Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta24619.06.201217

1162-2012 (011, 423, 111)

Lapsiperheiden kotipalvelun kokeilu syksyllä 2012

Tiivistelmä:

Turussa ei ole riittävästi tarjolla perheille kotiin annettavaa tukea. Syksyllä 2012 esitetään käynnistettäväksi lapsiperheiden kotipalvelukokeilu. Palvelua esitetään kokeiluvaiheessa palvelusetelillä järjestettäväksi ehkäiseväksi palveluksi alle kouluikäisten perheille.

Perla § 246

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen, ylihoitaja Pirjo-Riitta Liuksila, toimistopäällikkö Minna Virta, suunnittelija Päivi Syrjänen ja controller Janne Samsten:

Kaupunginvaltuusto on vuoden 2012 talousarvion hyväksymisen yhteydessä hyväksynyt 1 M€:n sosiaali- ja terveystoimen talousarviokehyksen ylittävän määrärahan, jonka yhdeksi käyttötarkoitukseksi on osoitettu lastensuojelu. Peruspalvelulautakunta päätti 29.2.2012 § 107 käyttää tästä ehkäisevään ja avohuollon lastensuojeluun yhteensä 300.000 €, josta 150.000 päätettiin käyttää vaikuttavien avohuollon toimintamenetelmien kokeiluihin ja 150.000 € lapsiperheiden kotipalvelun käynnistämiseen.

Kotipalvelua annetaan lapsiperheille sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun syyn perusteella. Kotipalveluilla tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.

Lastensuojelulaissa kotipalvelusta todetaan (Ehkäisevä lastensuojelu 3 a §), että ”lastensuojelun lisäksi kunta järjestää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi 2 luvun mukaista ehkäisevää lastensuojelua silloin, kun lapsi ja perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana.” ”Ehkäisevän lastensuojelun avulla tuetaan myös vanhemmuutta.” ”Esimerkiksi lapsiperheille järjestettävä kotipalvelu voi olla osa lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua tai säännöksen tarkoittamaa ehkäisevää lastensuojelua.” Ehkäisevä lastensuojelu voi sisältää myös erityisen tuen antamista perheelle tai lapselle ilman, että kysymys on vielä lapsi- ja perhekohtaisesta lastensuojelusta.

Palvelusetelin käyttöä säätelee laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 1311/2003 (pykälä 12 § muutettu 570/2009). Palvelusetelin käytöllä pyritään lisäämään asiakkaan valinnanmahdollisuuksia ja edistämään kuntien ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Kotipalvelu mainitaan lastensuojelulain 36 §:ssä yhtenä palveluista, joita kunnan on velvollisuus järjestää avohuollon tukitoimena, mikäli lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä on ne asiakassuunnitelmassa todennut perheelle välttämättömäksi.

Kotiin annettavan lapsiperhepalvelun nykytila

Perhetyötä sai vuonna 2011 ilman lastensuojelun tai vammaispalvelujen asiakkuutta sai vain 87 perhettä (0,5 % lapsiperheistä). Lapsiperheitä on Turussa n. 18 200 ja alle 7-vuotiaiden perheitä näistä on n. 5 670. Turun sosiaali- ja terveystoimi käytti vuonna 2011 perhetyöhön kaikkiaan n. 1.325.000 €, josta n. 44.000 € ehkäisevään perhetyöhön (3,3 % koko kustannuksesta). Lisäksi Turku avustaa 64.574 €:lla Mannerheimin lastensuojeluliittoa lastenhoitoavun järjestämiseksi, tästä palvelusta perheet maksavat 8,20 €/h. Turun oman perhetyön tuntihinnaksi on laskettu 32,56 €. Lisäksi vammaispalveluissa on käytössä alle 18-vuotiaiden omaishoidontuen kotipalvelun palveluseteli. Sosiaalityö ostaa kotipalvelua muutamille perheille avohuollon tukitoimena, jos omaa palvelua ei ole kriisitilanteissa saatavilla.

Helsingin sosiaaliviraston kotipalvelun tiimeistä kerätyn tiedon mukaan hyödylliseksi on koettu seuraavat palvelut:

Palveluntarvetta on perusteltu ja arvioitu myös ennaltaehkäisevän perhetyön työryhmän raportissa (Dn 7854-2010.

Esitys kokeilun järjestämisestä

Palvelun sisältö

 Kotipalvelun myöntämisen kriteerit kokeilun aikana

Kotipalvelua ei anneta

Kokeilun toteuttaminen

Kokeilu järjestetään ajalla 1.9.-31.12.2012. Kotipalvelua koskevat päätökset tehdään ehkäisevän terveydenhuollon tulosyksikössä, toimipisteenä Torin kulma. Kokeiluajaksi tehtävään palkataan 4 kk:n tilapäisellä palkkaamisluvalla työntekijä. Kokeiluvaiheessa palveluun tullaan neuvolan tai lapsiperheiden sosiaalityön ohjaamana lähetteellä. Palvelun tarpeen arvioi lähettävä taho, mikäli palvelun kysyntä ylittää kokeiluaikana mahdollisen palvelutarjonnan, kokeilusta vastaava työntekijä priorisoi.

Kotipalvelu on perheelle maksullista ja se järjestetään palvelusetelillä, jonka täysi arvo on 28 €. Palvelusetelin arvo määritetään asiakasmaksulain mukaisesti ja sen määrittämisessä käytetään hyväksi kotihoidon palvelusetelilaskuria. Setelin arvoon vaikuttavat perheen tulot ja perheenjäsenten lukumäärä. Palvelutuottajat haetaan kokeiluvaiheessa siten, että alle 18-vuotiaiden omaishoidon tuen palvelusetelituottajilta tiedustellaan halukkuutta osallistua syyskuussa käynnistyvään ja 31.12.2012 kestävään kokeiluun. Vuoden 2012 palveluhintojen vaihteluväli on 22,50 € - 38 € mediaanin ollessa 30 €. Alle 18-vuotiaille palveluja tuottavia on 24. Näin menetellen vältetään aikaa vievä palveluntuottajien haku. Kun palvelu on jo omaishoidontuessa kohdistettu alle 18-vuotiaille, täyttävät palveluntuottajat lasten kanssa työskenteleville asetetut erityisvaatimukset, kuten työntekijöiden rikostaustojen selvittämiset. Palvelun tuottajille järjestetään asiasta info-tilaisuus elokuussa. Kokeiluaikana palvelua tarjotaan vain palvelusetelillä. Palvelusetelistä kieltäytymisten määrää seurataan. Mikäli ohjaava taho katsoo palvelun näissä tilanteissa välttämättömäksi, perhe ohjataan hakemaan ehkäisevää perhetyötä sosiaalityön tulosalueelle.

Asiakaskohtaisen palvelun tavoitteet määrittää joko neuvola tai lapsiperheiden sosiaalityö lähetteen yhteydessä. Palveluntuottaja raportoi palvelun toteutumisesta kirjallisesti.

Edellä esitetyllä tavalla palvelua pystytään tuottamaan n. 4 500 tuntia. Jos keskimääräinen käynti on neljä tuntia, käyntikertoja saadaan n. 1320.

Kokeilun viestintä ja seuranta

Kokeilusta viestitään tiedotusvälineiden kautta. Kokeiluaikana palvelua ei markkinoida suoraan perheille sen rajallisen saatavuuden vuoksi, vaan tiedottaminen tapahtuu neuvoloissa ja sosiaalitoimistoissa kohderyhmään kuuluville ja palvelua tarvitseville perheille. Palveluntuottajille asiasta viestitään päätöstä seuraavalla osallistumishalukkuutta kysyvällä kirjeellä ja sen yhteydessä toimitettavalla perusinformaatiolla sekä elokuussa järjestettävällä info-tilaisuudella. Ohjaamiseen osallistuville järjestetään elo-syyskuun aikana lyhyet koulutukset.

Kokeilun toteutumista seurataan ohjautumisen, palvelutarpeen, palvelun toteutumisen ja asiakastyytyväisyyden näkökulmasta. Tuottajien, neuvolan ja sosiaalitoimistojen palaute kootaan. Järjestämistavan toimivuutta ja ohjauksen toimivuutta arvioidaan ja talouden toteutumista seurataan. Kokeilusta raportoidaan peruspalvelulautakunnalle kuukausittain.

Kokeilun aikana valmistellaan esitys palvelun vakinaistamiseksi ja vuoden 2013 talousarviovalmistelussa huomioidaan määrärahatarve.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 13.6.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää lapsiperheiden kotipalvelukokeilun toteuttamisesta edellä kuvatulla tavalla.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKuronen Sirpa
tpvLiuksila Pirjo-Riitta
tpvSamsten Janne
tpvSyrjänen Päivi
tpvVirta Minna