Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta41404.12.201216

12163-2012 (451)

Kuuden suurimman kaupungin vammaispalvelulain mukaisten palvelujen ja kustannusten vertailu

Tiivistelmä: -

Perla § 414

Vammaispalvelut ja kehitysvammahuolto, vammaispalvelujohtaja Kaisa Kiiski 22.11.2012:

Kuusi suurinta kaupunkia on tehnyt vuosittain kaupunkien välistä vertailua keskeisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja kokonaiskustannuksista. Vammaispalvelujen osalta työskentely on käynnistynyt vuonna 1998 viiden suurimman kaupungin vertailutyönä (Viisikko-työryhmä) ja vuonna 2005 mukaan tuli kuudenneksi suurin kaupunki Oulu. Vammaispalvelulain mukaisten palvelujen raportti vuoden 2011 tiedoista on valmistunut heinäkuussa 2012. Julkaisu (kuten myös aiemmat raportit) on luettavissa myös Kuusikkotyöryhmän sivuilta osoitteesta www. kuusikkokunnat.fi.

Oheismateriaali 1Kuusikkotyöryhmän julkaisu 2/2012 (75 sivua)

Raportissa tarkastellaan kaikkia keskeisimpiä vammaispalvelulaissa määriteltyjä palveluja ja tukitoimia. Painopisteinä ovat lain mukaiset kuljetuspalvelut, palvelusuunnitelmat ja henkilökohtainen apu sekä palveluasuminen. Kuljetuspalvelujen osalta tarkastellaan myös sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluja sekä palvelulinjatoimintaa, sillä kyseiset palvelut vaikuttavat vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen käyttöön. Lisäksi tiedot kerätään asunnon muutostöistä, asunnon välineistä ja laitteista ja päivätoiminnasta. Tietoja raportoidaan palvelujen asiakasmääristä, suoritteista ja kustannuksista.

Turun osalta vammaispalvelulain mukaiset kustannukset asiakasta ja kunnan asukasta kohden ovat selvästi alle kuusikon keskiarvon. Tähän vaikuttaa eniten kuljetuspalvelujen matkakohtaiset kustannukset, jotka ovat kuusikkokuntien alhaisimmat. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi lyhyemmistä välimatkoista Turun asioimis- ja työssäkäyntialueella. Lisäksi Turussa on tehty jo ennen kuusikko-vertailujen aloittamista palvelurakenteisiin ja kustannuksiin vaikuttavia ratkaisuja henkilökohtaisessa avussa, jota toteutetaan myös avustajapalveluna ja asunnon muutostöissä, jotka Turussa toteuttaa kaupungin oma työkeskus.

Vammaispalvelujen 4.741 asiakkaasta suurimmalla osalla on päätös vaikeavammaisten kuljetuspalvelusta (4.277 as.) Kokonaiskustannuksista 47 % muodostuu kuljetuspalvelujen kustannuksista. Turussa yli 65- vuotiaiden osuus kuljetuspalvelujen asiakkaista on ollut jopa 73 %. Vuonna 2011 osuus laski 69,3 % (kuusikon ka 65 %), kun Turussa tarkistettiin sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun kriteereitä. Tavoitteen mukaisesti ikäihmiset on ohjattu pääsääntöisesti hakemaan sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua, jota viime vuonna sai 512 asiakasta. Vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun kustannukset, 5,7 miljoonaa euroa, pysyivät ensimmäistä kertaa edellisvuoden tasolla.

Palveluasumisen ja henkilökohtaisen avun asiakaskohtaiset kustannukset ovat Turussa edullisimmat muihin kuntiin verrattuna. Henkilökohtaisen avun asiakasmäärä ja kustannukset ovat nousseet vuoden 2011 aikana lähes kaikissa kunnissa jopa yli 30 %. Vammaispalvelulakia muutettiin vuonna 2009 siten, että henkilökohtainen apu siirtyi kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin. Suurimmat muutokset asiakasmäärässä ja kustannuksissa näyttäisivät ajoittuneen juuri viime vuoteen. Asunnon muutostöiden, asuntoon kuuluvien välineiden ja laitteiden sekä päivätoiminnan asiakaskohtaiset kustannukset ovat kuusikkokuntien keskitasoa, alle kuusikon keskiarvon.

Kuntoutumispalvelut, tulosaluejohtaja Jukka Juvonen 23.11.2012:

Esitän, että peruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen kuuden suurimman kaupungin vammaispalvelulain mukaisten palvelujen ja kustannusten vertailun vuodelta 2011.

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 23.11.2012

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedoksI kuuden suurimman kaupungin vammaispalvelulain mukaisten palvelujen ja kustannusten vertailun vuodelta 2011.

 

PäätösEhdotus hyväksyttiin.