Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunnan yleisjaosto918.04.20125

13941-2010 (011)

Ruotsinkieliset palvelut, asiakasraadin ehdotukset

Tiivistelmä:

Ruotsinkielisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen vuodeksi 2011 asetettu asiakasraati on antanut kehittämisehdotuksensa palveluiden kehittämiseksi.

Perlaylj § 9

Ruotsinkielisten palvelujen koordinoinnin erityisasiantuntija Annika Lönnroth 10.4.2012:

Peruspalvelulautakunta asetti 15.12.2010 395 § asiakasraadin ruotsinkielisten palveluiden kehittämistä varten vuodeksi 2011. Asiakasraati, jossa oli 10 jäsentä, kokoontui 8.2 - 29.11.2011 välisenä aikana yhteensä 7 kertaa ja vieraili neljässä toimipisteessä, Sabina-hemmetissä, Palvelutalo Hemmetissä, Candolinien palvelutalossa, Palvelutalo Wilénissä sekä terveysasema Tallbacken 2:ssa. Yksi raadin jäsenistä luopui tehtävästään kesken vuoden.

OheismateriaaliAsiakasraadin ehdotukset ruotsinkielisen palvelun kehittämiseksi sekä tulosalueiden kommentit ehdotuksiin.

Asiakasraadin ehdotukset ruotsinkielisen palvelun kehittämiseksi ovat toteutettavissa ilman lisäkustannuksia, lukuun ottamatta oman kääntäjän palkkaamista sosiaali- ja terveystoimeen. Käännöspalvelu on tähän asti toteutettu ostopalveluna. Ostopalveluun käytetyt varat voisi selvittää ja verrata omana toimintana järjestettävään käännöstoimintaan.

Asiakasraadin toiminta vuonna 2011 oli kokeilu. Asiakasraadin toimintaa voidaan jatkaa joko kokonaan uudella raadilla tai osittain vanhoilla jäsenillä, esimerkiksi kaksi jäsentä vanhasta raadista + 10 uutta jäsentä. Asiakasraadissa voisi jatkossa olla enemmän kuin 10 jäsentä, koska kaikilla ei aina ole mahdollisuus osallistua kokouksiin. Mikäli asiakasraadin toimintaa jatketaan (joko uusi tai uusvanha raati) jäsenet voisi rekrytoida kirjallisella hakemuksella, johon ehdokkaat merkitsevät ne sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet, joiden kehittämisestä ovat kiinnostuneita. Kesälomien vuoksi asiakasraadin toimikausi tulisi olla syksystä 2012 kevääseen 2013. Kesällä on aikaa analysoida tulokset ja päättää mahdollisesta jatkosta. Asiakasraati voi, riippuen mistä tulosalueista ollaan kiinnostuneita, pohtia koko sosiaali- ja terveystoimen kehittämistä tai ainoastaan muutaman tulosalueen kehittämistä.

Tulosalueet ovat käsitelleet kehitysehdotuksia johtoryhmässä ja pyydetyt kommentit ovat antaneet, työterveyshuolto, erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuolto, vanhuspalvelut ja kuntoutumispalvelut.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunnan yleisjaosto merkitsee asiakasraadin kehitysehdotukset tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.