Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta10629.02.20121

1162-2012 (011, 423)

Lastensuojelun palvelujärjestelmän kokonaisuudistus

Tiivistelmä:

Turun lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistamista on käsitelty peruspalvelulautakunnassa useasti vuodesta 2010 alkaen. Lastensuojelun palvelujärjestelmää on tarpeen muuttaa rakenteellisesti keventämällä laitoshoidon palveluja suuntaamalla resursseja yhtäällä uudelleen lastensuojelun sijaishuollosta avohuoltoon ja toisaalla sijaishuollon sisällä laitoshoidosta ja ostopalvelujen käytöstä perhehoitoon. Rakenteellisten muutosten taustalla ovat avohuollon lastensuojelun asiakastarpeiden voimakas kasvu ja lastensuojelua koskevaan lainsäädäntöön tulleet muutokset, jotka painottavat perhehoidon ensisijaisuutta. Peruspalvelulautakunnalle esitellään lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistamistarpeiden taustalla vaikuttavat tekijät ja niiden velvoittavuus muutoksen toimeenpanoon.

Perla § 106

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelujohtaja Sirpa Kuronen ja palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen, 17.2.2012:

Turun kaupungin lastensuojelun palvelujärjestelmää tulee vuosina 2012-2015 uudistaa johdonmukaisesti, systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tässä asiakohdassa peruspalvelulautakunnalle esitetään kokonaisvaltaisen uudistamisen taustalla olevia syitä ja periaatteita, jotka tulee ottaa huomioon tehtäessä päätöstä palvelujärjestelmän uudistamisesta.

Lastensuojelun toimintatapoihin ja rakenteeseen esitetään laajaa muutosta, jonka tavoitteet liittyvät siihen,

Lastensuojelun palvelujärjestelmää koskevia kysymyksiä on käsitelty viime vuosina peruspalvelulautakunnassa useasti.

Vuoden 2011 talouden ja toiminnan toteutuman ja Kuusikkovertailun (2010) perusteella on todettavissa, että nykyisellä palvelurakenteella, jossa 87 % lastensuojelun määrärahasta sitoutuu sijaishuoltoon ja talousarvio ylittyy erityisesti sijaishuollon osalta, on mahdotonta tehdä vuonna 2010 valittujen linjausten edellyttämiä ja palvelurakenteen muutosta vauhdittavia lisäpanostuksia. Lastensuojelun palvelujärjestelmää kevennetään ja tämä tapahtuu lisäämällä ennalta ehkäiseviä palvelumuotoja, vahvistamalla avohuollon palveluja ja vähentämällä laitoshoitoa (oma tuotanto ja ostopalvelut).

Tarve uudistaa lastensuojelun palvelujärjestelmä perustuu kolmeen tekijään. Muutoksen toteuttamiseen velvoittavat lainsäädäntö, Turun kaupungin omat valtuuston päätöksiin perustuvat tavoitteet sekä käytännön lastensuojelutyössä tuntuva ahdinko ja huoli keinojen vähyydestä lasten oikea-aikaiseen auttamiseen asiakasmäärän jatkuvasti kasvaessa. Muutoksen lainsäädännöllinen peruste liittyy YK:n lasten oikeuksien julistukseen ja lastensuojelulakiin 1.1.2012 tulleisiin muutoksiin koskien nimenomaan perhehoidon ensisijaisuutta.

Juridisen velvoittavuuden osalta voidaan todeta, että lastensuojeluun kohdistuu tällä hetkellä useita palvelutakuunäkökohtia.

Nykytilanteesta voi yhteenvetona todeta, että lastensuojelun palvelujärjestelmän nykyisellä rakenteella Turku ei pysty näitä velvoitteita täyttämään. Seuraavissa asiakokonaisuuksinaan omissa pykälissä esitetyt toimenpiteet perustuvat ajatukseen, että lastensuojelun avohuoltoa vahvistetaan siirtämällä avohuoltoon sijaishuollosta henkilöstöresursseja vuosina 2012-2015. Mikäli resursseja sijaishuollosta avohuoltoon ei siirretä, tilanne jatkuu Turussa entisenlaisena.

Lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistamiseen tähtäävät toimenpiteet toteuttavat Turun kaupungin omia tavoitteita ennaltaehkäisevän työn merkityksestä palvelutuotannon kehittämisessä, lapsiperheiden koti- ja perhepalveluihin panostamisesta sekä lasten ja nuorten pahoinvoinnin vähentämisestä (Ryhmien välinen sopimus). Turun palvelustrategiassa todetaan, että laitospainotteisuutta on vähennettävä. Asukkaiden hyvinvointiohjelmassa on näistä johdettuja yksilöidympiä tavoitteita.

Lastensuojelun palvelujärjestelmään uudistamiseen tähtääviä keinoja rajaavat taloudelliset ja toiminnalliset realiteetit, jotka eivät juuri jätä liikkumavaraa tai mahdollista pitkää ja hyvin resursoitua kehittämistä ilman, että muutos toteutetaan olemassa olevia resursseja uudelleen kohdentamalla.

Lastensuojelun kustannukset, ja erityisesti sijaishuollon ostopalveluiden määrärahat ovat ylittyneet useana vuonna. Vuonna 2011 asiakaspalvelujen ostot ylittyivät jo lähes 4 M€. Lastensuojelun määrärahoista 87 % sitoutuu sijaishuoltoon ja vain 13 % avohuoltoon (Kuusikko 2010). Tämä trendi on jatkunut useita vuosia. Samaan aikaan avohuollon asiakasmäärä on kasvanut ja avohuollon aika ja resurssit yksittäisten lasten auttamiseksi ovat vähentyneet. Samanaikaisesti avohuollon asiakkuuksien määrä on kasvanut viimeksi kuluneiden vuosien aikana oleellisesti, samoin huostaanottojen määrä. Huostaanottojen määrä kertoo siitä, että Turun ennalta ehkäisevät palvelut ja lastensuojelun avohuollon toimenpiteet ovat riittämättömiä.

Kuusikkovertailun (2010) mukaan Turussa avohuollon sosiaalityöntekijöillä on asiakkainaan lapsia yli 112/työntekijä, mikä on selvästi enemmän kuin muilla kaupungeilla Kuusikkovertailussa kuten esimerkiksi pääkaupunkiseudun kaupungeissa ja Tampereella.Vuonna 2011 uusia huostaanottoja tehtiin kaikkiaan 84. Viime kuukausien raportit lastensuojelun avohuollosta viittaavat siihen, ettei huostaanottojen määrä ole laskemassa kuluvan vuoden osalta.

Strategisessa palvelusopimuksessa (SPS) on asetettu tavoitteeksi perhesijoituksen mahdollistaminen yli puolelle huostaan otetuista lapsista vuoden 2013 loppuun mennessä. Vuositavoitteet ja niiden tähänastinen toteutuma on seuraava:

Tavoitteena on 20 prosenttiyksikön lisäys vuoden 2013 loppuun mennessä 31.12.2009 lähtötasosta 32,9 % huostaan otetuista (N=334) sijaisperheissä (N=110).

Sijaishuollon perhehoito on lähtenyt hyvin kasvuun, vaikka lisäys on edelleen riittämätön. Tavoitteen saavuttamista on vaikeuttanut huostassa olevien kokonaismäärän tuntuva kasvu lähtötilanteeseen nähden (31.12.2009 yhteensä 334 lasta, 31.12.2011 yhteensä 364 lasta). Vuoden 2011 lukuun on lisäksi lisättävä niiden lasten sijaishuollon kustannukset, jotka on tuomioistuimen päätöksellä osoitettu Turun kaupungin maksettavaksi, so. huostaanoton tarve on katsottu syntyneeksi Turun kaupungin alueella vaikka jokin muu kunta on ko. huostaanoton varsinaisesti tehnyt. Tällaisia lapsia oli vuoden 2011 lopussa nettomääräisesti kaikkiaan 16; kaiken kaikkiaan siis Turulla on 31.12.2011 tilanteen perusteella vastuu kaikkiaan 380 huostaan otetusta lapsesta.

Lastensuojelun palvelujärjestelmän uudistaminen esitetään toteutettavaksi vuosina 2012-2015 kohdentamalla lastensuojelun resursseja uudella tavalla, jotka esitetään erillisinä pykälinä. Yhteenvetona voidaan todeta, että uudistaminen toteutetaan seuraavia periaatteita noudattamalla:

Oheismateriaali 1Lastensuojelun rakennemuutokseen liittyvä PowerPoint-aineisto (helmikuu 2012)

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 17.2.2012:

EhdotusPeruspalvelulautakunta hyväksyy edellä olevan kuvauksen lastensuojelun palvelujärjestelmän kokonaisuudistuksen taustatekijöistä ja periaatteista.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. Asia käsitellään 28.3.2012 kokouksessa.

Jakelu

tpvKuronen Sirpa
tpvVirtanen Petri