Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta13628.03.20124

3340-2012 (016)

Sosiaali- ja terveystoimen toiminnan ja talouden toteutuminen 1-2/2012

Tiivistelmä: -

Perla § 136

Ydinprosessikohtainen tarkastelu

Palvelujohtaja Sirpa Kuronen 20.3.2012

Lasten ja nuorten kasvun tukeminen

Ydinprosessin palvelut toteutuvat vuoden ensimmäisen raportoinnin perusteella pääasiassa sopimusten mukaisesti. Merkittävin poikkeama on sosiaalityön tulosalueella lastensuojelussa, jossa lastensuojelutarpeen selvityksistä vain puolet pystytään tekemään palvelutakuun määräajassa. Selvityksiin velvoittavien lastensuojeluilmoitusten lisääntyessä nykyisellä lastensuojelun palvelujen tuottamisen rakenteella ei pystytä vastaamaan palvelutarpeeseen eikä täyttämään lastensuojelulain kaikkia vaatimuksia. Ongelmaan haetaan ratkaisuja rakennemuutoksen kautta lastensuojelun kehittämistä koskevassa peruspalvelukunnalle tehdyssä esityksessä. Lastensuojeluun kohdistuvien talousarvioriskien minimoiminen on niin ikään sidoksissa edellä mainitun esityksen toteuttamiseen. Entisen nuorten vastaanottokodin resurssin siirto lastensuojelun avohuoltoon on oikeansuuntainen mutta vielä riittämätön toimenpide.

Henkilöstön rekrytointiongelmat vaarantavat nuorisopsykiatrian sopimustavoitteiden toteutumisen erikoissairaanhoidossa: hoitotakuussa ei ole mahdollista pysyä, ostopalvelujen käyttö lisääntyy ja kustannukset kasvavat. Rekrytointiongelmiin haetaan parhaillaan ratkaisuja.

Nuorten aikuisuuden vahvistaminen

Ydinprosessin palvelut toteutuvat pääasiassa sopimusten mukaisesti. Palvelujen saatavuudessa on ongelmia opiskelijaterveydenhuollossa. 

Palvelujohtaja Maisa Kuusela 20.3.2012

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaaminen

Ydinprosessin palvelut toteutuivat pääasiassa sopimusten mukaisesti. Toimeentulotuen määrä ei ole lisääntynyt ennakoidusti. Mielenterveyskuntoutujien ja päihdeongelmaisten palveluasumisessa kevyempiin palveluluokkiin siirtyminen ei näy vielä tässä vaiheessa. Päihdeongelmaisten palveluasumisen tarve näyttää olevan laskusuunnassa.

Perusterveydenhuollossa suurin ongelma on hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa, yli 6 kk jonottaneita on edelleen runsaasti, koska omat uudet vakanssit saatiin perustettua vasta maaliskuun alussa.

Sairaanhoitopiirin käytön kehityssuuntaa on vaikea ennustaa tässä vaiheessa.

Kuntoutumispalveluissa vammaispalveluiden asumispalveluiden lisäämiseen on painetta, tavoitteena on vähitellen luopua kehitysvammaisten henkilöiden laitoshoidosta kokonaan.

Palvelujohtaja Seija Arve 20.3.2012

Ikäihmisten elämänlaadun turvaaminen ydinprosessi

Ikäihmisten ydinprosessin osalta eri tulosalueiden toiminta ja talous vastaavat tällä hetkellä suhteellisen hyvin sopimusta. Suurimman toiminnallisen uhan muodostaa sairaalatoiminnan alueella henkilöstövajauksesta aiheutuvat pidentyneet hoitoajat. Tämä vaikuttaa TYKS:n siirtoviivepäivien määrään ja sakkomaksuosuuden kasvuun ja sitä kautta sairaanhoitopiirin kustannusten kasvuun.

Vanhuspalveluiden jatkohoitoyksikön toiminnan aloittaminen korostuu ym. syistä entisestään. Toipilaspaikkoja on tällä hetkellä käytössä syyskautta enemmän ja tämä helpottaa sairaalahoidon tilannetta jonkin verran. Vanhuspalveluiden tulosalueen toiminnan tavoitteet ovat lähentyneet sopimusta, ainoastaan kotihoidon sisäisen rakenteen kehittäminen ei vielä tässä vaiheessa ole riittävä. Tehostetun palveluasumisen seudullinen kilpailutus on tehty ja tuodaan päätettäväksi myös peruspalvelulautakunnan maaliskuun kokoukseen. 

Perusterveydenhuollon raportoima päivystysliikelaitoksen toimintamalli ei ole vielä saavuttanut optimaalista käytäntöä ja siksi myös ikäihmisiä ohjautuu TYKS:n hoitoon kun heidät oikeinohjattuna voitaisiin hoitaa oman sairaalan avohoitoyksiköissä. 

Palvelutuotanto

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 20.3.2012

Sosiaalityön tulosalueella toimeentulotuen käsittelyajat ovat välillä ylittäneet toimeentulotuen palvelutakuun. Toimeentulotuen kustannusten nousu ei ole vielä toteutunut perusosan kuuden %:n korotuksen johdosta niin suurena kuin odotettiin. Suunnitelmissa on, että kaikki kesällä toimeentulotukea hakevat opiskelijat työllistetään yhteistyössä työvoiman palvelukeskuksen kanssa tehtävänä yhteistyönä.

Lastensuojelun palvelutakuiden osalta vain puolet lastensuojelutarpeen selvityksistä pystytään tekemään lastensuojelulain edellyttämässä kolmen kuukauden määräajassa. Tammi-helmikuun aikana on otettu huostaan kahdeksan lasta. Huostaanotto on valmisteluvaiheessa 27 lapsen osalta. Avohuollon osalta voi tässä yhteydessä todeta, että lastensuojelun tehostetun perhetuen yksikkö on aloittanut toimintansa, minkä teki mahdolliseksi loppuvuodesta tehty päätös Nuorten vastaanottokodin lakkauttamisesta.

Sosiaalityön tulosalueen palkkamenot tulevat nousemaan huomattavasti verrattuna viime vuoteen, kun Lakkatien erityislastenkodin loppuvuodesta 2011 käyttöön otettujen 13 uuden vakanssin palkkamenot tulevat kokovuotisiksi. Sosiaalityön tulosalueella suuret taloudelliset riskit ovat ostopalveluissa sekä lastensuojelussa että mielenterveyskuntoutujien ostopalveluissa.

Perusterveydenhuollon tulosalueella työvoiman käyttö on vähentynyt selvästi alkuvuoden 2011 lukuihin tilannetta verrattaessa. Tämä johtuu päivystyksen siirrosta sairaanhoitopiirin ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen hoidettavaksi ja tiettyjen vakanssien auki tulemisesta. Opiskeluterveydenhuollon tilanne on tällä hetkellä ongelmallinen ammattikorkeakouluopiskelijoiden palvelutarjonnan osalta. Talousarvion toteutumisessa ei ole tapahtunut juurikaan poikkeavaa suunnitellusta.  

Suun terveydenhuollon henkilöstölisäys (28 uutta kaupunginhallituksen hallintojaoston perustamaa vakanssia) ollaan ottamassa käyttöön, jotta aluehallintovirastolle 16.4.2012 mennessä toimitettavassa selvityksessä pystytään esittämään uskottava suunnitelma hoitotakuun ylittymisen hoitamisesta ja tilanteen pysyvästä korjaamisesta. Uudet henkilöt saadaan töihin kevään aikana ja viimeistään 1.6. alkaen. Kaikkia suun terveydenhuollon uusien vakanssien edellyttämiä palkkamäärärahoja ei pystytä kohdentamaan tulosalueen sisältä ja tältä osin ylitysuhka on tämän hetken arvion mukaan noin 400.000€. Ylityksen kattamiseksi ja minimoimiseksi tullaan tekemään kaikki tarvittavat toimenpiteet, muun muassa terveysasemien kesäajan toimintaa suunniteltaessa.

Vaikuttaa siltä, että ensihoidon ja päivystyksen liikelaitoksen päivystys ohjaa potilaita nykyään terveysasemille aiempaa enemmän ja tätä kautta tulee lisääntyviä laboratorio- ja kuvantamiskuluja, joten asiakaspalvelujen ostoon liittyy myös selkeä ylitysuhka. Materiaaleissa diabetestarvikkeita kuluu selkeästi enemmän kuin viime vuonna, samoin muita asiakkaille annettavia hoitotarvikkeita. Tämä johtuu hoitosuunnitelman eli tarpeen mukaisesta tarvikkeiden antamisesta potilaille.

Erikoissairaanhoidon tulosalueella suoritteiden määrät ovat olleet tavoitteiden mukaisina ja toiminta on pääsääntöisesti pystytty tuottamaan hoitotakuun rajoissa. Lääkärien rekrytointivaikeudet vaarantavat kuitenkin hoitotakuun saavuttamista. Rekrytointivaikeudet ovat tällä hetkellä pahimmat psykiatrian lääkäritoiminnassa ja sisätautivuodeosastojen hoitohenkilökunnan osalta. Hoitohenkilökunnan rekrytointivaikeudet heikentävät sisätautiosastojen hoidon laatua, pidentävät osastohoitojaksoja ja siten kasvattavat TYKS:n jonoja.

Kuntoutumispalvelujen tulosalueella tavoitteet ovat toteutuneet suunnitellusti. Tulosalueen tuotannon kokonaistulos on helmikuun loppuun mennessä noin 20 % sovitusta vuositavoitteesta. Työvoiman seurannassa on mukana kaikki Turun omalla työllistämismäärärahalla työllistetyt, mistä johtuen työvoiman seurantaraportista ei voi tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Välittömiä asiakastuloksia ei ole vielä raportoitu. Tulosalueen suurimmat taloudelliset riskit liittyvät vammaispalveluihin ja työmarkkinatuen kuntaosuuteen.

Vanhuspalvelujen tulosalueella tavoitteet on pääsääntöisesti saavutettu. Kotihoidon palveluluokkien muutos ei kuitenkaan ole toteutunut tavoitteiden mukaisesti: tammi-helmikuussa on tehty liian vähän tilapäistä palvelua saaneiden asiakkaiden palvelujen tarpeen uudelleenarviointeja. Ympärivuorokautisenhoidon palvelurakenne korjaantuu ostopalvelujen kilpailutuksen sekä Liinahaan ja Runosmäen remonttien valmistumisen myötä. Geriatrisessa sairaalahoidossa ei ole tapahtunut erityistä raportoitavaa.

Talouden toteutumassa ei ole tapahtunut merkittäviä poikkeamia. Työvoiman seurannan osalta voidaan todeta, että henkilötyövuosien määrä + 51 (= 2,3 %) on normaalivaihtelun rajoissa. Vanhuspalvelujen alueella on valmistauduttu l yhytaikaisen kuntoutumisyksikön perustamiseen 1.4.2012 alkaen. Tältä osin tavoitteena on estää tiedossa olevien siirtoviivemaksujen ja korotettujen siirtoviivemaksujen realisoitumista vuoden 2012 aikana. Alkuvuoden aikana on valmisteltu seudullista tehostetun palveluasumisen kilpailutusta yhdessä palvelujohdon kanssa.

Ympäristöterveydenhuollon tulosalueella toiminta on ollut tavoitteiden mukaista tammi-helmikuussa. Valvonnan suoritteet kirjataan tiedonhallintaohjelmaan viiveellä, minkä vuoksi luvut ovat todellista pienemmät. Helmikuun aikana pidetyt henkilöstön lomat ovat vähentäneet jonkun verran suoritemääriä. Eläinlääkintähuollon suoritteet ovat vuositason mittareita. Talousarvion toteutuma on ollut suunnitellun mukaista. Toimintaa vaikeuttaa edelleen se, että osa terveysvalvonnan henkilöstöä on siirretty muihin toimitiloihin sisäilmaongelmien vuoksi ja että kaupungineläinlääkäri hoitaa oman toimen ohella tulosaluejohtajan tehtäviä.

Työterveyshuollon tulosalueella sekä työterveyslääkärikäyntien että hoitajakäyntien määrä on jonkin verran suurempi kuin vuoden 2011 tilastossa. Samoin lääkärikäynnin korvaavien puheluiden määrä on suurempi kuin vuoden 2011 vastaavana aikana. Työterveyshuollon toiminnan valtakunnallisten linjausten mukaan painopistettä on siirretty työkykyä tukevaan toimintaan ja sairauksien ehkäisyyn aiemman sairaanhoitopainotteisuuden sijaan. Kokoaikaisista lääkäreistä on edelleen pulaa. Taloudellinen tilanne on sekä menojen että tulojen osalta hieman budjetoidun alapuolella, osin johtuen lääkäripulasta.

Yhteenvetona voi todeta, että palvelutuotannon tavoitteet ovat toistaiseksi toteutuneet alkuvuodenosalta tavoitteiden mukaisesti. Palvelutuotannossa on valmisteltu ja käynnistetty useita hankkeita, jotka liittyvät potilasjonojen hallintaan (mm. 20-paikkainen kuntoutumisyksikkö, jota ollaan käynnistämässä Kaskenlinnassa 1.4.2012 lukien) ja rakennemuutosten toteuttamiseen (lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistaminen). Tulosalueilla on käynnistetty sosiaali- ja terveystoimen toiminnan kriittinen itsearviointi laadunhallintajärjestelmän edellyttämällä tavalla alkuvuodesta 2012. Itsearvioinnin toteuttaminen tuottaa systemaattisella tavalla dokumentoituja tehostamis- ja uudistamistoimenpiteitä. Työvoiman käytön osalta ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia vuoden 2011 alkuun tilannetta verrattaessa. Talouden osalta suurimpia riskejä palvelutuotannossa ovat lastensuojelun ostopalvelut, perhehoidon sijaisvanhempien hoitopalkkiot ja kulukorvaukset, toimeentulotuki, suun terveydenhuollon palkkamenot, sairaanhoitopiirin maksuosuudet (ja erityisesti siirtoviivemaksut ja korotetut siirtoviivemaksut), työmarkkinatuen kuntaosuus ja vammaispalvelujen menot. Pääsääntöisesti kaikki edellä mainitut taloudelliset riskit ovat olleet tiedossa, osittain vammaispalvelujen menoja lukuun ottamatta. Kuntoutumispalvelujen tulosalue selvittää vammaispalvelujen ylitysuhan riskin ensi tilassa.

Resurssijohtaja Max Lönnqvist 21.3.2012:

Talouden toteutumasta on laadittu kulutusraportti mutta aikaisempien vuosien tapaan tammi-helmikuun toteutuma on erittäin puutteellinen. Tasaisen käytön mukaan arvioituna menot näyttävät toteutuvan huomattavasti alle arvioidun mutta todelliset käyttökustannukset näkyvät vasta viiveellä. Lisäksi erikoissairaanhoidon kuluiksi on jo kirjattu 3 tasaerälaskua vaikka niitä pitäisi olla vasta 2. Ensimmäinen varsinainen talousennuste laaditaan tammi-maaliskuun toteutuman perusteella huhtikuun puolenvälin jälkeen ja yleensä sen perusteella on voitu tehdä melko tarkkoja arvioita koko vuoden kehityksestä. Tässä vaiheessa talouden toteutumasta voidaan todeta lähinnä lueteltujen riskien kokonaisarvio talousarvion laadintavaiheessa (noin 14 – 15 miljoonaa euroa), talousarvion laatimisen jälkeen ilmennyt vammaispalveluiden ylitysuhka (arvio noin 2 M€) ja ylitysuhan sopeuttamiseksi tehdyt toimenpiteet (Perla 15.2.2012 § 84) mm. palvelutuotantoa tehostamalla ja maksuja korottamalla (arvio noin 3 M€) sekä palvelujohdon tilausmuutoksella (arvio noin 2,5 M€). Edellä mainittujen riskien ja sopeuttamistoimenpiteiden erotus on noin 11,5 M€ mutta kokonaisarvio tarkentuu ensimmäisen ennusteen jälkeen.

Uutena raporttimuotona lautakunnalle esitetään keskushallinnon ohjeiden mukaan laadittu kuukausiraportti, joka sisältää henkilöstövoimavarojen raportin tammikuulta ja taloustiedot tammi-helmikuulta. Henkilöstöä koskevat tiedot ovat taloustietoja kuukautta vanhempia tallennussyklin (mm. poissaolotiedot) erilaisuudesta johtuen.

Liite 1Sosiaali- ja terveystoimen kuukausiraportti 2012/2

Liite 2Kooste ydinprosesseittain

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee toiminnan ja talouden toteutumisen 1 - 2/2012 tiedokseen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedAhonen Sari
tiedArve Seija
tiedJuvonen Jukka
tiedKuronen Sirpa
tiedKuusela Maisa
tiedLiuksa Riitta
tiedLönnqvist Max
tiedPalmu Liisa
tiedSannola Päivi
tiedSantalahti Anne
tiedSinokki Marjo
tiedVirtanen Hilkka
tiedVirtanen Petri
tiedVisa Leila


Liitteet:

Perla § 136
Liite 1:Sosiaali- ja terveystoimen kuukausiraportti 2012/2
Liite 2:Kooste ydinprosesseittain