Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Rakennuslautakunta | 348 | 10.08.2017 | 4 |
7373-2016 (249)
Posti Oy:n ratkaisupyyntö / Postilaatikoiden sijoittaminen ryhmittelyn yhteydessä Turun kaupungissa postinumeroalueilla 20520 ja 20540
Tiivistelmä:
Posti Oy on toimittanut rakennusvalvontaan ratkaisupyynnön koskien postilaatikoiden sijoittamista postinumeroalueille 20520 ja 20540. Postilain 44 §:n mukaan yleispalveluntarjoaja voi hakea rakennusvalvontaviranomaiselta päätöksen postilaatikon paikkaa koskevaan erimielisyyteen. Lautakunnalle esitetään, että asia ratkaistaisiin osittain postin esittämällä tavalla.
Raklk § 348
Lakimiesharjoittelija Saara Karttunen/Rakennuslakimies Leena Salmelainen 1.8.2017:
Posti Oy on toimittanut 13.6.2016 ratkaisupyynnön postinumeroalueiden 20520 ja 20540 94 asianosaisen osalta. Postilain 44 §:n mukaan yleispalvelun tarjoaja voi hakea rakennusvalvontaviranomaiselta päätöksen postilaatikon paikkaa koskevaan erimielisyyteen, jos postin saaja ei sijoita postilaatikkoaan sen osoittamaan paikkaan mutta ei riitauta asiaa. Posti on lausunnossaan perustellut postilaatikkojen ryhmittelyn ja sijainnin muutostarpeen postilain ja Viestintäviraston määräysten mukaisesti.
Asianosaisille on annettu mahdollisuus vastineen tekemiseen. Asianosaisten antamien vastineiden perusteella on ilmennyt, että muutaman osoitepaikan kohdalla postilaatikon sijainti oli merkitty siten, että Viestintäviraston mukainen kohtuullinen etäisyys ylittyi. Posti on korjannut sijainnit määrittelemällä uudet sijainnit ryhmissä, jotka sijaitsevat enintään 50 metrin päässä osoitepaikan kulkuliittymästä. Koska muita lakiin tai määräyksiin perustuvia syitä asian toisin järjestämiseen ei ole esitetty, tulee rakennuslautakunnan ratkaista erimielisyys ja määrätä postilaatikkojen ryhmittely ja sijainti Postin osoittamaan paikkaan.
Posti Oy on antanut vastineiden johdosta lausunnon 30.8.2016. Posti on toimittanut tarkentavat selvitykset postilaatikkoryhmien paikoista rakennusvalvonnalle 23.2.2017.
Asianosaisten vastineet
Seuraavien kiinteistöjen omistajat ja/tai haltijat ovat laatineet vastineen ja toimittaneet sen Turun rakennusvalvontaan määräaikaan mennessä.
853-11-14-21, Markku Luoto ja Seija Luoto:
Markku ja Seija Luoto ovat toimittaneet vastineen 2.8.2016 rakennusvalvontaan. Vastineessa Luodot ilmoittavat, että posti on vuosikausia noudettu postin noutopisteestä ja heidän tämän hetkinen postilaatikkonsa sijaitsee talon seinässä, noin 10 metriä kadulta. Lisäksi, kadunvarren laatikkorivistöt ovat tienhoidollisesti hankalissa paikoissa kapeilla hiekkakujilla. Talvella lumet aurataan puutarhojen aitoja vasten ja siinä kärsivät postilaatikotkin.
853-11-43-11, Matti Kajatsalo ja Tuula Kajatsalo:
Matti ja Tuula Kajatsalo ovat toimittaneet vastineen 8.8.2016 Turun rakennusvalvontaan. Kajatsalojen mukaan Posti ei ole tiedottanut asiasta eikä heitä ole pyydetty siirtämään postilaatikkoaan. Asianosaiset hakevat postinsa noutolokerosta.
Posti on vastineessaan määritellyt postilaatikolle uuden sijainnin postilaatikkoryhmässä Lammenkuja 4:n aidassa.
853-11-51-23, Jyrki Lahtonen:
Ratkaisupyyntö oli kohdistettu Automaalaamo Aholle. Kyseinen yritys ei ole enää toiminnassa. Yritys- ja yhteystietojärjestelmästä ei löydy kyseistä yritystä. Kiinteistön omistajan Jyrki Lahtosen kanssa käydyn puhelinkeskustelun (2.8.2016) perusteella rakennus on tyhjillään eikä siinä ole tällä hetkellä muuta toimintaa. Lahtonen ilmoitti poistavansa kiinteistöllä mahdollisesti olevan postilaatikon. Postin edustajan kanssa käydyn puhelinkeskustelun (8.8.2016) mukaan olosuhteiden muutosten myötä päätöstä kyseisen kiinteistön osalta ei tarvitse antaa. Rakennusvalvontaviranomainen ei siten anna päätöstä asiassa.
853-11-55-26, Mika Lehtonen:
Lehtonen on toimittanut vastineen 5.8.2016 Turun rakennusvalvontaan. Vastineessaan Lehtonen esittää, että ratkaisupyyntö tällaisenaan on aiheeton. Lehtonen noutaa postinsa Posti Oy:n toimipisteestä.
Vastineessaan Lehtonen esittää, että Turun kaupunki asettaa naapurin tontille rasitteen postilaatikkoa varten, mikäli se siirretään osoitteeseen Vanha Hämeentie 72.
853-11-64-11, Esko Jokela ja Signe Nyholm:
Jokela on 8.8.2016 ilmoittanut, että Posti on jo sopinut heidän kanssaan erityisjärjestelyistä. Posti on vahvistanut asian sähköpostilla. Asia ei siten vaadi rakennuslautakunnan päätöstä.
853-11-116-3, Seija Tamminen:
Seija Tamminen on toimittanut vastineen 31.7.2016 rakennusvalvontaan. Vastineessaan Tamminen ilmoittaa, että postilaatikko sijaitsee pientalon seinässä pääsisäänkäynnin vieressä. Tamminen ei ole saanut ilmoitusta tai tiedotetta Postilta asiasta ja on yli 20 vuotta noutanut postinsa Postin ilmoittamasta postitoimipaikasta.
Posti on vastineessaan määritellyt postilaatikolle uuden sijainnin postilaatikkoryhmässä Haapatie 4,3, ja 2 kanssa.
853-12-12-3, Heikki Kanervamäki:
Heikki Kanervamäki on toimittanut vastineensa 5.8.2016 rakennusvalvontaan. Vastineessaan Kanervamäki esittää, että postilaatikko on asetettu Postin osoittamaan ryhmittymään kesäkuussa 2015 osoitteeseen Tarkk’ampujankatu 2. Lisäksi Postin ratkaisuehdotuksessa olevaksi osoitteeksi on merkitty Tarkk’ampujankatu 9, mikä ylittää asianosaisen mukaan postilaissa merkityn 50 metrin matkan.
Posti on vastineessaan vahvistanut, että sijaintiosoite oli ratkaisuehdotuksessa virheellisesti kirjattu. Posti on määritellyt uuden sijainnin Tarkk’ampujankatu 4,3,2 kanssa.
853-13-3-13, Kari Järvi ja Eija Sinervo:
Järvi ja Sinervo ovat toimittaneet 28.7.2016 vastineen rakennusvalvontaan. Vastineessaan Järvi ja Sinervo ovat ilmoittaneet, että Postin kanssa on sovittu käytännöstä, jossa nämä noutavat postinsa postilokerosta.
853-13-64-15, Eero Ahokas:
Eero Ahokas on toimittanut vastineen 5.8.2016 rakennusvalvontaan. Asianosaisen mukaan hänen postinsa on jaettu Ilmarisenkadulla sijaitsevaan lokeroon. Tästä on sovittu Postin kanssa kahteen eri otteeseen. Ahokas edellyttää, ettei järjestelmää muuteta tämän osalta.
Posti on vastineessaan määritellyt postilaatikolle uuden sijainnin rakennuksen osoitteen kulkuliittymän kohdalle kadun varressa.
853-435-1-67, Seppo Koskinen ja Leena Koskinen:
Seppo ja Leena Koskinen ovat toimittaneet 8.8.2016 vastineen rakennusvalvontaan. Asianosaiset ilmoittavat, että kiinteistöllä ei ole lainkaan postilaatikkoa ja ovat noutaneet postinsa postin noutopisteestä vuosien ajan. Postin edustaja on ilmoittanut heille, että laatikon laittaminen ei ole välttämätöntä sekä postin voi noutaa postin ilmoittamasta noutopisteestä. Asianosaiset eivät halua postilaatikkoansa sijoitettavan naapurin kaltevaan rinteeseen, joka on talvella liukas.
Sovellettavat oikeusohjeet
Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon jäljempänä selostettavat 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset.
Yleispalvelun tarjoaja voi hakea rakennusvalvontaviranomaiselta päätöksen postilaatikon paikkaa koskevaan erimielisyyteen, jos postin saaja ei sijoita postilaatikkoaan sen osoittamaan paikkaan mutta ei riitauta asiaa. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset.
Postilain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon, joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa edellä mainituista säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.
Viestintäviraston määräyksen 3 §:n mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. Viestintäviraston määräyksen 4 §:n mukaan pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen, että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja kyseisessä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään, se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo- tai kulkuliittymän yhteyteen.
Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaan useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai -lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavan rakennukseen tai katokseen.
Postilain 45 §:ssä säädetään kunnan velvollisuudesta sallia postilaatikoiden sijoittaminen asemakaavassa osoitetuille yleisille alueille, jos sijoittamista ei voida muulla tavoin järjestää postiyrityksen ja postin saajan kannalta kohtuullisella tavalla ja kohtuullisin kustannuksin. Postilaatikoista ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle. Myös tontin, muun kiinteistön tai rakennuksen omistaja on velvollinen sallimaan, että seinään, porttiin tai aitaan kiinnitetään, taikka maalle sijoitetaan postilaatikko edellä mainituin edellytyksin. Velvoite voidaan kuitenkin asettaa vain, jos se on omistajan kannalta kohtuullinen.
Postilain 47 §:n mukaan postiyrityksellä on oikeus säilyttää kysymyksessä olevalle postin saajalle tulevat kirjelähetykset noudettavina postin saajan osoitteen mukaan määräytyvässä toimipaikassa tai muussa vastaavassa noutopisteessä, jos postin saaja ja postiyritys eivät ole päässeet keskenään sopimukseen postin vastaanoton järjestelyistä eikä asiassa ole annettu lainvoimaista ratkaisua. Postiyrityksellä on tämä oikeus myös, jos postin saaja on puuttunut postin vastaanoton järjestelyihin siten, että postiyritys ei voi jakaa kirjelähetyksiä postin saajan 44 §:n mukaisesti määritellyssä paikassa sijaitsevaan postilaatikkoon.
Päätösehdotuksen perustelut
Posti Oy on antanut postin saajien vastineisiin lausunnon 30.8.2016. Lausunnossa todetaan, ettei postin saajilla ole oikeutta vaatia postin jakelua noutopisteeseen eikä Posti ole sopinut Turun postinsaajien kanssa tällaisesta järjestelystä. Tällä hetkellä Posti tarjoaa maksullisia postilokeropalveluita ainoastaan yritysasiakkaille. Edelleen lausunnossa todetaan, ettei postilaki sääntele minkäänlaista menettelyä postilaatikon paikan määrittelylle. Posti toimii oman toimintakonseptinsa mukaisesti ja on jakanut tiedotteita asiasta. Tiedotteita on jaettu uudestaan, kun on käynyt ilmi, että tiedotteiden jakelussa on sattunut virheitä. Nämä toimet eivät kuitenkaan vaikuta postilaatikon sijaintipaikkaan. Postin lausunnon mukaan postilaatikoiden sijoittamisessa on konsultoitu Turun kaupunkia, jotta laatikoiden paikat eivät olennaisesti haittaisi tien kunnossapitoa tai aiheuttaisi tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Postin lausunnossa todetaan myös, että Postin määrittämä postilaatikon paikka koskee postin perusjakelua eikä sanomalehtien varhaisjakelu kuulu postilain alaisuuteen.
Asianosaisten antamien vastineiden perusteella on käynyt ilmi, että muutaman osoitteen kohdalla Viestintäviraston määräyksen mukainen kohtuullinen etäisyys ylittyi. Postin lausunnon mukaan näiden osoitteiden kohdalla määritelty ryhmä oli merkitty väärin, ja asia on korjattu määrittelemällä uudet sijainnit ryhmissä, jotka sijaitsevat enintään 50 metrin päässä osoitepaikan kulkuliittymästä. Sijaintiosoitteet on määritelty uudestaan Tarkk’ampujankatu 4:n, Lammenkuja 5:n ja Karjakuja 84:n osalta.
Asianosaisten antamissa vastineissa on todettu, ettei Posti ole tiedottanut postilaatikoiden sijoittamisesta ratkaisupyynnössä esitetyllä tavalla. Postilain 44 §.n mukaisesti postilaatikon sijainnin määrittelee yleispalveluiden tarjoaja. Laissa ei ole erikseen säännelty menettelytavasta postilaatikon sijoittamisessa. Vaikka tiedottaminen ja postinsaajien näkemysten huomioon ottaminen on suotavaa, ei laissa edellytetä tällaista menettelyä. Postinsaajat ovat saaneet tietää postilaatikon uudesta sijainnista viimeistään rakennuslautakunnan lähettämässä vastinepyynnössä. Tällöin postinsaajalla on ollut mahdollisuus tuoda esiin seikat, joiden vuoksi postilaatikkoa ei tulisi siirtää Postin ratkaisuehdotuksen mukaiseen paikkaan.
Useissa asianosaisten vastineissa on todettu, että postinsaaja haluaa hakea postinsa mieluummin noutopisteestä kuin asentaa postilaatikon. Edelleen vastineissa on todettu, että noutopostista on sovittu Postin kanssa, ja tätä käytäntöä halutaan jatkaa. Postin vastineen mukaan noutopostista ei ole erikseen sovittu postinsaajien kanssa, eikä Posti halua jatkaa noutopostia koskevaa järjestelyä.
Postilain 43 § velvoittaa jakamaan kirjelähetykset kohtuullisen matkan päässä osoitepaikasta olevaan postilaatikkoon. Postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan. Muunlaista jakeluvelvoitetta ei postilaissa aseteta kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoajalle.
Postin saajalla ei ole postilaissa säädettyä oikeutta vaatia postinsa hakemista noutopisteestä. Sen sijaan postilain 47 §.n nojalla postiyrityksellä on oikeus säilyttää kysymyksessä olevalle postin saajalle tulevat kirjelähetykset noudettavina postin saajan osoitteen mukaan määräytyvässä toimipaikassa tai muussa vastaavassa noutopisteessä, jos postin saaja ja postiyritys eivät ole päässeet keskenään sopimukseen postin vastaanoton järjestelyistä eikä asiassa ole annettu lainvoimaista ratkaisua tai jos postin saaja on puuttunut postin vastaanoton järjestelyihin siten, että postiyritys ei voi jakaa kirjelähetyksiä postin saajan 44 §:n mukaisesti määritellyssä paikassa sijaitsevaan postilaatikkoon. Sillä seikalla, että postin saaja haluaisi hakea postinsa noutopisteestä, ei ole postilaatikon sijoittamista koskevassa ratkaisussa merkitystä.
Erään asianosaisen antamassa vastineessa todetaan, että kadunvarren laatikkorivistöt sijaitsevat tienhoidollisesti hankalissa paikoissa. Postilain 45 § edellyttää, ettei postilaatikon sijoittamisesta aiheudu olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle. Turun kaupunki on ollut mukana suunnittelutyössä, jolloin postilaatikoiden ehdotettua sijaintia on pidetty soveltuvana. Rakennusvalvonta ei kuitenkaan ole osallistunut suunnittelutyöhön. Eräässä asianosaisen vastineessa on tuotu myös ilmi, että postilaatikko sijoitettaisiin naapurin kaltevaan rinteeseen, joka on talvisin liukas. Tämä on kuitenkin tienhoidollinen kysymys. Talvisin kadun kunnossapidosta velvollisen tulee muun muassa hiekoittamalla varmistaa, että katu on tyydyttävässä kunnossa.
Yhdessä asianosaisen vastineessa on vedottu siihen, että mikäli postilaatikko sijoitetaan naapurin tontille, tulee tähän perustaa rasite. Postilain 45 §:n mukaan tontin, muun kiinteistön tai rakennuksen omistaja on velvollinen sallimaan, että seinään, porttiin tai aitaan kiinnitetään, taikka maalle sijoitetaan keräilyssä ja jakelussa tarvittavia laitteita tai vähäisiä rakennelmia 1 momentissa säädetyin edellytyksin. Postilaatikon sijoittaminen ei edellytä rasitteen perustamista.
Asianosaisten vastineissa on myös vastustettu postilaatikoiden sijoittamista Postin ehdotuksen mukaisesti, koska postin saaja haluaa hakea sanomalehtensä entisen postilaatikon mukaisesta paikasta. Postilakia sovelletaan postin yleispalvelun ja muiden postipalvelujen tarjoamiseen. Postilakia ei sovelleta sanoma- ja aikakauslehtiä koskevan palvelun tarjoamiseen. Näin ollen nyt kysymyksessä olevalla postilaatikon sijainnin määrittelyllä ei ole vaikutusta sanomalehtien jakeluun. Muut jakeluyritykset voivat käyttää Postin määrittelemällä paikalla sijaitsevaa postilaatikkoa, mutta ne voivat myös sopia jakelusta eri tavalla postin saajan kanssa. Postin saaja voi sopia esimerkiksi Turun Sanomien toimittamisesta erikseen Turun Sanomien kanssa.
Ratkaisupyynnön vireilletulon jälkeen Posti Oy on sopinut postilaatikon sijoittamisesta joidenkin kiinteistön omistajien kanssa. Kiinteistöllä 11-64-11 (Ylännekatu 12) Posti on sopinut erityistarvejakelusta (talouden kaikki postinsaajat yli 75-vuotiaita), joten postinsaajiin ei kohdisteta Postin puolelta vaatimusta siirtää postilaatikkoa. Lisäksi Posti on jo sopinut postilaatikon sijainnista kiinteistöllä 481-2-43 (Metsolantie 10). Postin saaja on sijoittanut postilaatikkonsa sovittuun paikkaan.
Kiinteistön 853-11-51-23 (Hakakatu 7) omistaja on ilmoittanut, että kiinteistöllä oleva rakennus on tyhjillään eikä kiinteistöllä ole toimintaa tällä hetkellä. Kiinteistön omistaja on ilmoittanut poistavansa kiinteistöllä sijaitsevan postilaatikon. Postin edustaja on 8.8.2016 vahvistanut puhelimitse, ettei päätöstä kyseisen kiinteistön osalta tarvitse antaa.
Kiinteistön 481-5-99 (Simolankatu 13) omistaja on 3.4.2017 tehnyt Postin kanssa lähilaatikkopalvelua koskevan sopimuksen, joten asia ei ole enää ajankohtainen tämän kiinteistön osalta.
Kiinteistö 202-416-1-284 (Ankkurikatu 6-8), sijaitsee Kaarinan kaupungin puo-lella. Postilain 44 §:n mukaan asian päättää kunnan rakennusvalvontaviranomainen. Turun rakennuslautakunnalla ei ole toimivaltaa ratkaista postilaatikon sijaintia kyseisen kiinteistön osalta.
Oheismateriaali 1Ratkaisupyyntö 9.6.2016
Oheismateriaali 2Vastine Kari Järvi ja Eija Sinervo 28.7.2016
Oheismateriaali 3Vastine Seija Tamminen 31.7.2016
Oheismateriaali 4Vastine Eero Ahokas 1.8.2016
Oheismateriaali 5Vastine Markku ja Seija Luoto 2.8.2016
Oheismateriaali 6Vastine Mika Lehtonen 2.8.2016
Oheismateriaali 7Vastine Heikki Kanervamäki 5.8.2016
Oheismateriaali 8Vastine Matti ja Tuula Kajatsalo 8.8.2016
Oheismateriaali 9Vastine Seppo ja Leena Koskinen 8.8.2016
Oheismateriaali 10Lausunto Posti Oy 30.8.2016
Hallintojohtajan varahenkilönä rakennuslakimies Leena Salmelainen:
EhdotusEdellä esitetyn perusteella rakennuslautakunta päättää, että asia ratkaistaan seuraavien asianosaisten osalta Posti Oy:n ehdottamalla tavalla:
Postinsaaja Postilaatikon paikka
Lehti ryhmässä Ylännekatu 8 ja 10 rajalla
Luoto Peltokatu 20
Suominen Keskikatu 5
Ilmanen/Räisänen Simolankatu 9
Sällylä/Tolonen Perälänkatu 33
Markkula Paaskunnankatu 2
Ferrer/Mäki Uudenpellonkatu 12
Nyman/Siivonen/Timgren ryhmässä Perälänkatu 3 ja 5 rajalla
Salminen/Ylämäki ryhmässä Perälänkatu 3 ja 5 rajalla
Huuhtanen/Koskinen Peltokatu 12
Boberg/Edman/Nordlund Peltokatu 16
Merikanto/Timonen Vuokramiehenkatu 10
Salminen ryhmässä Keskikatu 25 ja 27 rajalla
Tamminen ryhmässä Haapatie 4:n edessä
Lehtinen/Sundberg Itäharjunkatu 21
Lehtonen Vanha Hämeentie 72
Bischof/Lindblom/Marelli/Suomi Vanha Hämeentie 51
Juvonen Ruukuntekijänkuja 20
Pesso Kauselantie 10
Friman Lammenkuja 9 (aita)
Koskinen ryhmässä Karjakuja 45 ja 47 rajalla
Löfgren Karjakuja 28
Kylänpää/Perksalo ryhmässä Ruukuntekijänkuja 11:n edessä
Saarinen Vanha Hämeentie 128 ja 130 välisellä rajalla
Sainio Pääskyvuorenkatu 29 ja 31 välisellä rajalla
Veijalainen Pääskyvuorenkatu 23 ja 25 välisellä rajalla
Malmi Ylännekatu 11
Keskikastari Karjakuja 21 ja 23 välisellä rajalla
Hellsten ryhmässä Kauselantie 4 ja 6 rajalla
Vilpo Peronkatu 20 ja 22 välisellä rajalla
Metsälä/Härmä/Airikainen Hakapellonkatu 13
Mäki (as. B1) Vanha Littoistentie 49a
Mäki (as. B2) Vanha Littoistentie 49a
Airio (as. B3) Vanha Littoistentie 49a
Perksalo Peltokatu 1
Tamminen Karjakuja 17
Ahokas/Pohjaranta Karjakuja 84 kulkuliittymän kohdalla kadun varressa
Jokinen ryhmässä Virmuntie 35:n edessä olevassa aidassa
Aho/Järvi/Sinervo/Koskinen Virmuntie 41 edessä
Kostamo Vanha Littoistentie 51 ja 53:n rajalla
Laaksonen Vanha Littoistentie 63
Kajatsalo Lammenkuja 4 (aita)
Rinne ryhmässä Ruukinkatu 12 ja 14 rajalla
Widell Viinamäenkatu 4
Kanervamäki/Karppi ryhmässä Tarkk’ampujankatu 2:n edessä
Kalliomäki Kanervatien ja Törtöskadun risteyksessä
Ilmanen Simolankatu 9
Kiinteistöjen 11-16-18, 11-106-9, 11-14-4, 11-48-13, 12-6-3, 12-3-27, 11-76-22 ja 11-68-22 omistajat ovat asian vireilletulon jälkeen siirtäneet postilaatikkonsa Postin vaatimuksessa esitetylle paikalle, joten ratkaisupyyntö raukeaa näissä kiinteistöissä asuvien osalta.
Kiinteistöjen 11-64-11, 481-2-43, 11-51-23 ja 481-5-99 osalta asiassa on päästy sovintoratkaisuun, joten ratkaisupyyntö raukeaa myös näissä kiinteistöissä asuvien osalta.
Kiinteistö 202-416-1-284 (Ankkurikatu 6-8), sijaitsee Kaarinan kaupungin puolella. Rakennuslautakunta päättää siirtää kiinteistöllä 202-416-1-284 asuvien asianosaisten osalta asian ratkaisemisen Kaarinan rakennusvalvontaviranomaiselle (hallintolaki 21 §).
Lisäksi lautakunta päättää, että päätöksestä peritään Posti Oy:ltä rakennusvalvontataksan 26.1 §:n mukainen maksu 300 euroa.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Jakelu
aohenkilöt, 94 henkilöä
aoKaarinan kaupunki
aoPosti Oy