Turun kaupunki§Päätöspöytäkirja1
Kaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys 
Ympäristöterveyspäällikkö11127.08.2018 

9428-2018 (11 02 00)

Asian Food Truck:n elintarvikelain (23/2006) 59 §:n mukainen määräys epähygieenisesti käsiteltyjen kypsien ja raakojen lihojen hävittämisestä koskien sen liikkuvaa elintarvikehuoneistoa Thai in Town

 

Ympäristöterveys, kaupungineläinlääkäri Sirpa Kemilä ja terveystarkastaja Sanna Stark 17.8.2018:

 

Toimija

Asian Food Truck

Kärsämäentie 42 B 22

20360 Turku

 

Toimipaikan nimi ja osoite

Thai in Town, liikkuva elintarvikehuoneisto

Turun kauppatori

 

Päätöksen kohde

Elintarvikkeet tarkastuskohteessa 17.8.2018:

Kypsä kananliha, 1 vajaa iso muovinen GN-astia (GN-astia on muovinen elintarvikkeiden säilytysastia), n. 0,5 kg

Raaka kananliha, 1 iso muovinen GN-astia, n.4kg

Raaka sianliha, 1 pienempi muovinen GN-astia n. 3kg

 

Asian selostus

Turun ympäristöterveydestä kaupungineläinlääkäri ja terveystarkastaja tekivät Oiva-tarkastuksen 25.5.2018 ja uusintatarkastuksen 16.8.2018 Thai in Town liikkuvaan elintarvikehuoneistoon Turun kauppatorilla. Oiva- tarkastuksessa havaittiin, että toimija käsittelee toimitiloissa raakaa kanan- ja sianlihaa sekä kypsää kanan ja- sianlihaa samassa toimitilassa. Toimipaikan sisärakenteita ja laitteita on muutettu toimipaikkaan tehtyyn ensimmäiseen Oiva-tarkastukseen (tehty 14.10.2016) verrattuna.

 

25.5.2018 tehdyllä Oiva-tarkastuksella toimijaa kehotettiin lopettamaan raakojen ja kypsien lihojan käsittely tilassa. Toimija voi käsitellä toimitiloissa valmiiksi kypsennettyjä lihoja.

 

Uusintatarkastuksessa 16.8.2018 havaittiin, että toimija edelleen käsittelee kypsiä ja raakoja lihoja samassa pienessä toimitilassa. Toimijaa neuvottiin, että hän saa käyttää tarkastushetkellä toimitilassa olevat kypsät ja raa`at lihat. Mutta tästä eteenpäin toimipaikassa ei saa enää käsitellä raakaa lihaa vaan kaikki liha, jota toimitilassa käsitellään pitää olla ennakkoon kypsennettyä.

 

Toimitiloihin tehtiin uudestaan 17.8.2018 tarkastus, jotta voidaan varmistaa toimijan noudattaneen 16.8.2018 annettua suullista ohjetta raa`an lihan käsittelyn lopettamisesta. Tarkastuksen aikana paikalla oli yksi työntekijä. Tarkastuksella havaittiin, että tiloissa toiminta jatkui ennallaan ja tiloissa oli sekä kypsää, että raakaa kananlihaa samassa kylmävetolaatikostossa vierekkäisissä toisissaan kiinni olevissa GN-astioissa. Samassa vetolaatikostossa oli myös valmiiksi pilkottuja salaattiaineksia ja erilaisia vihanneksia valmiiksi pilkottuina. Myös raakaa sianlihaa oli GN-astiassa. Kananliha oli toimijan kertoman mukaan peräisin Thaimaasta, sianlihan alkuperästä ei voitu varmistua. Mistään lihasta ei ollut jäljitettävyystietoja saatavilla. Ristikontaminaatioista ei ollut huolehdittu. Toimitiloissa olevat kaikki raa`at ja kypsät lihat määrättiin toimijan hävitettäväksi.

 

Perustelut lihojen hävittämiseen ovat seuraavat:

 

-toimitilat ovat pienet ja ahtaat,

-raa'an lihan käsittelyä ei ole ajallisesti erotettu,

-raa`an lihan käsittelylle ole omaa erillistä tilaa tai välineitä eikä mahdollisuutta erilliseen käsittelyyn,

-raaka liha säilytettiin samassa kylmävetolaatikostossa kaikkien muiden elintarvikkeiden kuten kypsennetyn lihan ja erilaisten salaattiainesten ja nuudeleiden kanssa,

-elintarvikkeiden säilytystä ei pysty eriyttämään nykyisissä tiloissa ja se lisää ristikontaminaation vaaraa,

-toimitilassa ei ole laitteistoa tai mahdollisuutta kypsennetyn lihan jäähdyttämiseen ja

-lihojen jäljitettävyydessä oli puutteita.

 

 

Ympäristöterveys, ympäristöterveyspäällikkö Olli Sjövall 21.8.2018:

 

Elintarvikelain 59 § mukainen määräys

 

Tässä päätöksessä yksilöidyt elintarvikkeet määrätään hävitettäväksi 59 §:n nojalla välittömästi. Toimijan tulee toimittaa hävityksestä valokuvia tai muuta materiaalia, josta elintarvikkeiden hävitys voidaan todentaa.

 

Toimija lähetti tarkastuksen jälkeen 20.8.2018 videomateriaalia raakojen ja kypsien kananlihan ja sianlihan hävityksestä, minkä perusteella tuotteiden hävitys on voitu todentaa.

 

Kuuleminen

Terveystarkastaja kuuli toimijan edustajaa asiassa suullisesti puhelimitse 17.8.2018. Toimija suostui hävittämään elintarvikkeet. Puhelun jälkeen terveystarkastaja ja kaupungineläinlääkäri antoivat työntekijälle ohjeet hävityksen todentamisesta.

 

Päätöksen perustelut

Toimitilassa käsitellään sekä raakaa että kypsää kanan- ja sianlihaa. Raa'an lihan käsittelyä ei ole ajallisesti erotettu, eikä käsittelylle ole omaa erillistä tilaa tai välineitä eikä mahdollisuutta erilliseen käsittelyyn. Raaka liha säilytettiin samassa kylmävetolaatikostossa kaikkien muiden elintarvikkeiden kuten kypsennetyn lihan ja erilaisten salaattiainesten ja nuudeleiden kanssa. Säilytystä ei pysty eriyttämään nykyisissä tiloissa ja tässä on suuri ristikontaminaation vaara.

 

Tilat ovat pienet ja ahtaat, säilytys ja työskentelytilaa on rajoitetusti, joka lisää mikrobiologisen ristikontaminaation riskiä. Toimipaikassa on vain yksi vesipiste, jossa on pieni kaatoallas, joka soveltuu käsienpesuun, mutta ei astioiden tiskaukseen.

 

Elintarvikkeita on käsiteltävä, säilytettävä ja kuljetettava niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu (Elintarvikelaki 23/2006 11§ 1 mom).

 

Elintarvikkeiden valmistuksessa, käsittelyssä tai jalostuksessa käytettävät tilat (ruokailutiloja ja III luvussa määriteltyjä tiloja lukuun ottamatta mutta kuljetusvälineissä olevat tilat mukaan lukien) on suunniteltava ja sijoiteltava niin, että

niissä voidaan noudattaa hyvää elintarvikehygieniakäytäntöä ja ehkäistä saastuminen eri toimien välillä ja niiden aikana. (EPNAs 852/2004 liite II luku II kohta 1.)

 

Elintarvikealan toimijan on noudatettava kaikessa toiminnassaan riittävää huolellisuutta, jotta elintarvike, elintarvikehuoneisto ja alkutuotantopaikka sekä elintarvikkeen säilytys-, kuljetus- ja käsittelyolosuhteet täyttävät tämän lain mukaiset vaatimukset (Elintarvikelaki 23/2006 16§ 4 mom).

 

Kypsentämätön liha sekä kypsentämättömät liha- ja kalastustuotteet on pidettävä erillään toisistaan ja sellaisenaan syötävistä elintarvikkeista. Pakkaamatonta raakaa siipikarjan lihaa ei saa varastoida, myydä tai muuten käsitellä siten, että se voi joutua kosketukseen muun pakkaamattoman elintarvikkeen kanssa (Maa- ja metsätalousministeriön asetus 1367/2011 4§ 1 mom).

 

Toimitilassa ei ole laitteistoa tai mahdollisuutta kypsennetyn lihan jäähdyttämiseen. Toimitiloissa kuitenkin kypsennetään raakaa lihaa, joka sijoitetaan kylmävetolaatikostoon, jossa on muita helposti pilaantuvia elintarvikkeita. Kuumennetun elintarvikkeen jäähdytys tulee tehdä asianmukaisessa laitteistossa, jossa elintarvikkeen lämpötila laskee enintään 4 tunnissa +6 °C:een. Jäähdytyksen seurannasta tulee olla kirjanpito.

 

Kylmässä säilytettäväksi tarkoitettu elintarvike on välittömästi valmistuksen jälkeen ja enintään neljässä tunnissa jäähdytettävä 6 °C:n lämpötilaan, tai sen alle. Jos elintarvikehuoneistossa säännöllisesti harjoitettavaan toimintaan kuuluu kuumentamalla valmistettujen elintarvikkeiden jäähdyttäminen, siihen käytettävän kylmälaitteiston kapasiteetin ja tehon on oltava tuotantoon nähden riittävä (Maa- ja metsätalousministeriön asetus 1367/2011 9 §).

 

Omavalvontasuunnitelma ja siihen liittyvä kirjanpito, jotka voivat olla kokonaan tai osittain sähköisiä asiakirjoja, on säilytettävä siten, että ne ovat valvontaviranomaisen tarkastettavissa. Omavalvonnan kirjanpitoa on säilytettävä elintarvikkeen käsittelystä tai siihen merkityn vähimmäissäilyvyysajan päättymisestä vähintään yksi vuosi (Maa- ja metsätalousministeriön asetus 1367/2011 5 § 4 mom).

 

Elintarvikehuoneistossa on oltava asianmukaiset lämpötilavalvotut käsittely- ja varastointiolosuhteet ja että lämpötilaa voidaan valvoa ja kirjata muistiin (EPNAs 852/2004 liite II luku I kohta 2d).

 

Kananliha oli toimijan kertoman mukaan peräisin Thaimaasta, sianlihan alkuperästä ei voitu varmistua. Mistään lihasta ei ollut jäljitettävyystietoja saatavilla.

 

Elintarvikealan toimijalla tulee olla yleisen elintarvikeasetuksen 18 artiklan 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot elintarvikkeista ja elintarviketuotantoon käytettävistä eläimistä. Elintarvikealan toimijalla tulee myös olla järjestelmä, jonka avulla voidaan tämän lain tarkoituksen mukaisella riittävällä tarkkuudella yhdistää tiedot saapuneista ja lähteneistä eristä toisiinsa (Elintarvikelaki 23/2006 17§ 1 mom).

 

Elintarvikkeiden tulee olla kemialliselta, fysikaaliselta ja mikrobiologiselta sekä terveydelliseltä laadultaan, koostumukseltaan ja muilta ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia, eivät aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle (Elintarvikelaki 23/2006 7§ 1 mom).

 

Tässä laissa ja sen nojalla säädettyjä velvoitteita toimeenpantaessa ja niiden noudattamista valvottaessa on otettava huomioon elintarvikealan toimijan harjoittaman toiminnan luonne ja laajuus sekä elintarvikkeeseen liittyvät muut elintarviketurvallisuuteen ja kuluttajansuojaan vaikuttavat seikat, ellei laissa tai sen nojalla toisin säädetä (Elintarvikelaki 23/2006 6 §).

 

Elintarvikealan toimijalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot tuottamastaan, jalostamastaan ja jakelemastaan elintarvikkeesta. Elintarvikealan toimijan on tunnettava elintarvikkeeseen ja sen käsittelyyn liittyvät terveysvaarat sekä elintarviketurvallisuuden ja muiden tämän lain 2 luvun mukaisten vaatimusten kannalta kriittiset kohdat toiminnassaan (Elintarvikelaki 23/2006 19 §).

 

Toimijan on annettava elintarvikkeesta totuudenmukaiset ja lain 1 §:n 1, 3 ja 4 kohta huomioon ottaen riittävät tiedot (Elintarvikelaki 23/2006 9 §

 

Kaikissa tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheissa on huolehdittava siitä, että on mahdollista jäljittää elintarvikkeet, rehut, elintarviketuotantoon käytettävät eläimet ja muut mahdolliset aineet, jotka on tarkoitettu tai joiden voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

Elintarvike- ja rehualan toimijoiden on voitava tunnistaa luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on toimittanut niille elintarvikkeen, rehun, elintarviketuotantoon käytettävän eläimen tai sellaisen aineen, joka on tarkoitettu tai jonka voidaan olettaa tulevan lisätyksi elintarvikkeeseen tai rehuun.

Tätä varten toimijoilla on oltava käytössä tähän tarkoitetut järjestelmät ja menettelyt, joiden avulla toimivaltaiset viranomaiset saavat nämä tiedot pyynnöstä käyttöönsä. (EPNAs 178/2002 18 artikla)

 

Sovelletut säännökset

Yleinen elintarvikehygienia-asetus (EY 852/2004) liite II luku I kohta 2d, liite II,luku II kohta 1

Yleinen elintarvikeasetus 178/2002 18 artikla,

Elintarvikelaki 23/2006 4 §, 5 §, 6 §, 7 §, 9 §, 11 §, 16 §, 17 §, 19 §, 59 §,

Maa- ja metsätalousministeriön asetus 1367/2011 4 §, 5 §, 9 §

Hallintolaki 34 §, 43 §

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku kunnan viranhaltijan päätökseen (elintarvikelaki 74 § 1). Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen voi hakea muutosta tekemällä oikaisuvaatimuksen kunnan toimielimelle.

 

Muutoksenhakuohje on tämän päätöksen liitteenä.

 

Voimassaoloaika

Tämä päätös on voimassa toistaiseksi.

Tätä päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (elintarvikelaki 78 §).

 

 

Allekirjoitukset

 

 

 

 

Olli Sjövall

ympäristöterveyspäällikkö

 

 

Lisätietoja

Lisätietoja antaa Olli Sjövall, puh. +358 50 407 1524, s-posti olli.sjovall@turku.fi

 

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annettiin tiedoksi toimijalle suullisesti sekä lähetetään postitse osoitteeseen.

 

Liitteet

Oikaisuvaatimusohje

 

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
aoTmi Asian food truck
tiedKaupunkiympäristötoimiala, ympäristöterveys
tiedRakennus- ja lupalautakunta