HAKEMUS VALTIONAVUSTUKSEN SAAMISEKSI KASTE-OHJELMAA TOTEUTTAVAAN sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeeseen

 

 

 

 

 

 

 

 

Hakija

Hankkeen hallinnoinnista vastaava kunta/kuntayhtymä

Turun kaupunki / sosiaali- ja terveystoimi

Kunnan/kuntayhtymän postiosoite

Yliopistonkatu 30

Postinumero ja postitoimipaikka

20100 Turku

Vastuu-

henkilön yhteystiedot

Nimi

Leila Visa

 

Tehtävänimike

tulosaluejohtaja

Postiosoite

Linnankatu 23

Postinumero ja postitoimipaikka

20100 Turku

Puhelin ja matkapuhelin

02 2626428, 050 5905046

Fax

02 2626447

S-posti

leila.visa@turku.fi

Yhteyshenkilön yhteystiedot

Nimi

Leila Visa

Tehtävänimike

tulosaluejohtaja

Postiosoite

Linnankatu 23

Postinumero ja postitoimipaikka

20100 Turku

Puhelin ja matkapuhelin

02 2626428, 050 5955046

Fax

02 2626447

S-posti

leila.visa@turku.fi

Hankkeen nimi ja siitä käytettävä lyhenne sekä hankkeen toteuttamisaika

Nimi ja lyhenne
Tuetun asumisen lisäämis- ja kehittämishanke, TALK

jatkohanke vuodelle 2013

Arvioitu toteuttamisaika (kk/vuosi – kk/vuosi)

1/2013-12/2013

 

 

 

 

 

 

 

 

Hankkeen
kokonais-kustannukset

152 000 €

Haettava valtion- avustus

 

76 000 €

Hankkeeseen osallistuvat tahot

Kaikki hankkeeseen osallistuvat kunnat ja sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymät sekä kunkin rahoitusosuus

Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi, rahoitus 100%

TVT Asunnot Oy ja Koy Lehtolaakso

Muut hankkeessa osallisena olevat tahot ja niiden rahoitusosuudet
-

Kaste-ohjelman osaohjelma, jonka toimenpiteitä hanke toteuttaa

 

[X] Riskiryhmien mahdollisuutta osallisuuteen, hyvinvointiin ja terveyteen parannetaan

[X] Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentäminen

[] Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluja uudistetaan

[] Ikäihmisten palveluiden rakennetta ja sisältöä uudistetaan

[] Palvelurakennetta ja peruspalveluja uudistetaan

[] Tieto ja tietojärjestelmät saatetaan asiakkaiden ja ammattilaisten tueksi

[] Johtamisella tuetaan palvelurakenteen uudistamista ja työhyvinvointia

 

Hankkeen tavoitteet

 

Keskeiset tavoitteet numeroituna tärkeysjärjestyksessä

1. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentäminen

2. Nuorten syrjäytymiskierteen katkaiseminen tukemalla itsenäiseen elämänhallintaan

3. Asumispolun mahdollistaminen täysin itsenäiseen asumiseen tuen tarpeesta riippuen

4. Painopisteen siirtäminen korjaavasta työstä kevyempään tukeen.

5. Päihdeongelmien haittojen vähentäminen

 

Hankkeen odotetut vaikutukset

Keskeiset odotetut vaikutukset numeroituna tärkeysjärjestyksessä

1. Pitkäaikaisasunnottomuuden poistaminen erityisesti nuorten kohdalla

2. Syrjäytymiskehityksen katkaisu ja elämänhallinnan lisääntyminen

3. Eheä yksilöllinen asumispolku

4. Resurssien kohdentaminen ennaltaehkäisevään työhön

5. Päihdeongelmien haittojen vähentäminen

Keskeiset toimenpiteet vaikutusten saavuttamiseksi

Keskeiset toimenpiteet numeroituna tärkeysjärjestyksessä

1. Asuntojen järjestäminen

2. Itsenäiseen asumiseen johtavan tuen järjestäminen

3. Palveluprosessien selkiyttäminen

Hankkeen prosessi-kuvaus

Kuvaus hankkeen organisoinnista, toteutustavasta ja aikataulusta

Vuoden 2013 aikana on tarkoitus soveltaa TALK-hankkeen (edellisen ohjelmakauden hanke, jonka toimintatapa ja resurssit ovat nyt Turun kaupungin vakinaista toimintaa) menettelytapoja korkean sosiaalisen riskin nuoriin. Nykyisellä kohderyhmän laajentaminen haastaviin nuoriin ei ole mahdollista. Vuoden aikana hankitaan neljän ohjaajan tukemana n. 30 uutta tukiasuntoa yhteistyössä Turun kaupungin vuokrataloyhtiöiden kanssa ja järjestetään TALK-toimintamallin mukainen ohjaus ja tuki. Perustietoa nuorten asunnottomuudesta on saatu Turun ylipiston sosiaalititeteiden laitoksella tehdystä Nuorten asunnottomuuselvityksestä (tutkija Veera Viitanen).

Talk-työprosessikuvaus liitteenä.

 

 

Hankkeen juurruttaminen sekä hyvien käytäntöjen hyödyntäminen ja levittäminen

1. Asiakaslähtöisen ajattelun vahvistaminen

2. Hankkeen nivominen perustyöhön alusta asti

3. Asumispolun eheyttäminen jatkumoksi

4. Yhteistyön lisääntyminen tukiasunto-ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden ja asunnottomien nuorten kanssa työskentelevien sidosryhmien välillä

Suunnitelma hankkeen arvioimiseksi

1. Hankkeen arviointi tehdään pääasiassa itsearviointina.

2. Arvioinnissa hyödynnettään asiakkaiden palveluprosessista sosiaalityön asiakastietojärjestelmään kertynyttä tietoa.

3. Palveluprosessin toimivuutta testataan asiakaskyselyllä.

4. Palveluprosessin toimivuudesta tehdään kysely myös sidosryhmille

 

Liitteet

[X] Päätökset hankkeeseen osallistuvien kuntien ja kuntayhtymien sitoutumisesta hankkeeseen (pakollinen)

[X] Hankesuunnitelma (pakollinen)

[X] Selvitys henkilöstömenoista (ellei selvitystä ole sisällytetty hankesuunnitelmaan; pakollinen)

[] Toimintokohtainen kustannusarvio (pakollinen)

[] Aluejohtoryhmän pöytäkirja (pakollinen)

[x] Aiesopimus (pakollinen pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämishankkeissa)

[x] Lisähenkilöstösuunnitelma (pakollinen pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämishankkeissa)

[] Muu liite, mikä

[] Muu liite, mikä

[] Muu liite, mikä

 

 

VALTIONAVUSTUSHAKEMUKSEN TÄYTTÖOHJEET

 

Hakemuksen vastaanottaja

Hakemus toimitetaan sosiaali- ja terveysministeriöön. Hakemus toimitetaan allekirjoitettuna sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon paperilla. Hakemukseen liitetään hankesuunnitelma ml. henkilöstömenoja koskeva selvitys. Hakemus on toimitettava 31.12.2012, 30.9.2013 tai 30.9.2014 klo 16.15 mennessä.

 

Hakija

Hakijaksi merkitty kunta tai kuntayhtymä vastaa hankkeen hallinnoinnista.

 

Vastuuhenkilö

Henkilö, joka on päävastuussa hankkeen toteuttamisesta.

Yhteyshenkilö

Henkilö, joka on hankkeen käytännön toteutuksessa keskeisesti mukana ja jonka kautta on tarvittaessa saatavissa lisätietoja.

 

Hankkeen nimi ja siitä käytettävä lyhenne sekä hankkeen toteuttamisaika

Hyväksytyille hankkeille voidaan myöntää avustusta aloitusilmoituksen tekemisen jälkeen syntyneisiin kustannuksiin. Kyseessä on kolmivuotinen siirtomääräraha. Kirjanpidollisista syistä viimeinen maksatushakemus on toimitettava Lounais-Suomen aluehallintovirastolle jo kolmannen vuoden lokakuun loppuun mennessä, mikä on syytä ottaa huomioon hankesuunnitelmaa tehtäessä.

 

Hankkeen kokonaiskustannukset

Hankkeen kokonaiskustannuksina pidetään niitä kustannuksia, jotka hankkeen toteuttamisesta kokonaisuudessaan aiheutuvat.

 

Haettava valtionavustus

Haettava valtionavustus ilmoitetaan täysien eurojen tarkkuudella. Haettava valtionavustus yhdessä muun julkisen rahoituksen kanssa voi olla enintään 75 % valtionavustukseen oikeuttavista kustannuksista. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämishankkeissa valtion rahoitusta myönnetään enintään 50 % tukipalvelujen tuottamiseen vaadittavista henkilöstön palkkausmenoista.

 

Hankkeeseen osallistuvat tahot

Luetteloidaan hankkeeseen osallistuvat kunnat ja sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymät sekä kunkin rahoitusosuus. Myös ne kunnat, jotka osallistuvat hankkeeseen ilman rahoitusosuutta, mainitaan (Kunta X 0 euroa).

 

Muilla hankkeeseen osallistuvilla tahoilla tarkoitetaan muita julkisia tahoja (esim. yliopistot, ammattikorkeakoulut ja sosiaalialan osaamiskeskukset) sekä muita kuin julkisia tahoja eli yksityisiä osallistujia. Muiden hankkeeseen osallistuvien tahojen osalta ilmoitetaan myös osallisen rahoitusosuus. Yksityinen rahoitus on esimerkiksi yritysten, järjestöjen, yhdistysten tai säätiöiden hankkeelle myöntämää taloudellista tukea.

 

Kaste-ohjelman osaohjelma, jonka toimenpiteitä hanke toteuttaa.

Kehittämishankkeiden valtionavustukset kohdennetaan Kaste-ohjelman linjausten mukaisesti. Kohdassa on lueteltu Kaste-ohjelman osaohjelmat sekä pitkäaikaisasunnottomuuden vähentäminen, joka sisältyy osaohjelmaan 1. Lomakkeeseen merkitään kaikki osaohjelmat, joiden toimenpiteitä hanke toteuttaa.

 

Hankkeen tavoitteet

Tavoitteet esitetään luettelona tärkeysjärjestyksessä. Tavoitteita ovat välittömät hyödyt ja pitkäkestoiset vaikutukset. Hankkeen tavoitteiden tulee olla Kaste-ohjelma linjausten mukaisia.

 

Hankkeen odotetut vaikutukset

Hankkeiden odotetut vaikutukset esitetään vastaavalla numeroinnilla kuin edellisessä kohdassa, eli hankkeen kukin tavoite täsmennetään kuvaamalla tältä osin odotettu vaikutus.

 

Hankkeen prosessikuvaus

Kohdassa kuvataan lyhyesti hankkeen toteuttamistapa, eli hankkeen organisointi, työvaiheet ja eri vaiheiden aikataulutus.

 

Hankkeen juurruttaminen sekä hyvien käytäntöjen hyödyntäminen ja levittäminen

Kuvaus siitä kuinka olemassa olevia hyviä käytäntöjä hyödynnetään hankkeessa ja miten hankkeessa muodostuneet uudet hyvät käytännöt juurrutetaan vakiintuneeksi toimintatavaksi ja levitetään hankkeeseen osallistuneiden kuntien lisäksi myös laajemmin käyttöön otettaviksi. Kohdassa kuvataan myös, miten hankkeessa muodostuneen uuden toiminnan rahoitus järjestetään hankkeen päättymisen jälkeen.

 

Suunnitelma hankkeen arvioimiseksi

Selvitetään, miten hankkeen toteutumista ja tuloksia seurataan ja arvioidaan hankkeen aikana ja sen päätyttyä.

 

Liitteet

Pakollisia liitteitä ovat kuntien ja kuntayhtymien sitoumukset, hankesuunnitelma ja toimintokohtainen kustannusarvio. Henkilöstömenojen rakenteen tule ilmetä joko hankesuunnitelmasta tai erillisestä liitteestä. Aluejohtoryhmän pöytäkirja hankkeen käsittelystä on myös pakollinen liite. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämishankkeissa pakollisia liitteitä ovat hankesuunnitelma, aiesopimus ja lisähenkilöstösuunnitelma.

 


HANKKEEN MENOT JA RAHOITUS

Henkilöstömenot

Henkilöstömenoista tulee antaa selvitys joko hankesuunnitelmassa tai erillisessä liitteessä. Selvityksestä tulee ilmetä 1) palkkamenot projektiin palkattavan henkilöstön osalta ja 2) kunnan tehtävässä jo työskentelevien henkilöiden työpanoksen siirto hankkeeseen. Selvitys sisältää henkilöstön osalta sekä kirjanpidolliset menosiirrot kunnalta tai kuntayhtymältä että hankkeeseen palkattavan henkilöstön.

 

Valtionavustukseen oikeuttamattomat kustannukset

Valtionavustukseen oikeuttavat kustannukset on kuvattu julkaisussa ”Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustukset 2012-2015. Hakemuksessa tulee esittää myös ne kustannukset, joihin valtionavustusta ei voida myöntää.

 

Tulorahoitus

Tulorahoitus on hankkeen toiminnan kautta saatua rahoitusta.

 

Muu kuin julkinen rahoitus

Muu kuin julkinen rahoitus on yksityistä rahoitusta. Yksityisellä rahoituksella tarkoitetaan esimerkiksi yritysten, järjestöjen, yhdistysten tai säätiöiden hankkeelle myöntämää taloudellista tukea. Tämän kaltainen rahoitus on selvitettävä myös lomakkeen sivulla 1 ”Hankkeeseen osallistuvat tahot”.

 

Valtionavustukseen oikeuttavat kustannukset

Valtionavustukseen oikeuttavat kustannukset saadaan, kun hankkeen kokonaiskustannuksista vähennetään valtionavustukseen oikeuttamattomat kustannukset, muu kuin julkinen rahoitus ja tulorahoitus.

 

Kunnan ja kuntayhtymän omarahoitusosuus

Omarahoitusosuus on se summa, jolla hankkeessa mukana olevat kunnat ja kuntayhtymät osallistuvat hankkeen kustannuksiin. Omarahoitusosuuden on oltava vähintään 25 % valtionavustukseen oikeuttavista kustannuksista.

 

Muu julkinen rahoitus

Muu julkinen rahoitus on hankkeelle haettu tai jo saatu muu julkinen rahoitus kuin kunnan oma rahoitus tai haettava valtionavustus. Muuta julkista rahoitusta ovat mm. koulutuskuntayhtymien, maakuntaliittojen, RAY:n tai EU:n tuki. Tämänkaltainen rahoitus on selvitettävä myös lomakkeen sivulla 1 ”Hankkeeseen osallistuvat tahot”. Valtionavustus ja muu julkinen rahoitus voi olla yhteensä enintään 75 %. Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämishankkeissa valtion rahoitusta myönnetään enintään 50 % tukipalvelujen tuottamiseen vaadittavista henkilöstön palkkausmenoista.

 

Paikka ja aika sekä allekirjoitus

Hakemuksen tulee olla päivätty ja allekirjoitettu. Hakemuksen allekirjoittaa se taho, joka on oikeutettu hakemaan valtionavustusta hallinnoinnista vastaavan kunnan tai kuntayhtymän nimissä.