Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta33412.09.20124

9925-2012 (041, 100)

Vuoden 2013 henkilöstösuunnitelma

Tiivistelmä: -

Perla § 334

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 4.9.2012:

Vuoden 2013 talousarvion laatimisen yhteydessä tulee esittää hallintokunnan tulevan vuoden henkilöstösuunnitelma (talousarvion liite 8). Ohjeen mukaan liitteeseen tulee sisällyttää uudet ja lakkautettavat vakanssit, mutta ei sen sijaan tilapäisesti hoidettavia tehtäviä. Liite 1 sisältää koonnin sosiaali- ja terveystoimen henkilöstösuunnitelmaksi vuodelle 2013.

Liite 1Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstösuunnitelma vuodelle 2013 (talousarvion liite 8)

Suunnitelman kustannukset ovat v. 2013 n. 448.000 € ja sen vaikutus työvoiman määrään on + 4,7. Määrärahat suunnitelman toteuttamiseksi sisältyvät vuoden 2013 talousarvioehdotukseen. Työvoiman lisäystä aiheuttavat esitykset, jotka johtuvat lain velvoitteista hoitoon pääsyn turvaamiseksi/jonojen purkamiseksi. Työterveyshuollon osuus työvoiman määrän lisäyksestä on + 2. Lisäysten aiheuttamat kustannukset saadaan asiakaslaskutuksella täysimääräisesti takaisin. Geriatrisen akuuttiyksikön (GAKE) toiminnan käynnistäminen ensi vuonna on tarkoitus hoitaa aluksi tilapäisillä palkkaamisluvilla, mistä syystä toiminnan tarvitsemia resursseja ei ole sisällytetty esitykseen.

Suunnitelmaa laadittaessa on selvitetty, voidaanko tällä hetkellä voimassa olevia tilapäisiä palkkaamislupia vähentää. Mikäli työvoiman tarve on todettu pysyväksi/ työlainsäädännön määräykset edellyttävät pysyvää palvelussuhdetta, on päädytty esittämään tehtävän vakinaistamista. Nämä esitykset eivät lisää kustannuksia eivätkä työvoimaa.

Hallinto

Uutena vakanssina esitetään yleishallintoon/lakiasiat perustettavaksi hallintolakimiehen virka. Vastaavasti esitetään lakkautettavaksi kaikkiaan viisi hallinnon vakanssia (osa vapautunut eläkkeelle jäämisten johdosta). Hallintolakimiehen työhön on tarkoitus sisällyttää mm. kilpailutus- ja hankinta-asiat, jotka vaativat paljon aikaa/erityisosaamista ja joihin nykyisillä resursseilla ei ole mahdollista paneutua riittävästi. Esityksestä ei aiheudu oleellisia kustannuksia ja sen vaikutus työvoimaan on negatiivinen.

Suunnitelma sisältää myös hankintakoordinaattorin vakanssin perustamisen. Tarkoitus on vakinaistaa tällä hetkellä tilapäisellä palkkamaisluvalla hoidettava tehtävä.

Sosiaalityö

Sosiaalityöhön ei esitetä uusia vakansseja. Kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti jo kuluvan vuoden kesäkuussa perustaa useita uusia vakansseja sosiaalityöhön, osan 1.7.2012 lukien (5 perheohjaajaa, 8 sosiaalityöntekijää ja 3 sosiaaliohjaajaa) ja osan 1.1.2013 lukien (5 perheohjaajaa ja 6 sosiaalityöntekijää).

Perusterveydenhuolto

Suunnitelma sisältää järjestelmäkoordinaattorin vakanssin perustamisen. Tarkoitus on vakinaistaa tällä hetkellä tilapäisellä palkkamaisluvalla hoidettava tehtävä.

Erikoissairaanhoito

Uutena vakanssina esitetään perustettavaksi erikoislääkärin virka tähystysyksikköön. Tähystysyksikön nykyiset resurssit ovat riittämättömät turvaamaan tähystysten saatavuus. Lähetteiden määrä on aiheuttanut hoitotakuun ylityksen. Asiasta on jouduttu antamaan selvitys AVI:lle kuluvana vuonna. Osa uuden vakanssin palkkakustannuksista saadaan takaisin koulutuskorvauksina.

Lisäksi tarkoitus on vakinaistaa tällä hetkellä tilapäisellä palkkamaisluvalla hoidettavia tehtäviä (osoittautunut pysyvä tarve/ potilasturvallisuus). Edelleen suunnitelma sisältää eläkkeelle jäämisten johdosta esityksiä henkilöstörakenteen muuttamisesta (mielisairaanhoitajien vakanssien muuttaminen sairaanhoitajiksi).

Kuntoutumispalvelut

Suunnitelma sisältää puheterapeutin vakanssin perustamisen. AVI on edellyttänyt Turun kaupunkia huolehtimaan siitä, että puheterapiaan pääsy saatetaan lain edellyttämälle tasolle. Vakanssin perustamisen yhteydessä voidaan lakkauttaa kuntohoitajan toimi. Esitys lisää työvoimaa ja palkkakustannuksia, koska kuntohoitajan vakanssi on pitkään ollut käyttämättä.

Vanhuspalvelut

Suunnitelma pyrkii vastaamaan vanhuspalveluiden tarpeeseen henkilöstörakenteen muuttamiseksi. Osa muutoksista on ollut tarkoitus toteuttaa jo kuluvana vuonna, mutta taloudellisen tilanteen johdosta niitä on myöhennetty vuoteen 2013. Loput niistä sisältyvät vanhuspalveluiden pitkän ajan suunnitelmaan ja on alun perin kaavailtu toteutettavaksi vuonna 2013.

Ympärivuorokautinen hoito:

Ympärivuorokautisen hoidon kotihoidon henkilöstösuunnitelma sisältää yhteensä 25 uuden vakanssin perustamisen. Samalla tarkoitus on lakkauttaa sama määrä eri nimikkeellä olevia vakansseja. Esityksellä on tarkoitus kehittää henkilöstörakennetta palvelutarpeita vastaavaksi. Muutoksilla ei ole juurikaan vaikutusta työvoiman määrään, mutta kustannuksia syntyy palkkojen erotuksen määrä. Lisäksi esitetään asiantuntijasairaanhoitajan vakanssin perustamista (hoidon tarpeen määritys ja laadun parantaminen).

Kotihoito:

Kotihoidon esitys sisältää 44 kotiavustajan toimen muuttamisen lähihoitajaksi. Näillä vakanssimuutoksilla ei ole vaikutusta työvoimaan, koska uudet vakanssit otetaan käyttöön sitä mukaan kuin nyt käytössä olevat vakanssit vapautuvat eläkkeelle jäämisten johdosta. Kustannuksia muutoksista aiheutuu vakanssien perustamisten ja lakkauttamisten erotuksen määrä.

Geriatrinen sairaalahoito:

Suunnitelma sisältää kolmen tällä hetkellä tilapäisellä palkkaamisluvalla hoidettavan tehtävän vakinaistamisen. Esitys ei lisää työvoimaa eikä kustannuksia.

Työterveyshuolto

Esitys sisältää kahden uuden vakanssin perustamisen. Työvoiman lisäystä näistä syntyy + 2, mutta palkkakustannukset saadaan laskutuksella täysimääräisesti takaisin.

Eri tulosalueet/yksiköt

Suunnitelma sisältää 1 – 2 henkilökohtaisen vakanssin (eri yksiköihin) perustamista terveydellisistä syistä toteutettaviin uudelleensijoituksiin. Erityisen ongelmalliseksi uudelleensijoitusten toteuttaminen on osoittautunut silloin, kun uudelleensijoituspaikkaa tarvitsevan sijoittaminen avoimelle vakanssille ei ole onnistunut. Toisinaan työ pystytään räätälöimään toisella tulosalueella, mutta palkkakustannuksiin ei ole määrärahoja. Määrärahojen siirto luovuttavasta yksiköstä ei ole mahdollista silloin, kun vakanssi kuuluu perusmiehitykseen. Esitys ei lisää kustannuksia (koska vastaavasti sairauspoissaolot vähenevät ja vältytään VARHE – maksuilta). Todellista työvoiman lisäystä henkilökohtaiset vakanssit saattavat aiheuttaa, mutta niitä ei oteta huomioon työvoiman lisäyksinä työvoimaseurannassa.

Henkilöstösuunnitelman toteuttaminen

Henkilöstösuunnitelma on tarkoitus toteuttaa vaiheittain. Ensimmäiseksi on tarkoitus tuoda lokakuussa lautakunnan päätettäväksi kiireellisimmät eli sellaiset esitykset, jotka tulisi ehdottomasti toteuttaa jo 1.1.2013 lukien. Ennen lautakuntakäsittelyä selvitetään, onko vakanssien perustamisten vastineeksi löydettävissä enemmän lakkautettavia vakansseja kuin suunnitelma tällä hetkellä osoittaa. Tällä hetkellä käynnissä on useita sellaisia rekrytointeja, joiden johdosta lähiaikoina vapautuu vakansseja. Muutamia eläkkeelle jäämisiä ajoittuu myös alkusyksyyn 2012. Näiden vakanssien ominaisuudet ratkaisevat sen, voidaanko niitä hyödyntää tämän henkilöstösuunnitelman toteuttamisessa. Tarkoituksena on, että lokakuussa esitetään kokonaissuunnitelma tämän suunnitelman toteutuksen vaiheistuksesta.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä sosiaali- ja terveystoimen henkilöstösuunnitelman vuodelle 2013 liitteen 1 mukaisesti.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 334
Liite 1:Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstösuunnitelma vuodelle 2013 (talousarvion liite 8)