Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta21730.05.20128

1629-2012 (742)

Turun vesiliikelaitoksen terveydensuojelulain 18 §:n mukainen lupa

Tiivistelmä:

Turun Vesiliikelaitos hakee terveydensuojelulain 18 §:n mukaista lupaa vedenhankinnan muutokselle. Muutos aiheutuu siitä, että Turun Seudun Vesi Oy:n tekopohjavettä aletaan vastaanottaa tuotantokäyttöä vastaava määrä. Vesiliikelaitoksen valvontatutkimusohjelma on muutoksen johdosta päivitetty. Muutoksesta on pyydetty lausunnot ELY-keskuksesta, sosiaali- ja terveysministeriöstä ja Lounais-Suomen aluehallintovirastolta. Asia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi.

Perla § 217

Ympäristöterveydenhuolto, va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu 12.4.2012:

Peruspalvelulautakunta palautti asian 25.4.2012 uudelleen valmisteltavaksi.

Peruspalvelulautakunta myönsi 19.1.2011 § 11 Turun vesiliikelaitokselle terveydensuojelulain 18 §:n tarkoittaman luvan vedenhankinnan muutokselle tukkuvesiyhtiö Turun Seudun Vesi Oy:n (TSV) noin vuoden kestävän koekäyttövaiheen ajaksi. Koekäyttövaiheen aikana toimitettu vesimäärä oli selvästi tuotantokapasiteettia alhaisempi ja tekopohjavesi sekoittui Moisiota ja Jäkärlää lukuun ottamatta Halisten veteen. Samalla hyväksyttiin silloisen valvontatutkimusohjelman päivitys.

Turun vesiliikelaitoksen johtaja Irina Nordman hakee 6.2.2012 päivätyllä hakemuksella terveydensuojelulain 18 §:n mukaista hyväksyntää toiminnan muutokselle, kun TSV alkaa toimittaa Turun vesijohtoverkkoon tekopohjavettä tuotantokäyttöä vastaavan määrän. Toiminnan muutosta koskeva hakemus on tehtävä viimeistään 30 vrk ennen olennaista muuttamista.

Valvontatutkimusohjelma on päivitetty muuttuneen vedenhankintatavan mukaisesti niiltä osin kun tietoa on ohjelmaa laadittaessa ollut käytettävissä. Ohjelma sisältää myös suunnitelmia ja niihin liittyviä päivämääriä, jotka jo osin ovat vanhentuneita. Koska verkoston vesimäärä pysyy ennallaan ja näytesuunnitelma tutkimuksineen on jo päivitetty tekopohjaveden tuomien muutosten osalta koekäyttövaiheen alettua, valvontanäytteiden suhteen ei ole muuta muutostarvetta kuin Halisten vesilaitoksella sijaitsevan ensimmäisen kulutuspisteen ottaminen yhdeksi jaksottaisen seurannan verkostonäytepisteeksi.

Turun ympäristöterveydenhuolto on pyytänyt lausuntoa terveydensuojelulain 18 §:n mukaisen hyväksynnän hakemisesta Turun vesiliikelaitoksen toiminnan muutokselle Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta (ELY), Sosiaali- ja terveysministeriöltä (siirretty Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle, Valvira) ja Lounais-Suomen aluehallintovirastolta (AVI).

ELY:n lausunnossa esitetään, että tekopohjavesilaitoksen ollessa käytössä TSV:n tulee KHO:n päätöksen mukaisesti varmistaa välttämätön vedentarve myös poikkeustilanteissa. KHO:n päätös: Varautuminen vedenoton keskeytyksiin; 8 kohta: Luvan saajan on pidettävä Turun kaupungin vedenkäsittelylaitos ja osakaskuntien pohjavedenottamot toimintakunnossa tai muulla tavoin huolehdittava siitä, että osakaskuntien veden tarve voidaan tyydyttää sinä aikana, jona veden johtaminen Virttaankankaan tekopohjavesilaitokselta on keskeytettynä.  

TSV Oy:n osakaskuntiin myymän talousveden laatuvaatimusten tulee olla vähintään STM:n asetuksen (401/2001) mukaisia. Muista laatuvaatimuksista ja veden toimituksen varmistamisesta pitää erikseen sopia tukkuvesiyhtiö TSV ja vesiliikelaitoksen kesken.

Valvira katsoo, että Turun vesiliikelaitoksen hakemus on puutteellinen veden tarkkailun järjestämisen ja erityistilanteisiin varautumisen osalta ja että asiakirjat pitää saattaa ajan tasalle ja täydentää ennen kuin kunnan terveydensuojeluviranomainen voi käsitellä hakemuksen.

Hakemus ei sisältänyt terveydensuojeluasetuksen (1280/1994) 8 §:n mukaan vaadittavaa suunnitelmaa erityistilanteisiin varautumisesta. Sen osana oltavan kriisiviestintäsuunnitelman tulee olla ajantasainen ja vastattava seudullisen vedenjakelun tilannetta ennen kuin erityistilannesuunnitelmaa voidaan pitää asetuksen mukaisena suunnitelmana.

Varautuminen on puutteellista, sillä varavettä ei voida toimittaa Halisten vesilaitoksen suunnitellun kahden vuoden remontin aikana. Hakemuksessa olevien tietojen mukaan Turun vesiliikelaitoksen pohjavedenottamoilta voidaan tilapäisesti toimittaa vain 16 % talousvettä Turun nykyisestä vesitarpeesta 174 500 henkilölle ja muille käyttäjille kuten sairaaloille ja teollisuudelle. Tällä hetkellä ei ole varmuutta myöskään siitä, onko Halisten varavesilaitos käyttövalmiudessa 2015. TSV:llä on ollut veden toimituksessa katkoja mm. 28.4.2011 ja tapaninpäivänä 2012 eli ostoveden toimitusjärjestelmä ei ole ollut aukoton. Ostovesijärjestelmän rikkoutumisen sekä mahdollisen tekopohjaveden saastumisen varalta on oltava toimiva varavesijärjestelmä.

Lisäksi Valviran mielestä on hyvä, jos Turun vesiliikelaitos ja TSV sopivat ostettavan veden laatutavoitteista ja menettelytavoista, jos em. laatutavoitteet eivät täyty.

Valvira pitää tärkeänä, että TSV toteuttaa Turun vesiliikelaitoksen suunnitelmat tekopohjaveden tehokkaammasta desinfioinnista Saramäen, Laakkarin ja Mustavuoren säiliöissä. Sekä Laakkarin että Mustavuoren säiliöistä on osoitettu koliformisia bakteereja 2011.

Käyttöhenkilökunnan koulutusta ja harjoituksia häiriötilanteiden varalta olisi pitänyt järjestää jo ennen kuin tekopohjavettä aletaan toimittaa kuluttajille.

Talousvettä toimittavaa laitosta ei voida hyväksyä ennen kuin Turun vesiliikelaitoksen erityistilanneohjeistus on uudistettu vastaamaan tilannetta, jolloin kuluttajille toimitetaan TSV:ltä ostettavaa tekopohjavettä.

Valvira toteaa, että jää epäselväksi, miten varaveden toimitusmahdollisuus on kaikissa olosuhteissa turvattu.

Lounais-Suomen AVI painottaa veden desinfiointitarvetta, koska tekopohjavesi rinnastetaan pintaveteen, järjestelmään kuuluu ei täysin tiiviitä kalliosäiliöitä ja vesijohtoverkosto on pitkä ja veden laatu siinä voi muuttua. Desinfiointi tulee hoitaa jo TSV:n toimesta ennen osakaskuntien verkostoa. Valvontaohjelmassa kerrottu desinfiointitapa on hyvä, samoin siinä esitetty tehostettu käyttötarkkailu on tarpeellinen.

Halisten suunnitellun saneerauksen aikana ei Turussa, eikä koko vedentoimitusalueella, ole käytettävissä riittävää määrää varavettä sellaisessa tapauksessa, että TSV ei voisi toimittaa alueelle vettä lainkaan. TSV:n tulee vettä toimittavana vesihuoltolaitoksena huolehtia, että sillä on toimitettavissa varavettä erityistilanteissa, joissa ei vettä voida toimittaa normaalisti.

Valvontatutkimusohjelmasta puuttuu Turun vesiliikelaitoksen selvitys erityistilanteisiin varautumisesta, joka terveydensuojeluasetuksen mukaan tulee olla hakemuksen liitteenä. Hakemusta tulee siltä osin täydentää. Varautumissuunnitelma tulee päivittää vastaamaan seudullisen vedenjakelun tilannetta. TSV on laatinut varautumis- ja kriisiviestintäsuunnitelman, joka on osin vanhentunut. Suunnitelma on päivitettävä vastaamaan nykyistä seudullisen vedenjakelun tilannetta yhteistyössä TSV:n sekä kaikkien niiden kuntien terveydensuojeluviranomaisten ja vesihuoltolaitosten kanssa, joiden alueelle TSV toimittaa vettä.

Lisäksi Lounais-Suomen aluehallintovirasto ja Varsinais-Suomen ELY:n talousvesityöryhmä lausuu valvontatutkimusohjelmasta, että liitteeseen 28 tulee päivittää viiden vuoden välein tutkittavien muuttujien seuraava tutkimusvuosi. Päivittäin toimitettavan veden määrä perusteella laskettu vähimmäisnäytemäärä on 136. Käyttötarkkailu sekä TSV:n että Turun vesilaitoksen osalta olisi hyvä tehdä kuten valvontatutkimusohjelmassa esitetään. Varautumis- ja kriisiviestintäsuunnitelma tulee päivittää vastaamaan nykyistä seudullisen vedenjakelun tilannetta yhteistyössä TSV:n sekä kaikkien niiden kuntien ja vesihuoltolaitosten kanssa, joiden alueelle TSV toimittaa vettä.

Peruspalvelulautakunnalle esitetään, että se hyväksyy Turun vesiliikelaitoksen esittämän terveydensuojelulain 18 §:n mukaisen muutoksen vedenhankinnassa tietyin ehdoin.

Ympäristöterveydenhuolto, va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu 8.5.2012:

Peruspalvelulautakunnan palautuspäätöksen jälkeen vesiliikelaitoksen johtaja Irina Nordman, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu pitivät neuvottelun 8.5.2012 koskien 18.4.2012 § 169 päätösehdotuksessa esitettyjä luvan myöntämisen ehtoja. Neuvottelun tuloksena ehdotusta on muutettu seuraavasti:

Ehdotuksesta poistettiin määräaika 31.12.2012 mennessä varavesijärjestelmän osoittamiselle ja edellytetään sen sijaan, että toimiva varavesijärjestelmä tulee osoittaa, ennen kuin Halisten vesilaitoksen toiminta lopetetaan suunnitellun saneerauksen ajaksi. Myös päätösehdotuksen viimeinen lause poistettiin tarpeettomana, koska sama asia on myös tässä kohdassa. Ehdotuksesta muutettiin määräaika tekopohjaveden desinfioinnin toteuttamiselle ja tekopohjaveden tehostetulle käyttötarkkailulle valvontatutkimusohjelman esittämällä tavalla siten, että ne tulee toteuttaa mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 31.12.2012 mennessä.

TSV:n osakaskuntien terveydensuojeluviranomaiset ovat 27.2.2012 päivätyllä kirjeellä yhdessä pyytäneet TSV:ltä selvitystä terveydensuojelun kannalta oleellisista ongelmista, joita ovat desinfioinnin riittävyys, varavesilaitosjärjestelyt erityistilanteissa ja Halisten vesilaitoksen saneerauksen aikana, varautuminen uhkiin ja viestintä. TSV on antanut vastineensa 29.3.2012. Vaikka selvityspyyntöä ei tehty käsiteltävän lupa-asian vuoksi, se on liitteenä, koska ne selventävät samoja asioita, joita luvassa käsitellään.

Liite 1Terveydensuojeluviranomaisten selvityspyyntö Turun seudun Vesi Oy:lle

Liite 2Turun seudun Vesi Oy:n lausunto selvityspyynnön johdosta

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 30.5.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta hyväksyy Turun vesiliikelaitoksen esittämän terveydensuojelulain 18 §:n mukaisen muutoksen vedenhankinnassa sekä esitetyt muutokset valvontatutkimusohjelmaan edellyttäen, että valvontatutkimusohjelmaa täydennetään seuraavilta osin:

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Päätös tehtiin äänin 11-2.

Ennen päätöksentekoa Wennström teki Koivunalhon kannattamana ehdotuksen, että:

Peruspalvelulautakunta hyväksyy että Turun vesiliikelaitoksen aloittaa normaalia tuotantoa vastaavaan terveydensuojelulain 18 §:n mukaisen vähintään kuuden (6) kuukauden kestävän vesihankinnan koekäyttövaiheen edellyttäen että

Lisäksi peruspalvelulautakunta edellyttää että Turun vesiliikelaitos

Lisäksi peruspalvelulautakunta edellyttää, että Halisten vesilaitoksen tuotantoa tai täysi-määräistä tuotantovalmiutta jatketaan kunnes

Asiasta äänestettiin.

Wennströmin Koivunalhon kannattamana tekemän ehdotuksen puolesta äänestivät Wennström ja Koivunalho ja päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Rosenlöf, Koivisto, Sandell, Muukkonen, Lähteenmäki, Huovinen, Kero, Sulkakoski, Surakka, Birstolin ja Leppä.

Kjell Wennström pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteensä:

"Turun seudun vesi Oy (TSV) ei ole osoittanut, että se pystyy Turun kaupungin kestävän kehityksen periaatteella imeyttämään ja toimittamaan kaikissa tilanteissa suunnitellulle toiminta-alueelleen riittävästi vedenlaatunormit täyttävää talousvettä.

Jakelu

ilmLiedon kunta, Ympäristöterveydenhuolto
ilmLounais-Suomen aluehallintovirasto
ilmRaision kaupunki / tekninen keskus
ilmVarsinais-Suomen ELY-keskus / kirjaamo
ilmVesiliikelaitos
tpvPalmu Liisa


Liitteet:

Perla § 217
Liite 1:Terveydensuojeluviranomaisten selvityspyyntö Turun Seudun Vesi Oy:lle
Liite 2:Turun Seudun Vesi Oy:n lausunto selvityspyynnön johdosta