Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta24519.06.201216

2771-2012 (100)

Sosiaali- ja terveystoimen työvoimaseuranta tammi-huhtikuu 2012

Tiivistelmä: -

Perla § 245

Henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 8.6.2012:

Keskushallinnon henkilöstön vastuualueen toimesta keskitetysti ajetut työvoimaseurantaraportit tammi-huhtikuulta on toimitettu hallintokunnille.

Liite 1Sosiaali- ja terveystoimen työvoimaseuranta tammi-huhtikuu

Liite 2Sosiaali- ja terveystoimen tulosaluekohtaiset raportit tammi-huhtikuu

Raportti sisältää tänä vuonna myös kuukausipalkkaisten vakanssien seurannan. Raportista selviää vakanssitilanne 30.4. ja sen muutos edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta, avoimet vakanssit, joissa ei ole vakituista hoitajaa sekä avoimet vakanssit, joissa ei ole lainkaan hoitajaa. Tästä raportista löytyy myös muiden virastojen ja koko kaupungin henkilöstön yhteismäärä ko. ajankohtana.

Liite 3Kuukausipalkkaiset vakanssit 30.4.2012

Työvoiman käytön raportointi on jonkin verran muuttunut edellisestä vuodesta. Liitteet 1 ja 2 sisältävät (virastotaso ja tulosaluetaso) seuraavat tiedot:

Liitteestä 1 voidaan todeta, että

Tulosalueiden/vastuualueiden osalta (Liite 2) muutokset työvoimassa tarkastelujaksolla ovat:

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen:

Sijaistyövoiman käytön lisäys koskee erityisesti sosiaalityön ja vanhuspalvelujen tulosalueita. Vanhuspalveluiden osalta voi todeta, että tulosalue hoitaa yhä huonompikuntoisia asiakkaita ja asukkaita, mikä edellyttää sijaistyövoiman käyttöä sairauspoissaolojen yhteydessä. Esimerkiksi kotiutusten hoitoyksiköstä kotihoitoon ja palveluasumiseen on toimittava ja tämä edellyttää vähintään minimimitoitusta osastoilta ja yksiköistä. Sosiaalityön tulosalueen osalta sijaisten lisääntyminen selittyy sillä, että vakinaisen henkilöstön määrä on vähentynyt 5,1 % (2011  65,2 ja 2012  62,8) ja vastaavasti avointen vakanssien määrä on lisääntynyt 2,7 % (2011  8,9 ja 2012  11,5), mikä on heijastunut tilastoissa sijaisten käytön lisääntymisenä.

Henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki 18.6.2012:

Tammi – huhtikuun työvoimaseurannan mukaan SoTe:n työvoima on kuluvana vuonna ko. tarkastelujaksolla kasvanut +73,0 verrattuna tammi – huhtikuu v. 2011. Työvoiman kasvu selittyy suurelta osin vuosina 2011 – 2012 tehdyistä uusia vakansseja ja vakanssimuutoksia koskevista päätöksistä. Todettakoon se, että uuden vakanssin perustamisella ei sinänsä ole vaikutusta työvoimaan, vaan vasta henkilön palkkaamisella. Tästä syystä loppuvuodesta 2011 perustetut vakanssit ovat vaikuttaneet työvoiman määrään lähinnä vasta kuluvan vuoden ensimmäisten kuukausien aikana.

Kun tarkastellaan vuonna 2011 tehtyjä päätöksiä uusista vakansseista ja vakanssimuutoksista, voidaan todeta, että

Sosiaalityön tulosalueella vuonna 2011 tehtyjen päätösten vaikutus työvoiman määrään on kuluvana vuonna arvion mukaan + 14,7. Tässä on otettu huomioon 1.7.2011 lukien perustettujen 7 vakanssin (5 perheohjaajaa ja 2 ohjaajaa) vaikutus sekä Lakkatien lastenkodin uuden osaston vakanssien perustaminen 1.8.2011 lukien.   

Kuntoutumispalveluiden tulosalueella vuonna 2011 perustettujen uusien vakanssien (terveydenhoitaja, sosiaalityöntekijä, puheterapeutti) vaikutus työvoiman määrään on laskelmien mukaan + 2,75 vuonna 2012.

Vanhuspalveluiden tulosalueella työvoiman määrän kasvu on tarkastelujaksolla ollut + 42,5. Khhal perusti 13.6.2011 lukien kotihoitoon 18 vakanssia, joiden laskennallinen vaikutus v. 2012 on + 12,2. Samoin 1.9.2011 lukien vanhuspalveluihin perustettiin 33 vakanssia (kotihoitoon 30 ja ympärivuorokautiseen hoitoon 3), jotka nostavat laskennallisesti työvoiman määrää v. 2012 + 28,2, koska vakanssien käyttöönotto on ajoittunut vuoden viimeisimpiin kuukausiin. Tulosalueelta saadun tiedon mukaan kotihoidon uusia vakansseja otetaan käyttöön vain talousarvion määrärahojen puitteissa ja vakansseja käyttöönotettaessa vastaavasti tilapäisiä vakansseja vähennetään. Näin pyritään varmistamaan se, ettei työvoiman kokonaismäärä kasva.

Kuluvan vuoden henkilöstösuunnitelmaa laadittaessa kaikilla tulosalueilla lähtökohdaksi otettiin tilapäisten palkkaamislupien vähentäminen ja tiukka harkinta sijaisten palkkaamisessa, koska vakituista henkilökuntaa ei voi irtisanoa. Näin ollen henkilöstösuunnitelman mukaisesti sijaisten, määräaikaisten ja tilapäisten määrän olisi tullut vähentyä. Palvelussuhdeseurannan mukaan vakinaisten määrä (laskettuna palvelussuhteissa tehtyinä työpäivinä) vanhuspalveluissa on pysynyt kutakuinkin samana. Avointen vakanssien hoitajien palvelussuhteet päivinä laskettuna vastaavat työvoiman lisäystä + 27,9 ja sijaisten osalta lisäystä on + 38,4. Vastaavasti tilapäisten määrä on tavoitteen mukaisesti laskenut – 23,9. Avointen vakanssien hoitajien määrän kasvu vastaa suurin piirtein tilapäisten määrän vähennystä, mutta sijaisten määrän kasvu on huomattava.

Vanhuspalveluissa sijaistusprosentti on huomattavan suuri eli 85,3 %, kun se viime vuoden vastaavana ajanjaksona oli 80,7 %. Sairauspoissaolot eivät selitä tätä nousua, koska tarkastelujaksolla ne ovat vähentyneet 7,2 %:sta 6,8 %:iin. Aiemmissa työvoimaseurannoissa sijaistusprosentin kasvua on perusteltu osittain myös sijaisten saatavuuden parantumisella. Tämän on kuitenkin todettu selittävän vain noin puolet työvoiman kasvusta. Näin ollen luvut vaativat tarkempaa tulosalueella tehtävää selvitystä.

Muiden tulosalueiden osalta v. 2011 perustettujen uusien vakanssien vaikutus työvoimaan kuluvana vuonna on vähäinen.

Vuonna 2012 tehtyjen päätösten vaikutus työvoimaan kuluvana vuonna on + 12,2.

Tästä kasvusta suurin osa eli + 11 johtuu perusterveydenhuollon uusista vakansseista, jotka Khhal perusti päätöksellään 1.1.2012 lukien (Khhal 12.12.2011 § 285). Alun perin nämä esitykset sisältyivät perusterveydenhuollon vuoden 2011 henkilöstösuunnitelmaan, joista peruspalvelulautakunta teki esityksen 18.5.2011 (yhteensä 14 vakanssia). Tällöin jo todettiin esityksen vaikututtavan työvoiman määrään vuositasolla n. + 11. Khhal:n 1.3.2012 lukien perustamilla 10 terveyskeskushammaslääkärin, 10 hammashoitajan ja 8 suuhygienistin vakanssilla ei sitä vastoin ole vaikutusta kuluvan vuoden työvoiman määrään, koska kysymyksessä on tilapäisten tehtävien vakinaistaminen (Khhal 20.2.2012 § 30). 

Kuntoutumispalveluihin perustettiin 1.5.2012 lukien 7 vakanssia (Koskikoti + ryhmäkoti). Näiden vaikutus työvoimaan kuluvana vuonna tulee olemaan + 2,9, mikäli vakanssit otetaan käyttöön 1.8.2012 lukien.

Muiden tulosalueiden osalta vuonna 2012 perustettujen uusien vakanssien vaikutus työvoimaan kuluvana vuonna on vähäinen.

Yhteenvetona voidaan todeta:

Vuonna 2011 tehtyjen päätösten vaikutus työvoiman määrään on yhteensä + 38,45 (mikäli kotihoidossa uusia vakansseja otetaan käyttöön sitä mukaan kuin vakansseja vapautuu). Tähän lukuun tulee lisätä seurannaisvaikutuksena sijaistyövoiman lisäys + 9,6, joka yleensä noudattaa työvoiman määrän muutoksia ¼ vakituisen henkilöstön määrästä. Kokonaisuudessaan em. pohjalta voidaan ennustaa työvoiman kasvuksi em. syystä + 48,1.

Vuonna 2012 tehtyjen päätösten vaikutus työvoiman määrään on yhteensä 12,2. Tähän lukuun tulee lisätä seurannaisvaikutuksena sijaistyövoiman lisäys + 3,1, jolloin tehtyjen päätösten vaikutuksen kokonaisuudessaan em. pohjalta voidaan ennustaa olevan 15,3.

V. 2011         48,1

V. 2012         15,3

Yhteensä      63,4

Tammi-huhtikuun työvoimaseurannasta + 73,0:sta uudet vakanssit selittävät lukua 63,4:n osalta. Muuta lisäystä on + 9,6.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää merkitä sosiaali- ja terveystoimen työvoimaseurannan tammi-huhtikuulta tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedPalomäki Maaria


Liitteet:

Perla § 245
Liite 1:Sosiaali- ja terveystoimen työvoimaseuranta tammi-huhtikuu
Liite 2:Sosiaali- ja terveystoimen tulosaluekohtaiset raportit tammi-huhtikuu
Liite 3:Kuukausipalkkaiset vakanssit 30.4.2012