Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta16325.04.20124

5290-2011 (041)

Peruspalvelulautakunnan lisätalousarvio

Tiivistelmä: -

Perla § 163

Resurssijohtaja Max Lönnqvist 19.4.2012

Peruspalvelulautakunnan talousarviokäsittelyssä 13.9.2011 § 257 koskien vuoden 2012 talousarviota todettiin seuraavaa:

Talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen 20.6.2011 antamaan ohjelukuun siitä huolimatta, että esimerkiksi hallitusohjelman palveluja koskevaa sisältöä ei ole ohjeluvussa otettu huomioon.

Vuoden 2012 talousarviossa ei ole varauduttu seuraaviin mahdollisesti toteutuviin menoihin. Perusteluna on joko päätöksenteon keskeneräisyys tai toteutumisen epävarmuus.

Toimeentulotuen perusosan korotus 6.%:lla tarkoittaisi noin 1,7 M€ nettokustannusta ja työmarkkinatuen korotus 100 €:lla/kk lisäisi kunnan menoja noin 1,5 M€.

Lastensuojelun osalta riskinä on todettava, että 10 % kasvu volyymin osalta nykyisellä sijoitustavalla tuottaa lähes 1,5 M€:n lisämenon v. 2011 ennusteeseen nähden.

Hammashuollon hoitotakuu vaatii lisärahoitusta jos asiakasmäärä jatkaa kasvuaan eikä omaa toimintaa pystytä lisätehostamaan.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin osalta peruspalvelulautakunnan ja sairaanhoitopiirin talousarvion erotus lienee 3,1 – 6 M€ riippuen korotustarpeesta (5 – 7 %). Peruspalvelulautakunnan varaus on laskettu 2,9 %:n kasvun mukaan.

Edelleen ensihoidon kustannuksia mahdollisen uuden kenttäjohtojärjestelmän myötä on hyvin vaikea arvioida eikä niitä näin ollen voida sisällyttää talousarvioon.

Myöskään sairaanhoitopiirin sakkomaksuihin ei ole varauduttu koska hoitoketjun toimivuutta tullaan tarkasti seuraamaan.

Peruspalvelulautakunta on käsitellyt talousarvion uudelleenjaon 11.1.2012 § 21 ja esittelytekstissä on todettu, että talousarvion sopeuttaminen vaatii sekä operatiivisen palvelutuotantosopimuksen tavoitteiden laskemista että tulosalueiden säästö-/sopeuttamistoimenpiteitä ja tuloerien korotuksia.

Talousarvion merkittävimmät ylityspaineet liittyvät loppuvuonna 2011 tiedostettuihin riskeihin. Näistä keskeisiä riskejä ovat toimeentulotuen ja työmarkkinatuen kuntaosuuden korotukset, lastensuojelun ostopalveluiden kasvu ja suuri huostaanottojen määrä, Turun erikoissairaanhoidon ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin talousarvioiden ero sekä perittävät siirtoviive- ja sakkomaksut. Lisäksi mm. vammaispalveluiden osalta vaje näyttää muuttuneen viime vuonna arvioitua huomattavasti suuremmaksi. Toimeentulotuen osalta Turun käyttö ei ole alkuvuoden perusteella noussut niin jyrkästi kuin mitä alunperin ajateltiin. Sen sijaan työmarkkinatuen kuntaosuuden kasvu on ollut ennakoitua suurempaa, koska tammi-helmikuun 2012 asiakasmäärä oli runsaat 10 % suurempi kuin edellisenä vuotena vastaavaan aikaan ja maaliskuussa 2012 noin 5,3 % suurempi. Poikkeamaksi arvioitu 2,8 M€ voi muuttua suuremmaksi, jos asiakasmäärät jatkavat nousuaan.

Kaiken kaikkiaan talousarvion määrärahojen ylitys nyt tiedossa olevien seikkojen perusteella on noin 21,6 M€ ja tulojen ylitys noin 1,7 M€ ja nettopoikkeama lähes 19,9 M€. Taloudelliseen tilanteeseen ovat lisäksi vaikuttaneet valtuuston talousarviopäätöksen jälkeen tehdyt päätökset mm.:

•                    Opts- sopimuksen muutos tk- käynneissä 29.2.12 § 94 vaikutus 500.000€

•                    Lastensuojelupäätös 28.3.12 § 137 vaikutus 445.500€

•                    Kaskenlinnan jatkokuntoutus 28.3.12 § 141 vaikutus 615.000€

•                    Toipilaspaikat Mehiläisestä 14.12.11 § 334 vaikutus 576.700€

•                    Synnytyskorvausten jatko 29.2.12 § 110 vaikutus 190.000€

•                    Tk- maksuvapautuksen jatko 15.2.12 § 78 vaikutus 188.000€

Ylitysuhan sopeuttamiseksi tehdyt toimenpiteet (Perla 15.2.2012 § 84) mm. palvelutuotantoa tehostamalla ja maksuja korottamalla (arvio noin 3 M€) sekä palvelujohdon tilausmuutoksella (arvio noin 2,5 M€) eivät riitä kattamaan talouden vajetta. Sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2011 tilinpäätöksen vertailukelpoinen nettomeno oli noin 522,2 M€ (ilman työllistämismenoja) ja vuoden 2012 nettotalousarvio on noin 534 M€ (ilman logistiikkakustannuksia ja työllistämismenoja). Vuodelle 2012 lisämäärärahaa on siis laskennallisesti käytettävissä yhteensä noin 11,8 M€. Talousarvio kuitenkin ylittyi mm. ostopalveluiden osalta v. 2011, joten varsinaista kasvuvaraa ei ole, vaikka volyymit ja kustannukset ovat nousseet. Tämä korostuu erityisesti Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin kohdalla sekä lastensuojelun ostopalveluissa. Vuosina 2004 – 2011 yhteenlaskettu sosiaali- ja terveystoimen vuotuinen euromääräinen kasvu on vaihdellut noin 18 ja 38 miljoonan euron välillä.

Tarkempi analyysi toiminnan ja talouden poikkeamasta ja ennusteesta ajalta 1.1.2012 – 31.3.2012 on esitetty erillisessä pykälässä.

Hallintosäännön 28 §:n mukaan talousarvion käyttötalousosaan tehtävät muutokset on esitettävä kaupunginvaltuustolle siten, että esitys ehtii käsiteltäväksi talousarviovuoden aikana. Määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä myös muutoksen vaikutus toiminnallisiin tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Talouden poikkeama on niin suuri, että hallintokunnan omin toimenpitein vaje on mahdoton kattaa.

Peruspalvelulautakunnan talousarviota tulisi muuttaa seuraavasti:

TulosalueEuromääräinen muutosPerustelu
Hallintopalvelut ja keskitetyt erät

Menot 1.900.000 euroa

Tulot 2.000.000 euroa

Tulot ja menot ylittyvät noin 2 M€ johtuen hankkeiden nettokäsittelystä (vain omarahoitusosuus on varattu) ja palvelujohdon varaus (1 M€ on laskettu kuluvan kokonaan erikseen päätettäviin kärkihankkeisiin ja valtuuston edellyttämiin panostuksiin)
Sosiaalityö

Menot 4.500.000 euroa

Tulot -100.000 euroa

Riskiluettelossa todettiin sosiaalityön osalta mm. noin 1,6 M€:n nettovajaus toimeentulotuessa ja lastensuojelun ostopalvelujen kysynnän kasvun aiheuttamat lisämenot (arvio + 10%, lisäys 1,5 M€)) lisättynä TP2011 ja TA2012 (ostopalvelujen määrärahojen vajeella noin 2,3 M€) eli yhteensä lähes 6,4 M€. Lisäksi alkuvuonna korotettiin perhehoidon palkkioita (kustannusvaikutus v. 2012 noin 0,6 M€). Toimeentulotukeen oli varattu noin 1 M€ euroa enemmän määrärahaa kuin v. 2011 toteutuma ja näillä näkymin se tulee riittämään. Lastensuojelun ostopalvelut näyttävät toteutuvan vähintään riskiarvion mukaisesti ja ylityspaineita on myös mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa ja päihdepalveluissa.
Perusterveydenhuolto

Menot 2.900.000 euroa

Tulot 900.000 euroa

Merkittävin ylitysuhka liittyy palveluiden ja asiakaspalveluiden ostoon (ambulanssikuljetukset, labra- ja kuvantaminen sekä työvoiman vuokraus). Toisaalta tulosalue on asettanut säästötavoitteita mm. labran, kuvantamisen ja hoitotarvikkeiden osalta ja hammashuoltoon on osoitettu merkittävä työvoiman lisäys sekä tuotantokapasiteetin laajennus myös työaikojen joustavamman käytön myötä. Talousarviopoikkeamaa selittää osittain myös vuoden 2011 tilinpäätöstä pienempi TA vuodelle 2012 (vaikka toiminnassa ei ole tapahtunut merkittävää vähennystä).
Erikoissairaanhoito

Menot 8.100.000 euroa

Tulot -800.000 euroa

Riskiluettelossa todettiin VSSHP:n osalta, että SoTe:n määrärahat on laskettu 2,9% kasvun mukaan verrattuna vuoteen 2011 (josta eroa noin 3,35 M€ VSSHP:n omaan talousarvioon) sekä siirtoviive- ja sakkomaksujen osuudeksi arvioitiin runsaat 5 M€. Ennusteessa on arviotu, että SoTe:n talousarviota 3,35 M€ suurempi laskutus toteutuu mutta alkuvuoden toteutuman perusteella siirtoviive- ja sakkomaksujen osuudeksi on haarukoitu noin 4,5 M€. Lopputulokseen vaikuttaa merkittävästi suunniteltu Kaskenlinnan kuntoutusyksikkö sekä kesäajan supistettu toiminta sekä VSSHP:ssä että SoTe:ssa. Edelleen poikkeamaan vaikuttaa oman erikoissairaanhoidon noin 0,2 M€ menojen ylitys sekä tuloarvion pettäminen suunnitellusta. V. 2011 arvioitiin tuloerää voitavan kasvattaa 2,9 % mutta mm. kansaneläkeindeksin muutokseen perustuva sallittu korotus 1.1.2012 oli vain 0,3 %.
Kuntoutumispalvelut

Menot 4.000.000 euroa

Tulot -100.000 euroa

Riskiluettelossa mainittiin työmarkkinatuen kuntaosuuden riskiksi noin 2,2 M€ (Tp 2011 noin 0,7M€ suurempi kuin TA 2102 sekä 1.1.2012 tullut korotus noin 1,5 M). Poikkeamaksi arvioidaan nyt noin 2,8 M€ perustuen lisäksi asiakasmäärien kasvuun (2012 tammi-helmikuu +10% ja maaliskuussa +5,3%) Vammaispalveluiden osalta arvioitiin vajeeksi noin 0,7 M€ (mm. kuljetuspalvelut ja asumispalvelut) mutta toteutuman ja tiedossa olevien sitoumusten perusteella kustannusmuutos näyttää olevan jopa vähintään 2,5 M€.
Vanhuspalvelut

Menot 300.000 euroa

Tulot

Toteutuman ja ennusteen perusteella mm. Kaskenlinnan kuntoutusyksikkö olisi mahdollista kustantaa lähes (netto)talousarvion puitteissa. Suurimmat haasteet talousarviossa pysymiselle asettavat henkilöstömäärän (ja sijaisten) kasvu sekä mahdollisesti asumispalveluiden hinnankorotukset.
Yhteensä

Menot 21.600.000 euroa

Tulot 1.700.000 euroa

Netto 19.900.000 euroa

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 20.4.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että peruspalvelulautakunnan vuoden 2012 määrärahaa korotetaan 21,6 M€  ja että tuloerää korotetaan 1,7 M€.

PäätösAsia palautettiin uudelleen valmisteltavaksi puheenjohtajan Rosenlöfin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti tuotavaksi peruspalvelulautakunnan käsittelyyn 30.5.2012.

Jakelu

tpvLiuksa Riitta
tpvLönnqvist Max