Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta8714.05.20204

1438-2020 (11 02 00)

Elintarvikelain (23/2006) mukainen hallintopakkoasia Turun Kebu Oy:n elintarvikehuoneistossa työskentelevien riskityötä tekevien henkilöiden terveydentilan seurannan todentamista

Tiivistelmä: -

Rlupalk § 87

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Päivi Nurmi ja ympäristölakimies Nina Mattila 29.4.2020:

Toimija

Turun Kebu Oy, y-tunnus 2929422-5

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Ravintola Blancco

Viilarinkatu 3

20320 Turku

Asian aiemmat vaiheet:

Turun Kebu Oy elintarvikehuoneistossa osoitteessa Viilarinkatu 3, 20320 Turku on tehty tarkastukset 27.8.2019, 4.11.2019 sekä 13.1.2020. Tarkastuksilla todettiin, että riskityössä toimivien henkilöiden terveydentilan seurannan todistukset/kirjanpito puuttuivat eikä terveydentilan seurannan todistuksia hankittu eikä terveydentilan seurannasta pidettävää kirjanpitoa toimitettu tarkastettavaksi kehotuksista huolimatta.

Toimijalle annettiin kehotusten jälkeen määräys hankkia terveydentilan seurannan todistukset ja esittää ne valvontaviranomaiselle. Määräystä edelsi kuuleminen, johon toimija ei vastannut. Todistukset tuli esittää 13.3.2020 mennessä. Toimija välitti 3.3.2020 sähköpostilla ympäristöterveyteen viestin työterveyshuollon palvelusopimuksesta, jota ei oltu vielä vahvistettu. Tässä yhteydessä toimijaa ohjeistettiin sähköpostilla toimittamaan Turun ympäristöterveyteen kirjanpidon terveydentilan seurannan todistuksista, millä voidaan todentaa riskityötä tekevien henkilöiden soveltuvuudesta työhön tartuntatautilain mukaisesti. Toimijaa lisäksi muistutettiin sähköpostilla 16.3.2020 toimittamaan terveydentilan seurannan kirjanpito riskityötä tekevien osalta Turun ympäristöterveyteen 18.3.2020 mennessä. Todistuksia henkilökunnan terveydentilan seurannasta eikä kirjanpitoa ole esitetty muistutuksista ja ohjeistuksesta huolimatta Turun ympäristöterveydelle.

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista huomautuksista ja kehotuksista huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetuissa määräajoissa.

Elintarvikkeita on käsiteltävä, säilytettävä ja kuljetettava niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu. (Elintarvikelaki 23/2006 11 § 1 mom)

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 § 16)

Elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite 1 luku IX kohta 3)

Työnantajan on vaadittava työntekijältä luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, jos työntekijä on sellaisissa tehtävissä, joihin liittyy salmonellatartunnan tavallista suurempi leviämisvaara. Selvitys on vaadittava myös harjoittelijoilta ja muilta vastaavilta henkilöiltä, jotka toimivat työpaikalla ilman palvelussuhdetta.

Ennen kuin työntekijä on esittänyt 1 momentissa tarkoitetun salmonellatartuntaa koskevan selvityksen, hän ei saa toimia:

1) elintarvikelaissa (23/2006) tarkoitetussa elintarvikehuoneistossa tehtävässä, jossa hän käsittelee pakkaamattomia kuumentamattomina tarjoiltavia elintarvikkeita;

2) maidon tuotantotilalla muissa maidonkäsittelytehtävissä kuin lypsytyössä, jos tila toimittaa maitoa meijeriin, jossa maitoa ei pastöroida.

Työnantajan on vaadittava työntekijältä 1 momentissa tarkoitettu selvitys ennen palvelussuhteen alkamista tai silloin, kun työssä olon aikana on perusteltu syy epäillä, että tämä on salmonellabakteerin kantaja. (Tartuntatautilaki 1227/2016 § 56)

Työnantaja on velvollinen huolehtimaan, ettei työntekijällä ole tarttuvaa tautia. Riskityötä tekevän työntekijän terveydentilan soveltuvuus selvitetään terveydentilan seurannan todistuksella tai salmonellatodistuksella. Todistus saadaan kunnallisesta terveydenhuollosta tai työterveydestä. Terveydentila tulee selvittää henkilöiltä, jotka tekevät riskityötä. Riskityöllä tarkoitetaan työtä, jossa käsitellään pakkaamattomia, joita ei kuumennus käsitellä valmistuksen jälkeen (esim. salaatit).

Valvontaviranomaisella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat. Tiedonsaantioikeus koskee myös sellaisia elintarvikemääräyksissä säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömiä tietoja, jotka yksityistä liike- tai ammattitoimintaa tai yksityisen taloudellista asemaa taikka terveydentilaa koskevina muutoin olisivat salassa pidettäviä. (Elintarvikelaki 51 § mom 1 ja 3.)

Elintarvikelain 19.1 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella.

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvi-ke tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuo-tantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia

Valvontaviranomainen voi elintarvikelain 68 §:n mukaan tehostaa määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Elintarvikelain 78.1 §:n mukaan hallintopakkopäätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman, jollei valitusviranomainen toisin määrää. Valitus on käsiteltävä viivytyksettä.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä tai siten, että sen suuruus määräytyy ajan kulumisen mukaan (juokseva uhkasakko). Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Koska ympäristöterveyspäällikön määräystä ei ole noudatettu, määräystä on syytä tehostaa asettamalla juokseva uhkasakko. Turun ympäristöterveys ei voi todentaa elintarvikehuoneistossa riskityötä tekevien terveydentilan seurantaa eikä varmistua seurannan riittävyydestä käytössään olevien tietojen avulla. Uhkasakon määrä on suhteutettu siihen taloudelliseen hyötyyn, joka toimijalle mahdollisesti koituu asian hoitamatta jättämisestä.

Kuuleminen

Hallintolain ja uhkasakkolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei toimittanut vastinetta määräajassa.

Oheismateriaali 1Oiva-tarkastuspöytäkirja 27.8.2019

Oheismateriaali 2Oiva-tarkastuspöytäkirja 4.11.2019

Oheismateriaali 3Oiva-tarkastuspöytäkirja 13.1.2010

Oheismateriaali 4Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys 27.2.2020

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta määrää Turun Kebu Oy:n juoksevan uhkasakon uhalla suorittamaan seuraavat toimenpiteet neljän viikon kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:

Toimijan tulee toimittaa ympäristöterveyteen luotettava terveydenhuollon selvitys siitä, ettei elintarvikehuoneistossa pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsittelevillä riskityötä tekevillä työntekijöillä ole salmonellatartuntaa.

Toimijan tulee toimittaa ympäristöterveyteen omavalvonnassa pidettävä kirjanpito, johon on merkitty:

Juoksevan uhkasakon määrä: Kiinteänä peruseränä viisisataa (500) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty neljän viikon kuluttua päätöksen tiedoksiannosta, sekä lisäeränä sata (100) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Samalla rakennus- ja lupalautakunta päättää elintarvikelain 78.1 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ennen kuin se on saanut lainvoiman, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettavat säännökset

EPNAs 852/2004 liite I, luku IX kohta 3

Tartuntatautilaki 1227/2016 56 §

Elintarvikelaki 23/2006 11 §, 16 §, 19 §, 51 §, 55 §, 68 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 § ja 22 §

Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat

Oiva-tarkastuspöytäkirja 27.8.2019

Oiva-tarkastuspöytäkirja 4.11.2019

Oiva-tarkastuspöytäkirja 13.1.2010

Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys 27.2.2020

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoTurun Kebu Oy