Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta43319.12.20128

11851-2012 (411)

Selvitys kuntalaisten tiedonsaannista etuuskäsittelyssä

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunnan jäsenet Muukkonen ja Lähteenmäki ovat tehneet sosiaali- ja terveystoimelle selvityspyynnön kuntalaisten tiedonsaannista etuuskäsittelyssä. Peruspalvelulautakunnalle esitetään, että se merkitsee tiedokseen sosiaali- ja terveystoimen valmisteleman selvityksen.

Perla § 433

Avohuollon sosiaalityön toimistopäällikkö Minna Virta ja Etuuskäsittely- ja asiakasneuvonnan johtava sosiaalityöntekijä Jaana Hakamäki 5.12.2012:

Peruspalvelulautakunnan jäsenet Mirka Muukkonen ja Alpo Lähteenmäki ovat tehneet selvityspyynnön/aloitteen koskien kuntalaisten tiedonsaantia etuuskäsittelyssä (Perla 24.10.2012 § 375.)  Selvityspyynnössä pyydetään sosiaalityön tulosaluetta selvittämään keinoja ja toimintamalleja, joilla voitaisiin lisätä henkilökohtaista neuvontaa kuntalaisille toimeentulotukea haettaessa. Samalla sosiaalityön tulosaluetta pyydetään miettimään, miten kuntalaisten pääsyä sosiaalityöntekijälle/sosiaaliohjaajalle voidaan helpottaa.

Selvityspyynnön osalta voidaan todeta seuraavaa:

Turun kaupungin Internet-sivuilla www.turku.fi on julkisesti saatavilla ohjeistus toimeentulotukea hakeville henkilöille. Hakemista on helpotettu siten, että toimeentulotukilomakkeita voi tulostaa itselleen. Sivuilta on myös löydettävissä tiivistetty hakuohje liittyen mm. hakemusten käsittelyyn, hakemuksen liitteisiin ja toimeentulotuen rakenteeseen. Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi ja se on viimesijainen etuus. Ennen kuin toimeentulotukea haetaan, on hakijan huolehdittava siitä, että hänelle kuuluvat ensisijaiset etuudet on laitettu vireille (esim. asumistuki, työttömyysturva).


Internet-sivuilta löytyy myös toimeentulotukilaskuri, jonka avulla voi arvioida sitä onko mahdollista saada toimeentulotukea. Lisäksi sivuilta voi seurata toimeentulotukihakemuksen käsittelyaikaa, jotka ilmoitetaan erikseen uusien ja vanhojen asiakkaiden osalta sekä vielä eriteltynä aikuisperheisiin ja lapsiperheisiin. Jonotilanne päivitetään sivuille joka päivä.

Uudet toimeentulotukiasiakkaat tai sosiaalityötä tarvitsevat asiakkaat hakeutuvat asiakkaaksi asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikön kautta. Asiakkuuteen tultaessa ei edellytetä toimeentulotukihakemuksen tekemistä, mutta monilla uusilla asiakkailla taloudellisen tilanteen selvittäminen luo edellytyksiä myös toimeentulotuen hakemiselle. Yksikössä toimii etuuskäsittelijöitä sekä sosiaaliohjaajia ja tilapäinen sosiaalityöntekijä. Etuuskäsittelijät käsittelevät uusien asiakkaiden toimeentulotukihakemukset. Sosiaaliohjaajat ja yksikön sosiaalityöntekijä tapaavat tarvittaessa uusia asiakkaita. Jos toimeentulotuen tarve pitkittyy yli 3 kuukautta tai jos pitkäaikaisen sosiaalityön tarve on heti nähtävissä, tehdään sosiaalitoimiston sosiaalityöntekijälle aikavaraus. Näin ollen asiakkaalle/asiakasperheelle nimetään oma sosiaalityöntekijä, jonka kanssa aloitetaan sosiaalityön työskentely.

Yhtenä sosiaalityön tukitoimena on taloudellinen avustaminen toimeentulotuella, jonka hoitaa pääosin asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikkö. Perustoimeentulotuki ja pääosa täydentävästä toimeentulo-tuesta hoituu ko. yksikön kautta siten, että sosiaalityöntekijä ohjeistaa etuuskäsittelijää toimeentulotuen maksatukseen liittyvistä seikoista siten, miten hän on asiakkaan kanssa asiakassuunnitelmaa tehtäessä sopinut. Jos toimeentulotuen hakemisessa tulee ongelmia kesken asiakkuuden, voi asiakas joko soittaa sosiaalityöntekijälle tai etuuskäsittelyn asiakasneuvontaan. Sosiaalityöntekijälle voi myös varata ajan jos kyse on ehkäisevästä toimeentulotuesta.

Toimeentulotukihakemusten täyttämisessä, liitteiden hankkimisessa tai muussa toimeentulotukeen liittyvässä neuvonnassa voi asioida myös infopisteessä Linnankadulla, joka on päivittäin auki kaksi tuntia. Lisäksi etuuskäsittelijät antavat toimeentulotukeen liittyvää neuvontaa palvelunumerossa arkisin.

Henkilökohtaisen neuvonnan lisäämistä liittyen toimeentulotuen hakemiseen ei tässä tilanteessa pidetä tarkoituksenmukaisena. Asiakkaat saavat asiakkuuden alussa henkilökohtaista neuvontaa uusina asiakkaina asiakasneuvonta- ja etuuskäsittely-yksikössä henkilökohtaisella asiointiajalla. Kun etuuskäsittely hoitaa toimeentulotuen sosiaalityön tukipalveluna, saa myös siihen liittyvissä kysymyksissä neuvontaa ja ohjausta sosiaaliohjaajilta joka arkipäivä infopisteessä. Sen sijaan että resursoitaisiin toimeentulotuen hakemiseen liittyvässä neuvonnassa, olisi tärkeämpää panostaa pitkäjänteiseen sosiaalityöhön asiakkaan elämäntilanteen parantamiseksi siten, että toimeentulotuen tarve poistuu.

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 5.12.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen edellä olleen selvityksen koskien kuntalaisten tiedonsaantia etuuskäsittelyasioissa.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian Muukkosen ehdotuksesta yksimielisesti.

Jakelu

palHakamäki Jaana
palVirta Minna
tiedVisa Leila