Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta36424.10.20129

11513-2011 (444)

Maahanmuuttajien omakielisen neuvontapisteen, Infotorin toiminnan jatkuminen v. 2013

Tiivistelmä:

Maahanmuuttajien palveluohjaushanke (PALO- hanke) on kehittänyt maahanmuuttajille omakielistä neuvontapalvelua (Infotori) vuoden 2009 lopusta lähtien. Palvelu on osoittautunut erittäin hyödylliseksi niin maahanmuuttajaväestölle kuin palveluja tuottaville viranomaisille Turussa ja lähikunnissa. Asiakaskäyntien määrä on kasvanut v. 2010 alkaen yli kaksinkertaiseksi ollen nykyään yli 30 asiakasta/päivä. Palo-hanke päättyy, mutta Infotorin toimintaa on tarkoitus jatkaa vuonna 2013 ELY- keskuksen hankerahoituksella sekä sosiaali- ja terveystoimen rahoituksella. Tavoitteena v. 2014 on kaikille kuntalaisille tarkoitettu yhteispalvelupiste, josta saa monipuolista neuvontaa ja ohjausta ja jonka rahoituspohja olisi laajempi.

Perla § 364

Palvelujohtaja Maisa Kuusela, kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa, kehittämispäällikkö Markku Lehtinen, Palo-hankkeen projektipäällikkö Marjatta Nieminen ja projektikoordinaattori Sirpa Vainio 15.10.2012:

Palo-hanke eli maahanmuuttajien palveluohjaushanke on Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen hallinnoima ohjelmakauden 2007 -2013 ESR-hanke, projektikoodi S10243. Palo-hanke kuuluu toimintalinja 2:n ” Maahanmuuttajien alkuvaiheen ohjaus ja neuvonta” valtakunnalliseen osioon. Rahoitus koostuu valtion ja ESR:n osuudesta (75 %) ja kaupungin osuudesta (25 %).

Vuoden 2011 aikana projektissa on ollut kaksi osiota:

Maahanmuuttajien omakielinen neuvontapiste (Infotori)

Maahanmuuttajien kielitaidon ja oppimisen alkukartoituskeskus (Testori)

Projektin kolmas osio Maahanmuuttajien kotoutumis- ja palveluohjaus (Ohjuri) ei ole toiminut vuoden 2011 alun jälkeen.

Testorissa on kehitetty uutta kotoutumislakia vastaava alkukartoitusmalli, joka on jo otettu käyttöön työhallinnon asiakkaille Varsinais-Suomessa ja samaa palvelua tarjoaa Turun suomenkielinen työväenopiston monikulttuurinen osasto Luuppi kaupungin ja lähikuntien vastuulla oleville maahanmuuttajille. Lopputuotoksena julkaistaan käsikirja, jossa on alkukartoitusmalliin liittyviä tehtäviä 22 kielellä. Kirja menee valtakunnalliseen levitykseen. Testori – osion toiminta päättyy 31.12.2012.

Infotorin toiminnan jatkuminen v. 2013 on erittäin tärkeää, sillä asiakaskäyntien määrän merkittävä kasvu v. 2010 alusta lähtien osoittaa, että palvelu on hyvin tärkeää Turun ja lähikuntien maahanmuuttajaväestölle. Vuonna 2010 asiakaskäyntejä oli 2200, vuonna 2011 3200 ja vuoden 2012 ennuste on yli 5000. Elokuussa 2012 asiakaskäyntien määrä oli 737 eli yli 30 asiakasta päivässä.

Turussa asuu tällä hetkellä 14 000 maahanmuuttajaa ja heidän määränsä kasvaa vuosittain n. 800 henkilöllä. Lähikunnissa asuu arviolta noin 2000 maahanmuuttajaa, joten palvelua voi hyödyntää merkittävä määrä ihmisiä.

Omakielinen neuvontapalvelu on osa kunnallista ja valtiollista palveluprosessia helpottaen viranomaisten työtä merkittävästi. Heidän aikaansa säästyy, kun asiakkaat saavat neuvoa ja ohjausta omalla kielellä ja epäselvyydet hoidetaan neuvojan avulla yleensä puhelimitse. Infotorilla on hyvin toimiva viranomaisverkosto, jossa tärkeimpinä tahoina ovat asioinnin aiheen mukaan kaupungin sosiaali- ja terveystoimi (27 %), Kela (23 %), työvoimaviranomaiset (9 %), poliisi (8 %), maahanmuuttovirasto (8 %) ja asumispalvelut (6 %). Muita tahoja on 6 %.

Projektikoordinaattori Sirpa Vainion opinnäytetyönä tekemä tutkimus vahvistaa sekä asiakkaiden että viranomaisten suuren tyytyväisyyden Infotorin palveluihin (Satakunnan AMK, ”Yli kielimuurin – omakielinen neuvonta osana julkisen sektorin palveluja – Case Infotori”).

Vuosi sitten (1.9.2011) tuli voimaan uusi laki kotoutumisen edistämisestä. Viranomaisten velvollisuutta järjestää maahanmuuttajille ohjausta ja neuvontaa korostetaan § 8.ssä ja Infotorin omakielinen neuvonta vastaa hyvin uuden lain vaatimuksia.

Kielten määrän (13 kieltä) ja asiakaskäyntien määrän suhteen Infotori on Suomen toiseksi suurin maahanmuuttajien neuvontapiste Helsingin virkainfon jälkeen. Tavoitteena onkin saada toiminta vakiintumaan pysyväksi toiminnaksi, kun Turun kaupunki kehittää omia asiakaspalveluprosessejaan ASPA- hankkeen avulla v. 2013- 2014 aikana. Tavoitteena on yhteispalvelupiste, jossa asioivat kaikki kuntalaiset, kuten Helsingin virkainfossa. Sosiaali- ja terveystoimen johto sekä kehittämispäällikkö Maarit Luukkaa ja strategiajohtaja Antti Kirkkola valvovat sitä, että maahanmuuttajaväestön tarvitsema palvelu on mukana yhteispalvelupisteessä. Mikäli yhteispalvelupiste ei ole valmis vuoden 2014 alussa olisi Infotorin toiminta turvattava ylimenokauden ajan sosiaali- ja terveystoimen ja valtion yksiköiden yhteisrahoituksella.

Apulaiskaupunginjohtaja Maija Kytän johtama Hyvinvointipalvelujen johtoryhmä on käsitellyt Infotorin tulevaisuutta kokouksessaan 23.5.2012 ja siinä todettiin yksimielisesti palvelun olevan merkittävä tuki niin maahanmuuttajille kuin palveluja tuottaville viranomaisillekin ja että toiminnan jatko on turvattava. Vastuu annettiin sosiaali- ja terveystoimelle vuoden 2013 osalta. Kokouksessa korostettiin lisäksi sitä, että valtion tulisi osallistua rahoitukseen omalta osaltaan, koska myös esimerkiksi Kela, työhallinto ja poliisi hyötyvät palvelusta. Tältä osin on jo neuvotteluja käynnistetty mm. kehittämispäällikkö Maarit Luukkaan ja strategiajohtaja Antti Kirkkolan toimesta. Neuvotteluja jatketaan ja Infotori on mukana yhteispalvelupistettä suunniteltaessa, jotta turvataan yhdenvertaiset palvelut kaikille kuntalaisille henkilön äidinkielestä riippumatta.

Vuoden 2013 toiminnan turvaamiseksi ehdotetaan Palo-hankkeen jatkamista vain Infotorin osalta siten, että käytetään ELY- keskuksessa oleva varaus Palo-hankkeelle, jota on jäljellä arviolta 60.000 euroa. Tällä voidaan kattaa 75 % henkilöstökuluista kaupungin maksaessa 25 %. Henkilöstökulut on 85.400 € ja näin ollen ELY- keskus korvaa 64.050 € ja kaupunki maksaa 21.350 €. Loput kustannukset (vuokrat, IT-palvelut, neuvonnan ostopalvelut ym.) ovat yhteensä arviolta 68.360 €. Kulut kaupungille ovat yhteensä 89.710 €. Tämä summa katetaan talousarvion uudelleenjaon yhteydessä. Osa neuvontapalveluista hankitaan ostopalveluna SONDIP ry:ltä, joiden kanssa on solmittu asiasta puitesopimus, jossa on optio vuodelle 2013, joten uutta kilpailutusta ei tarvita.

Palo-hankkeen muutoshakemus Varsinais-Suomen ELY- keskukselle täytyy jättää marraskuun lopussa. Asiasta on sovittu rahoittajan edustajan ESR-koordinaattori Mika Villan kanssa 18.9.2012. Tämä edellyttää omarahoituksen varaamista sosiaali- ja terveystoimen budjettiin.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 18.10.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että Infotorin toiminta jatkuu hankkeena vuoden 2013.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedKuusela Maisa
tpvNieminen Marjatta
tpvVainio Sirpa