Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta21230.05.20123

3340-2012 (016)

Toiminnan ja talouden seuranta tammi-huhtikuu 2012

Tiivistelmä: -

Perla § 212

Palvelujohtajat Sirpa Kuronen, Maisa Kuusela ja Seija Arve 22.5.2012:

Ydinprosessikohtainen tarkastelu

Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

Ydinprosessin palvelut toteutuvat 1-4/2012 raportoinnin perusteella pääasiassa sopimusten mukaisesti.

Ehkäisevässä terveydenhuollossa näkyy palvelujen kysynnän kasvu. Vauvaperheiden määrän lisääntyminen lisää asetuksen mukaisten tarkastusten määriä.

Sosiaalityön tulosalueella lastensuojelutarpeen selvityksistä edelleenkin vain puolet pystytään tekemään palvelutakuun määräajassa. Jo aiemmin olen todennut, että selvityksiin velvoittavien lastensuojeluilmoitusten lisääntyessä lastensuojelulain velvoitteeseen ei pystytä vastaamaan nykyisellä lastensuojelun palvelujen tuottamisen rakenteella. Lastensuojelun kehittämissuunnitelman mukaisilla vakanssilisäyksillä pystytään tilannetta hieman helpottamaan vuoden toisella puoliskolla. Lastensuojelun asiakkuuksien määrä on hieman laskenut viime vuoden vastaavasta. Tähän mennessä avohuolto on saanut vahvistusta entisen nuorten vastaanottokodin resurssin pohjalta käynnistetystä intensiivisen perhetuen yksiköstä. Pohjoisen sosiaalitoimiston alueella käynnistyy loppuvuoden kestävä avohuollon vaikuttavien menetelmien kokeilu, josta raportoidaan erikseen. Uusia huostaanottoja on vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, mutta päätöstä odottavia ja valmistelussa olevia huostaanottoja on runsaasti. Tämä asettaa haasteita ottaa käyttöön työmenetelmiä ja palveluja, joilla vielä huostaanottojen valmisteluvaiheessa voitaisiin tukea perheitä kasvatustehtävässä ja välttää huostaanotto. Tällaisiin palveluihin ei ole varattu vuodelle 2012 määrärahaa, mutta niiden käyttöä tulisi harkita ensisijaisena olevan lapsen edun ohella myös verraten kustannuksia mahdollisen huostaanoton tuottamiin kustannuksiin. Perhehoidon lisäämisen ohella tämä voisi olla tapa pienentää lastensuojelun kustannusten ylitysuhkaa.

Saatavuusongelmia on edelleen nuorisopsykiatriassa ja lasten puheterapiassa. Molemmissa taustalla ovat vaikeuden henkilöstön saatavuudessa. Erikoissairaanhoidon tuotantoluvuissa näkyvät myös Cygnaeuksen koulun sisäilmaongelmien aiheuttamat lisätutkimukset.

Nuorten aikuisuuden vahvistaminen

Ydinprosessin palvelut toteutuvat pääasiassa sopimusten mukaisesti.

Lastensuojelun jälkihuollossa asiakasmäärä kasvaa tänä vuonna voimakkaasti yli 60 nuoren huostaanoton päättyessä heidän täyttäessään 18. Jälkihuoltoyksikössä on jouduttu viime ajat toimimaan vajaalla miehityksellä ja osin epäpätevällä työvoimalla, joten kasvavaan asiakastarpeeseen vastaaminen tuottaa vaikeuksia. Sosiaali- ja terveystoimi on saanut STM:n Kaste 2-ohjelmasta 74.000 € nuoriin suunnattuun asunnottomuushankkeeseen (50 % rahoitus). Olisi tärkeää saada hankkeen resurssi pikaisesti jälkihuollon käyttöön. Tämä on tärkeää myös kustannusten hallinnan kannalta, jotta jälkihuollon sijoituskustannuksia pystytään välttämään.

Opiskelijaterveydenhuollon palvelujen saatavuudessa on edelleen ongelmia.

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

Ydinprosessin palvelut toteutuivat pääasiassa sopimusten mukaisesti. Toimeentulotuen määrä on lisääntynyt jonkin verran, samoin toimeentulotukea saavien kotitalouksien määrä. Mielenterveyskuntoutujien palveluasumisessa kevyempiin palveluluokkiin siirtyminen ei ole toteutunut toivotusti. Päihdeongelmaisten palveluasumisen tarve näyttää olevan laskusuunnassa.

Perusterveydenhuollossa suurin ongelma on hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa, yli 6 kk jonottaneita on edelleen runsaasti. Tilastotietoja ostopalvelukäynneistä ei ole vielä saatu. Oma toiminta on viime vuoden tasolla, koska uudet vakanssit saatiin perustettua vasta maaliskuun alussa ja täyttöprosessi on vasta käynnissä.

Sairaanhoitopiirin käyttö on laskenut hieman mutta tarkempi ennuste talouden kehittymisestä saadaan sairaanhoitopiiriltä kesäkuun alkupäivinä.

Kuntoutumispalveluissa erityisesti erityishuoltopiirin menot ovat kasvaneet samalla kun vammaispalveluiden asumispalveluiden lisäämiseen on painetta. Tavoitteena on vähitellen luopua kehitysvammaisten henkilöiden laitoshoidosta kokonaan. Työmarkkinatuen kuntaosuuden korotus on lisännyt kustannuksia.

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen

Ikäihmisten ydinprosessin palveluja tuottavien toimintojen muutokset ovat vähäisiä ensimmäisen kolmen kuukauden seurantaan verrattuna.

Perusterveydenhuollossa ikäihmisten terveysasemien käyttö vuoden 2012 tavoitearvoon nähden selkeästi vähentynyt, mutta päivystyskäyntien määrästä ei ole vielä toteumalukuja.  Suun terveydenhuollon palvelutapahtumat ovat lähes tavoitteen mukaisia.

Oman erikoissairaanhoidon sisätautien ja neurologian avohoitokäynnit ovat edelleen lisääntyneet ja ylittävät vuositason tavoitteen, joten ikäihmiset ovat yhä selkeämmin päässeet oman erikoissairaanhoidon avopalvelujen piiriin. Hoitopäiviä osastohoidossa on jonkin verran vähemmän edelliseen vuoteen verrattuna ja näin hoitojaksojen keskimääräinen pituus on samalla hieman lyhentynyt. Sairaanhoitopiirin käyttö on kuitenkin kuukauden sisällä kasvanut.

Kuntoutumispalveluissa lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut ovat aiemmalla tasolla, mutta kesäaika tuo myös muutoksia kokonaisennusteeseen, joka edelleen näyttäisi selvästi ylittävän tavoitteen. Vanhuspalveluissa säännöllisen kotihoidon sisäinen palveluluokkien välinen muutos ei ole vielä tässä vaiheessa kehittynyt tavoiteltuun suuntaan. Omaishoidon tuen saajien määrä on puolestaan nopeasti saavuttanut tavoitteen. Sekä ympärivuorokautinen laitoshoito että tehostettu palveluasuminen ovat jonkin verran lisääntyneet.

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 22.5.2012:

Alla seuraava raportti on koottu tulosaluejohtajien toimittamien tulosaluekohtaisten raporttien perusteella sosiaali- ja terveystoimen palvelutuotannon tammi-huhtikuuta 2012 koskevaksi seurantaraportiksi.

Sosiaalityö

Perusterveydenhuolto

Erikoissairaanhoito

Kuntoutumispalvelut

Vanhuspalvelut

Työterveyshuolto

Ympäristöterveydenhuolto

Yhteenveto   

Palvelutuotannon tavoitteet ovat pääsääntöisesti toteutuneet alkuvuoden osalta suunnitelmien ja tavoitteiden mukaisesti, mikä on myös aiheuttanut paineita talousarviossa pysymisessä.

Palvelutuotannossa on valmisteltu ja käynnistetty useita hankkeita, jotka liittyvät potilasjonojen hallintaan (mm. 20-paikkainen kuntoutumisyksikkö, jota ollaan käynnistämässä Kaskenlinnassa huhti-toukokuusta 2012 lukien) ja rakennemuutosten toteuttamiseen (lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistaminen).

Tulosalueilla on ollut käynnissä sosiaali- ja terveystoimen toiminnan itsearviointi laadunhallintajärjestelmän edellyttämällä tavalla. Itsearviointikierroksen tuloksia hyödynnettiin huhti-toukokuussa vuoden 2013 budjetin valmisteluun liittyneessä toimintaympäristöanalyysissa.

Työvoiman käytön osalta ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoden 2011 alkuun tilannetta verrattaessa.

Talouden osalta suurimpia riskejä palvelutuotannossa edelleen ovat lastensuojelun ostopalvelut, suun terveydenhuollon palkkamenot, sairaanhoitopiirin maksuosuudet, työmarkkinatuen kuntaosuus ja vammaispalvelujen menot.

Sosiaali- ja terveystoimen tulospalkkakriteerit hyväksyttiin 21.5.2012 kaupunginhallituksen hallintojaostossa. Tulospalkkajärjestelmään siirtymistä on odotettu paljon sosiaali- ja terveystoimen tulosyksiköissä ja sillä on lähtökohtaisesti henkilöstöä motivoiva merkitys. Tulospalkan maksaminen edellyttää taloudellisissa tavoitteissa onnistumista, mikä osaltaan tulee lisäämään kustannustietoisuutta sosiaali- ja terveystoimen tulosalueilla.

Resurssijohtaja Max Lönnqvist 22.5.2012:

Peruspalvelulautakunnan talousarvion toteutumasta laadittiin ennuste tammi-maaliskuun tilanteen mukaan ja tuolloin menojen ylitys oli tiedossa olevien seikkojen perusteella noin 21,6 M€ ja tulojen ylitys noin 1,7M€ ja nettopoikkeama lähes 19,9 M€. Peruspalvelulautakunta palautti esityksen lisämäärärahan anomisesta tarkempien taloustietojen saamiseksi. Taloudesta on laadittu ennuste myös tammi-huhtikuun toteutuman perusteella ja sen mukaan menojen ylitys on noin 22 M€ ja tulojen ylitys noin 1,7 M€ ja nettopoikkeama noin 20,3 M€. Ennusteen heikkoutena tässä vaiheessa on sairaanhoitopiirin menoennusteen puuttuminen mutta oletettavasti merkittäviä muutoksia ei tule tapahtumaan. Sosiaali- ja terveystoimen toimenpiteiden pitäisi vaikuttaa sakkomaksujen kertymään, joten tässä vaiheessa voidaan todeta että talouden suuruusluokka huomioiden ainakaan merkittävää heikennystä ei ole tapahtunut. Teknisen ennusteen laatimisessa eri kuukausille kohdistuneet laskut voivat helposti aiheuttaa 0,5-1 M€ muutoksia ennusteessa vuoden kuluessa. Tulosalueiden ennusteissa on tapahtunut pieniä muutoksia mutta eivät ole suurusluokaltaan merkittäviä. Ylitysuhan sopeuttamiseksi tehdyt toimenpiteet (Perla 15.2.2012 § 84) mm. palvelutuotantoa tehostamalla ja maksuja korottamalla (arvio noin 3 M€) sekä palvelujohdon tilausmuutoksella (arvio noin 2,5 M€) eivät riitä kattamaan talouden vajetta. Teknisessä ennusteessa ei välttämättä näy tulevien säästötoimenpiteiden vaikutuksia kun laskennassa käytetään v. 2011 pohjatietoja, joten ainakin säästötoimenpiteet (mm. hankinnat ja sijaisten käyttö) sekä maksujen korotusten vaikutuksia nähdään vasta loppuvuoden toteutumassa.

Liite 1Talousarvioennuste tammi-huhtikuu 2012

Liite 2Toiminnan seurantaraportti.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 24.5.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee toiminnan ja talouden seurantaraportin tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 212
Liite 1:Talousarvioennuste tammi-huhtikuu 2012
Liite 2:Toiminnan seurantaraportti