Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta8015.02.20128

1808-2012 (101)

Vuoden 2012 henkilöstösuunnitelman tarkistaminen

Tiivistelmä: -

Perla § 80

Sosiaali- ja terveystoimi, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja henkilöstöpäällikkö Maaria Palomäki, 3.2.2012:

 

Työvoiman käyttö vuosina 2010 - 2011

 

Työvoiman käyttöä koskevista raporteista vuosilta 2010 ja 2011 käy ilmi, että työvoiman käyttö on lisääntynyt vuodesta 2010 alkaen erityisesti perusterveydenhuollon, sosiaalityön ja vanhuspalvelujen tulosalueilla. Lisäykset ovat johtuneet lainsäädännöllisistä muutoksista (erityisesti terveydenhuoltolaki ja neuvola-asetuksen muutokset) ja toiminnallisista muutoksista (sosiaalityössä Lakkatien erityislastenkodin resursointi ja vanhuspalveluissa kotihoitoon tehdyt panostukset voimassa olevan ikääntymispoliittisen strategian mukaisesti). Muilla tulosalueilla työvoiman kasvua koskevat lisäykset ovat olleet marginaalisia.

 

Taulukko 1. Työvoiman käyttö 2010 ja 2011

 

 

2010 (koko vuosi)

2011 (koko vuosi)

Tulosalue

Työvoiman käyttö

(muutos 2009-2010)

Sairauspoissaolo-%

Sijaistus-%

Työvoiman käyttö (muutos 2010-2011)

Sairauspoissaolo-%

Sijaistus-%

Hallintopalvelut

-4,8

4,3

23,2

-5,9

4,0

35,9

Tutkimus ja kehityshankkeet

+7,7

1,8

4,7

-8,8

2,5

18,5

Sosiaalityö

-1,0

4,0

84,7

+ 18,5

4,4

87,8

Perusterveydenhuolto

+ 28,9

4,7

55,3

+ 34,8

4,2

60,7

Erikoissairaanhoito

+ 7,5

4,5

68,6

+ 1,7

4,6

66,4

Kuntoutumispalvelut

- 9,6

4,2

55,3

+ 3,1

4,4

53,2

Vanhuspalvelut

+ 15,4

6,4

85,7

+ 19,6

6,8

89,0

Ympäristöterveydenhuolto

+ 0,7

3,6

17,5

-0,7

3,5

42,1

Työterveyshuolto

+ 2,1

5,1

37,4

-1,1

5,6

46,1

Yhteensä

+ 44,3

5,3

73,4

+ 61,1

5,5

76,3

Lähteet: Työvoiman seurantaraportit 2010 ja 2011

 

Perusterveydenhuollon osalta voidaan työvoiman käytöstä vuosina 2010 - 2011 todeta, että asiasta on raportoitu peruspalvelulautakunnalle useasti vuoden 2011 aikana niin kuukausiraportoinnin yhteydessä kuin perusterveydenhuoltoa koskevassa erityisessä esittelyssä tulosaluejohtaja Anne Santalahden toimesta. Peruspalvelulautakunnassa 13.9.2011 § 255 perusterveydenhuollon työvoiman käytöstä raportoitiin muun muassa seuraavaa:

 

Perusterveydenhuollossa on terveydenhuoltolain, ns. neuvola- ja kouluasetuksen, peruspalvelulautakunnassa hyväksytyn kehittämisohjelman ja opetushammashoitolaa koskevan yhteistyösopimukseen johdosta lisätty henkilöstöä tarkastelujaksolla.

 

Lokakuussa 2010 peruspalvelulautakunnassa hyväksyttiin perusterveydenhuollon kehittämisohjelma. Sen mukaisesti vuoden 2011 alusta aloittivat projektipäällikkö ja projektisihteeri. Lisäksi kehittämistyön ja muun lakisääteisen tilastotyön lisääntyessä on loppuvuodesta 2010 saatu siirtovakanssia käyttäen yksi Pegasos-pääkäyttäjä lisää. Perusterveydenhuollon hallintoon siirtyivät vuoden 2011 alussa erikoissairaanhoidon tulosalueelta kaksi hygieniahoitajaa ja yksi tekstinkäsittelijä muualta sosiaali- ja terveystoimesta.

 

Henkilötyövuosissa tapahtuu vähenemistä elokuun 2011 jälkeen, kun hoitotakuun toteutuminen tapahtuu terveysasemilla listamallilla ja 31.7.2011 on päättynyt kahdeksan tilapäisen (neljä lääkäriä ja neljä sairaanhoitajaa) vakanssin käyttö terveysasemilla. Päivystykseen ja alueelliseen yhteistyöpäivystykseen on jouduttu palkkaamaan tilapäistä henkilökuntaa ja sijaisia viime vuoteen nähden selvästi enemmän. Tämä johtuu lisääntyneestä kävijämäärästä, tarkkailua vaativien potilaiden pitkistä hoitoajoista päivystyksen tarkkailupaikoilla ja merkittävästi lisääntyneestä tarkkailua vaativien potilaiden määrästä. Myös sairauspoissaolot päivystyksessä ovat lisääntyneet ja työn luonteen vuoksi sijaistuksen on oltava 100 %.

 

Suun terveydenhuollossa hoitotakuurajat ylittyivät jo huhtikuussa 2011. Hammaslääkäreitä ja hammashoitajia sekä suuhygienistejä palkattiin omaan toimintaan sijaisiksi kesällä enemmän kuin vuonna 2010. Toisaalta voimassa olevat opetushammashoidon sopimukset velvoittavat kaupunkia ja suunterveydenhuoltoa hankkimaan lisääntyneen opiskelijamäärän mukaisesti lisää opetushenkilöstöä, jota on palkattu seitsemän henkeä.

 

Ehkäisevän terveydenhuollon henkilöstölisäykset ovat kuntia velvoittavan asetuksen ja toisaalta vuodelle 2011 tehdyn OPTS:n mukaisia. Ns. neuvola-asetus tuli kuntia velvoittavaksi 1.1.2011 alkaen ja sen toteuttamiseksi on perusterveydenhuoltoon lisätty henkilökuntaa, johon kunta on saanut myös valtionosuuden lisäystä 3€/asukas. Vakituista henkilökuntaa on ollut vuoden alusta enemmän yksi terveydenhoitaja ja yksi lääkäri. Lisäksi on käytössä tilapäisiä vakansseja, koska vakituisia peruspalvelulautakunnan esittämiä vakansseja vuodelle 2011 ei vielä ole saatu käyttöön, kolme terveydenhoitajaa ja yksi lääkäri.

 

Työvoiman käyttöä koskevista tiedoista kyseisiltä vuosilta käy myös ilmi se, miten tulosalueet eroavat sairauspoissaolojen ja sijaisten käytön osalta. Sairauspoissaoloprosentit ovat olleet suurimpia vuosina 2010 - 2011 vanhuspalveluissa. Tästä syystä on ollut perusteltua käynnistää sosiaali- ja terveystoimen työhyvinvoinnin kehittämiseen liittyvät erityistoimenpiteet nimenomaan juuri vanhuspalvelujen tulosalueelta. Kaupunginjohtaja Aleksi Randell asetti kesällä 2011 Työkyvyn hallintamallin kehittämishankkeen, jonka kesto on 1.8.2011- 31.5.2012. Hankkeen tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen työkyvyn hallintamalli Turun kaupungille. Pilotointivaiheen jälkeen hankkeessa kehitettyjä toimintamalleja on tarkoitus ottaa käyttöön koko kaupunkiorganisaatiossa.

 

Henkilöstösuunnittelun taustalla olevat tulosaluekohtaiset tarpeet ja henkilöstövoimavarasuunnitteluun vaikuttavat tekijät

 

Todettakoon, että vuonna 2011 peruspalvelulautakunta teki useita, vuoden 2011 henkilöstösuunnitelmaan sisältyviä uusia vakansseja koskevia esityksiä. Lukumääräisesti eniten esityksiä käsiteltiin lautakunnassa 18.5.2011 (§:t 162 – 168). Näistä esityksistä hallintojaosto on tehnyt päätökset, perusterveydenhuoltoa koskevasta esityksestä vasta kokouksessaan 12.12.2011 § 285 siten, että uudet vakanssit on perustettu 1.1.2012 lukien. Koska päätös on tehty vasta joulukuussa, sen vaikutus työvoimassa näkyy vasta vuonna 2012 (+ 15). Käyttöönottamalla em. Työkyvyn hallintamalli kaavaillaan saavutettavan vähintään sen suuruinen vähennys sairauspoissaoloissa ja sitä kautta sijaisten käytössä, että 1.1.2012 perustetut vakanssit eivät todellisuudessa lisää työvoimaa kuluvana vuonna. Tämän lisäksi peruspalvelulautakunta esitti 16.11.2011 § 311 suun terveydenhuoltoon 10 terveyskeskushammaslääkärin, 10 hammashoitajan ja 8 suuhygienistin vakanssien perustamisesta. Tästä esityksestä ei vielä ole hallintojaoston päätöstä eikä sen vaikutusta työvoimaan tästä syystä voi ottaa huomioon henkilöstösuunnitelmaa tarkistettaessa. Suun terveydenhuollon em. tarpeita hoidetaan tilapäisin palkkaamisluvin (3 terveyskeskushammaslääkäriä, 3 hammashoitajaa, 8 suuhygienistiä) siihen saakka, kun mahdolliset uudet vakanssit on perustettu ja täytetty.

 

Alustavat, vuotta 2012 koskevat henkilöstösuunnitelmaan liittyvät tarpeet esiteltiin peruspalvelulautakunnalle syyskuussa 2011 lautakunnan budjettikäsittelyn yhteydessä.

 

Taulukko 2. Alustavat henkilöstöesitykset ja eläkkeellelähtöennuste 2012

 

 

Vaikutus yhteensä vuositasolla

Eläkkeellelähtöennuste 2012

 

+/- htv

+-/ €

Vakanssien hoitajien lkm

Hallinto

+ 0,5

14.218

10

Sosiaalityö

+ 3,0

83.042

23

Perusterveydenhuolto

+ 10,4

457.902

22

Erikoissairaanhoito

+ 2,5

124.000

17

Kuntoutumispalvelut

+ 9,0

268.040

6

Vanhuspalvelut

+ 32,0

1.403.799

44

Ympäristöterveydenhuolto

+ 1,0

18.672

4

Työterveyshuolto

+ 1,7

25.300

6

 

Lähteet:

Peruspalvelulautakunta 13.9.2011 § 256

Sosiaali- ja terveystoimen eläkkeellelähtöennuste (ajettu henkilöstön vastuualueella 13.8.2011)

 

Taulukosta 2 voidaan todeta, että alustavassa henkilöstösuunnitelmassa mainittujen henkilöstöesitysten vaikutukset työvoiman määrään vuositasolla laskettiin olevan yhteensä +20,1 (kuluvana vuonna + 12,1). Niiden tarvitsemat määrärahat sisällytettiin peruspalvelulautakunnan 13.9.2011 hyväksymään budjettiesitykseen. Taulukosta 2 voidaan edelleen todeta, että sosiaali- ja terveystoimessa saavuttaa eri tulosalueilla lakisääteisen vanhuuseläkeiän kaikkiaan 132 henkilöä ja oletettu eläkkeelle siirtyminen tapahtuu melko epätasaisesti määrällisesti eri tulosalueilla. Todellinen eläkkeelle lähtöhetki on vaikea ennustaa johtuen joustavasta eläkejärjestelmästä. Tulosalueet käyttävät systemaattista tarveharkintaa vapautuvien vakanssien käytössä ja täytössä. Tulosalueilla tehdään myös kaikki voitava sairauspoissaolojen ja tilapäisen työvoiman palkkaamisen vähentämiseksi.

 

Osasta alustavan henkilöstösuunnitelmaan sisällytetyistä henkilöstöesityksistä on olemassa jo hallintojaoston päätökset, mutta osasta ei vielä ole tehty varsinaista esitystä peruspalvelulautakunnalle. Taulukosta 3 ilmenee tilanteen kehitys peruspalvelulautakunnan 13.9.2011 kokouksen jälkeen.

 

Taulukko 3. Henkilöstösuunnitelman tilanne uusien vakanssien ja merkittävien vakanssimuutosten osalta

 

Tulosalue

 

Alustavasta henkilöstösuunnitelmasta jo toteutetut

Hallinto

-

Sosiaalityö

2 kotouttamisohjaaja

2 yöhoitajaa (Maksankadun ja Moikoisten lk)

5 ohjaajaa (Sirkkala/ tuettu asuminen)

Perusterveydenhuolto

3 hammashoitajaa

3 välinehuoltajaa

Erikoissairaanhoito

½ erikoislääkäri

½ välinehuoltaja

7 sairaanhoitajan ja 1 toimintaterapeutin vakanssin perustaminen /8 mielisairaanhoitajan vakanssin lakkauttaminen

Kuntoutumispalvelut

-

Vanhuspalvelut

-

Ympäristöterveydenhuolto

valvontaeläinlääkärin viran perustaminen

Työterveyshuolto

-

 

Tilapäinen, ylimääräinen henkilöstö

 

Sosiaali- ja terveystoimessa on vuonna 2011 ollut palkattuna tilapäistä, ylimääräistä henkilöstöä 3,4 % kaikista palvelussuhteessa olleista (palvelussuhteita yhteensä voimassa 5.411,8, joista tilapäisiä 185,8).

 

Tällä hetkellä on voimassa yhteensä 84 tilapäistä palkkaamislupaa (ei sisällä projekteja, harjoittelijoita, kehittämishankkeita, oppisopimuksia eikä uudelleensijoituskokeilussa olevia). Määrällisesti eniten palkkaamislupia on sosiaalityössä (29), vanhuspalveluissa (22) ja erikoissairaanhoidossa (14). Suurin osa palkkaamisluvista on voimassa vuoden 2012 loppuun. Poikkeuksena on vanhuspalveluiden 20 tilapäistä, jotka päättyvät kuluvan vuoden aikana.

 

Peruspalvelulautakunnan 16.11.2011 § 320 tekemästä esityksestä kaupunginhallituksen hallintojaosto päätti 12.12.2011 § 291 vakinaistaa kaikkiaan 17 tilapäistä tehtävää 1.1.2012 lukien, joita koskenut tilapäinen palkkaamislupa oli päättymässä 31.12.2011 ja joissa työvoiman tarve arvioitiin pysyväksi. Nyt voimassa olevien palkkaamislupien kohdalla tulee menetellä samoin. Kuluvan vuoden aikana tulosalueet käyvät läpi voimassa olevat tilapäiset palkkaamisluvat niiden vähentämiseksi jatkossa. Tässä tarkastelussa otetaan huomioon myös se, ettei jatkossa tilapäistä henkilökuntaa tulla palkkaamaan, mikäli kysymys on pysyvästä työvoiman tarpeesta. Tällaisia voivat olla erityisesti eräät sosiaalityön, erikoissairaanhoidon, vanhuspalveluiden sekä työterveyshuollon tehtävät.

 

Varsinainen henkilöstösuunnitelma vuodelle 2012

 

Palvelutuotannon johto on käynyt tammikuussa 2012 palvelujohdon kanssa keskustelut vuoden 2012 lopullisesta henkilöstösuunnitelmasta. Henkilöstösuunnitelman laatimisessa on otettu huomioon OPTS -sopimusten tilausosaan tehdyt muutokset. Lisäksi viraston johto on tarkistanut hallintopalveluiden alustavaa henkilöstösuunnitelmaa.

 

Liite 1                                  Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet

 

Liite 2                                  Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet

 

Liite 3                                  Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma/yhteenveto

 

Alustavaan henkilöstösuunnitelmaan tehdyt muutokset:

 

Hallinto

 

Alustavaan suunnitelmaan oli sisällytetty esitys rakennusmestarin toimen perustamisesta vakinaistamalla tehtävän hoitaminen. Tästä suunnitelmasta on nyt luovuttu ja tarve tullaan hoitamaan vakanssimuutoksin ottamalla huomioon eläköitymisen kautta vapautuva yksi vakanssi, jolloin työvoiman määrä vähenee yhdellä vuositasolla laskettuna.

 

Sähköisen asioinnin projektia on hoidettu tilapäisellä palkkaamisluvalla vuosina 2010 ja 2011 sekä kuluvan vuoden alusta lukien sijaismääräyksellä. Sähköisen asioinnin ylläpitotehtäviin tarvitaan pysyvä vakanssi 1.5.2012 lukien. Samalla voidaan lakkauttaa yksi eläköitymisen kautta vapautuva vakanssi sekä kaksi muuta vakanssia, jotka ovat tulleet hiljattain avoimiksi niiden vakituisten haltijoiden siirryttyä uusiin tehtäviin.

 

Sosiaalityö

 

Alustavasta suunnitelmasta on poistettu esitykset uuden tilapäisen henkilöstön palkkaamisesta (asumis- ja päihdepalvelujen ohjaaja ja asumisneuvoja).

 

Perusterveydenhuolto

 

Alustavasta suunnitelmasta on poistettu ehkäisevän terveydenhuollon uudet vakanssit (terveyskeskuslääkäri, 2 terveydenhoitajaa ja 4 perhetyöntekijää) sekä ehkäisevän terveydenhuollon/ opiskeluterveydenhuollon uusi tilapäinen henkilöstö (terveyskeskuslääkäri ja 2 terveydenhoitajaa).

 

Erikoissairaanhoito

 

Ei muutoksia alustavaan suunnitelmaan.

 

Kuntoutumispalvelut

 

Alustavasta suunnitelmasta on poistettu lääkinnälliseen kuntoutukseen ja työelämäkuntoutukseen kaavaillut varahenkilövakanssit (fysioterapeutti, toimintaterapeutti ja urasuunnittelija).

 

Vanhuspalvelut

 

Ei muutoksia alustavaan suunnitelmaan.

 

Ympäristöterveydenhuolto

 

Alustavasta suunnitelmasta on poistettu terveystarkastajan uusi vakanssi. Lisäksi ko. tulosalueen alustavassa henkilöstösuunnitelmassa mainittu yhden avoimen vakanssin käyttöönotto jää suunnitelmaan siten muutettuna, että tulosalue lakkauttaa kaksi eläkkeelle siirtymisten johdosta avoimeksi tulevaa vakanssia.

 

Työterveyshuolto

 

Ei muutoksia alustavaan suunnitelmaan. Peruspalvelulautakunta esitti 5.10.2011 § 280 toteutettavaksi tekstinkäsittelijän vakanssin muutoksen toimistovirkailijaksi yhden uudelleensijoituksen toteuttamiseksi. Tämä esitys palautettiin uudelleen valmisteltavaksi. Alustavaa suunnitelmaa ei ole syytä muuttaa, koska uudelleensijoitustarve on edelleen olemassa. Tulosalue selvittää kuitenkin ensin, onko mahdollisuuksia toteuttaa alkuperäinen suunnitelma muilla keinoin.

 

Yhteenveto

 

Edellä luetellut muutokset tarkoittavat sitä, että kuluvana vuonna työvoiman määrän muutoksen arvioidaan olevan – 1,6 ja niiden kustannusvaikutuksen n. 1 M€. Alustavan henkilöstösuunnitelmassa työvoiman määrän arvioitiin nousevan 12,1:llä ja kustannusten olevan n. 1,5 M€.

 

Palvelujohtajat Sirpa Kuronen, Maisa Kuusela ja Seija Arve 6.2.2012:

 

Lasten ja nuorten ydinprosessi

 

Lasten ja nuorten ydinprosessiin kohdistuvat suunnitellut henkilöstölisäykset ovat pääosin perusterveydenhuollon tulosalueilla ja ne perustuvat lainsäädännön muutoksiin. Ehkäisevässä terveydenhuollossa asetus 380/2008 ja uusi terveydenhuoltolaki määrittävät varsin yksityiskohtaisesti neuvolan ja kouluterveydenhuollon tehtävät. Resurssilisäys on näiltä osin perusteltu ja todelliseen tarpeeseen perustuva. Neuvoloiden sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon laadukkaat palvelut, mukaan lukien perheille kotiin annettava tuki, ovat myös koko ennaltaehkäisevän toiminnan perusta. Sosiaalityön tulosalueella lastensuojelulain muutokset ovat vaikuttaneet lastensuojelun henkilöstötarpeeseen ja tuottavat myös tarpeen muuttaa henkilöstörakennetta. Näitä tarpeita on huomioitu jo vuoden 2011 henkilöstöpäätöksissä.

 

Nuorten aikuisuuden vahvistamisen ydinprosessin henkilöstömuutokset koskevat perusterveydenhuoltoa, jossa ehkäisevän terveydenhuollon vakanssilisäys tarvitaan opiskeluterveydenhuollon asetuksenmukaisen toiminnan turvaamiseksi. Suun terveydenhuollon vakansseilla tuotetaan myös nuorten aikuisten palveluja.

 

Itsenäisesti selviytyvien toimintakyvyn turvaamisen ydinprosessi

 

Tutkimus- ja kehitysyksikön sähköisen asioinnin asiantuntija tulee vastaamaan kaikkien tulosalueiden sähköisen asioinnin kehityksestä. Sähköinen asiointi tulee nopeuttamaan asiointia ja osaltaan auttaa kokonaiskustannusten hillitsemisessä.

 

Suun terveydenhuollon palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan talousarvion puitteissa vain, mikäli peruspalvelulautakunnan joulukuussa perustettavaksi esitetyt 28 vakanssia saadaan käyttöön jo alkuvuodesta. Tämän lisäksi henkilöstösuunnitelman hammashoitajien ja välinehuoltajien vakanssit tarvitaan tilapäisten vakanssien tilalle.

 

Kuntoutumispalveluiden lähihoitajien vakanssit (nimikemuutokset) ovat välttämättömiä kehitysvammaisten henkilöiden asumisohjelman mukaisen oman, uuden ryhmäkodin perustamiseksi ja Koskikodin laajentamiseksi.

 

Ikäihmisten ydinprosessi

 

Vanhuspalveluissa on vuonna 2011 tapahtunut oman toiminnan laitoshoitopaikkojen väheneminen. Samalla on mahdollistunut vapautuneen henkilökunnan uudelleen kohdentaminen. Kotihoitoon jo saatujen 44 hoitohenkilön lisäyksellä tulee palveluja kohdentaa enemmän palveluja tarvitseville (2. ja 3. palveluluokka) ja näin tukea heidän kotona asumisen mahdollisuuttaan riittävällä avulla. Lisäksi alkuvuonna 2012 käyttöön otettavat Mobiili -laitteet lisäävät kotihoidon henkilöstön välitöntä työaikaa ja näin myös suoritetuottavuus paranee eli sama henkilö pystyy joko antamaan enemmän panosta yhdelle asiakkaalle tai hoitamaan useampia asiakkaita kuin aikaisemmin. Ehkäisevän vanhustyön saama 4 henkilön lisäys puolestaan mahdollistaa vähän palveluja tarvitsevien tukemista.

 

Valtuuston toimeenpantavaksi määrittelemät kotihoidon monimuotoistamistoimenpiteet voidaan tuottaa sillä budjettivarauksella, joka on jo nyt vanhuspalvelujen budjetin sisällä ja jolla oli tarkoitus lisätä oman kotihoidon henkilöstöä vielä 32 vakanssilla (n 1.4 M€). Näistä kotihoitoon vuodelle 2012 ehdotetuista vakansseista vain 2 uutta lääkärin vakanssia ehdotetaan toteutettavaksi omana toimintana, perusteluna kotihoidon lääketieteellisen kokonaisuuden yhtenäinen hallinta.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 6.2.2012:

 

Henkilöstösuunnitelmaa vuodelle 2012 on tarkennettu syyskuussa talousarviokäsittelyn yhteydessä tehdystä suunnitelmasta. Tarkennuksessa on poistettu syksyn 2011 tai alkuvuoden 2012 aikana perustetut vakanssit ja lautakunnan tekemät esitykset perustettavista vakansseista. Lisäksi jatkovalmistelussa on huomioitu henkilöstösuunnitteluun asetettuja tavoitteita sekä vuonna 2012 käytettävissä olevien resurssien realiteetit. Nyt käsittelyssä oleva henkilöstösuunnitelma ja operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa olevat tavoitteet on synkronoitu.

 

Vanhuspalveluissa on toteutettu vuoden 2011 aikana rakennemuutosta, joka on mahdollistanut henkilöstön siirtämisen ikääntymispoliittisen strategian mukaisesti mm. kotihoitoon. Vuoden 2012 aikana käyttöönotettava mobiili- järjestelmä vapauttaa jossain määrin henkilöstöä välittömään asiakastyöhön. Operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa on kotihoitoa koskien lisäystä erityisesti palveluluokkiin 2 ja 3. Lisäksi ikääntymispoliittisessa ohjelmassa on todettu selkeästi kotihoidon lisäystarve palvelurakenteen toteuttamiseksi. Vanhuspalvelut ovat talousarviossaan varautuneet toteuttamaan kotihoidon tilauksiin ja ikääntymispoliittisen strategian mukaisesti kotihoidon vahvistamiseen liittyvät lisäykset 32 vakanssilla. Talousarviossa on varauduttu perustettavien vakanssien palkkakustannuksiin 1.4.2012 alkaen. Vuotuiset kustannukset henkilöstölisäyksestä ovat 1.4 M€.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 28.11.2011 seuraavan muutoksen talousarvioon: ”Kotihoidon palveluita edistetään erilaisia vaihtoehtoisia palveluratkaisuja kehittäen”. Ehdotetuista vakanssiesityksistä tulisi pidättäytyä siihen asti, kunnes esitys vaihtoehtoisista palveluratkaisuista on käsitelty. Edellä mainittua menettelyä puoltaa lisäksi talousarvion toteutumiseen liittyvien riskien lähinnä korotetun siirtoviivemaksun hillitsemiseksi valmisteilla olevien toimenpiteiden kustannusvaikutusten epävarmuus.

 

Lukuun ottamatta kotihoidon 30 vakanssisuunnitelmaa esitän henkilöstösuunnitelman merkitsemistä tiedoksi ja jatkovalmistelun pohjaksi.

 

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

 

Ehdotus        Peruspalvelulautakunta hyväksyy viraston laatiman liitteen 1 mukaisen tarkistetun henkilöstösuunnitelman jatkovalmistelun pohjaksi kuitenkin siten, että kotihoidon 30 vakanssin jatkovalmisteluista pidättäydytään siihen asti, kunnes kotihoidon vaihtoehtoiset palveluratkaisut on käsitelty.

 

Jokaisesta henkilöstösuunnitelmaan sisältyvästä uudesta vakanssista ja vakanssimuutoksesta tuodaan esitys lautakunnalle edelleen kaupunginhallituksen hallintojaostolle esitettäväksi.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian yksimielisesti.

Jakelu

tpvPalomäki Maaria
tpvVirtanen Petri


Liitteet:

Perla § 80
Liite 1:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja lisäävät toimenpiteet
Liite 2:Työvoiman käyttöä/henkilöstömenoja vähentävät toimenpiteet
Liite 3:Työvoiman käyttöä koskeva suunnitelma/yhteenveto