Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Rakennus- ja lupalautakunta409.01.20204

13636-2019 (11 01 00)

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto Helsinki-Turku nopeaa junayhteyttä koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta

Tiivistelmä:

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus pyytää lausuntoa Väyläviraston Helsinki-Turku nopeaa junayhteyttä koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Ehdotetussa lausunnossa esitetään täydennyksiä ja tarkennuksia Turun kaupungin maantieteellistä aluetta koskeviin arviointiohjelman kohtiin. Lautakunnalle esitetään, että ehdotuksen mukainen lausunto annetaan Uudenmaan ELY-keskukselle.

Rlupalk § 4

Ympäristönsuojelu, ympäristönsuojelusuunnittelija Tanja Ruusuvaara-Koskinen;

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue pyytää lausuntoa kaupunginhallitukselta, ympäristö- ja terveysviranomaisilta ja kaavoittajilta Väyläviraston Helsinki-Turku nopeaa junayhteyttä koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Lausunnot tulee toimittaa viimeistään 20.1.2020. Kaupunkisuunnittelussa ja konsernihallinnossa on valmistelussa kaavoituksen ja kaupunginhallituksen lausunto asiasta erikseen. Ympäristöterveys on katsonut, että lausuntoa ei ole sen osalta tarpeen antaa.

YVA -menettelyn kuvaus

YVA-menettelyn ensimmäisenä vaiheena on laadittu ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma). Se on hankkeesta vastaavan laatima työohjelma arvioinnin suorittamisesta ja menetelmistä. Ohjelmassa esitetään hankkeen perustiedot, tutkittavat vaihtoehdot, kuvaus ympäristön nykytilasta sekä ehdotus arvioitavista ympäristövaikutuksista ja niiden arviointiin käytettävät menetelmät. Ohjelmaan kuuluu myös suunnitelma tiedottamisesta, palautteen antamisesta ja hankkeen aikataulusta. Yhteysviranomainen kuuluttaa YVA-ohjelmasta ja asettaa sen nähtäville. Nähtävillä olon aikana YVA-ohjelmasta voidaan jättää lausuntoja ja mielipiteitä. Niiden perusteella yhteysviranomainen antaa ohjelmasta oman lausuntonsa. Yhteysviranomaisen on otettava lausunnossaan kantaa arviointiohjelman laajuuteen ja tarkkuuteen.

Toisessa vaiheessa laaditaan ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA-selostus), johon kootaan varsinaiset ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset ja johtopäätökset. Myös se on hankkeesta vastaavan laatima asiakirja. YVA-lain mukaan siinä esitetään tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden todennäköisesti merkittävistä ympäristövaikutuksista. Arviointiselostuksessa esitetään myös ehdotus toimista, joilla vältetään tai rajoitetaan haitallisia ympäristövaikutuksia. Ympäristövaikutusten arviointiselostus laaditaan YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon perusteella. YVA-selostuksen valmistuttua myös siitä voidaan jättää lausuntoja ja mielipiteitä vastaavasti kuten YVA-ohjelmasta.

Hankkeen kuvaus

Hankkeen tarkoituksena on parantaa Helsinki–Turku -yhteysvälin ratakapasiteettia ja lisätä liikenteen täsmällisyyttä sekä vähentää häiriöitä. Tavoitteena on myös mm. parantaa saavutettavuutta ja liikenteen sujuvuutta, edistää liikenteen tavoiteverkon ja alueidenkäytön suunnitelmien toteutumista sekä tukea ilmastotavoitteita.

Hanke käsittää Helsinki – Turku välisen nopean junaratayhteyden ympäristövaikutusten arvioinnin, sekä Salo – Kupittaa rataosuuden kaksoisraiteen ja Piikkiön oikaisun YVA:a tukevan ratateknisen suunnitelman ja selvitykset.

Suunnitteilla oleva uusi kaksiraiteinen Espoo–Salo -oikorata mahdollistaa nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välille sekä lähiliikenteen kehittämisen Helsinki – Espoo – Lohja ja Turku – Salo välille. Espoo – Salo -oikorata lyhentää nykyistä Helsinki – Turku rataa noin 26 km ja nopeuttaa matka-aikaa noin puolella tunnilla. Salo – Turku -radan kaksoisraiteen suunnittelun tavoitteena on parantaa Salo – Turku yhteysvälin ratakapasiteettia ja lisätä liikenteen nopeutta, täsmällisyyttä sekä vähentää häiriöitä.

Hankkeen vaihtoehdot

Hankekokonaisuuden YVA toteutetaan yhtenäisenä arviointina välille Helsinki–Turku. Arvioitavina vaihtoehtoina ovat:

Uusi kaksoisraide välillä Espoo–Salo ja uusi raide nykyisen radan maastokäytävään välillä Salo–Turku. Tarkasteltava rataosuus sijoittuu välille erkaneminen Espoon aseman jälkeen–Turun henkilöratapiha. Turun ratapihan alueella vaikutuksia arvioidaan siltä osin, kuin muutokset johtuvat nopeasta junayhteydestä.

Uusi kaksoisraide välillä Espoo–Salo ja uusi raide nykyisen radan maastokäytävään välillä Salo–Turku lukuun ottamatta Piikkiön oikaisua, jossa uusi kaksoisraide (noin 8,5 km). Tarkasteltava rataosuus sijoittuu välille erkaneminen Espoon aseman jälkeen–Turun henkilöratapiha. Turun ratapihan alueella vaikutuksia arvioidaan siltä osin, kuin muutokset johtuvat nopeasta junayhteydestä.

Nykyinen Rantarata välillä Espoo–Turku parannustoimin. Tarkasteltava rataosuus sijoittuu välille Kauklahden asema (Espoo)–Turun henkilöratapiha. Rantarataa ei voida kunnostaa nykyvaatimusten mukaiseksi nopeaksi radaksi, vaan vaihtoehto 0+ on arvioinnissa vertailuvaihtoehto.

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi

Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan seuraavia vaikutuskokonaisuuksia:

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kokonaisuutena tarkasteltuna ympäristövaikutusten arviointiohjelma on laadittu kattavasti, ja esitetyt menetelmät antavat riittävän kuvan hankkeesta aiheutuvista ympäristövaikutuksista. Turun kaupungin ympäristönsuojelu katsoo, että nopean junayhteyden kehittämishanke on monella tavalla Turun kaupunkiseudulle hyödyllinen ja myös välttämätön.

Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen esittää seuraavia tarkennuksia YVA-ohjelmaan:

Pintavedet (kappaleet 5.6 ja 7.5)

Ympäristövaikutusten arviointiohjelma toteaa pintavesien lähtötietojen osalta Turun osalta ainoastaan sen, että Turussa rata ylittää ennen Aurajokea Jaaninojan. Aurajoen ala- ja keskiosan ekologinen tila on välttävä ja kemiallinen tila hyvä.

Turun ympäristönsuojelu tuo esille, että muiden arviointiohjelmassa esille tuotujen jokien tapaan Aurajoessa ja sen sivuhaarassa Jaaninojassa on lisääntyvä taimenen (Salmo trutta) kanta. Jaaninojassa tavataan myös elinvoimainen ja terve jokirapukanta (Astacus astacus). Molemmat lajit ovat vuoden 2019 uhanalaisuusarvioinnin mukaan erittäin uhanalaisia, EN. Pohjaeläinnäytteet ovat vielä pääosin käsittelemättä, mutta vuoden 2017 perusteella purosta löytyi yllättävän monipuolinen pohjaeläimistö, jopa joitakin vaativia lajeja (Lähde: Turun kaupunkipurojen seurannat 2017-2019. Turun ammattikorkeakoulu, julkaisematon)

Jaaninoja on tunnistettu Turussa ekologisesti merkittäväksi kaupunkipuroksi. Purolla on luonnonarvojen lisäksi huomattava merkitys kaupunkilaisten virkistysalueena. Lisäksi purolla on suuri merkitys hulevesien hallinnassa ja tulvahuippujen tasaamisessa.

Erityisesti rakennusvaiheen riskienarvioinnissa tulee tunnistaa puro- ja jokiylitysten aiheuttaman vaellusesteen muodostamisen uhka ja ehkäistä haittojen syntyminen.

Tärinä (kappale 7.4)

Tärinän osalta tulisi arvioida häiritsevälle tärinälle altistuvien määrää perustilanteessa sekä suuren tärinäriskin alueilla lisäksi toteutuskelpoisten tärinää vähentävien rakenteellisten ratkaisujen vaikutusta altistuksen suuruuteen (vrt. 7.3 melun arvioiminen ilman meluesteitä ja meluesteiden kanssa).

Vaikutuksen luonnonoloihin ja suojelualueisiin

Arvioinnissa tulee tuoda selkeästi esiin keskeisten ratalinjan ylittävien ekologisten yhteyksien sijainti sekä yhteyksiä turvaavat toimet rata-alueella ja niiden lähiympäristössä. Samalla tavoin tulee huomioida myös vesiympäristössä kokonaan ja pääosin elävät uhanalaiset lajit sekä niiden toimivat kulkuyhteydet niin ala- kuin ylävirtaan.

Asian oheismateriaali löytyy osoitteesta https://www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA

Ympäristönsuojelupäällikkö Olli-Pekka Mäki

EhdotusRakennus- ja lupalautakunta päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen ympäristönsuojeluviranomaisen lausunnon Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausUudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus