Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta21630.05.20127

1579-2012 (21, 029)

Valmiussuunnittelun tilanneselvitys

Tiivistelmä: -

Perla § 216

Sosiaali- ja terveysvirasto, hallintojohtaja Antti Perälä ja hallintoylihoitaja Taina Soini 7.5.2012:

Turun kaupungin riskienhallintapäällikkö on pyytänyt kaupunginhallitukselle lauta- ja johtokunnilta arviot alaisensa toiminnan valmiussuunnitelmien tilasta 21.5.2012 mennessä.

Kaupunginhallitus on päivittänyt Turun kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan 4.10.2011 § 448, jossa todetaan mm. että kukin toimiala laatii oman valmiussuunnitelmansa, joka pohjautuu valmiuslain velvoitukseen, valtioneuvoston voimassa olevaan uhkakuvapäätökseen, oman toimialan lakeihin ja muiden viranomaisten ohjeisiin. Kunkin toimialan tulee myös käsitellä oman valmiussuunnitelmansa lautakunnassaan kerran vuodessa helmikuun loppuun mennessä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon varautumisen lähtökohtana on, että palvelutaso sopeutetaan käytettävissä olevien voimavarojen mukaan. Sosiaali- ja terveysministeriö antaa alan valmiussuunnitteluohjeet ja seuraa niiden toteutumista yhteistyössä aluehallintovirastojen (AVI) kanssa.

Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmä on käynnistänyt oman valmiussuunnitelmansa päivittämisen kokouksessaan 20.3.2012 § 17.

Sosiaali- ja terveystoimen valmiussuunnitelma sisältää valmiuslain (1552/2011) ja terveydenhuoltolain 1326/2010 linjaukset sekä terveydenhuollon (STM 2002:5) ja sosiaalitoimen (STM 2008:12) valmiussuunnitteluoppaiden varautumistoimenpiteiden lisäksi varautumisen influenssapandemiaan (STM 2006:25), traumaattisten tilanteiden psykososiaaliseen tukeen ja palveluihin (STM 2009:41) ja ympäristöterveyden erityistilanteisiin (2010:2) sekä tietoturvasuunnitelman (STM 2007:19).

Valmiussuunnitelman kokonaisuus jakautuu lainsäädännön mukaisesti terveydenhuollon, sosiaalihuollon ja terveydensuojelun osa-kokonaisuuksiin, joihin kaikkiin on nimetty vastuuhenkilöt. Valmiussuunnitelman laadinta perustuu riskianalyysiin ja siihen perustuviin uhka-arvioihin. Yhteistyötä tehdään Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kanssa. Esimerkiksi terveydenhuollon valmiussuunnitelmaa päivitetään yhteistyössä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kanssa keskittyen siinä erityisesti suuronnettomuusohjeiden päivittämiseen. Sosiaalihuollon valmiussuunnitelman päivittämisessä huomioidaan mm. kirkon ja eri järjestöjen erityisosaaminen, ja niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja työnjaosta pyritään sopimaan kirjallisin sopimuksin.

Valmiussuunnitelman päivitys sisältää myös hälytysohjeiden päivittämisen. Hälytettävä taho on erilaisissa tilanteissa sama eli päivittäisten tilanteiden ja suuronnettomuuksien hälytykset annetaan samaan paikkaan. Hälytyskaavioissa näkyy tarvittavien viranomaisten, järjestöjen ja kirkon hälyttäminen.

Päivityksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveystoimen normaaliolot eli perusvalmius. Varautumissuunnitelmassa huomioidaan normaaliolojen erityistilanteet eli tehostettu valmius, jossa laitosten hoitokapasiteettia on kyettävä lisäämään 25 % kahden vuorokauden kuluessa sekä poikkeusolot eli täysvalmius, jossa laitosten hoitokapasiteettia on kyettävä lisäämään 50 % kuuden vuorokauden kuluessa.

Sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmän päätöksen mukaan valmiussuunnitelman päivitystyö tulee olla valmis vuoden loppuun mennessä ja johtoryhmä tarkastelee päivityksen etenemistä ja yksityiskohtia alkusyksyllä järjestettävässä seminaarissaan.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 7.5.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä olevan selvityksen valmiussuunnitelman tilasta.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvKaupunginhallitus