Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta34503.10.20125

10152-2012 (010, 011)

Ympäristöterveydenhuollon organisointi

Tiivistelmä:

Ympäristöterveydenhuollon organisatorista asemaa selvitellyt työryhmä on saanut raporttinsa valmiiksi. Työryhmä esittää raportissaan, että ympäristöterveydenhuolto siirrettäisiin sosiaali- ja terveystoimesta 1.1.2013 alkaen ympäristö- ja kaavoitusviraston alaisuuteen. Kaupunginhallitus on pyytänyt asiasta peruspalvelulautakunnan lausuntoa. Peruspalvelulautakunnalle esitetään, että se puoltaa siirtoa ympäristö- ja kaavoitusvirastoon 1.1.2013 lukien.

Perla § 345

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 19.9.2012:

Kaupunginhallitus on 17.9.2012 (asia nro 3) pyytänyt peruspalvelulautakunnalta lausuntoa siitä, että sosiaali- ja terveystoimen ympäristöterveydenhuollon tulosalue siirretään 1.1.2013 lukien ympäristö- ja kaavoitusvirastoon.

Asian taustaksi voidaan todeta, että kaupunginvaltuusto 29.11.2010 hyväksyi Turun kaupungin vuoden 2011 talousarvioon seuraava lausekkeen: ”Selvitetään keskushallinnon toimesta yhdessä peruspalveluiden ja ympäristönsuojelutoimiston kanssa ympäristöterveydenhuollon toimintojen uudelleenorganisointi.”

Asiaa on selvitelty huhti-kesäkuussa 2012 työryhmässä, jonka jäseninä ovat olleet palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen (pj.), tulosaluejohtaja Anne Santalahti, va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu, Tamara Fomin (henkilöstön edustaja), Jari Tulonen (henkilöstön edustaja) ja Tapsa Ruusunen (luottamusmies)

Työryhmä on työnsä aikana selvittänyt kolmea organisoitumisen vaihtoehtoa: nykymallilla jatkaminen, sijoittuminen yksiköksi perusterveydenhuoltoon tai sijoittuminen yksiköksi ympäristö- ja kaavoitusvirastoon. Työryhmä on työnsä aikana kuullut ympäristötoimenjohtaja Mikko Jokista ja haastatellut (osa työryhmän jäsenistä) kaavoitustoimenjohtaja Markku Toivosta.

Työryhmä päätyi esittämään ympäristöterveydenhuollon siirtämistä ympäristö- ja kaavoitusvirastoon 1.1.2013 alkaen. Työryhmä on esittänyt raportissaan muun muassa seuraavia perusteluja siirrolle:

Työryhmäraportissa tuodaan esille tasapuolisesti seikkoja myös siihen liittyen, että ympäristöterveydenhuolto siirrettäisi tulosyksiköksi perusterveydenhuollon tulosalueelle. Kaikkein huonoimpana vaihtoehtona työryhmä piti nykytilanteen jatkumista tilanteessa, jossa ympäristöterveydenhuolto toimii sosiaali- ja terveystoimen itsenäisenä tulosalueena. Ympäristöterveydenhuollon tulosalue on kooltaan pieni verrattuna muihin sosiaali- ja terveystoimen tulosalueisiin ja silti siihen kohdistuu nykyisin samanlaiset byrokratiarasitteet kuin muihin sosiaali- ja terveystoimen tulosalueisiin.

Kesäkuussa 2012 valmistuneessa työryhmäraportissa tuotiin esille se, että terveystarkastajien nykyisessä työnkuvassa korostuu yhteistyö ympäristö- ja kaavoitusviraston kanssa. Terveydenhuoltolain velvoitteet ja ympäristöterveydenhuollon kuuluminen osaksi perusterveydenhuoltoa on teknisen henkilöstön edustajille vieraammaksi koettu asia. Eläinlääkärit kokevat sosiaali- ja terveyssektorin työlleen läheisemmäksi, mutta eivät näe estettä asioiden sujuvalle hoidolle myös ympäristö- ja kaavoitusvirastoon sijoitettuna. Huomionarvoista on, että ympäristöterveydenhuollon organisatorinen jakaminen ei ole mahdollista, koska laki ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueesta 410/2009 edellyttää, että kunnassa tai yhteistoiminta-alueella ympäristöterveydenhuollon järjestämisestä vastaa yksi toimielin.

Hallintokunnasta riippumatta Turun ympäristöterveydenhuollossa tullaan jatkossa toteuttamaan terveydenhuoltolain perusteella tulevaa ympäristöterveydenhuollon lakisääteistä roolia, joka suuntautuu terveyden edistämiseen ja ehkäisevään terveydenhuoltoon. Terveydenhuoltolain perusteella ympäristöterveydenhuolto voidaan sijoittaa kokonaisena toimintayksikkönä ympäristö- ja kaavoitusvirastoon. Muissa kuusikkokunnissa ympäristöterveydenhuolto on sijoittunut terveyssektorille Tampereella ja Espoossa ja tekniselle sektorille Helsingissä, Vantaalla ja Oulussa. Ympäristöterveydenhuollon siirtyessä ympäristö- ja kaavoitusvirastoon on tärkeätä varmistaa nykyiset toimivat yhteistyökäytännöt sosiaali- ja terveystoimeen, koska esimerkiksi valmiussuunnittelun kannalta sosiaali- ja terveystoimen ja ympäristöterveydenhuollon välisen yhteistyön tulee olla saumatonta.

Oheismateriaali 1Työryhmän raportti

Kaupungin yhteistyötoimikunta käsitteli ympäristöterveydenhuollon uudelleen organisointia 18.9.2012 (asia nro 7) ja totesi, ettei yhteistyötoimikunnalla ole huomautettavaa asian suhteen. Lisäksi yhteistyötoimikunta totesi asian käsittelyn yhteydessä, että työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain mukainen yhteistoimintavelvoite on tällä käsittelyllä tässä käsittelyssä mukana olleiden seikkojen osalta täytetty.

Edellä mainituin ja työryhmäraportissa yksilöityjen perustelujen näkökulmasta on tarkoituksenmukaista, että ympäristöterveydenhuolto siirretään ympäristö- ja kaavoitusvirastoon 1.1.2013 lukien. Ympäristöterveydenhuollon tulosalueen henkilöstö on suhtautunut koko valmisteluprosessin ajan suopeasti siirtoajatukseen. Ympäristöterveydenhuollon henkilöstölle pidetään yhteistoimintamenettelyn mukainen työpaikkakokous maanantaina 1.10.2012. Kokouksen muistio jaetaan peruspalvelulautakunnan jäsenille sähköpostitse ennen kokousta ja kokouksessa paperitulosteena.

Sosiaali- ja terveystoimi, peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 19.9.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää lausuntonaan kaupunginhallitukselle, että se puoltaa ympäristöterveydenhuollon tulosalueen siirtämistä sosiaali- ja terveystoimesta ympäristö- ja kaavoitusvirastoon 1.1.2013 lukien. Siirron yhteydessä siirretään ympäristöterveydenhuoltoon kohdistuvat resurssit täysimääräisinä sosiaali- ja terveystoimesta ympäristö- ja kaavoitusvirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Ennen päätöksentekoa jäsen Wennström ehdotti, ettei siirtoa tehtäisi. Ehdotus raukesi kannatuksen puuttuessa.

Jakelu

lausKaupunginhallitus