Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta32729.08.201216

7132-2012 (111, 114)

Uusien vakanssien perustamisia ja vakanssimuutoksia sosiaali- ja terveystoimessa

Tiivistelmä: -

Perla § 327

Henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 20.8.2012:

Sosiaali- ja terveystoimen kuluvan vuoden tarkistettuun henkilöstösuunnitelmaan sisältyy eräitä esityksiä uusien vakanssien perustamisesta ja vakanssimuutosesityksiä, joista ei vielä ole tehty esitystä hallintojaostolle. Peruspalvelulautakunta on käsitellyt aiemmin tänä vuonna useita kertoja kotihoidon lisäresursointia. Myös tätä koskeva esitys on sisällytetty tähän pykälään. Lisäksi tulosaluejohtajat ovat tehneet esityksiä, joista ei aiheudu merkittäviä kustannuksia, ei synny lainkaan kustannuksia tai kustannusvaikutus on negatiivinen.

Vakanssien perustamiset ja vakanssimuutokset esitetään toteutettavaksi 1.11.2012. Esitysten vaikutus työvoiman määrään vuositasolla on yhteensä + 18 ja kuluvana vuonna + 3. Esitysten nettokustannusvaikutus sosiaali- ja terveystoimelle vuositasolla on yhteensä 727.147 € ja kuluvana vuonna 121.192 € (erittely jäljempänä kunkin tulosalueen/toiminnon osalta).    

Sosiaalityö/ tulosaluejohtaja Leila Visa:

Avohuollon sosiaalityössä perustoimeentulotuki on maksettu pääosin keskitetystä etuuskäsittelystä (asiakasneuvonta ja etuuskäsittely-yksikkö) vuodesta 2004 alkaen. Ulkomaalaistoimistossa on ollut oma etuuskäsittely, koska suoraan maahan tulleet pakolaiset ja inkerinsuomalaiset paluumuuttajat eivät voi asioida keskitetyssä etuuskäsittelyssä vaan tarvitsevat välillä ohjausta ja neuvontaa ja etuuskäsittelijän vastaanottoaikoja.

Toimeentulotukilain mukaan kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä käytettävissä olevien tietojen perusteella samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Muussa kuin kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Toimeentulotukiasiakkaalle tulee järjestää mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen kun asiakas on tätä pyytänyt.

Toimeentulotuen palvelutakuun pääseminen on ollut haasteellista Turun kaupungin osalta vuosien kuluessa yllämainitun lain tultua voimaan.  Länsi-Suomen lääninhallitus aloitti 15.4.2008 toimeentulotuen lakisääteisen käsittelyajan seuraamisen. Seurannan aikana lääninhallitus ratkaisi useita toimeentulotuen käsittelyn viivästymistä koskevia kanteluasioita sekä antoi kaupungille huomautuksen lainvastaisesta menettelystä.  Elokuusta 2009 alkaen läänihallitus alkoi seurata käsittelyaikoja tehostetusti ja käsittelyaikoja seurattiin viikoittain. 1.12.2010 Lounais-Suomen Aluehallintovirasto päätti lopettaa valvonnan, mutta ilmoitti seuraavansa käsittelyaikoja sosiaalihuoltolain mukaisen valvontatoimintansa yhteydessä.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) toteutti syksyllä 2010 kuntakohtaisen toimeentulotuen kartoituksen webropol -kyselynä.  Turun kaupungin toimeentulotukihakemuksista osan käsittely kesti 8-14 päivää ja tästä johtuen Valvira pyysi peruspalvelulautakunnalta selvitystä toimenpiteistä, joihin on ryhdytty toimeentulotuen määräaikojen saattamiseksi säädösten mukaisiksi. Valvira siirsi sittemmin ko. toimeentulotukea koskevan valvonta-asian Lounais-Suomen aluehallintovirastolle. Selvitys on toimitettu aluehallintoviranomaiselle lokakuulta sekä viikolta 50 vuonna 2011.

Sosiaalityön tulosalueella on ollut vuodesta 2009 alkaen tilapäisiä etuuskäsittelijöitä. Vuodesta 2010 alkaen etuuskäsittelyssä on ollut 10 tilapäistä etuuskäsittelijää. 5 tilapäisen etuuskäsittelijän osalta siirrettiin lastenvalvojat palveluista 5 vakanssia siinä vaiheessa kun elatustuen maksamiseen liittyvät asiat siirtyivät Kelaan. Nämä vakanssit on sittemmin muutettu etuuskäsittelijän vakansseiksi. Jäljelle jäi 5 tilapäistä palkkaamislupaa, joista neljässä tehtävien hoitajat ovat toimineet tässä työssä yli 2 vuotta. Henkilöstön vastuualue on kehottanut vakinaistamaan tilapäisiä palkkaamislupia hoitavat etuuskäsittelijät ja kehottanut tekemään kuluvan vuoden aikana myös viidennen, ulkomaalaistoimiston etuuskäsittelyn osalta esityksen tehtävän vakinaistamisesta. Esitys sisältää näiden viiden tehtävän vakinaistamisen.

Esityksillä ei ole nettokustannuksia eikä vaikutusta työvoiman määrään, koska kysymyksessä on tilapäisten tehtävien vakinaistamisesta.

Perusterveydenhuolto/tulosaluejohtaja Anne Santalahti:

Mäntymäki 2 terveysasemalle esitetään perustettavaksi apulaisosastonhoitajan toimi 1.11.2012 lukien. Samalla esitetään yhden toimistovirkailijan toimen lakkauttamista. Esitystä perustellaan sillä, että lähiesimiestyö vaatii lisäresursointia.  Apulaisosastonhoitaja toimii osastonhoitajan työparina sekä osastonhoitajan sijaisena. Kyseessä on kolmen terveysaseman kokonaisuus (Mäntymäki 1-3, väestöpohja 54.000), joka on hallinnollisesti muodostanut yhden Mäntymäen terveysasemakokonaisuuden v.2012 alusta. Hoitohenkilökuntaa on yhteensä 30 ja lääkäreitä 24. Henkilöstöhallinto korostuu, koska esim. toiminnan organisointi, muutosten jalkauttaminen ja toimintatapojen uudistaminen sekä yhteisten toimintalinjojen luominen ja ylläpitäminen vaativat suunnittelua ja hyvää johtamista. Erityisesti korostuu uuden työpari- ja tiimityön kehittäminen yhdessä lääkärien kanssa.

Muutos aiheuttaa nettokustannuksia vuositasolla 9. 844 euroa ja kuluvana vuonna 1.641 €. Esityksellä ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Erikoissairaanhoito/vs. tulosaluejohtaja Riitta Kokkala:

Erikoissairaanhoidon psykiatrian toimintaterapiassa on tullut avoimeksi erikoistoimintaterapeutin toimi, jota esitetään muutettavaksi toimintaterapeutiksi. Avoimeksi tulleet erikoistoimintaterapeutin vakanssit on ennen niiden täyttämistä muutettu toimintaterapeutin vakansseiksi. Erikoistoimintaterapeutteja ei enää valmistu.

Muutoksen kustannusvaikutus on negatiivinen. Muutoksella ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Kuntoutumispalvelut/ tulosaluejohtaja Jukka Juvonen:

Kuntoutumispalveluihin esitetään psykologin ja puheterapeutin varahenkilöiden vakanssien perustamista. Psykologin varahenkilön vakanssia tarvitaan, koska psykologisijaisten saanti on erittäin vaikeaa. Varahenkilön työpanos suunnataan ensisijaisesti opiskelijaterveydenhuoltoon. Puheterapeutin varahenkilön vakanssia tarvitaan, koska puheterapeuttisijaisten saanti on erittäin vaikeaa. Puheterapiajono ylittää hoitotakuun. Psykologien ja puheterapeuttien palkkataso Turussa on huomattavasti ympäristökuntia alhaisempi, mikä vaikeuttaa rekrytointia.

Työelämäkuntoutuksesta puuttuu lähiesimiehen vakanssi, koska johtavan sosiaalityöntekijän virka siirrettiin vammaispalveluihin v. 2009.  Nyt esitetään yhden urasuunnittelijan vakanssin muuttamista vastaavaksi urasuunnittelijaksi. Esimiesvakanssi on välttämätön yksikön päivittäisen johtamisen kannalta.

Varahenkilöiden vakanssien perustamiseen käytetään sijaismäärärahoja ja järjestelyllä vähennetään vastaavasti sijaisten määrää. Tästä syystä näiden esitysten osalta kustannus- ja työvoimavaikutus on + - 0. Työelämäkuntoutuksen lähiesimiehen vakanssijärjestelyn nettokustannukset vuositasolla ovat 9.840 €. Esityksellä ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Vanhuspalvelut/tulosaluejohtaja Sari Ahonen:

Vanhuspalvelut/sosiaalityö

Vanhuspalveluiden sosiaalityöhön esitetään perustettavaksi sosiaaliohjaajan toimi. Samalla esitetään lakkautettavaksi yksi sosiaalityöntekijän virka. Vakanssijärjestely liittyy vanhuskeskusten sosiaalialan työntekijöiden koulutuksen yhdenmukaisuuteen. Muutoksen jälkeen kaikissa vanhuskeskuksissa on yksi sosiaaliohjaaja.

Muutoksen kustannusvaikutus on negatiivinen. Muutoksella ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Kotihoito

Asiaa on käsitelty peruspalvelulautakunnan kokouksissa 25.4.2012 § 177, 30.5.2012 § 218, 19.6.2012 § 240 ja 15.8.2012 § 297. Asia palautettiin 19.6.2012 § 240 uudelleen valmisteltavaksi siten, että peruspalvelulautakunnalle tuodaan esitys enintään 15 vakanssin perustamisesta kotihoitoon. Peruspalvelulautakunta päätti kokouksessaan 15.8.2012 § 297, että vakanssiesitykset tuodaan lautakunnalle esitettäväksi 29.8.2012.

Aikaisemmassa valmistelussa päädyttiin sellaiseen malliin, että omaan palvelutuotantoon perustetaan osa niistä vakansseista, jotka oli alun perin tarkoitus perustaa vuonna 2012 (alkuperäinen esitys loppuvuonna 2011 oli 30+2 vakanssia) ja että osa ko. vakanssien perustamiseen varatuista määrärahoista käytetään palvelusetelitoiminnan laajentamiseen.

Esitys sisältää nyt kotihoitoon omaan palvelutuotantoon 10 uutta vakanssia. Vuoden 2012 henkilöstösuunnitelmasta poiketen esitetään 1 kotihoidon palveluesimiehen ja 9 lähihoitajan vakanssin perustamista. Tarve on yhteensä 15 uudelle vakanssille (esimies, 2 sairaanhoitajaa ja 12 lähihoitajaa), mutta kahden sairaanhoitajan ja kolmen lähihoitajan vakanssit saadaan hallintokunnan sisältä siirtämällä päivystyksestä vapautuneet 5 vakanssia kotihoitoon. Uusien vakanssien tarve on näin ollen 10. Tarkoitus on perustaa ko. vakanssit 1.11.2012 ja niihin rekrytoidaan henkilöstö ensi tilassa. Uudet vakanssit sijoitetaan niihin yksikköihin, joissa palvelutarve on tällä hetkellä suurin.

Edelleen esitetään 11 kodinhoitajan, yhden hoitajan ja yhden perushoitajan vakanssin muuttamista lähihoitajan vakanssiksi. Työvoiman käytön ja kustannusten osalta ei tapahdu lisääntymistä, sillä uusia vakansseja otetaan käyttöön vain talousarvion antamissa rajoissa joustavasti vaihtoja tehden alueiden välillä. Nimenomaan lähihoitajien tarve on suuri ja eläkkeelle siirtyvien kotiavustajien tilalle voidaan näin saada lähihoitajan vakanssi, jotka voivat tehdä laaja-alaisemmin kotihoidon perushoitoa.

Kotihoidon osalta nettokustannukset ovat vuositasolla 511.335 € ja kuluvana vuonna 85.223 (kustannuksissa on otettu huomioon myös päivystyksestä siirrettävien vakanssien osuus). Esityksen vaikutus työvoiman määrään vuositasolla on + 15 (sisältää siirrettävät vakanssit) ja kuluvana vuonna 2,5. Kaikkiin edellä mainittuihin vakansseihin on varauduttu vanhuspalvelujen tulosalueen vuoden 2012 talousarviossa ja niiden perustaminen on ikääntymispoliittisen strategian tavoitteiden mukaista.

Lääkäripooli

Tarkistetun henkilöstösuunnitelman mukaisesti esitys sisältää kahden uuden lääkärin vakanssin perustamisen lääkäripooliin (kotihoito). Kotihoidon asiakkuuksissa on selvästi näkynyt trendi hoidon vaatimustason kasvusta, jolloin korostuu myös lääkäripalvelujen tarve. Sairaanhoidon laadukkaan toteutumisen takaamiseksi tavoitteena on, että kotihoidon lääkäreillä olisi noin 200 – 250 asiakkaan hoitovastuu.

Lääkäripoolin osalta nettokustannukset ovat vuositasolla 140.680 € ja kuluvana vuonna 23.447 €. Esitys toteutuessaan lisää työvoiman määrää vuositasolla + 2 ja kuluvana vuonna n. + 0,3.

Vanhuspalveluiden ennaltaehkäisevät palvelut

Vanhuspalveluiden ennaltaehkäisevien palveluiden toiminnassa on myös tarpeen selkiyttää vakanssien nimikkeitä. Palveluohjauksen ja tapaamispaikka Poijun henkilökunta työskentelee yhteisenä kokonaisuutena ja tekevät tiimissä työtä. Palveluohjauksen henkilökunnan nimikkeenä on palveluohjaaja. Poijussa on käytössä nimike ohjaaja. Nimikkeiden selkiyttämiseksi ja paremmin vastaamaan toimenkuvaa, esitetään, että Poijun ohjaajan vakanssi muutetaan palveluohjaajan vakanssiksi.

Ennaltaehkäisevien palveluiden osalta nettokustannukset ovat vuositasolla 4.579 € ja kuluvana vuonna 763 €. Esityksellä ei ole vaikutuksia työvoiman määrään.

Ympärivuorokautinen hoito

Tarkistetun henkilöstösuunnitelman mukaan vanhuspalvelujen ympärivuorokautiseen hoitoon esitetään tehtäväksi vakanssimuutoksia, joilla parannetaan hoitoon osallistuvan terveydenhuollon koulutuksen saaneen henkilöstön mitoitusta eri yksiköissä Ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen mukaisesti (STM 2008:3).

Liitteissä esitetään kuuden uuden sairaanhoitajan (vaihtoehtoinen nimike) vakanssin perustamista ja samalla kuuden vakanssin (kotiavustaja, ompelija, puhelunvälittäjä, laitosapulainen, hoitoapulainen, ja talonmies-autonkuljettaja) lakkauttamista. Lisäksi esitetään 10 uuden lähihoitajan (vaihtoehtoinen nimike) vakanssin perustamista ja samalla 10 vakanssin (kahden kotiavustajan, neljän hoitoapulaisen, kolmen laitosapulaisen ja yhden ompelijan) lakkauttamista. Näiden lisäksi esitetään kahden hoitajan vakanssin muuttamista lähihoitajaksi (vaihtoehtoinen nimike).

Ympärivuorokautisen hoidon osalta nettokustannukset vuositasolla ovat 64.404 € ja kuluvana vuonna 10.734 €. Esityksellä ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Ympäristöterveydenhuolto /va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu:

Ympäristöterveydenhuoltoon esitetään perustettavaksi eläinhoitoapulaisen toimi 1.11.2012 lukien, koska työtehtävät ovat lisääntyneet uuden eläinhoitolan myötä. Vakanssin perustamisen yhteydessä esitetään lakkautettavaksi pieneläinhoitajan toimi.

Järjestelyn nettokustannusvaikutus on negatiivinen, vuositasolla – 5.004 euroa ja kuluvana vuonna -834 euroa. Palkkakustannuksista laskutetaan n. puolet eläinhoitolasopimuskunnilta. Vakanssin perustamisella ei ole vaikutusta työvoiman määrään.

Työterveyshuolto/ tulosaluejohtaja Marjo Sinokki:

Työterveyshuoltoon esitetään perustettavaksi lääkärin virka akuuttisairausvastaanottoa varten. Uudella vakanssilla turvataan jatkuvuus sairaanhoidossa. Esityksen vaikutus työvoimaan on vuositasolla + 1 ja kuluvana vuonna on n. + 0,2.

Vakanssin perustaminen on ostopalvelua edullisempi vaihtoehto. Kustannukset laskutetaan täysimääräisinä yrityksiltä, jolloin nettokustannukset ovat 0 €.

Liite 1Esitykset vakanssien perustamisesta/lakkauttamisesta ja vakanssimuutoksista

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 23.8.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto
tpvPalomäki Maaria


Liitteet:

Perla § 327
Liite 1:Esitykset vakanssien perustamisesta/lakkauttamisesta ja vakanssimuutoksista