Turun kaupunki | § | Päätöspöytäkirja | 1 |
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys | |||
Ympäristöterveyspäällikkö | 6 | 22.01.2020 |
14667-2019 (11 02 00)
Elintarvikelain (23/2006) 55 §:n mukainen määräys koskien SHIBUI Oy:n elintarvikehuoneistoa SHIBUI osoitteessa Yliopistonkatu 29b, 20100 Turku
Ympäristöterveys, terveystarkastaja Päivi Nurmi 17.1.2020:
Toimija
SHIBUI Oy, y-tunnus 2926677-7
Jaanintie 18 A
20520 Turku
Toimipaikan nimi ja osoite
SHIBUI
Yliopistonkatu 29b
20100 Turku
Päätöksen kohde
Omavalvontasuunnitelma, terveydentilan seuranta, hygieniaosaaminen, kuluttajalle annettava tieto, elintarvikkeiden vastaanoton valvonta, oiva-raportin esilläpito
Asian selostus
SHIBUI Oy elintarvikehuoneistossa osoitteessa Yliopistonkatu 29b, 20100 Turku ympäristöterveys on tehnyt tarkastukset 11.4.2019, 21.5.2019, 7.8.2019 ja 20.11.2019.
Tarkastuksella 11.4.2019 todettiin, että omavalvontasuunnitelman sisällössä on puutteita elintarvikkeiden riskienhallinnassa, kaikilta riskityötä tekevien työntekijöiden terveydentilan seurannan todistukset puuttuivat, hygieniaosaamistodistukset puuttuvat osalta helposti pilaantuvia elintarvikkeita käsitteleviltä työntekijöistä, elintarvikkeiden vastaanoton lämpötilavalvontaa ei ole suoritettu sekä kuluttajille annettavissa tiedoissa havaittiin puutteita allergeenien ilmoittamisen osalta. Lisäksi ohjeistettiin 1.5.2019 voimaan astuvasta lainsäädännöstä lihan alkuperän merkitsemiseksi kuluttajille ja oiva-raportin esilläpidosta elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä sekä yrityksen kotisivuilla. Edellä kuvatut epäkohdat tuli korjata 19.5.2019 mennessä.
Tarkastuksella 21.5.2019 todettiin, että omavalvontasuunnitelmaa eikä omavalvonnan kirjanpitoa ollut tarkastuksella esittää eikä niitä toimitettu tarkastuksen jälkeen sovitusti. Lisäksi todettiin, ettei kaikilla riskityötä tekevillä työntekijöillä ollut esittää terveydentilan seurannan todistuksia. Lisäksi todettiin, että kahdelta työntekijältä puuttui vielä hygieniaosaamistodistukset ja kuluttajille annettavissa tiedoissa havaittiin puutteita allergeenien ilmoittamisen sekä lihan alkuperän ilmoittamisen osalta. Lisäksi ohjeistettiin oiva-raportin esilläpidosta elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä sekä yrityksen kotisivuilla. Edellä kuvatut epäkohdat kehotettiin korjaamaan 4.8.2019 mennessä.
Tarkastuksella 7.8.2019 todettiin, että omavalvontasuunnitelmaa ei ole korjattu tarkastuspöytäkirjassa 11.4.2019 annettujen ohjeiden mukaisesti. Omavalvonnan kirjanpitoa ei ollut tarkastuksella esittää elintarvikkeiden vastaanoton yhteydestä. Lisäksi todettiin, ettei neljältä riskityötä tekevältä työntekijältä ei ollut esittää terveydentilan seurannan todistuksia. Lisäksi todettiin, että yhdeltä kokilta puuttui vielä hygieniaosaamistodistus. Kuluttajille annettavissa tiedoissa havaittiin vielä puutteita allergeenien ilmoittamisen osalta, koska osa allergeenitiedoista puuttui edelleen listoilta. Lisäksi ohjeistettiin oiva-raportin esilläpidosta elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä, että raportti tulee olla näkyvällä paikalla. Nyt raportti oli laitettu tummennetun lasin taakse sivuovelle, jolloin näkyvyys on huono. Myöskään yrityksen kotisivuilla raporttia ei ole. Edellä kuvatut korjaukset kehotettiin suorittamaan 3.11.2019 mennessä.
Tarkastuksella 20.11.2019 ei esitetty omavalvontasuunnitelmaa eikä sitä toimitettu tarkastuksen jälkeen sovitusti. Omavalvonnan kirjanpitoa ei ollut tarkastuksella esittää elintarvikkeiden vastaanoton yhteydestä. Lisäksi todettiin, ettei yhdellä riskityötä tekevällä työntekijältä ole terveydentilan seurannan todistusta eikä hygieniaosaamistodistusta. Kuluttajille annettavissa tiedoissa havaittiin vielä puutteita allergeenien ilmoittamisen osalta, koska osa allergeenitiedoista puuttui edelleen listoilta. Myöskään allergeenitiedote ei ollut näkyvissä kuluttajille. Lisäksi lihan alkuperää ei ilmoitettu kuluttajille kirjallisesti ja oiva-raportti ei ollut esillä elintarvikehuoneiston sisäänkäynnin yhteydessä eikä yrityksen kotisivuilla. Edellä kuvatut korjaukset kehotettiin suorittamaan 31.3.2020 mennessä.
Tarkastuksissa havaitut puutteet SHIBUI Oy:n elintarvikehuoneistossa ovat sellaisia, että ne saattavat aiheuttaa merkittävän elintarviketurvallisuusriskin kuluttajille.
Toimijalla on annettu hallintolain mukaisesti mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista. Toimija ei ole toimittanut vastinetta annetussa määräajassa.
PäätösMäärään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että SHIBUI Oy:n tulee tehdä seuraavat toimenpiteet välittömästi tai viimeistään 3 kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Päätöksen perustelut
Toimija ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole huomautuksesta ja kehotuksesta huolimatta korjannut elintarvikehuoneiston toiminnassa ilmenneitä epäkohtia annetussa määräajassa.
Elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle eivätkä johda kuluttajaa harhaan. (Elintarvikelaki 23/2006 7 § 1 mom)
Elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä 1) elintarvikkeesta on annettava totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot. 2) elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja; (Elintarvikelaki 23/2006 § 9 mom 1-2)
Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 § 16)
Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että elintarvike ja sen käsittely täyttävät elintarvikemääräyksissä asetetut vaatimukset. Toimijan on kirjattava omavalvonnan tulokset riittävällä tarkkuudella. (Elintarvikelaki 23/2006 § 19 mom 1)
Suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piirissä olevan elintarvikealan toimijan on julkistettava valvontaviranomaisen antama elintarvikehuoneiston tarkastuksesta kertova raportti. Ennen elintarviketoiminnan ensimmäistä tarkastusta toimija voi julkaista ilmoituksen siitä, että elintarviketoiminta kuuluu suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan piiriin. (Elintarvikelaki 23/2006 § 21)
Pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa käsittelevällä on oltava elintarvikehygieenistä osaamista osoittava Ruokaviraston hyväksymän mallin mukainen hygieniapassi, jos hän on työskennellyt pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä edellyttävissä tehtävissä vähintään kolme kuukautta. Elintarvikealan toimijan on pidettävä kirjaa elintarvikehuoneistossa työskentelevien elintarvikehygieenisestä osaamisesta ja pyydettäessä esitettävä tiedot valvontaviranomaiselle. (Elintarvikelaki 23/2006 § 27)
Henkilön, jolla on elintarvikkeiden välityksellä mahdollisesti tarttuva tauti tai joka on tällaisen taudin kantaja ei saa sallia käsitellä elintarvikeiita tai oleskella mistään syystä elintarvikkeiden käsittelyalueella, jos olemassa on suoran tai epäsuoran saastumisen vaara. (EPNAs (EY) N:o 852/2004 liite I luku VIII kohta 2)
Omavalvontaan liittyvän kirjanpidon tulee sisältää omavalvontasuunnitelman todentamiseksi tarpeelliset tallenteet omavalvonnan toteuttamisesta, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä suoritetuista korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. (Mmm asetus 1367/2011 2 luku 5 § 3 mom)
Omavalvontasuunnitelma ja siihen liittyvä kirjanpito, jotka voivat olla kokonaan tai osittain sähköisiä asiakirjoja, on säilytettävä siten, että ne ovat valvontaviranomaisen tarkastettavissa. Omavalvonnan kirjanpitoa on säilytettävä elintarvikkeen käsittelystä tai siihen merkityn vähimmäissäilyvyysajan päättymisestä vähintään yksi vuosi. (Mmm asetus 1367/2011 2 luku 5 § 4 mom)
Helposti pilaantuvat elintarvikkeet, jotka säilyäkseen on säilytettävä alhaisessa lämpötilassa, tulee kuljettaa jäähdytyslaitteistolla varustetussa, eristetyssä kuormatilassa tai muulla tavoin jäähdytettävässä, suljettavassa eristetyssä kuljetusastiassa siten, että elintarvikkeiden lämpötila on korkeintaan 6 C astetta. (Mmm asetus 1367/2011 3 luku § 6)
Työnantajan on vaadittava työntekijältä luotettava selvitys siitä, ettei tällä ole salmonellatartuntaa, jos työntekijä on sellaisissa tehtävissä, joihin liittyy salmonellatartunnan tavallista suurempi leviämisvaara. Selvitys on vaadittava myös harjoittelijoilta ja muilta vastaavilta henkilöiltä, jotka toimivat työpaikalla ilman palvelussuhdetta.
Ennen kuin työntekijä on esittänyt 1 momentissa tarkoitetun salmonellatartuntaa koskevan selvityksen, hän ei saa toimia:
1) elintarvikelaissa (23/2006) tarkoitetussa elintarvikehuoneistossa tehtävässä, jossa hän käsittelee pakkaamattomia kuumentamattomina tarjoiltavia elintarvikkeita; (Tartuntatautilaki 1227/2016 § 56 mom 1-2)
Työnantajan on vaadittava työntekijältä 1 momentissa tarkoitettu selvitys ennen palvelussuhteen alkamista tai silloin, kun työssä olon aikana on perusteltu syy epäillä, että tämä on salmonellabakteerin kantaja. (Tartuntatautilaki 1227/2016 § 56 mom 3)
Pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi. (Mmm asetus 834/2014 § 6 mom 1)
Pakkaamattomasta elintarvikkeesta on tarjoilupaikassa annettava loppukuluttajalle 6 §:ssä tarkoitettujen tietojen lisäksi seuraavat tiedot:
1) elintarvikkeen nimi;
2) elintarvikkeen ainesosana käytetyn lihan alkuperämaa.
(Mmm asetus 154/2019 7a §)
Edellä 6, 7 ja 7 a §:ssä tarkoitetut tiedot on ilmoitettava loppukuluttajalle kirjallisesti elintarvikkeen luovutuspaikassa pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyydessä olevassa helposti havaittavassa ja selkeässä esitteessä tai taulussa tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla.
Edellä 6 ja 7 §:ssä tarkoitetut tiedot voidaan 1 momentissa säädetystä poiketen antaa suullisesti edellyttäen, että
Sovellettavat säännökset
EPNAs 852/2004 liite I, luku VII
Elintarvikelaki 23/2006 7§, 9 §, 16 §, 19§, 21§, 27§, 55 §, 78 §
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 1367/2011 5§, 6§
Tartuntatautilaki 1227/2016 § 56
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 834/2014 6§
Maa- ja metsätalousministeriön asetus 154/2019 § 7a, § 8
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätöksen perusteena käytetyt asiakirjat
Oiva-tarkastuspöytäkirja 11.4.2019
Oiva-tarkastuspöytäkirja 21.5.2019
Oiva-tarkastuspöytäkirja 7.8.2019
Oiva-tarkastuspöytäkirja 20.11.2019
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.
Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.
Voimassaoloaika
Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.
Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §)
Lisätietoja
Lisätietoja antaa ympäristöterveyspäällikön varahenkilö Sirpa Kemilä p. 040 547 2035, s-posti sirpa.kemila@turku.fi
Sirpa Kemilä
Ympäristöterveyspäällikön varahenkilö
Oikaisuvaatimusohje on päätöksen liitteenä.
Jakelu
aoShibui Oy
tiedRakennus- ja lupalautakunta
tiedXXXXX