuksien seurantamittauksista. Raportissa todettiin toimenpiderajan ylittäviä määriä kuituja. Raportin mukaan laskeumakuitunäytteitä on otettu 5 kpl, joista neljässä näytteessä kuitupitoisuus ylittää asumisterveysasetuksen 545/2015 mukaisen toimenpiderajan 0,2 kuitua/cm². Toimenpiderajan ylittävät kuitulaskeumanäytteet on otettu pohjakerroksen pöydän päältä sekä luokkien 119, 109 ja 304 kaapin päältä. Kiinteistön omistajan aikaisemmissa selvityksissä oli todettu, että kuitulähteet on tarkastettu ja poistettu (raportti kuitulähteiden selvitys ja korjaus 3.1.2020). Koulun tiloja on siivottu tehostetusti 18.11.2019 alkaen ja koulun käytössä oleviin tiloihin on tehty kuitusiivous (selvitys siivouksen jälkeisistä kuitupitoisuuksista 31.1.2020). Toimenpiteistä huolimatta kuituja ei ole saatu poistettua koulun tiloista.

Kuitupitoisuuksien ylityksistä tiedotettiin toimijaa 1.4.2020 ja opetus siirtyi pois rakennuksesta väistötiloihin 6.4.2020 Topeliuksen koulun Pakkarinkadun yksikköön. Covid-19 perusteella annetun valmiustilan vuoksi pääosa kaikkien koulujen opetuksesta oli siirtynyt etäopetukseen 18.3.2018 alkaen lukuun ottamatta Suomen hallituksen linjaamia poikkeuksia, jolloin lähiopetusta järjestetään. Tämän vuoksi Sepänkatu 2:ssa oli ollut lähiopetuksessa n. 5-10 oppilasta ja noin saman verran opetushenkilökuntaa. Sepänkatu 2:ssa ei ole ollut lähiopetusta 6.4.2020 alkaen.

Kohteesta on valmistunut Sepänkatu 2:n kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimus (päivätty 24.3.2020), jonka lukuisista eri kohdista ja myös loppupäätelmistä kaupungin tilapalvelukeskuksella on eriävät näkemykset raportin tekijän kanssa. Tällaisia kohtia on kaikkiaan 165 kpl. Kuntotutkimusraportti ja raportin puute- ja virhelista on julkaistu kaupungin internet-sivuilla. Kuntoraportissa on yhteenveto tärkeimmistä suositeltavista toimenpiteistä. Näitä ovat ilmanvaihtokoneiden tarkastus-, huolto- ja säätötoimenpiteet, välipohjarakenteiden liittymien ja läpivientien tiiveyden varmistaminen tiivistyskorjaustuotteilla, laadunvarmistus merkkiainekokein, irtonaisten muovilaattojen kartoittaminen ja uudelleen kiinnittäminen, öljyperäisen hajun lähteen selvittäminen ja hajun poistaminen, kuitulähteiden poistaminen, ylä- ja tasopölyjen siivous sekä sisäilman puhdistus (Työterveyslaitoksen julkaisun ”Homeettomaksi siivous ja irtaimiston puhdistus” mukaan epäpuhtauksien poistamiseksi huoneilmasta voidaan käyttää H13 HEPA-suodattimella varustettua tai vastaavan erotusasteen omaavaa ilmanpuhdistajaa), ylläpitosiivouksen tehostaminen, dokumentoidaan tehtävät toimenpiteet ja sisäilmakorjaukset tilakohtaisesti. Edellä esitettyjä korjaavia toimenpiteitä on suoritettu tilapalvelukeskuksen toimesta ja edellytetty tehtäväksi rakennus- ja lupalautakunnan joulukuussa antamassa päätöksessä. Toimenpiteet oli määrätty ennen ko. raportin julkaisua.

Päätöksen perustelut

Kohteessa on teetetty selvitykset asumisterveysasetuksen (545/15) 21 §:n mukaisen pätevyyden omaavilla rakennusterveysasiantuntijoilla, joiden suositusten mukaisesti kohteeseen on tehty korjaustoimenpiteitä. Kaupungin sisäilma-asiantuntija ja sisäilmapäällikkö ovat seuranneet tilannetta. Terveystarkastaja on käynyt kohteessa tarkastuksilla ja tehnyt asiakirjatarkastuksia.

Sepänkatu 2:n tilannetta on seurattu sisäilmatyöryhmässä. Terveydensuojeluviranomainen toimii sisäilmatyöryhmässä asiantuntijana ja viranomaisena, jolla on terveydensuojeluviranomaisen mukaiset viranomaisoikeudet ja -velvollisuudet. Terveydensuojeluviranomainen seuraa sisäilmaongelman hoitamisen etenemistä sisäilmatyöryhmässä ja tunnistaa, milloin sen tulee käyttää toimivaltaansa. Terveydensuojeluviranomaista voidaan lähestyä myös suoraan valvontapyynnöllä ja pyytää terveydensuojeluviranomaista ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin. Tällöin terveydensuojeluviranomainen harkitsee kulloinkin tarpeelliset toimenpiteet.

Ympäristöterveys katsoo, että tällä hetkellä käytettävissä olevilla tiedoilla epäkohdat on saatu muilta osin korjattua, mutta seurantatutkimuksissa tilojen teollisten mineraalikuitujen pitoisuudet ylittivät sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen 19 §:ssä annetun toimenpiderajan. Kuidut ilmassa aiheuttavat terveyshaittaa. Koska kyseistä haittaa ei ole saatu korjattua toimenpiteistä huolimatta, ympäristöterveys esittää tilojen asettamista terveydensuojelulain 27.3 §:n nojalla käyttökieltoon. Käyttökielto on voimassa, kunnes terveydelliset olot täyttävät terveydensuojelulain vaatimukset ja terveydensuojeluviranomainen on hyväksynyt tilat uudelleen käyttöön. Toimijan on esitettävä riittävät selvitykset korjaavista toimenpiteistä terveyshaitan poistamiseksi ja toimitettava asumisterveysasetuksen (545/2015) § 21 mukaisen asiantuntijan laatima selvitys, että rakennuksissa ei ole terveyshaittaa aiheuttavia olosuhteita. Ympäristöterveyden on todettava ennen uudelleenkäyttöä, että rakennusten terveydelliset olosuhteet täyttävät vaatimukset.

Kiinteistönomistajan tulee selvittää ennen mahdollisiin korjaustoimenpiteisiin ryhtymistä, edellyttävätkö korjaustyöt rakennuslupaa.

Kiinteistössä on tutkimusten mukaan myös sisäilman kuitupitoisuuksien lisäksi muita tekijöitä, jotka on huomioitava rakennuksen mahdollisessa jatkokäytössä. Materiaalinäytteiden tulosten perusteella on todettavissa, että rakenteessa on vaurioitunutta materiaalia, joka mahdollisten ilmavuotojen kautta sisäilmaan kulkeutuessaan voi aiheuttaa sellaiset olosuhteet, joissa altistuminen mikrobiperäisille epäpuhtauksille on mahdollista. PAH-yhdisteitä on löytynyt rakennuksissa käytetyissä pikieristeissä rakennuspahveissa. PAH-yhdisteitä sisältävän materiaalin käsittely purku-, saneeraus- ja rakennustyössä edellyttää suojaustoimenpiteitä. Huoneilman sisältämät kaasumaiset yhdisteet ja hiukkasiin sitoutuneet PAH-yhdisteet ovat ihmisen terveyden kannalta merkityksellisiä ja niitä tutkitaan ilmanäytteiden avulla. Indikaattorina voi toimia myös haju. Materiaalinäytteiden pitoisuuksista ei voi vetää johtopäätöksiä PAH-yhdisteiden pitoisuuksista huoneilmassa.

Lautakunnalle ehdotetaan, että päätös määrätään pantavaksi täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Kyseessä on koulukäyttöön tarkoitettu tila, jossa on todettu asumisterveysasetuksen toimenpiderajan ylittävä määrä kuituja, joita ei ole saatu toimenpiteistä huolimatta poistettua

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa. Asunnossa ja muussa oleskelutilassa ei saa olla eläimiä eikä mikrobeja siinä määrin, että niistä aiheutuu terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27.1 §:n mukaan, jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain 27.3 §:n mukaan, jos terveyshaitta on ilmeinen ja on syytä epäillä sen aiheuttavan välitöntä vaaraa, haittaa ei voida korjata tai jos terveydensuojeluviranomaisen määräystä haitan poistamiseksi ei ole noudatettu, eikä muita tämän lain mukaisia toimenpiteitä ole pidettävä riittävinä, terveydensuojeluviranomainen voi kieltää tai rajoittaa asunnon tai muun oleskelutilan käyttöä.

Terveydensuojelulain 27.4 §:n mukaan, 27 §:n mukaisten määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin. Terveyshaitan selvittämiseksi voidaan lisäksi antaa määräys rakenteen kuntotutkimuksen suorittamisesta.

Terveydensuojelulain 51.1 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelualin 49.1 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Asumisterveysasetuksessa säädetään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvonnasta, fysikaalisia, kemiallisia ja biologisia altistumistekijöitä koskevista vaatimuksista ja niiden toimenpiderajoista. Asumisterveysasetuksen 21 §:ssä säädetään ulkopuolisen asiantuntijan pätevyysvaatimuksista.

Sovellettavat säännökset

Terveydensuojelulaki (763/1994) 2§, 26 §, 27 §, 51 §, 53 §, 56 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 2 §, 3 §, 15 §, 19 §, 20 §, 21 §

Hallintolaki 34 §, 36 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 122 §, 123 §

Asianosaisten kuuleminen

Toimenpidepyynnön tekijälle, tilapalvelukeskukselle kiinteistön omistajana, sivistystoimialalle tilojen käyttäjänä, kouluterveydenhuollolle ja Turun Työterveystalolle oli varattu mahdollisuus antaa kirjallinen vastineensa tästä päätösehdotuksesta.

Määräaikaan 4.5.2020 mennessä vastineen päätösehdotukseen antoivat tilapalvelukeskus ja sivistystoimiala. Tilapalvelukeskuksella ja sivistystoimialalla ei ollut huomautettavaa asian suhteen. 

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Oheismateriaali 1Toimenpidepyyntö 29.8.2019

Oheismateriaali 2Koulun väistötilakäytössä olevien tilojen tehostettu siivous 7.2.2020

Oheismateriaali 3Kuitulähteiden selvitys ja korjaus 3.1.2020

Oheismateriaali 4Kuitusiivous 16.1.2020

Oheismateriaali 5Selvitys siivouksen jälkeisistä kuitupitoisuuksista 30.1.2020

Oheismateriaali 6Raportti ilmavuotojen selvityksistä 5.12.2019

Oheismateriaali 7Korjaustyöselostus 17.12.2019

Oheismateriaali 8Selvitys ilmavuotojen korjauksista 21.1.2020

Oheismateriaali 9Ilmavaihtokoneiden tarkastusraportti 27.2.2020

Oheismateriaali 10Selvitys ilmanpuhdistimien asentamisesta 11.2.2020

Oheismateriaali 11Selvitys hajuhaitan poistumisesta 31.1.2020

Oheismateriaali 12Asiakirjatarkastuspöytäkirja 2.3.2020

Oheismateriaali 13Asiakirjatarkastuspöytäkirja 7.4.2020

Oheismateriaali 14Kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus 24.3.2020

Oheismateriaali 15Kuntotutkimuksen puutelista 9.4.2020

Oheismateriaali 16Päätösehdotus perusteluineen 24.4.2020

Oheismateriaali 17Sivistystoimialan vastine kuulemiseen 27.4.2020

Oheismateriaali 18Tilapalvelukeskuksen vastine kuulemiseen 27.4.2020

Ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää asettaa Puolalan koulun väistötiloina toimivat rakennukset (103452204V) käyttökieltoon osoitteessa Sepänkatu 2, 20700 Turku, terveydensuojelulain (763/1994) 27 §:n nojalla. Käyttökielto astuu voimaan heti ja tilat on otettava pois opetuskäytöstä välittömästi.

Lisäksi rakennus- ja lupalautakunta päättää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Sepänkatu 2:ssa sijaitsevia rakennuksia tai sen osia ei saa ottaa uudelleen käyttöön ennen kuin terveydelliset olot täyttävät terveydensuojelulain 26 §:n  vaatimukset ja terveydensuojeluviranomainen on ne uudelleen käyttöön hyväksynyt. Toimijan on esitettävä riittävät selvitykset korjaavista toimenpiteistä terveyshaitan poistamiseksi ja toimitettava asumisterveysasetuksen (545/2015) § 21 mukaisen asiantuntijan laatima selvitys, että rakennuksissa ei ole terveyshaittaa aiheuttavia olosuhteita. Ympäristöterveyden on todettava ennen rakennusten uudelleenkäyttöä, että rakennusten terveydelliset olosuhteet täyttävät vaatimukset.

Muutoksenhaku               

Kunnan toimielimen päätökseen haetaan muutosta siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Valitusosoitus liitteenä.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos laissa niin säädetään tai jos päätös on luonteeltaan sellainen, että se on pantava täytäntöön heti, tai jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä (Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa/HOL 122.3 §). HOL:n 123.1 §:n mukaan hallintotuomioistuin voi valituksen ollessa vireillä kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen. Täytäntöönpanomääräys voidaan kohdistaa myös osaan päätöksestä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös tehtiin esittelijän kokouksessa muuttamasta esityksestä.

Jakelu

aoXXXXX
tiedHyvinvointitoimiala, kouluterveydenhuolto
tiedKaupunkiympäristölautakunta
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys
aoSivistystoimiala
tiedSivistystoimialan yhteinen hallinto, yleishallinto- ja henkilöstöpalvelut
aoTilapalvelukeskus
tiedTurun Työterveystalo