Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta7016.04.20206

4291-2020 (10 03 00)

Sijoittamislupahakemus, Telia Finland Oyj

Tiivistelmä:

Telia Finland Oyj hakee sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 28 luvun mukaista sijoittamislupaa olemassa olevalle matkaviestintäverkon tukiasemalle sekä siihen liittyville antenneille, laitteille, kaapeleille ja tarvittaville rakennelmille. Lautakunnalle esitetään, että sijoittamislupa vahvistetaan.

Rlupalk § 70

Kaupunkiympäristötoimiala, valvontalakimies Esa Mettälä 7.4.2020:

Hakemus

Telia Finland Oyj (myöhemmin Telia) hakee sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (SVPL) 28 luvun mukaista sijoittamislupaa olemassa olevalle matkaviestintäverkon tukiasemalle sekä siihen liittyville antenneille, laitteille, kaapeleille ja tarvittaville rakennelmille Turun kaupungin Itäharjulla, osoitteessa Kalevantie 39, kiinteistötunnus 853-12-46-10, sijaitsevan rakennuksen telelaitehuoneeseen.

Viestintäliikenteen turvaamiseksi hakija pyytää myös rakennusvalvontaviranomaiselta ns. aloittamisoikeutta (SVPL 233 §).

Hakemuksen perustelut

Telian hakemuksen mukaan, kiinteistön omistajan kanssa ei ole päästy sopimukseen sijoittamisesta ja voimassa oleva sopimus on päättynyt 31.12.2019.

Telian mukaan kyseinen tukiasema on sijainnut nykyisellä paikallaan rakennuksen telelaitetilassa yli 20 vuotta. Samassa tilassa on myös muuta, rakennuksen sisäistä verkkoa palvelevia telelaitteita. Sijoittamispaikka täyttää tukiaseman ilmanvaihto- ja jäähdytysvaatimukset, jotka eivät muualla samassa rakennuksessa täyty.

Telia katsoo, että koska sijoituspaikka on nimenomaan teletoimintaan suunniteltu ja tilasta käsin hallinnoidaan myös rakennukseen kuuluvaa viestintäverkkoa, ja koska tukiasema on asennettu jo vuonna 1996, ei tukiaseman sijoittamisella aiheuteta kiinteistölle tai rakennukselle haittaa tai vahinkoa.

Kohdetta ylläpidetään säännöllisin huoltotoimin siten, että tukiasema pysyy viestintäviranomaisen edellyttämien toimivuuden ja turvallisuuden vaatimusten mukaisena.  Huollot suoritetaan Telian toimesta, eikä huolloista aiheudu kiinteistönomistajalle haittaa tai kustannuksia.

Telian näkemyksen mukaan hakemuksesta tarkemmin ilmenevin perustein nykyistä tukiasemaa ei voida korvata uudella tukiasemalla. Tyydyttäviä, kohtuullisin kustannuksin toteutettavia vaihtoehtoja nykyiselle sijainnille ole saatavilla.

Tukiaseman sijainnin valinnassa on ensisijaisesti huomioitava radiotekniset vaatimukset, eli sijainnin on oltava sellainen, että se soveltuu ympäröivään verkkoon ja palvelee tarkoitettua palvelualuetta.

Vaatimukset täyttäviä valmiita rakennuksia ei alueella ole, joten korvaavaa tukiasemaa varten täytyisi rakentaa 30m korkea antennipylväs ja 8m2 laitesuoja.

Alueen langaton viestintäliikenne (Telian asiakkaat) on kyseessä olevasta tukiasemasta käsin rakennetun langattoman verkon varassa. Telian mukaan syntyisi merkittävä turvallisuusriski, mikäli tukiasema jouduttaisiin purkamaan pois.

Lainsäädäntö

Laki sähköisen viestinnän palveluista 28 luku

229 §

Teleyrityksen oikeus sijoittaa telekaapeli, tukiasema ja radiomasto

Teleyrityksellä on tässä luvussa säädetyin edellytyksin oikeus sijoittaa toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palveleva:

  1. telekaapeli sekä siihen liittyvä laite, vähäinen rakennelma ja pylväs;
  2. matkaviestinverkon radiomasto tukiasemineen sekä niihin liittyvä laite, kaapeli ja vähäinen rakennelma;
  3. matkaviestinverkon tukiasema sekä siihen liittyvä laite ja kaapeli.

Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu tukiasema sekä siihen liittyvä laite ja kaapeli saadaan sijoittaa myös toisen omistamaan tai hallitsemaan rakennukseen tässä luvussa säädetyin edellytyksin. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen rakennelmien, verkon osien ja laitteiden sijoittamiseen liittyvistä muista edellytyksistä säädetään muualla laissa.

Jollei 1 tai 2 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta ole sovittu kiinteistön tai rakennuksen omistajan kanssa, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen.

Sopimus 1 momentissa tarkoitettujen telekaapelin, radiomaston, tukiaseman sekä niihin liittyvien rakennelmien ja laitteiden sijoittamisesta sitoo myös kiinteistön tai rakennuksen uutta omistajaa ja haltijaa.

Mitä tässä pykälässä säädetään kiinteistön omistajasta ja haltijasta, koskee myös yleisen alueen omistajaa ja haltijaa.

230 § 1 momentti

Sijoittamissuunnitelma

Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen 229 §:ssä tarkoitetusta sijoittamisesta toisen kiinteistölle tai rakennukseen, teleyrityksen on laadittava sijoittamisesta suunnitelma (sijoittamissuunnitelma).

233 §

Päätös sijoittamisesta toisen omistamalle tai hallitsemalle alueelle tai rakennukseen

Jos sijoittamisesta ei päästä sopimukseen, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi teleyrityksen hakemuksesta päätöksellään antaa teleyritykselle sijoittamisoikeuden vahvistamalla 230 §:ssä tarkoitetun sijoittamissuunnitelman.

Sijoittamissuunnitelman vahvistamisen edellytyksenä on, että suunnitelma täyttää 234 §:ssä säädetyt edellytykset. Tarvittaessa rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia teleyritykseltä lisätietoja edellytysten täyttymisestä sekä edellyttää muutoksia sijoittamissuunnitelmaan.

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, antaa oikeuden rakennustyön tai muun toimenpiteen suorittamiseen osaksi tai kokonaan ennen kuin 1 momentissa säädettyä sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Muilta osin aloittamisoikeuteen sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 144 §:ää .

234 §

Sijoittamisen edellytykset

Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista.

Edellä 229 §:n 1 momentissa tarkoitetun yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamisen edellytyksenä on, ettei sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä.

Telekaapeli on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava maantielaissa (503/2005) tarkoitetulle tiealueelle tai kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995) tarkoitetulle yleiselle alueelle.

235 §

Sijoittamisoikeuden muuttaminen tai poistaminen

Edellä 233 §:n 1 momentissa tarkoitettuun sijoittamispäätökseen perustuvaa sijoittamisoikeutta voidaan muuttaa tai se voidaan poistaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätöksellä, jos asianosaiset sopivat siitä.

Ilman teleyrityksen suostumusta sijoittamisoikeutta voidaan muuttaa tai se voidaan poistaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätöksellä, jos:

  1. sijoittamisoikeus on muuttuneiden olosuhteiden vuoksi käynyt tarpeettomaksi tai menettänyt huomattavan osan merkitystään;
  2. sijoittamisoikeudesta johtuva haitta on tullut kiinteistölle tai rakennukselle kohtuuttomaksi eikä sijoittamisoikeuden muuttamisesta tai poistamisesta aiheudu sijoittamisoikeuden haltijalle huomattavaa haittaa; tai
  3. sijoittamisoikeus vaikeuttaa huomattavasti asemakaavan toteuttamista.

Edellä 2 momentissa tarkoitettuun kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätökseen sovelletaan 233 §:ssä tarkoitettua aloittamisoikeutta.

 

237 §

Korvaukset sijoittamisesta

Kiinteistön omistajalla ja haltijalla, kunnalla yleisen alueen omistajana ja haltijana sekä valtiolla yleisen tiealueen omistajana ja haltijana on oikeus saada täysi korvaus haitasta ja vahingosta, joka on aiheutunut 229 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta sijoittamisesta.

Kiinteistön omistajalla ja haltijalla, rakennuksen omistajalla ja haltijalla sekä kunnalla yleisen alueen omistajana ja haltijana on oikeus saada täysi korvaus 229 §:n 1 momentin 2 ja 3 kohdassa sekä 2 momentissa tarkoitetusta sijoittamisesta siten kuin kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetussa laissa (603/1977) , jäljempänä lunastuslaki, säädetään.

Jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä.

Tiedoksiannot ja muistutus

Telia on 15.10.2019 päivätyllä tiedoksiannolla antanut sijoittamissuunnitelman tiedoksi kiinteistön 853-12-46-10 omistajalle Kiinteistöosakeyhtiö Turun Peronkatu 40:lle. Kiinteistön omistajan puolesta 13.11.2019 päivätty muistutus sijoittamislupahakemuksesta on laadittu Primace Oy:n toimeksiannosta. Primace Oy on Telian vuokrasopimuksen vuokranantaja osapuoli ja sopimusneuvottelujen vastapuoli. Telia on antanut 9.12.2019 päivätyn vastauksen muistutukseen.

 

Päätöksen perustelut

Päätöksen tarve

Telian hakemuksen mukaan sopimus tukiaseman sijoittamisesta on päättynyt 31.12.2019.

SVPL säännöksen kannalta ei ole merkitystä sillä, miksi osapuolet eivät ole päässeet sopimukseen eikä sillä, miten pitkään ja paljon sopimusneuvotteluja on käyty (SVPL 233 §). Rakennusvalvontaviranomaisen tehtävä ei ole ratkaista osapuolten välistä sopimusoikeudellista erimielisyyttä, vaan päättää ainoastaan sijoittamisoikeudesta SVPL:n edellytysten mukaisesti. Sekä Telian hakemuksessa että Primace Oy:n muistutuksessa on todettu, että osapuolet eivät ole päässeet sopimukseen tukiaseman ja siihen liittyvien laitteiden sijoittamisesta. Koska osapuolet eivät ole päässeet sijoittamisesta sopimukseen, sijoittamisesta päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen (SVPL 229 § 3 momentti). Sijoittamislupahakemusta ei voida pitää muistutuksessa mainitulla tavalla ennenaikaisena eikä lain tarkoituksen vastaisena.

Primace Oy:n muistutuksessa mainittu kyseistä kiinteistöä koskeva asemakaavanmuutoshanke ei ole edennyt edes siihen vaiheeseen, että asemakaavan muutos olisi vireillä. Aikaa muuttuneen kaavan mukaiseen uuteen rakentamiseen kuluu vuosia, 10 vuottakaan ei ole poikkeuksellisen pitkä aika kyseiseen prosessiin. Kyseisellä kiinteistöllä ei ole vireillä olevia purkamis- eikä rakennuslupahakemuksia eikä myönnettyihin lupiin perustuvia keskeneräisiä hankkeita. Välitöntä purku-uhkaa kyseessä olevaan rakennukseen ei asemakaavanmuutoshankkeen johdosta ole.

Lisäksi sijoittamisoikeuden muuttaminen tai poistaminen ilman teleyrityksen suostumusta on SVPL 235 §:n perusteella mahdollista, jos sijoittamisoikeudesta johtuva haitta on tullut kiinteistölle tai rakennukselle kohtuuttomaksi eikä sijoittamisoikeuden muuttamisesta tai poistamisesta aiheudu sijoittamisoikeuden haltijalle huomattavaa haittaa tai sijoittamisoikeus vaikeuttaa huomattavasti asemakaavan toteuttamista.

Rakennusvalvontaviranomaisen tekemä sijoittamispäätös ei tarkoita sitä, että sijoittamisesta ei tarvitse suorittaa korvausta. SPVL 237 §:n mukaan kiinteistön tai rakennuksen omistajalla ja haltijalla on oikeus saada täysi korvaus sijoittamisesta. Osapuolet voivat sopia korvauksesta myös sen jälkeen, kun rakennusvalvontaviranomainen on tehnyt päätöksen tukiaseman sijoittamisesta. Rakennusvalvontaviranomainen ei tee päätöstä korvauksesta, vaan jollei korvauksesta sovita, asia ratkaistaan lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Korvauksesta päättää valtion viranomainen.

SVPL säädösten tarkoitus on turvata yleisten viestintäyhteyksien toimivuus, viime kädessä viranomaispäätöksin. Osapuolet eivät ole päässeet sopimukseen sijoittamisesta, korvaavaa sijoittamispaikkaa ei nopeasti ja kohtuullisin kustannuksin ole saatavilla ja vuokranantaja on vuokrasopimuksen päättymisen johdosta hakenut häätöä Telialle kyseessä olevasta sijoituspaikasta. Vaikka kyse olisi lyhytaikaisemmasta sijoittamisesta, on viranomaisen SVPL:n 233 §:n mukaiselle päätökselle sijoittamissuunnitelman vahvistamisesta sekä aloittamisoikeudesta perusteltu tarve viestintäyhteyksien toimivuuden turvaamiseksi.

Sijoittamisen edellytykset

Olennaista sijoittamisasian ratkaisemisessa on, täyttyvätkö sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:n mukaiset sijoittamisen edellytykset.

Telekaapelia, radiomastoa ja tukiasemaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti eikä siten, että vaikeutetaan voimassa olevan maakunta- tai yleiskaavan toteutumista. Sijoittaminen ei saa myöskään vaikeuttaa kaavojen laatimista. Kyseessä on olemassa olevan tukiaseman sijoittaminen olemassa olevan teollisuusrakennuksen telelaitoshuoneeseen. Teollisuusrakennus sijaitsee tontilla, joka on voimassa olevan asemakaavan mukaista T-aluetta. Sijoittaminen ei ole asemakaavan vastaista eikä se vaikeuta kaavojen laatimista.

Edelleen sijoittamisen edellytyksenä on, ettei yleisiä tietoliikenneyhteyksiä palvelevan telekaapelin, tukiaseman ja radiomaston sijoittamista voida muutoin järjestää tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin. Telian hakemuksessa, sijoittamissuunnitelmassa sekä vastauksessa muistutukseen on esitetty vaihtoehtoisia sijoituspaikkoja sekä perusteita, miksi nykyinen tukiasema ei ole tyydyttävästi ja kohtuullisin kustannuksin sijoitettavissa korvaavaan paikkaan. Erillinen kustannuslaskelma sijoitusvaihtoehdosta on nähtävillä kokouksessa.

Lisäksi sijoittamisesta päätettäessä on kiinnitettävä huomiota siihen, ettei kiinteistölle ja rakennukselle aiheuteta tarpeetonta haittaa. Telekaapelin, radiomaston ja tukiaseman sekä niihin liittyvien laitteiden sijoittamisesta ja kunnossapidosta ei saa aiheutua sellaista haittaa tai vahinkoa kiinteistön käytölle ja rakennukselle, joka on kohtuullisin kustannuksin vältettävissä. Asian asiakirjoista selviää, että sijoittamispaikka on erityisesti juuri teletoimintaan varten suunnitellussa tilassa, missä sijaitsee myös rakennuksen omaa sisäistä viestintäverkkoa palvelevia laitteita. Telian tukiaseman huollosta ja ylläpidosta huolehtii Telia, siitä ei aiheudu kiinteistön omistajalle haittaa eikä kustannuksia.

Telia Finland Oyj:n hakemuksen mukainen tukiaseman ja siihen liittyvien laitteiden sijoittaminen täyttää sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 §:n sijoittamisen edellytykset.

Liitteet 1-2Telia Finland Oyj:n sijoittamislupahakemus ja sijoittamissuunnitelma

Oheismateriaali 1Primace Oy:n muistutus

Oheismateriaali 2Telia Finland Oyj:n vastaus muistutukseen

Valvontajohtaja Leena Salmelainen:

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää edellä esitetyin perustein sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 234 § mukaisten edellytysten täyttyessä lain 233 §:n mukaisesti vahvistaa Telia Finland Oyj:n liitteen 1 mukaisen sijoittamissuunnitelman.

Samalla lautakunta päättää myöntää sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 233 § mukaisesti oikeuden toimenpiteen suorittamiseen ennen kuin edellä annettu sijoittamista koskeva päätös on saanut lainvoiman (aloittamisoikeus). Telia Finland Oyj:n tulee toimittaa aloittamisoikeuden edellyttämä hyväksyttävä vakuus viranomaiselle viimeistään 30.4.2020.

Tästä sijoittamispäätöksestä on sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 238 §:n mukaisesti tehtävä merkintä kiinteistötietojärjestelmään asianomaisen kiinteistön kohdalle, sen jälkeen, kun tämä päätös on saanut lainvoiman.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPrimace Oy
aoTelia Finland Oyj
tiedKaupunkiympäristötoimiala, paikkatieto ja kaupunkimittaus


Liitteet:

Rlupalk § 70
Liite 1:Telia Finland Oyj:n sijoittamislupahakemus ja sijoittamissuunnitelma, (Itäharju) 12-46-10, Kalevantie 39
Liite 2:Sijoittamissuunnitelman esitysosa hakemukseen: Telia Finland Oyj:n sijoittamislupahakemus ja sijoittamissuunnitelma, (Itäharju) 12-46-10, Kalevantie 39