Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta12413.03.201210

314-2012 (40, 109)

Sosiaali- ja terveystoimen työtyytyväisyyskyselyn tulokset 2011

Tiivistelmä: -

Perla § 124

Sosiaali- ja terveystoimi, Tutkimus- ja kehitysyksikkö, suunnittelija Päivi Syrjänen ja ylihoitaja Minna Ylönen 3.1.2012:

Työterveyslaitos tekee joka toinen vuosi Kunta 10 –kyselyn. Sosiaali- ja terveystoimen tulosalueet ovat saaneet tiedokseen loppuvuonna 2010 toteutetun kyselyn tulokset, joita on käyty läpi tulosalueilla loppuvuonna 2011.Sosiaali- ja terveystoimessa on toteutettu oma henkilöstön työtyytyväisyyskysely, jonka tavoitteena on ollut arvioida koko henkilöstön työtyytyväisyyden tilaa loppuvuonna 2011. Kyselyssä on käsitelty samoja aihealueita kuin Työterveyslaitoksen joka toinen vuosi toteuttamassa Kunta 10 –kyselyssä, mutta huomattavasti yksinkertaisemmin ja suppeammin.

Kysely toteutettiin Webropol–ohjelmalla NeTku:ssa julkaistun linkin kautta ja vastausaikaa oli 16.11. – 30.11.2011. Esimiesten tuli varmistaa, että työntekijöillä on mahdollisuus vastata kyselyyn. Kyselyyn vastaaminen tapahtui täysin nimettömänä, eikä yksittäisen vastaajan tietoja tule missään yhteydessä ilmi. Alle kymmenen vastaajan tuloksia ei erikseen julkaista.

Liite 1Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskysely 2011

Kysely rakentui kahden pääotsikon mukaisiin asteikko- ja valintakysymyksiin: Työ sekä Työyhteisö ja johtaminen sosiaali- ja terveystoimessa sekä omassa työyksikössäni. Lisäksi vastaajia pyydettiin arvioimaan työtyytyväisyyttään kouluarvosanalla (4-10). Lomakkeen lopussa oli kaksi avointa kysymystä: Miten parantaisin työtyytyväisyyttäni ja Kehittämisterveiseni viraston johdolle.

Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 1758 ja vastausprosentti oli 37,1 %.

Tulosalueittainen vastausten jakauma:

Tulosalue Vastausprosentti (%)
Virastotasoiset hallintopalvelut 60 %
Sosiaalityön palvelut 32 %
Perusterveydenhuollon palvelut 34 %
Erikoissairaanhoidon palvelut 42 %
Kuntoutumispalvelut 53 %
Vanhuspalvelut 32 %
Ympäristöterveydenhuolto 76 %
Työterveyshuollon palvelut 40 %

Liite 2Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskyselyn 2011 raportit

Päähavaintoja kyselyn tuloksista:

Asteikko- ja valintakysymykset:

Avoimet kysymykset:

Vertailua vuoden 2010 Kunta-10 – tuloksiin:

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 7.2.2012:

Vuoden 2011 syksyllä tehdyn sosiaali- ja terveystoimen koko henkilöstöä koskevan työtyytyväisyyskyselyn tulokset tuodaan peruspalvelulautakunnalle tiedoksi siitä syystä, että peruspalvelulautakunta pyysi saada kyselyn tulokset tiedokseen vuoden 2012 budjettiehdotuksen yhteydessä 13.9. käydyssä keskustelussa.

Vuoden 2011 syksyllä tehdystä henkilöstökyselystä käy ilmi, että sosiaali- ja terveystoimen palvelutuotannossa on edelleen tehtävää työhyvinvoinnin edistämiseksi. Viimesyksyisen henkilöstökyselyn tulokset ovat kauttaaltaan korkeintaan keskinkertaisen hyviä, joten kyselyn perusteella itsekritiikkiin on edelleen aihetta palvelutuotannossa sen kaikilla esimiesportailla. Kyselyn tuloksista näkee myös sen, että vastaajat ovat nähneet koko sosiaali- ja terveystoimea koskevat kysymykset hieman negatiivisemmassa valossa kuin omaa työyhteisöänsä koskevat asenneväittämät. Tästä voidaan päätellä varovaisesti se, että sosiaali- ja terveystoimi koetaan vaikeasti hahmottuvana asiana ja tässäkin suhteessa on edelleen tekemistä sosiaali- ja terveystoimen sisäisen yhteistyön vahvistamisessa ja yhteisen suunnan löytymisessä.

Vuoden 2011 henkilöstökyselyn tuloksia käsiteltiin sosiaali- ja terveystoimen johtoryhmässä 10.1.2012. Johtoryhmässä päätetyn mukaisesti kyselyn tulosaluekohtaiset tulokset on jaettu tulosalueille viikolla 8 ja tulosalueet esittävät maaliskuussa 2012 sosiaali- ja terveystoimen johdolle raporttinsa siitä, miten kyselyn tulokset on käyty läpi henkilöstön kanssa ja millaisiin toimenpiteisiin kyselyn tulosten perusteella on ryhdytty. Kyselyn tulosten läpikäyminen henkilöstön kanssa on tärkeätä siitä syystä, että kuluvana talousarviovuonna on resurssipuutteista johtuen löydettävä uusia ratkaisuja esimerkiksi sairauspoissaolojen vähentämiseen ja työtyytyväisyyden parantamiseen. Tällaisilla toimenpiteillä voidaan vähentää tilapäisen työvoiman käytön tarvetta. Tulosalueiden raportteja käsitellään maaliskuussa joko viraston johtoryhmässä tai palvelutuotannon johtoryhmässä erikseen sovittavalla tavalla.

Sosiaali- ja terveystoimi, peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 6.3.2012:

Virastotasoisten hallintopalvelujen tulokset ovat monissa kohdin keskiarvoa alhaisempia. Sosiaali- ja terveystointa yhdistettäessä hallintopalvelujen kehittämistyö on selvästi jäänyt kesken. Uutta yhteistä SoTe toimintakulttuuria ei ole saatu riittävästi luotua, vaan vanhat toimintatavat vallitsevat edelleen. Edellä kuvatut seikat ovat varmasti vaikuttaneet myös koettuun työtyytyväisyyteen. Kehittämistarpeet on tunnistettu ja toimintatapojen uudelleenarviointi on meneillään. Toimenpiteiden tavoitteena on työhyvinvoinnin edistäminen ja hallinnon tuottavuuden lisääminen.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 13.3.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta merkitsee tiedokseen vuoden 2011 sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskyselyn tulokset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 124
Liite 1:Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskysely 2011
Liite 2:Sosiaali- ja terveystoimen henkilöstön työtyytyväisyyskyselyn 2011 raportit