Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2017 |
Turun kaupunki, Kaupunkiympäristötoimiala, Ympäristönsuojelu |
Vuonna 2017 toteutuneet kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelulle määräämät muut valvontatehtävät |
Sisällys
Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2016 2
2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit 3
3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa 3
4. YSL 118 § mukaiset päätökset (Meluilmoitukset) 5
5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta 6
6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta 6
7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta 6
Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat 9
Luonnonsuojelualueiden valvonta 9
Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset 10
Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta 11
Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2017
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi ympäristönsuojelun tulosalueen valvontasuunnitelman vuosille 2015–2017 kokouksessaan 19.5.2015. Valvontasuunnitelma käsittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelun tulosalueelle määräämät muun lainsäädännön mukaiset valvontatehtävät. Kaikkiaan ympäristönsuojelussa valvontaan käytettiin vuoden 2016 aikana noin seitsemän henkilötyövuotta.
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa tuli voimaan 1.7.2015. Taksan tarkistaminen oli tarpeen, sillä syyskuun alussa 2014 voimaan tulleen uuden ympäristönsuojelulain mukaan lain mukaisista, valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkastuksista ja niiden muusta ohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta voidaan periä maksu. Syksyllä 2015 laadittiin valvontaohjelma, jossa on määritelty kunkin luvanvaraisen tai rekisteröidyn toiminnan tarkastustiheys ja aikataulu, ja tarkastuksista perittiin maksu vuodesta 2016 alkaen.
Taksan mukaisia maksullisia tarkastuksia tehtiin vuoden 2017 aikana 40 kpl.
Ympäristönsuojelulaki
1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)
Ympäristölupavelvollisten laitosten valvontaa toteutettiin neuvotteluin ja tarkastuskäynnein lupavalmistelun yhteydessä. Luvan myöntämisen jälkeen laitosten toimintaa seurattiin tarkastuskäynnein ja vuosiraportein ympäristölupapäätöksen edellyttämällä tavalla. Lisäksi ympäristönsuojelun edustaja on osallistunut yhteistarkastuksiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtion aluehallinnon luvittamiin laitoksiin.
Vuonna 2017 myönnettiin 6 uutta ympäristölupaa ja tehtiin päätös viiden ympäristöluvan ja rekisteröidyn laitoksen rauettamisesta.
Vuoden 2017 lopussa Turussa oli 104 ympäristölupavelvollista laitosta, joiden lupa-asioiden käsittely ja valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Taulukko 1. Aiempina vuosina myönnettyjen ja rauetettujen ympäristölupien määrät sekä ympäristölupavelvollisten laitosten määrä.
vuosi | myönnetyt ympäristöluvat | rauetetut luvat | ympäristölupalaitokset |
2016 | 5 kpl | 2kpl | 116 kpl |
2015 | 8 kpl | 1 kpl | 113 kpl |
2014 | 7 kpl | 8 kpl |
|
2013 | 1 kpl | 10 kpl |
|
2012 | 8 kpl | 2 kpl |
|
2011 | 3 kpl | 1 kpl |
|
2010 | 7 kpl | 0 kpl |
|
|
|
|
|
2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit
Vuoden 2017 aikana rekisteröitiin ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 3 kattilalaitosta ja 1 polttonesteiden jakeluasema. Turussa oli vuonna 2017 yhteensä 41 ympäristönsuojelulain mukaisen rekisteröinnin piirissä olevaa laitosta, joiden valvonta kuuluu kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Taulukko 2. Ympäristönsuojelun tietojärjestelmään aiempina vuosina rekisteröidyt laitokset sekä rekisteröidyt laitokset yhteensä.
vuosi | rekisteriin lisätyt laitokset | rekisteröidyt laitokset yhteensä |
2016 | 15 kpl | 40 kpl |
2015 | 9 kpl | 25 kpl |
2014 | 7 kpl |
|
2013 | 4 kpl |
|
2012 | 2 kpl |
|
2011 | 2 kpl |
|
2010 |
|
|
3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa
Yritystarkastuksilla tutustuttiin yritysten toimintaan ja mahdollisiin ympäristövaikutuksiin. Tarkastuksissa kiinnitettiin eniten huomiota jätehuoltoon ja jätteiden lajitteluun, koska kaikissa yrityksissä syntyy jätteitä. Jätevesiasiat (ml. erotuskaivot), ilmanpäästöt, melu ja kemikaaliasiat tulivat esiin osassa yrityksistä. Painotukset vaihtelivat toimialan mukaan. Öljylämmitteisillä kiinteistöillä selvitettiin myös säiliön kokoa, sijoitusta ja mahdollisia tarkastuksia ja samalla tiedotettiin öljysäiliöiden tarkastusvelvollisuudesta. Kaikista tarkastuksista laadittiin muistio, johon kirjattiin saadut tiedot ja mahdolliset huomautukset toiminnan saattamiseksi säännösten mukaiseksi. Yleisiä huomautuksen aiheita olivat öljysäiliön tarkastamattomuus sekä puutteet vaarallisten jätteiden säilytyksessä.
Kaupunginosittain tehdyt tarkastukset ja toimialakohtaiset tarkastukset
Vuonna 2017 tarkastettavana kaupunginosana oli Oriketo ja toimialoina autokorjaamot ja autopesulat. Vuoden aikana tarkastettiin 51 autokorjaamoa ja 2 autopesulaa tai muuta autopesutoimintaa harjoittavaa yritystä. Orikedon alueen yritystarkastuksia tehtiin 16 kpl. Lisäksi tarkastettiin muutamia muiden toimialojen yrityksiä esim. saatujen ilmoitusten perusteella.
Rakennusjätteet
Rakennusten purkamisessa ja merkittävissä korjauksissa syntyvän jätteen lajittelua ja toimittamista hyötykäyttöön tai käsittelyyn valvottiin rakennusjäteilmoitusten avulla. Rakennusvalvonta antaa purku- tai rakennusluvan hakijalla ilmoituslomakkeen, jonka hakija tai urakoitsija toimittaa täytettynä rakennusvalvontaan tai ympäristönsuojeluun. Tarvittaessa hakijalta pyydettiin lisäselvityksiä tai loppuraportti purun jälkeen. Teollisuusrakennusten puruissa pyydettiin rakennusvalvontaa tarvittaessa lisäämään lupaehdoksi velvoitteen rakenteiden pilaantumisen selvittämisestä. Joissakin tapauksissa tarkistettiin esim. ympäristökuntien viranhaltijoilta, saako rakennusjäteilmoituksessa mainittu jätteen toimituspaikka ottaa vastaan ilmoituksessa mainittua jätettä. Rakennusjäteilmoituksia käsiteltiin 134 kappaletta.
Taulukko 3. Aiempina vuosina käsitellyt rakennusjäteilmoitukset.
Vuosi | Käsitellyt rakennusjäteilmoitukset |
2016 | 124 kpl |
2015 | 128 kpl |
2014 | 134 kpl |
2013 | 106 kpl |
2012 | 99 kpl |
2011 | 119 kpl |
2010 | 126 kpl |
|
|
|
|
Yleisöilmoituksiin perustuvat tarkastukset
Ympäristönsuojelu on tehnyt valvontakäyntejä myös yrityksiin, joiden toiminnan puutteista on ilmoitettu. Kysymyksessä on voinut olla esim. roskaantunut piha-alue tai yrityksen aiheuttamat ilmapäästöt. Asiaa on selvitetty yrityksen edustajien kanssa ja annettu tarvittaessa ohjeita tilanteen korjaamiseksi.
Toukokuussa 2015 Rauvolanlahteen, Ruskeakallion edustalle jäi Susanna-niminen laiva. Tarkastuksilla katsottiin, että kysymys on huonokuntoisesta aluksesta, joka aiheuttaa jätelain 72 §:ssä tarkoitettua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja viihtyisyyden vähentymistä (roskaantumista). Poistamiskehotuksia ei noudatettu vaan asia vietiin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan käsittelyyn. Lautakunta velvoitti keväällä 2016 laivan omistajan poistamaan laiva uhkasakon uhalla. Lautakunta käsitteli asiaa uudestaan marraskuussa 2016 ja syyskuussa 2017, jolloin se velvoitti laivan omistajan poistamaan laivan viipymättä uhalla, että laiminlyödyt toimenpiteet teetetään omistajayhtiön hallituksen puheenjohtajan kustannuksella. Asian käsittely on vielä keväällä 2018 kesken.
4. YSL 118 § mukaiset meluilmoitukset
Vuoden 2017 aikana tehtiin kaikkiaan 48 päätöstä meluilmoituksista, näistä 36 liittyi rakentamiseen tai työmaihin ja 12 huvi- ja yleisötilaisuuksiin.
Vuoden aikana käynnistyi poikkeuksellisen monta rakennustyömaata, joista osa on pitkäaikaisia jatkuen vielä seuraaviin vuosiin. Kesällä Turussa järjestettiin mm. Tall Ships Race –tapahtuma useine oheistapahtumineen. Perinteisten jokakesäisten musiikkifestivaalien lisäksi järjestettiin kaupungin keskustassa muutamia uusia tapahtumia.
Ulkoilmatapahtumiin liittyen jätettiin palautepalveluun kymmenkunta valitusta. Tyytymättömyys kohdistui pääasiassa tapahtumapaikan valintaan.
Taulukko 4. Meluilmoituksista tehtyjen päätösten määrä. Suluissa on eroteltu liittyikö päätös rakentamiseen ja työmaihin vai huvi- ja yleisötilaisuuksiin.
vuosi | Meluilmoituksista tehtyjen päätösten määrä |
2016 | 30 (25/5) kpl |
2015 | 26 (18/8) kpl |
2014 | 23 (14/9) kpl |
2013 | 31 (23/8) kpl |
2012 | 31(23/9) kpl |
2011 | 36 (28/8) kpl |
2010 | 25 (19/6) kpl |
5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta
Maaperän puhdistamista koskevat asiat ratkaistaan ilmoitusmenettelyllä. Vuoden 2017 aikana ympäristönsuojelu teki yhteensä 8 päätöstä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta.
Ympäristönsuojelu valvoi puhdistamispäätösten käytännön toteutusta suorittamalla työmaakatselmuksia kunnostuskohteisiin ja tarkastamalla kohteiden loppuraportit. Lisäksi valvottiin useita maaperän kunnostustyömaita, joissa rakentamisen yhteydessä jouduttiin ennalta arvaamattomasti poistamaan haitta-ainepitoisia maa-ainesjätteitä. Ympäristönsuojelu tarkasti myös liittyikö vireillä oleviin kaavoihin, tiesuunnitelmiin ja kaivulupahakemuksiin mahdollisesti pilaantuneita maa-alueita.
Tiedot kohteista, joissa on tehty maaperätutkimuksia tai -kunnostuksia, on merkitty maaperän tilan tietojärjestelmään, jota päivitetään säännöllisesti. Kaikki maaperän tilan tietojärjestelmässä olevat kohteet on merkitty karttaohjelma WebMapiin, jolloin tieto mahdollisesti pilaantuneesta kohteesta on myös kaupungin muiden organisaatioiden käytettävissä.
Taulukko 5. Aiempina vuosina tehdyt maaperän puhdistamista koskevat päätökset.
vuosi | päätökset pilaantuneen maaperän puhdistamisesta |
2016 | 12 kpl |
2015 | 10 kpl |
2014 | 9 kpl |
2013 | 9 kpl |
2012 | 13 kpl |
2011 | 13 kpl |
2010 | 6 kpl |
6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta
Ns. hajajätevesiasetuksen valvontaa toteutettiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen lupakäsittelyn yhteydessä. Kaikkiaan 23 uudisrakennus- ja valvontakohteesta annettiin lausunto rakennusvalvontaan ja osaan näistä tehtiin tarkastus.
7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta
Ympäristönsuojelumääräysten noudattamista valvottiin yleisesti muiden tarkastusten ja lupa- ja ilmoituskäsittelyjen yhteydessä sekä lausuntomenettelyissä. Määräyksiä sovellettiin mm. meluilmoitusten, jätevesilausuntojen ja öljysäiliöiden poistoa koskevissa menettelyissä.
Ympäristönsuojelu teki tarkastuksia kohteissa, joissa öljysäiliön poistamisvelvoitteeseen haettiin poikkeusta tai säiliön epäiltiin vuotaneen. Säiliön poistamisvelvollisuudesta tehtiin 5 poikkeamispäätöstä.
Jätelaki
Jätelain ja sen nojalla annettujen seudullisten jätehuoltomääräysten valvontaa tehtiin yritysten ympäristövalvonnan yhteydessä. Lisäksi yleisöilmoitusten perusteella tarkastettiin asuinkiinteistöjä. Ilmoitukset liittyivät yleensä jäteastioiden puuttumiseen joko kokonaan tai joidenkin hyötyjäteastioiden puutteeseen, pihojen tai jätetilojen roskaantumiseen sekä puutteelliseen kompostointiin. Useimpiin näistä kohteista tehtiin tarkastus ja kiinteistöjen haltijoille lähetettiin kirje, jossa pyydettiin korjaamaan havaittu epäkohta.
Kaupungin Kiinteistöliikelaitos ja Turun Seudun Kuntatekniikka Oy ilmoittivat ympäristönsuojeluun havaitsemistaan kohteista, joissa puutarhajätettä oli viety esim. kaupungin puistoalueille. Koska puutarhajätteen läjittäminen ympäristöön katsotaan roskaamiseksi, ympäristönsuojelu lähetti ohjekirjeen puutarhajätteen oikeasta käsittelystä noin 100 asuinkiinteistölle.
Kaupungin Paikalla -palautepalvelun kautta ympäristönsuojelulle välitettiin vuoden aikana n. 130 roskaantumista, ympäristöä pilaavaa toimintaa tai puhtaanapitoa koskevaa asukaspalautetta. Palautteisiin vastattiin palautepalvelun kautta ja tapaukset käsiteltiin asian vaatimalla tavalla.
Roskaantuneiden alueiden tarkastuksia tehtiin saatujen ilmoitusten perusteella. Tarkastuksia tehtiin noin 260 kpl. Tapauksesta riippuen kiinteistön haltijaa pyydettiin siivoamaan roskaantunut alue noin kuukauden sisällä. Talvikaudella määräajat olivat pidempiä. Määräajan jälkeen kohteeseen tehtiin jälkitarkastus. Vähäisemmissä roskaantumistapauksissa kiinteistöhaltijaa kehotettiin suullisesti siistimään alue ja hänen kanssaan sovittiin aikataulusta. Merkittävämmissä tapauksissa tarkastuksesta laadittiin pöytäkirja, joka lähetettiin kiinteistön haltijalle.
Kaupungin omistamilta maa-alueilta siivoutuksia hoidettiin yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen ja Hyvinvointitoimialan Työkeskuksen ulkoryhmän kanssa. Yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen kanssa poistettiin myös kiinteistöille ja tiealueille hylättyjä romuajoneuvoja. Yhteistyö sujui joustavasti sähköpostitse ja puhelimitse.
ELY-keskus toimitti ympäristönsuojelulle tiedoksi valvontaa varten 10 ilmoitusta jätteen hyötykäytöstä maarakennuksessa. Myös 45 ELY-keskuksen hyväksymispäätöstä tai otetta jätehuoltorekisteristä toimitettiin ympäristönsuojeluun. Ne koskivat jätteen kuljettajien merkitsemistä jätehuoltorekisteriin (JL 94§). Ympäristönsuojelu teki vuoden 2017 aikana 5 jätteen ammattimaista keräämistoimintaa koskevaa merkintää jätehuoltorekisteriin (JL 100 §).
Yli 1000 hengen yleisötapahtumien jätehuoltosuunnitelmat tarkastettiin ja toiminnan järjestäjille lähetettiin hyväksymiskirje, jossa voitiin tarvittaessa antaa määräyksiä jätehuollon järjestämisestä. Tapahtumia oli 21 kpl.
Yritystarkastukset, roskaukset, rakennusjäteilmoitukset sekä useimmat kohteet, joihin lähetettiin esim. kompostointia tai muuta jätehuoltoa koskevia kirjeitä, merkittiin Trimble Locus -paikkatietojärjestelmään.
Jätehuoltoon liittyviä pienimuotoisia neuvonta- ja konsultointikäyntejä on tehty noin 35 kiinteistöllä (mukaan lukien kaupungin kiinteistöt).
Kierrätyspisteet
Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n ylläpitämiä Rinki-ekopisteitä on Turussa 24 kpl ja niissä kerätään kotitalouksien lasi- ja kartonkipakkauksia, metallia ja osassa myös muovipakkauksia. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy ylläpitää lisäksi täydentäviä kierrätyspisteitä, joita on 10 kpl ja joissa kerätään lasipakkauksia ja metallia. Kaikissa kierrätyspisteissä kerätään myös paperia Paperinkeräys Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen nojalla.
Lisäksi Turussa on 54 paperinkeräyspistettä, joita jätteenkuljetusyritykset ylläpitävät keräyspaperin tuottajayhteisön lukuun.
Paikalla –palautepalvelun kautta ja asukkaiden suorina yhteydenottoina tuli ympäristönsuojelulle n. 35 kierrätyspisteisiin liittyvää palautetta, jotka välitettiin kommenttien kera Ringille tai Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle.
Taulukko 6. Roskaantumista koskevat tarkastukset, neuvontakäynnit
roskaantuneiden alueiden tarkistukset | neuvonta- ja konsultointikäynnit |
| |
2016 | n. 300 kpl | n. 45 kpl |
|
2015 | n. 150 kpl | n. 20 kpl |
|
2014 | n. 100 kpl | n. 20 kpl |
|
2013 | n. 100 kpl | n. 20 kpl |
|
2012 | n. 100 kpl | n. 20 kpl |
|
2011 | n. 100 kpl | n. 22 kpl |
|
2010 | 102 kpl | n. 30 kpl |
|
Vesilaki
Turun kaupungin alueella tehtiin Varsinais-Suomen ELY-keskukselle vesilain mukaisia ruoppausilmoituksia 23 kpl, pääasiassa liittyen mökkirantojen ruoppaukseen.
Taulukko 7. Turun kaupungin alueella tehdyt ruoppausilmoitukset.
vuosi | ruoppausilmoitukset |
2016 | 29 kpl |
2015 | 13 kpl |
2014 | 21 kpl |
2013 | 15 kpl |
2012 | 17 kpl |
2011 | 26 kpl |
2010 | 20 kpl |
Vesihuoltolaki
Vesijohto- ja viemäriverkostoihin liittymättömillä kiinteistöllä tehtiin 6 tarkastusta. Viranomaispäätöksiä tehtiin 22, liittyen pääosin hulevesiviemäröintiin.
Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat
Kalastuksen valvontaa hoitivat Airisto-Velkuan ja Lounais-Suomen kalastusalueiden kalastuksenvalvojat kaupungin toimeksiannosta. Airisto-Velkuan kalastusalue suoritti Turun kaupungin vesialueilla valvontaa yhteensä 73 kertaa ja Lounais-Suomen kalastusalue 50 kertaa. Kaikilta tavatuilta kalamiehiltä tarkastettiin luvat. Lounais-Suomen kalastusalue on tehnyt kalastuksenvalvontaa pääasiassa Aurajoella Halistenkosken alapuolella. Yhteistyötä poliisin ja rajavartiolaitoksen kanssa tiivistettiin Aurajoella tapahtuvan salakalastuksen valvonnan tehostamiseksi.
Vuonna 2017 kaupungin vesialueita vuokrasi 5 ammattikalastajaa.
Verkkokalastuslupia kaupungin kalastusalueille myytiin kaikkiaan 124 ja muita kalastuslupia 268. Näistä yleiskalastuslupia oli 238, katiska- ja pitkäsiimalupia 30.
Voimassa olevia maa-aineslupia on Turun kaupungin alueella kolmessa kohteessa. Maa-ainesten ottamisesta toimitetaan vuosittain raportti ympäristönsuojelutoimistoon. Alueet tarkastettiin kerran vuoden aikana toiminnan ja raportoinnin oikeellisuuden arvioimiseksi.
Luonnonsuojelualueiden valvonta
Luonnonsuojelualueiden rauhoitusmääräysten noudattamista valvotaan säännöllisesti maastokäyntien yhteydessä. Kevät- ja kesäaikaan kiinnitetään erityistä huomiota koirakuriin. Rauhoitusaikana valvotaan maastossa kulkemista luonnonsuojelualueilla sekä lintuluodoilla. Luonnonsuojelualueilla käytiin useita kertoja viikossa läpi vuoden.
Turun kaupungin omistamille maille annettavien metsästyslupien periaatteet ja luvista perittävät maksut ajantasaistettiin keväällä 2017. Kaupungin alueella toimivien metsästysseurojen nelivuotinen lupakausi oli katkolla. Uutta metsästyslupaa haki kymmenen seuraa ja lupa myönnettiin kahdeksalle. Metsästysseurojen toimintaa valvottiin vuosiraporttien avulla ja pitämällä yhteyttä seuroihin puhelimitse ja sähköpostitse.
Maastokäyntien yhteydessä tehtiin aina myös metsästyksenvalvontaa. Seuroihin oltiin aktiivisesti yhteydessä yhteensä noin 50 kertaa vuoden aikana. Turun seudun riistanhoitoyhdistykseen, joka mm. hoitaa Ruissalon vieraspienpetopyyntiä, pidettiin metsästyskauden kuluessa yhteyttä viikottain. Riistanhoitoyhdistys metsästi Ruissalossa metsästyskaudella 2017 – 2018 myös metsäkauriita ja valkohäntäpeuroja. Jahdin tarkoituksena oli hillitä pienten hirvieläinten voimakasta kannankasvua saarella, sillä niiden laidunnus haittaa mm. tammen uusiutumista.
Vuoden aikana käytiin muutamia kertoja kohteissa, joissa oli ilmennyt luvatonta maastoliikennettä. Luvatonta maastoliikennettä on havaittu erityisesti lentoaseman alueen ympäristössä. Pomponrahkan alueella luvatonta maastoliikennettä pyrittiin estämään maastoon vietyjen kylttien avulla yhteistyössä Finavian kanssa.
Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset
Vuonna 2017 käsiteltiin kaksi ilmoitusta, jotka koskivat tilapäisiä leirintäalueita. SF-Caravan Turku Ry:n järjestämä Caravan Show & Camping ja Vantaan Festivaalit Oy:n järjestämä Ruisrockin leirintäalue sijoittuvat Turun Messu- ja Kongressikeskuksen alueelle. Tilapäiset leirintäalueet järjestetään vuodesta toiseen samanlaisena. Alueella ei ole tehty ympäristönsuojeluun liittyviä tarkastuksia, koska ongelmia ei aiempina vuosina ole ollut.
Vuoden 2017 aikana ympäristönsuojelu ei tehnyt tutkintapyyntöjä poliisille. Yhdessä kiinteistöliikelaitoksen ja konsernihallinnon kanssa selviteltiin vuokrasopimukseen liittyvää riita-asiaa kiinteistöllä, joka on roskaantunut ja jonka maaperä on todennäköisesti pilaantunut. Kaupungin konsernihallinto teki asiasta haastehakemuksen käräjäoikeudelle heinäkuussa ja asian käsittely on keväällä 2018 kesken.
Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta
Ympäristövalvonta toteutui vuoden 2017 aikana määrällisesti hyvin valvontasuunnitelman mukaisesti. Tarkastusten yhteydessä annettuja ohjeita ja määräyksiä noudatettiin yleensä hyvin. Näin ollen valvonnan vaikuttavuutta voidaan pitää varsin hyvänä.
Kuva 1. Trimble WebMap -sovellus. Turku. Kuva: © Kiinteistöliikelaitos, Turun kaupunki