Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 137 | 28.03.2012 | 5 |
1162-2012 (011, 423, 111)
Lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistaminen vuosina 2012-2016
Tiivistelmä:
Lastensuojelun palvelujärjestelmää muutetaan rakenteellisesti keventämällä laitoshoidon palveluja suuntaamalla resursseja yhtäällä uudelleen lastensuojelun sijaishuollosta avohuoltoon ja toisaalla sijaishuollon sisällä laitoshoidosta ja ostopalvelujen käytöstä perhehoitoon. Tällä hetkellä avohuollon palveluissa ei pystytä vastaamaan alati kasvaviin asiakas- ja palvelutarpeisiin. Muutokset esitetään toteutettavaksi vuoteen 2016 mennessä.
Perla § 137
Sosiaali- ja terveystoimi, palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 21.3.2012:
Lastensuojelun kokonaisuudistus oli esillä peruspalvelulautakunnassa 29.2.2012. Asiakokonaisuus (§ 105 ja 108-109) palautettiin tuolloin uudelleen valmisteltavaksi.
Turun kaupungin lastensuojelun palvelujärjestelmää esitetään uudistettavaksi vuosina 2012-2016 johdonmukaisesti, systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti. Rakennemuutoksen tavoitteena on, että lapsiperheitä autetaan jatkossa jo ennen varsinaista lastensuojelun tarvetta, että entistä useampaa lasta ja perhettä on voitava auttaa lastensuojelun avohuollon keinoin, ja että huostaan otetut lapset ja nuoret on sijoitettava ensisijaisesti perheisiin.
Lastensuojelun palvelujärjestelmää koskevia kysymyksiä on käsitelty viime vuosina peruspalvelulautakunnassa useasti (17.2.2010 § 48 ja 8.12.2010 § 356). Lastensuojelun palvelujärjestelmän muutoksen toteuttamiseen velvoittavat lainsäädäntö, Turun kaupungin omat valtuuston päätöksiin perustuvat tavoitteet sekä käytännön lastensuojelutyössä tuntuva ahdinko ja huoli keinojen vähyydestä lasten oikea-aikaiseen auttamiseen asiakasmäärän jatkuvasti kasvaessa lastensuojelun avohuollossa. Alkuvuoden 2012 tuotantoluvut kertovat selkeästi avohuollon lastensuojelun palvelukysynnän kasvusta liittyen esimerkiksi alkuvuonna tehtyihin huostaanottoihin ja parhaillaan valmistelussa oleviin huostaanottopäätöksiin.
Nykytilanteesta voi todeta, että lastensuojelun palvelujärjestelmän nykyisellä rakenteella Turku ei pysty lastensuojelun lainsäädännöllisiä velvoitteita täyttämään.
Lastensuojelun kustannukset, ja erityisesti sijaishuollon ostopalveluiden määrärahat, ovat ylittyneet useana vuonna. Vuonna 2011 asiakaspalvelujen ostot ylittyivät jo lähes 4 M€. Lastensuojelun määrärahoista 87 % sitoutuu sijaishuoltoon ja vain 13 % avohuoltoon (Kuusikko 2010). Kuusikkovertailun (2010) mukaan Turussa avohuollon sosiaalityöntekijöillä on asiakkainaan lapsia yli 112/työntekijä, mikä on selvästi enemmän kuin muilla kaupungeilla Kuusikkovertailussa. Vuonna 2011 uusia huostaanottoja tehtiin kaikkiaan 84.
Palvelujärjestelmän uudistaminen toteutetaan seuraavia periaatteita noudattamalla:
Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 21.3.2012:
Oheismateriaaliin 1 on koottu taustatekijöitä avo-, sijais- ja jälkihuollon lastensuojelun toimintaympäristön muutoksesta ja resursseihin liittyviä volyymitietoja. Peruspalvelulautakunta pyysi 29.2.2012 sosiaali- ja terveystoimea valmistelemaan kattavan tilastokokonaisuuden lastensuojelun kokonaisuuteen liittyvistä tiedoista. Vaaditut selvitykset on sisällytetty oheismateriaaliin 2.
Oheismateriaali 1Taustatietoja lastensuojelun toimintaympäristön muutoksista ja nykyisistä resursseista
Oheismateriaali 2Peruspalvelulautakunnan 29.12.2012 § 106 ja 108-109 toimeksiannosta tulosaluejohtaja Leila Visan laatima tilastollinen selvitys lastensuojelun tilasta.
Lastensuojelun palvelujärjestelmän rakennemuutosta on käsitelty seuraavissa yhteistoimintakokouksissa henkilöstön kanssa: sosiaali- ja terveystoimen yhteistoimintaelin 6.2.2012, sosiaalityön tulosalueen johtoryhmä 6.2.2012, sosiaalityön tulosalueen avohuollon esimiehet 8.2.2012, sosiaalityön tulosalueen sijaishuollon esimiehet 9.2.2012, ulkopuoliset sijoitukset 13.2.2012, Pienten lasten vastaanottokoti 13.2.2012, Mäntymäen perhekeskus 13.2.2012, Lastenvalvojat palvelut 14.2.2012, Vakka-suomentien lastenkoti 14.2.2012, Sosiaalipäivystys 15.2.2012 ja 27.2.2012, Puolukkatien lastenkoti 15.2.2012, Luostarinkadun lastenkoti 16.2.2012, Virusmäentien lastenkoti 16.2.2012, sosiaalityön tulosalueen hallinto 17.2.2012 ja sosiaalityön tulosalueen tukiryhmä (kaikki esimiehet) 20.2.2012. Yhteistoimintakokousten pöytäkirjat ovat olleet nähtävillä peruspalvelulautakunnan kokouksessa 29.2.2012.
Nyt esitettävien toimenpiteiden päämääränä on lastensuojelun avohuollon palvelujen vahvistaminen. Esitysten pääasiallinen sisältö on se, että sijaishuollosta siirretään avohuoltoon henkilöstöresursseja. Tämän tekee mahdolliseksi se, että sijaishuollon palvelurakennetta puretaan sekä oman palvelutuotannon että ostopalvelujen osalta. Peruspalvelulautakunnalle tehdään lastensuojelun rakennemuutoshankkeen edistyessä esitykset tarvittavista vakanssijärjestelyistä resurssipaineen helpottaessa sijaishuollon omassa palvelutuotannossa. Toteutettavilla toimenpiteillä on seuraavia toiminnallisia vaikutuksia:
Lastensuojelun sijaishuoltoon kohdistuu tällä hetkellä enenevässä määrin paineita korkeiden huostaanottolukujen vuoksi. Lastensuojelun lainsäädäntömuutokset korostavat perhehoidon ensisijaisuutta, mikä väistämättä merkitsee perhehoidon osuuden lisäämistä ja perhehoidon palvelujen uudelleen organisointia. Lastensuojelulaki muuttui 1.1.2012 lukien siten, että perhehoidosta tuli laitoshoitoon nähden ensisijainen sijaishuollon muoto. Lapsen voidaan järjestää laitoshoitona vain, jos sitä ei voida järjestää lapsen edun mukaisesti riittävien tukitoimien avulla muualla.
Perhehoidon ensisijaisuus tulee merkitsemään lastensuojelun ostopalveluiden asteittaista vähentämistä. Tätä prosessia vauhdittaa esimerkiksi se, että vuonna 2012 Turun kaupungin huostaan ottamista lapsista kaikkiaan 61 täyttää 18 vuotta ja näistä 18 vuotta täyttävistä 34 on tällä hetkellä sijoitettu sijaishuollossa lastensuojelun ostopalveluihin.
Oma lastenkotijärjestelmä muodostetaan jatkossa kolmiportaiseksi kokonaisuudeksi koostuen kahdesta vastaanottokodista, kahdesta erityislastenkodista ja kahdesta lastenkodista. Tämä tarkoittaa käytännössä kolmen jäljempänä mainitun lastenkodin lakkauttamista vuoteen 2016 mennessä ja sijaishuollon ostopalveluihin varattujen resurssien kohdentamista välittömästi avohuollon lastensuojeluun ja sijaishuollon perhehoitoon.
Omiin lastenkoteihin ehdotetaan seuraavassa yksilöityjä muutoksia.
Vastaanottokotien valmistuskeittiöistä luopuminen
Erityislastenkotitoiminnan vahvistaminen
Makslankadun ja Moikoisten lastenkotien tilojen uudistaminen
Kolmen lastenkodin lakkauttaminen vuoden 2016 loppuun mennessä
Rakennemuutoksen toteutustapa
Lastensuojelun rakennemuutos ehdotetaan toteuttavaksi seuraavassa esitetyllä tavalla.
Toimenpide | Ajankohta | Kustannukset vuositasolla |
2 sosiaalityöntekijän vakanssia lastensuojelun avohuoltoon lastensuojelun palvelutakuun toteuttamiseksi | 1.7.2012 lukien | Vuonna 2012: 49.000 € Vuositasolla 98.000 € |
4 sosiaalityöntekijän vakanssia lastenvalvojan palveluihin (huolto- ja tapaamisoikeusselvitykset) | 1.7.2012 lukien | Vuonna 2012: 98.000 € Vuositasolla 196.000 € |
5 sosiaalityöntekijän vakanssia sosiaalipäivystykseen (korvaavat nykyiset, 31.12.2012 asti voimassa olevat tilapäiset palkkaamisluvat) | 1.1.2013 lukien | Vuositasolla 245.000 € |
10 perhetyöntekijän vakanssia lastensuojelun avohuoltoon | 1.7.2012 lukien 5 vakanssia ja 1.1.2013 lukien 5 vakanssia | Vuonna 2012: 185.000 € Vuositasolla 370.000 € |
1 sosiaalityöntekijän vakanssi Mäntymäen perhekeskukseen | 1.1.2013 lukien | Vuositasolla 49.000 € |
2 sosiaalityöntekijän ja 3 sosiaaliohjaajan vakanssin perustaminen lastensuojelun sijaishuollon perhehoitoon (korvaavat nykyiset tilapäiset palkkaamisluvat) | 1.7.2012 lukien | Vuonna 2012: 113.500 € Vuositasolla: 227.000 € |
Lisähenkilöstö Puolukkatien lastenkotiin (3 vastaavaa ohjaajaa, 3 ohjaajaa, 3 sairaanhoitajaa ja 2 yöhoitajaa) | 1.1.2013 lukien 5 vakanssia ja 1.1.2014 lukien 6 vakanssia | Vuositasolla: 495.000 € |
Yhteensä 38 uutta vakanssia | Kustannukset uusista vakansseista vuonna 2012: 445.500 € Kustannukset vuositasolla uusista vakansseista: 1.680.000 € |
Nyt esitetyt henkilöstölisäykset lastensuojelun avohuoltoon ja sijaishuollon perhehoitoon ja erityislastenkotihoitoon on siis tarkoitus toteuttaa lakkauttamalla vuoden 2016 loppuun mennessä Luostarinkadun, Vakka-Suomentien ja Virusmäentien lastenkodit, joissa on tällä hetkellä kaikkiaan 35 vakanssia ja yksi (1) tilapäinen palkkaamislupa. Lisäksi ehdotetaan lakkautettavaksi 1.1.2013 lukien Pienten lasten vastaanottokodin ja Mäntymäen perhekeskuksen valmistekeittiöt, mikä edelleen vapauttaisi henkilöstöä vakanssien osalta uudelleen käyttöön kaikkiaan viisi (5) vakanssia. Kaikkiaan oman palvelutuotannon supistaminen vuoteen 2016 mennessä koskee noin 40 vakanssia. Tarkoitus on tuoda kyseisten vakanssien muutokset peruspalvelulautakuntaan vuosina 2012-2016, jotta edellä mainitut vakanssilisäykset voidaan kompensoida vastaavilla vakanssimuutoksilla ja –lakkautuksilla.
Uusista vakansseista aiheutuvien kustannusten lisäksi on otettava huomioon toimintakustannusten lisäys, jotka tässä vaiheessa oletetaan olevan varovaisen arvion mukaan noin 25.000 € kuluvana vuonna 2012 ja vuositasolla noin 70.000 €. Uudistuksen kokonaiskustannukset ovat siis tänä vuonna noin 470.500 € ja vuositasolla 1.750.000 €. Mainittujen kustannusten lisäksi kustannuksia aiheutuu Puolukkatien, Makslankadun ja Moikoisten muutostöistä.
Seuraavasta asetelmasta käy ilmi nyt lakkautettaviksi ehdotettavien lastenkotien kustannustiedot vuoden 2012 budjetin osalta. Lakkautettavaksi esitettävien lastenkotien kustannukset vuonna 2012 ovat noin 2.015.000 €.
Luostarinkatu | 985 940,24 |
Henkilöstökulut | 820 193,28 |
Vuokrat | 83 351,96 |
Muut toimintakulut | 82 395,00 |
Vakka-Suomentie | 486 875,52 |
Henkilöstökulut | 397 695,36 |
Vuokrat | 36 074,04 |
Muut toimintakulut | 53 106,12 |
Virusmäentie | 542 407,89 |
Henkilöstökulut | 448 572,84 |
Vuokrat | 41 349,09 |
Muut toimintakulut | 52 485,96 |
Vaihtoehtoinen toteutusmalli
Edellä yksilöidyt vakanssilisäykset (38 vakanssia) toteutetaan, mutta ilman Luostarinkadun, Vakka-Suomentien ja Virusmäen lastenkotien lakkauttamista ja ilman, että Pienten lasten vastaanottokodin ja Mäntymäen perheperhekeskuksen valmistekeittiöistä luovutaan. Tässä toteutustavassa lisäresurssin tarve vuonna 2012 on uusien vakanssien ja toimintamenojen osalta edellä mainittu 470.500 € ja vuositasolla jatkossa vähintään 1.750.000 €. Tämä vaihtoehtoinen toteutustapa lisää oleellisesti työvoiman käyttöä lastensuojelun sosiaalityön palveluissa. Mainittujen kustannusten lisäksi kustannuksia aiheutuu Puolukkatien, Makslankadun ja Moikoisten muutostöistä ja toiminnallisista kustannuksista. Vaihtoehtoisessa toteutusmallissa lisäkustannuksia aiheutuu myös lakkautettaviksi esitettyjen lastenkotien mahdollisista korjaustöistä.
Olennaista on – riippumatta siitä, kumpi toteutustapa rakennemuutoksen toteuttamiseen valitaan – että lastensuojelun avohuoltoon suunnataan lisää resursseja mahdollisimman nopeasti. Tammi-helmikuun 2012 toteumaraporttien perusteella näyttää siltä, että lastensuojelun palvelutakuiden osalta vain puolet lastensuojelutarpeen selvityksistä pystytään tekemään lastensuojelulain edellyttämässä 3 kuukauden määräajassa. Tammi-helmikuun aikana on otettu huostaan 8 lasta ja huostaanotto on valmisteluvaiheessa 27 lapsen osalta.
Loppuyhteenvetona voidaan vielä todeta, että on olemassa tutkittua tietoa siitä, miten avohuoltoon suunnatut kehittämispanostukset vaikuttavat huostaanottojen määrään. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa (THL) vuonna 2011 toteutetussa tutkimuksessa saatiin selville, että sosiaalityöntekijöiden suhteellisen määrän kasvu laskee kodin ulkopuolelle sijoitettujen osuutta kunnassa. THL:n tutkimusaineisto kerättiin Sotkanet-tietokannasta ja aineistokehikkona oli vuoden 2010 kuntajako ja tutkimuksen tiedot koskivat vuosia 2000-2008. Tutkimuksessa selitettävänä muuttujana oli nimenomaan kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten osuus alle 18-vuotiaista ja selittävänä muuttujana sosiaalityöntekijöiden suhteellinen määrä. (Väisänen, A, 2010. Lastensuojelun käyttö ja kustannukset Suomessa. CHESS-seminaari 25.11.2010. Helsinki). Kokonaisvaltaisen lastensuojelun kehittämisen puolesta – koskien avohuoltoon ja sijaishuollon perhehoitoon panostamista – puhuvat myös kokemukset 2000-luvulla muista kaupungeista, joista esimerkiksi Kotkan osalta on olemassa dokumentoituja suunnitelmia ja arvioita (Kotkan kaupunki. Sijaishuollon selvitys.Sosiaali- ja terveysviraston julkaisuja 3/2006).
Peruspalvelulautakunta päättää, että
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 21.3.2012:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 28.3.2012:
PäätösPeruspalvelulautakunta päätti, että:
Päätös tehtiin esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta.
Jakelu
tpvVirtanen Petri