Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta8215.02.201210

1634-2012 (111)

Sosiaali- ja terveystoimen sähköisen asioinnin erityisasiantuntijan toimen perustaminen - kolmen vakanssin lakkauttaminen

Tiivistelmä: -

Perla § 82

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Päivi Sannola ja IT- suunnittelupäällikkö Mika Lempinen 3.2.2012:

Sähköinen asiointi on yksi julkishallinnon keskeisistä kehittämisalueista tällä hetkellä. Sähköisellä asioinnilla tarkoitetaan ammattihenkilön ja kansalaisen välistä vuorovaikutteista asiointia. Uudenlaisien palvelukanavien ja välineiden käyttöönotto toiminnan erilaisissa yksiköissä tarvitsee suunnittelua, tekemistä ja tukea, jotta muutos mahdollistuu.

Terveystoimessa on aloitettu sähköisen asioinnin kehittäminen v. 2005 Wellcom -hankkeen avulla. Sähköistä asiointia on kehitetty erilaisilla hankkeilla ja projekteilla osin ulkopuolisten rahoittajien kanssa ja määräaikaisella työvoimalla. Sähköistä asiointia on laajennettu valikoidusti niihin yksiköihin, joiden toimintaa kyseisen palvelukanavan on arvioitu tukevan parhaiten ja joissa asiakkailla on kysyntää sähköisen asioinnin käytölle. Sähköisen asioinnin palveluista on erityisen hyviä kokemuksia esim. opiskelijaterveydenhuollosta, jossa on internet-selaimella käytettävissä sähköinen ajanvaraus, esitietolomakkeet ja viestipalvelu sekä terveystekstiviestit. Viestit kulkevat tietoturvallisesti ja hallitusti perustietojärjestelmään, josta tiedot ovat suoraan terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä ilman erillisjärjestelmiä tai kahdenkertaista kirjaamista.

Vuosina 2010 ja 2011 toteutettiin mm. kaikille terveysasemille valmius sähköiseen asiointiin, asiointimuotoina ajanvaraus, kaksisuuntainen web - viestintä ja tekstiviestit kuntalaiselle päin. Lisänä myöhemmin tuli sähköinen eReseptin uudistamispyyntö sekä uuden terveydenhuoltolain mukainen sähköinen terveysaseman valinta. Järjestelmien kehittyessä palveluvaihtoehtoja voidaan lisätä ja monipuolistaa entisestään. Myös kuntalaisten suuntaan opastusta ja viestintää helpotettiin uusimalla eTerveyspalvelut verkkosivut ja liittymällä sosiaaliseen mediaan. Näiden asiointikanavien kautta kuntalainen saa ajantasaista tietoa ohjelmasta ja mahdollisista häiriöistä palveluissa. Kuntalaisille tehtiin "pika - opas" sähköisen asioinnin käyttöönottamiseen. Opasta jaettiin mm. kaikille terveysasemille.

Turun sosiaali- ja terveystoimen strategian yksi keskeinen tavoite on kehittää sähköistä asiointia niin, että siitä tulee kuntalaisille merkittävä palvelukanava. Jatkossa koko sosiaali- ja terveystoimen sähköisen asioinnin kehittämisen tulee olla pysyvää toimintaa, suunniteltua ja koordinoitua. Tehtävään liittyy myös kaupungin sähköisen asioinnin ja internet-julkaisujärjestelmän kehittämiseen osallistuminen.

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen:

Käynnissä olevat valtakunnalliset kehittämisohjelmat (muun muassa valtiovarainministeriön koordinoima SADe-ohjelma ja sosiaali- ja terveysministeriön sähköisen asioinnin kehittämisprojektit) tähtäävät sähköisen asioinnin toimintamallien kehittämiseen, joilla tuetaan ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämistä ja edistämistä sekä sairauksien ennaltaehkäisyä, tuetaan henkilöiden oman terveyden hallintaa ja itsehoitoa, helpotetaan hoito- tai palveluyksikön valintaa ja hakeutumista oikeiden palvelujen piiriin, parannetaan kaikkien osallistumismahdollisuuksia palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa, tehostetaan palveluja käyttävien ja palveluyksikön ammattilaisen välistä vuorovaikutusta ja edistetään ihmisten mahdollisuutta antaa palautetta palveluista.

Osa kansalaisen sähköisistä sosiaali- ja terveyspalveluista on tarkoitus toteuttaa kansallisina palveluina. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi yleisen sosiaali- ja terveystiedon tuottaminen, valikoidut riskitestit ja valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhakemisto. Tältäkin osin Turun kaupungin on syytä olla mukana sähköiseen asiointiin liittyvissä kansallisissa kehittämisverkostoissa ja nyt perustettava sähköisen asioinnin erityisasiantuntijan tehtävä on edellytys tässä kehittämistyössä mukana olemiselle.

Sähköinen asiointi on näin ollen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan yksi merkittävimmistä sisällöllisistä kehittämiskohteista eikä Turun kaupunki voi jäädä sivuun tästä kehittämistyöstä. Sähköisen asioinnin kysymykset on nostettu merkittävään asemaan esimerkiksi vuoden 2011 lopussa päättyneessä Turun kaupungin perusterveydenhuollon kehittämishankkeessa ja sähköisen asioinnin kehittämistarpeita on tunnistettu useilla tulosalueilla. Sähköisen asioinnin osalta on todettava, että sen sisällön koordinoinnista ja kehittämisestä ei vastaa tällä hetkellä kukaan sosiaali- ja terveystoimessa. Nyt perustettavaksi esitettävällä sähköisen asioinnin erityisasiantuntijan vakanssilla voidaan merkittävällä tavalla edistää sähköiseen asiointiin liittyvää tulosaluerajat ylittävää sisältötuotantoa ja koordinointia.

Esitämme, että sosiaali- ja terveystoimeen perustetaan liitteen 1 mukaan sähköisen asioinnin erityisasiantuntijan toimi. Samalla voidaan lakkauttaa tutkimus- ja kehitysyksikön it –suunnittelupäällikön ja projektisuunnittelijan sekä perusterveydenhuollon ulkomaalaistoimiston kanslistin vakanssit.

Liite 1Esitys vakanssimuutoksista

Vakanssimuutosten kustannusvaikutus vuositasolla on negatiivinen, -25.500 € ja vaikutus työvoimaan -1.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle liitteessä 1 mainittujen vakanssimuutosten toteuttamista 1.5.2012 lukien.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Perla § 82
Liite 1:Esitys vakanssimuutoksista