Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö1029.01.2020 

2258-2017 (350)

Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n, 56 §:n ja 57§:n mukainen päätös koskien Tuoriniemi Dream Oy:n markkinoille saattamaa ja hallussa olevaa Bonred punainen palmuöljytuotetta ja sen hävittämistä sekä tietojen antamista viranomaiselle ja markkinointia

Ympäristöterveys, terveystarkastaja Sanna Stark 23.1.2020:

Toimija

Tuoriniemi Dream Oy

Frantsinkatu 2 C 17

20540 Turku

Y-tunnus: 1526731-4

Yhteyshenkilö Markku Tuoriniemi

Päätöksen kohde

Päätös koskee Bon tuonti Oy:n valmistamia ja välittämiä Tuoriniemi Dream Oy:n hallussa olevia ja markkinoimia Bonred punainen palmuöljy-tuotteita.  Kyseessä olevan tuotteen pakkausmerkinnät ovat oleellisesti totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia. Tuotteen parasta ennen päiväys on 1.3.2019, eikä tuotteen turvallisuudesta voi enää varmistua.

Asian liittyvät taustatiedot

Bon tuonti Oy:n Bonred-punaiselle palmuöljy-tuotteelle on Turun Ympäristöterveydenhuollon johtaja 17.3.2017 § 40 antanut määräyksen, jonka mukaan Sydän-symboli on poistettava tuotteen pakkauksesta ja muusta markkinointimateriaalista kuten esitteistä ja pakkausmerkinnät tulee korjata totuudenmukaisiksi E-vitamiinin ilmoitetun pitoisuuden osalta. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on hylännyt asiasta tehdyn oikaisuvaatimuksen 168 § 16.5.2017.  Bon Tuonti Oy on hakenut muutosta Turun Hallinto-oikeudesta. Turun Hallinto-oikeus on antanut päätöksen 31.5.2019, jossa Turun Hallinto-oikeus on katsonut että lautakunnan päätöstä, jolla oikaisuvaatimus on hylätty, ei ole syytä muuttaa. 

Bon Tuonti Oy:n yritystoiminta on lakannut 5.4.2019.  Bon Tuonti Oy:n valmistamaa ja kuluttajaa harhaanjohtavilla etiketeillä olevaa Bonred punaista palmuöljyä myy tällä verkkosivuillaan Tuoriniemi Dream Oy. Verkkokaupan tuotekuvassa näkyy selvästi toimijan käyttämä sydän-symboli.

Tuoriniemi Dream Oy:n toimitusjohtaja on Markku Tuoriniemi. Markku Tuoriniemi oli myös Bon Tuonti Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Tuoriniemi valmisti tuotetta itse.

Bonred punainen palmuöljy-erä, jota Tuoriniemi Dream Oy verkkosivuillaan, http://www.bonred.fi/store/ myy, ilmoitetaan olevan parasta ennen 1.3.2019. Tuotteen etiketti näkyy verkkokaupassa selvästi ja etiketti ja sydänmerkki on sama, johon on kohdennettu hallinnolliset pakkokeinot, Turun Ympäristöterveydenhuollon johtaja 17.3.2017 § 40. Koska tuotteen parasta ennen päiväys on yli 9 kuukautta vanhentunut, ei tuotteen laatua tai turvallisuutta voi enää varmentaa.

Bonred-punaista palmuöljyä myyvän verkkosivuston, http://www.bonred.fi/yhteystiedot, yhteystiedoissa on myynnistä vastaavaksi ilmoitettu Tuoriniemi Dream Oy, Markku Tuoriniemi, sähköpostiosoite markku.tuoriniemi@bontuonti.fi. Tuoriniemi Dream Oy:lle on Turun ympäristöterveyden terveystarkastaja lähettänyt sähköpostitse 27.11.2019 kehotuksen poistaa lainsäädännön vastaisin pakkausmerkinnöin varustetut Bonred punainen palmuöljy tuotteet myynnistä. Lisäksi yritystä on kehotettu tekemään ilmoitus elintarvikehuoneistosta, mikäli yrityksellä on muuta elintarvikkeiden myynti-, maahantuonti- tai markkinointitoimintaa. Yritykseltä on lisäksi pyydetty selvitys, kuinka paljon ko. Bonred punaista palmuöljy-tuotetta Tuoriniemi Dream Oy:llä on varastossa ja kuinka paljon tuotetta on myyty eteenpäin ja selvitys mitä elintarvikealan toimintaa Tuoriniemi Dream Oy harjoittaa. Sähköposti on lähetetty verkkosivuilla ilmoitettuun osoitteeseen markku.tuoriniemi@bontuonti.fi sekä myös sivuilla ilmoitettuun tuotannosta ja varastosta vastaavan Tiina Kalun osoitteeseen tiina.kalu@bontuonti.fi.

Huomioitavaa asiassa on, ettei Tuoriniemi Dream Oy ole tehnyt ilmoitusta elintarvikehuoneistotoiminnasta eikä täten Turun ympäristöterveydellä ole parempaa tietoa yrityksestä tai sen toiminnasta. Toimija ei toimittanut annettuun määräaikaan mennessä pyydettyjä lisätietoja.

Yleisen elintarviketurvallisuusasetuksen (EY) N:o 178/2002 mukaan markkinoille saatettavien elintarvikkeiden tulee olla turvallisia. Samaisen asetuksen mukaan elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät. Lainsäädännön mukaan siis elintarvikealan toimijan on varmistuttava ennen kuin saattaa elintarvikkeen markkinoille, että elintarvike on turvallinen ja muilta osin vaatimusten mukainen.

Elintarvikkeiden lääkkeellinen markkinointi on kiellettyä

Elintarvikelain 23/2006 9 §:n mukaan elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä. Jos tuotetta pidetään kaupan elintarvikkeena, sillä ei saa esittää olevan lääkkeellisiä ominaisuuksia, vaikka taustalta löytyisikin tieteellistä näyttöä asialle. Jos tällaisia väitteitä halutaan esittää, tuotteelle on haettava luokittelua lääkkeeksi Fimeasta.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1924/2006 elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä artiklan 1 kohdan 3 mukaan: Elintarvikkeen pakkausmerkinnöissä, esillepanossa tai mainonnassa esiintyvää tavaramerkkiä, tuotenimeä tai kuvitteellista nimeä, jota voidaan pitää ravitsemus- ja terveysväitteenä, voidaan käyttää ilman tämän asetuksen mukaista hyväksymismenettelyjä edellyttäen, että kyseiseen tavaramerkkiin tai nimeen on liitetty näissä pakkausmerkinnöissä tai tässä esillepanossa tai mainonnassa käytetty tämän asetuksen säännöksiä vastaava ravitsemus- tai terveysväite. Tuotteen tulee lisäksi täyttää väitteen käytön edellytykset.

Kaikessa elintarvikkeiden kaupallisessa viestinnässä saa käyttää vain hyväksyttyjä ravitsemus- ja terveysväitteitä. Pakkausmerkintöjen lisäksi tämä koskee kaikkea elintarvikkeen esillepanoa:

Sydänsymbolin käyttö vapaaehtoisena merkintänä viittaa sydänterveyteen ja sydänsymboli tulkitaan terveysväitteeksi. Täten tuotemerkin, sydänsymbolin, yhteyteen tulee liittää sydämen toimintaan liittyvä hyväksytty terveysväite, jos tuote täyttää väitteen käytön edellytykset.

Kuluttajan kannalta epämääräisiä symboleja ei pidä käyttää. Esimerkiksi pelkkä sydänsymbolin käyttö vapaaehtoisena merkintänä viittaa sydänterveyteen, mutta jää helposti irralliseksi ja viestiltään epämääräiseksi. Tällaista symbolia, joka on tulkittavissa väitteeksi, voi käyttää vain, jos sen vieressä tai jälkeen käytetään hyväksyttyä ravitsemus- ja terveysväitettä (ottaen kuitenkin huomioon asetuksen 1924/2006/ EY artiklan 28(4) mukainen menettely). Sama vaatimus koskee myös väitteeksi katsottavaa kuvaa. ”Sydänmerkille -parempi valinta” on laadittu käyttö- ja myöntämisperusteet. Sydänmerkki on ravitsemus- ja terveysväiteasetuksen artiklan 2 mukainen ravitsemusväite. Sydänmerkin käyttöoikeus voidaan myöntää elintarvikkeen valmistajan, tuottajan tai markkinoijan hakemuksesta pakatulle tai pakkaamattomalle elintarvikkeelle. Sydänmerkin käyttö edellyttää, että tuote täyttää tuoteryhmäkohtaiset myöntämisperusteet. Sydänmerkki-järjestelmän käytännön toteuttamisesta vastaavat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry. (Elintarviketieto-opas elintarvikevalvojille ja elintarvikealan toimijoille Ruokaviraston ohje 17068/2, s. 213). Bonred-punainen palmuöljy pakkauksessa oleva sydän-symboli eroaa graafiselta ulkoasultaan Sydänliiton ja Diabetesliiton asettaman asiantuntijaryhmän myöntämästä Sydän-merkistä.

Puutteet Tuoriniemi Dream oy:n markkinoiman Bonred punaisen palmuöljyn pakkausmerkinnöissä ovat sellaisia, että ne ovat oleellisesti totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia.

Tuotteen parasta ennen päiväys on 1.3.2019, eikä tuotteen turvallisuudesta voi enää varmistua. Tuotetta markkinoi toimija, joka ei kuulu elintarvikevalvonnan piiriin.

Markku Tuoriniemi on antanut asiasta vastineen, jonka mukaan jäljellä olevat Bonred punainen palmuöljy pullot ovat hänellä henkilökohtaisessa yksityiskäytössä. Tuoriniemen mukaan Tuoriniemi Dream Oy osti Bon Tuonti Oy:n konkurssipesältä Bonred punaista palmuöljyä 2000 pulloa ja verkkokaupan kautta viimeinen myynti tapahtui 24.10.19. Tuoriniemi on tarkentanut pyydettäessä sähköpostitse 20.1.2020, että hänellä on jäljellä 21 laatikkoa öljypulloja, joissa kussakin on 9 kpl 250 ml pulloja. Verkkosivuilta bonred.fi on poistettu tuotteen markkinointi, mutta verkkosivut ovat edelleen olemassa. Tuoriniemi ilmoittaa, että Tuoriniemi Dream Oy:llä ei ole muuta elintarvikealan toimintaa.

PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n, 56 §:n ja 57§:n nojalla, että Tuoriniemi Dream Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 2 viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

  1. Turun ympäristöterveyspäällikkö kieltää Bonred punainen palmuöljy-tuotteen kaupanpidon ja muun luovutuksen sekä markkinoinnin. Tuotetta ei tule markkinoida missään markkinointikanavissa mukaan lukien sosiaalinen media. Bonred punaista palmuöljyä ei saa välittää, luovuttaa eteenpäin tai markkinoida. Tuoriniemi Dream Oy/Markku Tuoriniemi voi kuitenkin käyttää jäljellä olevat 21 x 9 kpl 250 ml pulloa Bonred punaista palmuöljyä omaan henkilökohtaiseen yksityiskäyttöön.
  2. Tuoriniemi Dream Oy:n/Markku Tuoriniemen tulee ilmoittaa kirjallisesti vähintään neljä viikkoa ennen toiminnan aloittamista kaikki muu mahdollinen elintarvikealan toiminta Turun ympäristöterveyteen. 
  3. Toimija vastaa kaikista tässä päätöksessä vaadituista toimenpiteistä ja niistä aiheutuvista kustannuksista.

Samalla Turun kaupungin ympäristöterveyspäällikkö päättää, että tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Päätöksen perustelut

Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole kehotuksesta huolimatta poistanut kuluttajaa harhaanjohtavin merkinnöin varustettuja Bonred punainen palmuöljytuotetta markkinoilta. Myynnissä oleva erä Bonred punainen palmuöljyä on vanhentunutta eikä sen laadusta eikä turvallisuudesta voi enää varmistua.

Tuoriniemi Dream Oy ei ole ollut ilmoitettu elintarvikehuoneisto eikä siten ole ollut elintarvikevalvonnan piirissä.

Puutteet Tuoriniemi Dream Oy:n markkinoiman Bonred punaisen palmuöljyn pakkausmerkinnöissä ovat sellaisia, että ne ovat oleellisesti totuudenvastaisia ja harhaanjohtavia.  (Elintarvikelaki 23/2006 55 §).

Elintarvikelain 23/2006 7 §:n mukaan elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan.

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. Elintarvikealan toimijoiden vastuusta elintarvikkeiden turvallisuudesta ja elintarvikemääräysten vastaisten elintarvikkeiden markkinoilta poistamisesta ja kuluttajille toimitettujen elintarvikkeiden palauttamisen varmistamisesta säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 17 artiklan 1 kohdassa ja 19 artiklassa. (Elintarvikelaki 23/2006 16 § 1 mom.)

Yleisen elintarvikeasetuksen (EY) N:o 178/2002 14 artiklan mukaan markkinoille ei saa saattaa elintarvikkeita, jotka eivät ole turvallisia, eli ovat terveydelle haitallisia tai ihmisravinnoksi soveltumattomia.

Yleisen elintarvikehygienia-asetuksen (EY) N:o 852/2004 1 artiklan mukaan ensisijainen vastuu elintarvikkeiden turvallisuudesta on elintarvikealan toimijalla.

Elintarvikelain 17 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa. Jäljitettävyyden varmistamiseksi tarvittavista pakkausmerkinnöistä ja tunnistetiedoista säädetään yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 4 kohdassa. 

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 18 mukaan kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun. Lisäksi markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa ja rehuissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 19 kohdan 1. mukaan jos elintarvikealan toimija katsoo tai sillä on syytä epäillä, että sen maahantuoma, tuottama, jalostama, valmistama tai jakelema elintarvike ei ole elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten mukainen, sen on käynnistettävä välittömästi menettelyt kyseisen elintarvikkeen poistamiseksi markkinoilta, jos se ei ole enää kyseisen alkuperäisen toimijan välittömässä valvonnassa, ja ilmoitettava tästä toimivaltaisille viranomaisille. Jos tuote mahdollisesti on jo ehtinyt kuluttajalle, elintarvikealan toimijan on tehokkaalla ja täsmällisellä tavalla ilmoitettava kuluttajille syy poistamiseen tai tarvittaessa varmistettava, että kuluttajille jo toimitetut tuotteet palautetaan, jos muut toimenpiteet eivät ole riittäviä korkeatasoisen terveyden suojelun saavuttamiseksi.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 16 mukaan elintarvikkeiden merkinnät, mainonta ja esillepano, myös niiden muoto, ulkonäkö ja pakkaukset, käytetyt pakkausmateriaalit, tapa, jolla ne on aseteltu, ja olosuhteet, joissa ne esitellään, sekä tiedot, joita niistä annetaan millä tahansa tavalla, eivät saa johtaa kuluttajia harhaan.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 11 mukaan Yhteisöön sen markkinoille saatettaviksi tuotujen elintarvikkeiden ja rehujen on oltava elintarvikelainsäädännön asiaa koskevien vaatimusten tai yhteisön vähintään vastaaviksi tunnustamien edellytysten mukaisia.

Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä:

1) elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot;

2) elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja;

3) elintarvikkeella ei saa esittää olevan ihmisen sairauksien ennalta ehkäisemiseen, hoitamiseen tai parantamiseen liittyviä ominaisuuksia eikä viitata sellaisiin tietoihin, ellei muualla lainsäädännössä toisin säädetä. (Elintarvikelaki 23/2006 § 9)

Hyvät tiedotuskäytänteet

1. Elintarviketiedot eivät saa johtaa harhaan, erityisesti a) elintarvikkeen erityispiirteiden ja erityisesti sen luonteen, yksilöllisyyden, ominaisuuksien, koostumuksen, määrän, säilyvyyden, alkuperämaan tai lähtöpaikan, valmistus- tai tuotantomenetelmän osalta;

b) liittämällä elintarvikkeeseen vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole;

c) antamalla kuva, että elintarvikkeella on erityisiä erityispiirteitä korostamalla erityisesti tiettyjen ainesosien ja/tai ravintoaineiden esiintymistä tai puuttumista, kun tosiasiassa kaikilla samanlaisilla elintarvikkeilla on sellaisia erityispiirteitä;

d) antamalla ulkoasulla, nimityksellä tai kuvallisilla esityksillä kuva tietystä elintarvikkeesta tai ainesosasta, vaikka tosiasiassa kyseessä olevassa elintarvikkeessa luontaisesti oleva tai normaalisti käytetty ainesosa on korvattu jollakin muulla ainesosalla.

2. Elintarviketietojen on oltava oikeellisia, selviä ja kuluttajalle helposti ymmärrettäviä.

3. Jollei luontaisia kivennäisvesiä ja erityisravinnoksi tarkoitettuja elintarvikkeita koskevista unionin lainsäädännössä säädetyistä poikkeuksista muuta johdu, elintarviketiedoissa ei saa antaa sellaista kuvaa, että elintarvikkeeseen liittyy ihmisen sairauksia ennalta ehkäiseviä, hoitavia tai parantavia ominaisuuksia, eikä viitata sellaisiin ominaisuuksiin.

4. Edellä olevia 1, 2 ja 3 kohtaa sovelletaan myös

a) mainontaan;

b) elintarvikkeiden esillepanoon, erityisesti niiden muotoon, ulkonäköön tai pakkaukseen, käytettyihin pakkausmateriaaleihin, tapaan, jolla ne on aseteltu, sekä olosuhteisiin, joissa ne ovat esillä. (EU N:o 1169/2011 7 art.)

Elintarvikealan toimijan on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava että kyseiset vaatimukset täyttyvät. (EY N:o 178/2002 17 art.)

Terveysväitteet ovat kiellettyjä, jolleivät ne sisälly asetuksen (EY) 1924/2006 13 ja 14 artiklassa tarkoitettuihin hyväksyttyjen terveysväitteiden luetteloihin.(EY N:o 1924/2006 artikla 10 kohta 1)

Elintarvikkeen pakkausmerkinnöissä, esillepanossa tai mainonnassa esiintyvää tavaramerkkiä, tuotenimeä tai kuvitteellista nimeä, jota voidaan pitää ravitsemus- ja terveysväitteenä, voidaan käyttää ilman tämän asetuksen mukaista hyväksymismenettelyjä edellyttäen, että kyseiseen tavaramerkkiin tai nimeen on liitetty näissä pakkausmerkinnöissä tai tässä esillepanossa tai mainonnassa käytetty tämän asetuksen säännöksiä vastaava ravitsemus- tai terveysväite.” (EY N:o 1924/2006 artiklan 1 kohta 3)

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan esittää, mikäli

Ravitsemus- ja terveysväitteitä voidaan käyttää yhteisön markkinoille saatettujen elintarvikkeiden pakkausmerkinnöissä, esillepanossa ja mainonnassa vain, jos ne ovat tämän asetuksen säännösten mukaisia. Ravitsemus- ja terveysväitteet eivät saa olla totuudenvastaisia, moniselitteisiä tai harhaanjohtavia (EY N:o 1924/2006 artikla 3 1 momentti ja kohta a)

Ravitsemus- ja terveysväitteiden käyttö on sallittua ainoastaan, mikäli:

a) ravintoaineen tai muun aineen sisältymisellä, puuttumisella tai sen määrän vähentämisellä elintarvikkeessa tai elintarvikeryhmässä on osoitettu olevan väitteessä esitetyllä tavalla hyödyllinen ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus, joka on todettu yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön perusteella;

b) ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee,

i) sisältyy lopulliseen tuotteeseen merkityksellinen määrä (säädökset tai yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttava määrä)

ii) jos ei sisälly lainkaan tai sisältyy vähennetty määrä, mistä aiheutuu

 yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetty ravitsemuksellinen tai fysiologinen vaikutus;

c) ravintoaineen tai muu aineen, jota väite koskee, on oltava sellainen, että elimistö voi sitä hyödyntää;

d) tuotteen määrä, joka voidaan kohtuudella olettaa nautittavan, sisältää yhteisön lainsäädännön mukaisesti merkityksellisen määrän ravintoainetta tai muuta ainetta, jota väite koskee, tai mikäli tällaisia säännöksiä ei ole, yleisesti hyväksytyn tieteellisen näytön osoittamalla tavalla väitetyn ravitsemuksellisen tai fysiologisen vaikutuksen aiheuttavan määrän (EY N:o 1924/2006 5 art.)

Väitteitä koskeva tieteellinen näyttö

1. Ravitsemus- ja terveysväitteiden on perustuttava yleisesti hyväksyttyyn tieteelliseen näyttöön, jolla ne on osoitettu oikeiksi. 2. Elintarvikealan toimijan, joka esittää ravitsemus- tai terveysväitteen, on perusteltava väitteen käyttö. 3. Jäsenvaltioiden toimivaltaiset viranomaiset voivat pyytää elintarvikealan toimijaa tai henkilöä, joka saattaa tuotteen markkinoille, esittämään kaikki asiaankuuluvat seikat ja tiedot, jotka osoittavat, että tätä asetusta noudatetaan. (EY N:o 1924/2006 6 art.)

1. Ravitsemusväitteet ovat sallittuja vain, jos ne on lueteltu liitteessä ja ne ovat tässä asetuksessa esitettyjen edellytysten mukaisia. 2. Liitteeseen tehtävät muutokset on hyväksyttävä 25 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvonnan käsittävää sääntelymenettelyä noudattaen ja tarvittaessa viranomaisen kuulemisen jälkeen. Komissio kuulee tarvittaessa sidosryhmiä ja erityisesti elintarvikealan toimijoita ja kuluttajajärjestöjä arvioidakseen, miten kyseiset väittämät havainnoidaan ja ymmärretään. (EY N:o 1924/2006 8 art.)

Elintarvikealan toimijan on tunnettava elintarvikkeeseen ja sen käsittelyyn liittyvät terveysvaarat sekä elintarviketurvallisuuden ja muiden tämän lain 2 luvun mukaisten vaatimusten kannalta kriittiset kohdat toiminnassaan. (Elintarvikelaki 23/2006 § 19)

Toimijan on annettava elintarvikkeesta totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot. (Elintarvikelaki 23/2006 9 §)

Etämyynti

1. Rajoittamatta 9 artiklassa säädettyjä tietovaatimuksia, silloin kun on kyse valmiiksi pakatuista elintarvikkeista, joita tarjotaan myytäväksi etäviestintävälineellä: a) pakollisten elintarviketietojen, 9 artiklan 1 kohdan f alakohdassa tarkoitettuja tietoja lukuun ottamatta, on oltava saatavilla ennen kuin osto tehdään, ja ne on esitettävä etämyyntiin liittyvässä aineistossa tai toimitettava muilla soveltuvilla keinoilla, jotka elintarvikealan toimijan on ilmoitettava selvästi. Kun käytetään muita soveltuvia keinoja, pakolliset elintarviketiedot on toimitettava ilman elintarvikealan toimijan kuluttajalta perimää lisämaksua; b) kaikkien pakollisten tietojen on oltava saatavilla toimitushetkellä. (EU N:o 1169/2011 14 art.)

Elintarvikealan toimijan on kustannuksellaan annettava tämän lain mukaista valvontaa, tarkastusta ja näytteenottoa varten tarpeellinen apu. (Elintarvikelaki 23/2006 § 26)

Valvontaviranomaisella ja 36 §:ssä tarkoitetulla ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tehdä valvonnan edellyttämiä tarkastuksia, tutustua asiakirjoihin sekä päästä paikkoihin, joissa harjoitetaan tässä laissa tarkoitettua toimintaa tai jossa säilytetään tämän lain noudattamisen kannalta merkityksellisiä tietoja. Valvontaviranomaisella ja ulkopuolisella asiantuntijalla on oikeus tarkastaa toiminnassa käytetyt laitteet, välineet ja tilat. (Elintarvikelaki 23/2006 § 49 1 mom)

Valvontaviranomaisella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä valvonnan suorittamiseksi välttämättömät tiedot valtion ja kunnan viranomaisilta sekä elintarvikealan toimijoilta ja muilta, joita tämän lain velvoitteet koskevat. Tiedonsaantioikeus koskee myös sellaisia elintarvikemääräyksissä säädettyjen tehtävien toimeenpanemiseksi välttämättömiä tietoja, jotka yksityistä liike- tai ammattitoimintaa tai yksityisen taloudellista asemaa taikka terveydentilaa koskevina muutoin olisivat salassa pidettäviä. (Elintarvikelaki 23/2006 § 51 mom 1-2)

Kunnan on perittävä elintarvikealan toimijalta hyväksymänsä taksan mukainen maksu: elintarvikemääräysten noudattamatta jättämiseen perustuvien 7 luvussa tarkoitettujen toimenpiteiden valvomiseksi tapahtuvasta tarkastuksesta. (Elintarvikelaki 23/2006 § 71 mom 1 kohta 4)

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, maahantuonnin, maastaviennin, kaupanpidon, tarjoilun tai muun luovutuksen taikka käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe taikka elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa terveysvaaraa eikä terveysvaaraa voida muilla tavoin estää.

Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikealan toimijan poistamaan elintarvikkeen markkinoilta, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvollisuutta poistaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastainen elintarvike markkinoilta. Valvontaviranomainen voi määrätä elintarvikkeen poistettavaksi markkinoilta myös silloin, kun elintarvikkeesta annettavat tiedot ovat oleellisesti elintarvikemääräysten vastaisia. Valvontaviranomainen voi elintarvikealan toimijan kustannuksella yleisesti tiedottaa elintarvikkeiden turvallisuutta koskevien vaatimusten vastaisista elintarvikkeista, jos elintarvikealan toimija ei noudata yleisen elintarvikeasetuksen 19 artiklassa säädettyä velvoitetta ilmoittaa asiasta kuluttajille. (Elintarvikelaki 23/2006 § 57 mom 1-2)

Elintarvikelain 59 §:n mukaan valvontaviranomainen päättää, mihin tarkoituksiin elintarvikemääräysten vastaista elintarviketta voidaan käyttää tai mihin tarkoituksiin se voidaan luovuttaa, jos elintarviketta ei voi muuttaa määräysten mukaiseksi. Jos elintarvikkeen käyttö ei ole mahdollista, tai jos terveydelliset syyt tai elintarvikemääräykset edellyttävät, elintarvike on määrättävä hävitettäväksi.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet asiassa 

Mikäli määräyksiä ei noudateta, valvontaviranomainen voi elintarvikelain 68 §:n mukaan tehostaa määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla.  Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Kuuleminen

Hallintolain mukaisesti ennen lopullisen päätöksen tekemistä toimijalla on ollut mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimijalle on 17.12.2019 lähetetty kuulemiskirje postin välityksellä sekä s-postilla osoitteeseen markku.tuoriniemi@bontuonti.fi.

Sovellettavat säännökset

Yleisen elintarvikehygienia-asetus (EY) N:o 852/2004 1 art.,

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 11 art. 12 art. 14 art. 16 art. 17 art. 18 art. 19 art.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 1 art. 3 art. 5 art. 6 art. 8 art. 10 art. 13. art

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1169/2011 7 art. 14 art.

Elintarvikelaki (23/2006) 7 §, 9 §, 16 §, 17 §, 19 §, 26 §, 49 §, 51 §, 55 §, 56 §, 57 §, 69 §, 71 §, 74 §, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

Päätösehdotuksen perustana olevat asiakirjat

Ympäristöterveydenhuollon johtajan määräys § 40 17.03.2017

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta § 168 16.05.2017 Oikaisuvaatimus/ Määräys elintarvikkeen pakkausmerkintöjen korjaamiseksi

Turun hallinto-oikeuden päätös 31.5.2019 päätösnro19/014/1, Dnro 01292/17/6207

Eviran päätös Markkinointikielto Dnro 1058/0945/2017

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle. Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi. Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. (Elintarvikelaki 78 §)

Lisätietoja

Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikön varahenkilö Sirpa Kemilä puh. 040 547 2035,

s.posti sirpa.kemila@turku.fi

 

Olli Sjövall

Ympäristöterveyspäällikkö

 

Oikaisuvaatimusohje on päätöksen liitteenä.

 

 

Jakelu

aoTuoriniemi Dream Oy
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX