Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta22030.05.201211

1062-2012 (410)

Vastaus aloitteeseen sosiaalisesta luototuksesta

Tiivistelmä: -

Perla § 220

Palvelujohtaja Maisa Kuusela ja resurssijohtaja Max Lönnqvist 27.4.2012:

Valtuutettu Sakarin Hihnala on jättänyt aloitteen 23.1.2012 sosiaalisen luototuksen käyttöönotosta Turussa.

Laki sosiaalisesta luototuksesta on tullut voimaan vuonna 2003. Se on käytössä monessa kaupungissa mm. pääkaupunkiseudulla.

Sosiaalisen luototuksen tarkoituksena on ehkäistä taloudellista syrjäytymistä ja ylivelkaantumista sekä edistää henkilön ja perheen itsenäistä suoriutumista. Sosiaalinen luotto voidaan lain mukaan myöntää perustellusta syystä henkilölle, jolla ei pienituloisuutensa ja vähävaraisuutensa vuoksi ole muulla tavoin mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa ja jolla on kyky suoriutua luoton takaisinmaksusta.

Lain perusteella kunnalla on mahdollisuus järjestää päättämässään laajuudessa sosiaalista luototusta osana kunnan sosiaalihuoltoa. Hallintorajat ylittävä yhteistyö mm. velkaneuvonnan kanssa on oleellista toiminnan onnistumisella. Kunta voi järjestää sosiaalisen luototuksen toimenpanon yksin tai alueellisena yhteistyönä muiden kuntien kanssa.

Kunta vastaa luototukseen tarvittavasta luottopääomasta ja luottotappiosta. Kunnalle sosiaalisen luototuksen järjestämisestä aiheutuviin toimintamenoihin sovelletaan sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettua lakia (733/1992), jota ei kuitenkaan sovelleta sosiaalisen luototuksen luottopääomasta tai luottotappioista aiheutuviin menoihin.

Sosiaalisen luoton järjestämisvastuu kuuluu kunnan sosiaalihuollolle. Ennen luoton myöntämistä tulee selvittää hakijan oikeus toimeentulotukeen eikä oikeutta toimeentulotukeen tule rajata. Luotonhakijalle tulee myös tarvittaessa järjestää taloudellista neuvontaa ja ohjausta luoton myöntämisen yhteydessä ja takaisinmaksuajan kuluessa.

Hihnalan aloitteessa edellytetään, että sosiaalinen luototus otetaan käyttöön nykyisin voimavaroin ilman että sen hallinnoimiseen palkataan uutta henkilökuntaa.

Sosiaalisesta luototuksesta ja sen toimivuudesta on olemassa positiivisia kokemuksia, se on hyvä keino ehkäistä syrjäytymistä ja hyvinvointierojen kasvua.

Sosiaali- ja terveystoimi selvittää sosiaalisen luototuksen käyttöönoton edellytykset yhdessä lähikuntien sekä muiden mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa ja tuo sen käsiteltäväksi peruspalvelulautakuntaan vuoden 2013 strategisen palvelusopimuksen ja operatiivisen palvelutuotantosopimuksen käsittelyn yhteydessä.

Sosiaalisen luototuksen käyttöönotto ei ole mahdollista nykyisin voimavaroin. Käytännössä toiminnan aloittaminen vaatisi Turussa aluksi noin 500.000 euron alkupääomaa sosiaalisiin luottoihin ja ainakin seuraavana kahtena vuotena suurin piirtein samansuuruiset panostukset. Lisäksi luototuksen toimeenpano vaatii erillisiä henkilöresursseja mm. laskutukseen ja perintään ja edelleen jonkinlainen luottosovellus tulisi hankkia sosiaalityön käyttöön. Mikäli käyttöönottoon päädytään, niin sosiaalista luototusta tulisi käsitellä rahastomuotoisena kulu-tuottoeränä, joka ei sisälly sosiaali- ja terveystoimen käyttötalouteen. Tällä tavalla kolmantena tai neljäntenä vuotena ei tarvittaisi lisäpanostuksia kun maksut ja takaisinperinnät tuottaisivat varoja uusien luottojen myöntämiseen. Tämä toisaalta edellyttää, että merkittäviä luottotappioita ei synny ja että korkotaso pysyy nykyisellään.

Liite 1Aloite

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa edellä olevan vastauksen valtuutettu Hihnalan aloitteeseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

vastHihnala Sakari


Liitteet:

Perla § 220
Liite 1:Aloite