Palvelujohtaja Seija Arve, hallintojohtaja Antti Perälä         3.12.2012

 

 

Toipilaskotihoidon ostopalvelut

 

Hankinnan kuvaus

Toipilaskotihoidon potilaat ovat potilaita, jotka tarvitsevat sairaalahoidon jälkeistä kuntoutuspalvelua (2–3 viikkoa), perushoitoa sekä yleislääkäritasoisia palveluita useimmiten kirurgisten toimenpiteiden jälkeen. Toipilasvaiheen hoidolla varmistetaan potilaan selviytyminen kotona sairaalajakson jälkeen

 

 

1. Arvioitu sopimuskauden pituus eli millä aikavälillä hankinnalla on vaikutuksia yrityksiin?

 

 

1.9.2013–31.12.2015 + yhden vuoden optio

 

 

2. Taloudellisen vaikutuksen suuruusluokka eli mikä on hankinnan ennakoitu arvo sisältäen mahdolliset optiokaudet?

 

 

2 500 000 euroa (veroton)

 

 

3. Onko hankintayksikön/tilaajan kannalta tarkoituksenmukaista jakaa hankinta osiin?

 

 

Kyllä Ei

 

Perustelut

     

 

 

4. Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen?

 

 

Kyllä Ei

 

Minkälaisia vaikutuksia

     

 

 

 

5. Onko hankinnassa paikallisia (Turun seutu) tarjoajia?

 

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

6. Potentiaalisten tarjoajien lukumäärä

alle 10 yritystä

10–20 yritystä

yli 20 yritystä

 

7. Onko suunnitteilla teknisen vuoropuhelun käyminen potentiaalisten tarjoajien kanssa?

 

Kyllä

Ei

 

8. Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita?

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

9. Voidaanko hankinnalla edistää seudullisen elinkeinoelämän kilpailukykyä?

Kyllä

Ei

Mahdollisesti / En osaa sanoa

 

Varsinais-Suomen Yrittäjät ry:n lausunto 10.12.2012:

 

 

Palvelut on nyt ostettu yhdeltä toimittajalta (Mehiläinen Turun hoivakoti). Sopimus on päättymässä 31.12.2012 ja sitä on jatkettu yhden vuoden optiokaudella (http://www05.turku.fi/ah/perla/2012/0829013x/2777927.htm). Paikkoja on ollut käytössä vuoden 2012 aikana 11-20 potilaalle. Nyt kilpailutettavana on 39 kk:n ajanjakso (sis. 12 kk:n option). Arviolomakkeen mukaan keskimääräinen kuukausiosto on noin 65.000 €.

Pikaisen selvityksen perusteella Turussa on 25 pyydettyä palvelua tarjoavaa yksityistä yksikköä ja niiden lisäksi 9 kaupungin omaa yksikköä. Yksityisistä palveluntarjoajista osa on suuria valtakunnallisia ja osa erikokoisia paikallisia palveluntarjoajia. Hankinnan jakaminen osiin tulee harkita huolellisesti (katso jäljempänä) ja tekninen vuoropuhelu pitää järjestää, koska muutoin nykyisellä palveluntarjoajalla on perustelematon etuoikeusasema ja vuoropuhelun laiminlyöminen syrjii muita palveluntarjoajia. Mikä on perusteena, että teknistä vuoropuhelua ei käydä? Tekninen vuoropuhelu hyödyttää niin tarjoajia kuin ostajaa päivittämään tietonsa markkinatilanteesta ja tarjolla olevista palveluista.

Teknisessä vuoropuhelussa voidaan selvittää tarjoajille mm. seuraavia asioita:

1. Miten toiminta on nykyisin järjestetty, kaupungin omana toimintana?

2. Onko hoitoyksikköjä useampia kuin yksi?

3. Onko kaikkien potilaiden hoito järjestetty samalla ja tavalla ja saman sisältöisenä?

4. Mitä toimenpiteitä hoitojaksoon sisältyy?

5. Onko kyseessä ympärivuorokautinen hoito kaikilla osa-alueilla?

6. Miksi hankintaa ei voi jakaa osiin, perustelut? Jos hoito koostuu useampien ammattilaisten työstä niin hankinnan jakaminen osiin saattaa olla hyvinkin relevantti ja hyödyllinen vaihtoehto.

Muita huomioita valmistelijan tekstiin liittyen:

1. Arviointilomakkeen kohta 4, kysymys: ”Saattaako hankinnalla olla vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen?” Olette vastanneet ei mainittuun kohtaan. Mikä on perustelu?

2. Arviointilomakkeen kysymykseen 8 ”Voidaanko hankinnalla edistää innovaatioita?” Olette vastanneet ei. Eikö todellakaan voida innovoida ja muuttaa työtapoja paremmiksi?

Hankinnalla on käsityksemme mukaan vaikutuksia toimialan markkinarakenteeseen siten, että jos jatketaan nykykäytännöin, jossa yksi suuri palveluntuottaja tuottaa koko palvelun, markkinat keskittyvät ja kilpailua rajoitetaan tarpeettomasti.

Valmistelijat ovat käsityksemme mukaan vastanneet kysymyksiin 4 ja 9 ristiriitaisesi. Kysymyksen neljä on vastattu ei (toimialan markkinarakenne) ja kysymykseen 9 kyllä (voidaanko edistää seudullisen elinkeinoelämän kehittymistä). Käsityksemme mukaan toimialan markkinarakenne muuttuu jos hankinta edistää seudullisen elinkeinoelämän kehittymistä, joka käytännössä tarkoittanee useiden palveluntarjoajien (hankinnan eri osa-alueita edustavien tarjoajien) hyväksymistä hankinnan tuottajiksi. Hankinnalla voidaan hyvin toteutettuna edistää seudullista osaamista.

Palvelujen erillisyyden (katso hoitomuodot ja palvelut esim: http://www.mehilainen.fi/terveyspalvelut/toimipisteet/25/hoivakoti_mehilainen_turku ) suuren tarjoajajoukon johdosta tässä nimenomaisessa hankinnassa välivuokrausmalli, olisi mitä parhain toteuttamismuoto, jossa kaupunki hallinnoi hoitolaitoskiinteistöä (ei välttämättä omista) ja kilpailuttaa tarvittavat palvelut osina siten, että palveluntarjoaja tarjoaa vain palvelun, ei kiinteistöä ja muuta infraa. Näin menetellen kilpailu laajenisi ja myös pienet tarjoajat voisivat osallistua kilpailutukseen. Laajenevan kilpailun ansiosta saatavat edut ovat todennäköisesti suurempia kuin hallinnoinnin lisäkustannukset.

 

Turun kauppakamarin lausunto pvm:

 

 

     

 

 

Tämän asiakirjan tarkoituksena on toteuttaa em. hankinnan yritysvaikutusten arviointia. Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö vaan kyse on ainoastaan mahdollisen hankinnan yritysvaikutusten arvioinnista.

 

Pyydämme ystävällisesti laatimaan lausunnot siten, etteivät ne sisällä salassa pidettäviä liike- tai ammattisalaisuuksia.

 

Lomake palautetaan täydennettynä osoitteeseen hankinnat@turku.fi

Aihe-kenttään merkintä ”yrva, hankinnan nimi”