Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta17025.04.201211

4167-2012 (011, 350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuden valvontasuunnitelman 2011 toteutuminen

Tiivistelmä:

Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli vuonna 2011 keskimäärin 60 %, mitä voi pitää olosuhteisiin nähden hyvänä. Valvonnasta puuttuu laskennallisesti vähintään viiden henkilön työpanos. Suunnitelmalliseen valvontaan jää liian vähän aikaa, koska kiireellistä suunnitelman ulkopuolista työtä, johon ei voi vaikuttaa, on paljon. 2011 tapahtuneiden lakimuutosten käyttöönotto ja muutokset valvontarekistereissä veivät myös aikaa varsinaisesta valvontatyöstä.

Perla § 170

Ympäristöterveydenhuolto, va. tulosaluejohtaja Liisa Palmu 16.4.2012:

Yleinen terveysvalvonta on laatinut vuodelle 2011 valvontasuunnitelman, joka kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja tuoteturvallisuusvalvonnan. Suunnitelma on hyväksytty peruspalvelulautakunnassa 15.12.2010 § 387. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijoille maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan siten, että valvonta olisi yhdenmukaista koko maassa. Myös valvontaresurssien vaje saadaan näin esille. Vuonna 2011 valvonnasta oli tuloja yhteensä 136 700 €, mikä on hieman vähemmän kuin edellisenä vuotena. Menot olivat myös budjetoitua pienemmät, minkä johdosta nettotappio jäi jopa edellisvuotta pienemmäksi.     

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa hoitavat päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi eläinlääkäri. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa hoitavat yhteensä neljä terveystarkastajaa. Tulosaluejohtajan virka on ollut edelleen täyttämättä koko vuoden ja terveysvalvonnan yksikön esimies (kaupungineläinlääkäri) on hoitanut tehtäviä oman toimensa ohella. Laitosvalvonnasta vastaava eläinlääkäri on hoitanut myös valvontaeläinlääkärin tehtäviä (mm. eläinsuojelu) praktikkoeläinlääkärin lisäksi. Sekä kaupungineläinlääkärin että tulosaluejohtajan tehtäviin kuuluisi valvontatyötä, minkä suorittamiseen ei ole ollut enää aikaa.

Valvonnan tiedonhallintaohjelma Digian ja taloudenhallintaohjelman SAPin yhteensovittaminen saatiin loppuun 2011 aikana ja laskutus sujuu nyt normaalisti. Valtakunnallinen valvontarekisteri on vähitellen otettu 2011 aikana käyttöön elintarvikevalvontakohteiden osalta. Keskitetty järjestelmä tulee aikanaan mahdollistamaan suoran raportoinnin keskusviranomaisille ja myös yhtenäistämään valvontaa.

Elintarvikevalvonta

Elintarvikehuoneistojen valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista to- teutui noin 50 %. Valvontakohteita on yli 2000, joihin suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 1900 kpl. Aikaa suunnitelman mukaisilta tarkastuksilta vievät kiireelliset tarkastustarpeet, kuten uusien elintarvikehuoneistojen ja toimijan vaihtumisen johdosta tehtävät tarkastukset, ongelmien ja valitusten selvittäminen ja lupaehtojen valvominen. Tarkastuksiin sisältyy asiaan etukäteen perehtyminen asiapaperien pohjalta, kirjallisen tarkastuspöytäkirjan laatiminen ja asioiden kirjaaminen tiedonhallintaohjelmaan. Elintarvikelaissa tehtiin 2011 oleellisia muutoksia, joiden käyttöönotto vei paljon aikaa varsinaisesta valvontatyöstä.   

Näytteenottosuunnitelmasta toteutui 31 %. Valvontanäytteitä otettiin 312 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin toimijoiden omavalvonnan tehokkuuden toteamiseksi otetuista näytteistä sekä projektinäytteistä. Projekteja oli kolme valtakunnallista ja neljä itse suunniteltua. Näytemäärät jäivät kuitenkin selvästi suunniteltua pienemmiksi.

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna valvontakohteiden suunnitelmalliseen valvontaan ilman projekteja ja kiireellistä ”suunnittelematonta” valvontaa tarvittaisiin laskennallisesti 7 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5 - 2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu aika eli 10 - 14 htv. Laskennallinen vaje on siis vähintään 3 htv.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelun mukaisen suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat yms., oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, asumispalvelut ja majoituspalvelut. Valvontakohteita on n. 1300. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 86 %. Kaupungin koulut, jotka tarkastetaan kolmen vuoden välein, tarkastettiin 2011 ja tulokset tuotiin 2012 tiedoksi lautakuntaan. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten kaikki asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset ja erilaiset selvitykset sekä lausunnot.

Näytteenottosuunnitelma toteutui hyvin. Näytteitä otettiin 987 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. talousvesi- ja uimavesinäytteet. Näytteisiin on ohjeen mukaan laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä.

Asumisterveys- ja muiden sisäilmaongelmien selvittämiseen tarvittaisiin Turun kokoisessa kaupungissa ainakin yksi kokoaikainen tarkastaja.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallinen tupakkavalvonta toteutui 37 %:sti. Tarkastuksia tehtiin 213 kpl. Tupakkavalvonnan kohteita ovat kaikki tupakan myyntipaikat ja paikat, joissa tupakoidaan tai tupakointi on erikseen kielletty. Tällaisia kohteita ovat esim. tupakkakopit, ravintoloiden ulkoterassit, ravintolat, oppilaitokset, julkiset tilat ja suurtapahtumat. 2011 tarkastettiin koulutarkastusten yhteydessä myös oppilaitosten tupakointikiellon noudattaminen. Valtakunnallisia tai alueellisia valvontaprojekteja ei ollut. Resursseja suunnitelmallisen valvonnan toteuttamiseen tarvittaisiin 1,7 htv. Käytettävissä on toimistoresursseineen 0,7 htv. Vajaus on 1 htv.

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Valvonta kunnissa keskittyy kansallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille, joita Turussa on 462 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym. Suunnitellut TUKESin ja AVIn organisoimat projektit toteutettiin. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 67 %.

Suunnitelmallisiin tarkastuksiin oli 2011 arvioitu käytettävän 0,6 htv, josta on toteutunut 0,4 htv. Laskennallinen tarve kohdemäärän perusteella Turussa on 1,6 htv. Resurssivajaus on 1 htv.     

Johtopäätökset

Valvontasuunnitelma toteutui hyvin huomioon ottaen resurssivaje ja valvontaympäristössä tapahtuneet koulutusta ja runsaasti toimistotyötä vaatineet uudistukset.

Valvontahenkilöstössä on laskennallisesti yli viiden henkilötyövuoden vaje, kun osa terveysvalvonnan viroista on tilapäisjärjestelyin hoidettu. Henkilöstösuunnitelmassa 2012 on tiukan säästöbudjetin johdosta esitetty vain yhden terveystarkastajan lisäystä, joka voitaisiin rahoittaa eläinlääkintähuollon muutoksista aiheutuvilla säästöillä.

Liite 1Elintarvikevalvonnan raportointi 2011

Liite 2Terveydensuojelun raportointi 2011

Liite 3Tupakkavalvonnan raportointi 2011

Liite 4Kuluttajaturvallisuusvalvonnan raportointi 2011

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä yleisen terveysvalvonnan liitteenä olevan vuoden 2011 valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin ja toimittaa sen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedPalmu Liisa


Liitteet:

Perla § 170
Liite 1:Elintarvikevalvonnan raportointi 2011
Liite 2:Terveydensuojelun raportointi 2011
Liite 3:Tupakkavalvonnan raportointi 2011
Liite 4:Kuluttajaturvallisuusvalvonnan raportointi 2011