Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö4412.03.2020 

3054-2020 (11 02 00)

Elintarvikelain (23/2006) 59 §:n mukainen päätös Ravintola Flamma Oy:n elintarvikkeiden hävittämisestä

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Sanna Stark 10.3.2020

Toimija

Ravintola Flamma Oy

Humalistonkatu 2 B

20100 Turku

Y-tunnus: 3012876-9

Päätöksen kohde

Pakastetut Kebab-vartaat, tuote gyrosspett, yhteensä 7 kpl, n.140 kg.

Asian selostus

Tulli pysäytti Turun satamassa aamulla 6.3.2020 Saad Radhin kuljettaman Volkswagen Golf-merkkisen henkilöauton rek.nro YVN-970. Ko. ajoneuvo oli tullut autolautalla, Viking Amorella, Tukholmasta. Ajoneuvossa tuodut elintarvikkeet tarkastivat Tullin lisäksi Turun ympäristöterveyden terveystarkastajat.  Auton tavaratilassa oli osin jo sulaneita pakastettuja kebab-vartaita 7 kpl. Yhden vartaan paino oli n. 20 kg. Merimatkan kesto oli ollut noin 12 tuntia.  Radhi kertoi, että vartaat oli ostettu Ruotisista kello 12 aikoihin edellisenä päivänä. Vartaiden lisäksi lastina oli yksi purkki kurkkusäilykettä Felix Boston, gurka, 9,8 kg ja aterimia. Radhilla ei ollut esittää kuittia ostamistaan elintarvikkeista. Radhilla oli mukana Ravintola Flamma Oy:lle myönnetyt Metro-tukun ja Kespron tukkukortit sekä Ravintola Flamma Oy:n/Rahid Nabel Muslim nimissä oleva Visa Business luottokortti. Saad Radhilla oli mukana myös oma hygieniapassi. Saad Rahid kertoi, että on veljensä ravintolassa, Ravintola Flamma Oy:ssä työharjoittelussa.

Elintarvikkeita kuljettaneen henkilöauton tavaratilaa ei ollut eristetty, eikä siellä ollut jäähdytyslaitteistoa. Kebabvartaita ei myöskään ollut pakattu termolaatikoihin. Näin ollen pakastettuja helposti pilaantuvia kebabvartaita ei ollut kuljetettu niiden vaatimassa lämpötilassa. Kuormatilassa ei myöskään ollut lämpötilan mittaamiseen eikä tallentamiseen tarvittavaa laitteistoa.

Pakasteita oli seuraavasti:

Gyrosspett, Kalmar Kebab AB, Sverige, förp.dag 14.11.19, bäst före 13.11.2020, painot 21,89 kg, 19,86 kg, 20,50 kg, 20,22 kg, 19,42 kg, 20,68 kg ja 20,36 kg. Tuotteiden pintalämpötilat vaihtelivat -1,5 °C…+ 4,2 °C välillä. Tuotteet olivat pinnalta jo osin pehmenneet. Tuotteiden pakkauksessa oli merkinnät djupfryst, förvaras i frys -18 °C, bör ej frysas om efter upptining.

Radhi kertoi, että hänen veljellään on grilli vartaiden kypsentämiseksi ja kaikki vartaat olisivat olleet menossa omaan käyttöön. Tarkempaa kuvausta Radhi ei pystynyt vartaiden käyttötarkoitukseen antamaan.

Kaikki pakasteet olivat lämmenneet kuljetuksen aikana. Radhi ei pystynyt antamaan luotettavaa selvitystä elintarvikkeiden jatkokäytöstä. Ympäristöterveyspäällikkö antoi paikalla elintarvikelain 59 §:n mukaisen hävitysmääräyksen suullisesti, koska päätöksen antaminen suullisesti oli välttämätöntä asian kiireellisyyden vuoksi. Kyseiset pakasteet hävitettiin 6.3.2020 Topinojan jätekeskuksessa toimijan toimesta viranomaisen valvonnassa. Hallintolain 43 §:n mukaisesti annettu suullinen päätös annetaan nyt kirjallisesti oikaisuvaatimusohjeineen.

Ravintolan Flamman tiloissa on 6.3.2020 käyty hävityksen valvonnan jälkeen. Saad Radhi oli töissä ravintolan keittiössä. Radhia pyydettiin näyttämään ravintolan pakastimet ja pakastimien sisältö tarkastettiin. Pakastimia oli kolme, eikä yhdessäkään pakastimessa ollut kebabvartaita. Ravintolan ainut kebab-varras oli kypsentymässä oleva puolikas varras.  

PäätösPäätös koskien elintarvikkeen käyttöä ja hävittämistä

Määrään Saad Radhin kuljettamat pakastetut kebab-vartaat, gyrosspett, yhteensä 7 kpl, 140 kg, elintarvikelain § 59 mukaisesti hävitettäväksi. Hävitys tapahtuu toimijan kustannuksella.

Päätöksen perustelut

Elintarvikealan toimijoiden on huolehdittava elintarvikkeiden kylmäketjun jatkumisesta.

Elintarvikkeiden kuljetukseen käytettävissä kuljetusvälineissä ja/tai säiliöissä elintarvikkeet on tarvittaessa voitava pitää sopivassa lämpötilassa ja tätä lämpötilaa on voitava tarkkailla. (EPNa 852/2004, art. 4 kohdat 2-3)

2. Mitä tahansa elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihetta 1 kohdassa tarkoitettujen vaiheiden jälkeen toteuttavien elintarvikealan toimijoiden on noudatettava liitteessä II säädettyjä yleisiä hygieniavaatimuksia ja asetuksessa (EY) N:o 853/2004 asetettuja erityisvaatimuksia.

3. Elintarvikealan toimijoiden on tarvittaessa toteutettava seuraavat erityiset hygieniatoimenpiteet: a) elintarvikkeita koskevien mikrobiologisten vaatimusten noudattaminen; b) tarvittavien menettelyjen käyttöön ottaminen niiden tavoitteiden saavuttamiseksi, jotka on asetettu tämän asetuksen tavoitteisiin pääsemiseksi; c) elintarvikkeiden lämpötilan valvontaa koskevien vaatimusten noudattaminen; d) kylmäketjun jatkuminen; e) näytteiden ottaminen ja analysointi (EPNa 852/2004, liite II, IV luku kohta 7)

Pakastetun elintarvikkeen lämpötilan on oltava vakaa ja sen on pysyttävä elintarvikkeen kaikissa osissa -18 °C tai sitä kylmempänä varastoinnin, kuljetuksen ja myynnin ajan.  Varastoinnin, kuljetuksen tai myynnin aikana sallitaan kuitenkin lämpötilan lyhytaikainen muutos enintään -15 °C:een. (Mmm asetus 818/2012 § 9)

Pakastettujen elintarvikkeiden kuljetusvälineet, välivarastot ja varastot on varustettava asianmukaisin tallennusvälinein, jotta pakastettujen elintarvikkeiden kanssa kosketuksissa olevan ilman lämpötilaa voidaan valvoa tihein ja säännöllisin väliajoin. (Kom as.37/2005 2 art. kohta 1.)

Tammikuun 1 päivästä 2006 kaikkien mittausvälineiden, joita käytetään lämpötilan seurantaan pakastettujen elintarvikkeiden kuljetusvälineissä,on oltava standardien EN 12830, EN 13485 ja EN 13486 mukaiset. Elintarvikealan toimijoiden on säilytettävä kaikki asiaankuuluvat asiakirjat, joiden avulla voidaan tarkastaa, että edellä mainitut välineet ovat vastaavan EN-standardin mukaisia. (Kom. asetus (EY) N:o 37/2005, 2 art. kohta 2.)

Kuljetuksessa ei ollut pakasteille jäähdytystä eikä kuormatilan lämpötilaa voinut seurata lainkaan, myöskään tallentavaa Komission asetuksen (EY) No 37/2005 mukaista lämpötilanseurantajärjestelmää ei ollut.  

Elintarvikkeita on käsiteltävä, säilytettävä ja kuljetettava niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu. (Elintarvikelaki 23/2006 11 §).

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 16 §).

Valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoituksiin elintarvikemääräysten vastaista elintarviketta voidaan käyttää tai mihin tarkoituksiin se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Jos elintarvikkeen käyttö ei ole mahdollista, tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikemääräykset edellyttävät, elintarvike on määrättävä hävitettäväksi.

Valvontaviranomaisen on asetettava kohtuullinen määräaika, jonka kuluessa elintarvikealan toimijan on noudatettava 1 momentin mukaista päätöstä. Valvontaviranomaisen on tehtävä 1 momentissa tarkoitettu päätös viivytyksettä. Päätöstä tehtäessä on pyrittävä siihen, että omistajan taloudellinen menetys jää mahdollisimman pieneksi. (Elintarvikelaki 59 §)

Kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön tämän lain 32 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56 ja 58 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan elintarvikevalvontaviranomaisen käsiteltäväksi. (Elintarvikelaki 63 §)

Asianomaisen kuuleminen

Asianomaisen kuuleminen on tässä tapauksessa tarpeetonta, koska helposti pilaantuvia, lämpötilasäätelyä vaativia elintarvikkeita ei voida muuttaa enää määräysten mukaisiksi ja niiden käyttö ei lämpenemisen ja pakasteiden sulamisen jälkeen ole enää turvallista.

Elintarvikkeita kuljettaneen ajoneuvon kuljettajan mukaan pakastetut lihatuotteet olivat menossa omaan käyttöön. Suoritetun tarkastuksen, havaintojen ja keskustelujen perusteella tämä selitys ei ollut uskottava vaan elintarvikkeet oli tarkoitettu käytettäväksi toimijan ravintolassa.

Sovelletut säännökset                                   

Elintarvikelaki nro 23/2006 § 11, § 13, § 16, § 56, § 59, § 63, § 74, § 78

MMM asetus 1367/2011  § 6

Maa- ja metsätalousministeriön asetus pakasteista 818/2012 § 9

MMM asetus nro 37/EEO/2006, liite 5

EU parlamentin ja neuvoston asetus 852/2004, artikla 4, liite II, IV luku

Komission asetus (EY) N:o 37/2005 1 artikla, 2 artikla

Hallintolaki 434/2003, § 34 kohta 4, § 4, § 43

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi. 

Tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

Täytäntöönpano

Päätöksen täytäntöönpano on suoritettu 6.3.2020.

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall p. 050 407 1524,

s-posti olli.sjovall@turku.fi

 

Olli Sjövall

ympäristöterveyspäällikkö

Oikaisuvaatimusohje on päätöksen liitteenä.

Jakelu

aoRavintola Flamma Oy
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX
tiedXXXXX