Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta1611.01.201216

13494-2010 (001, 011)

Seudullisen kotihoidon palvelusetelin käyttöönotto

Tiivistelmä: -

Perla § 16

Projektijohtaja Taina Kaila, seudullinen palvelusetelihanke (Turku), vanhuspalvelujohtaja Seija Sjöblom (Kaarina), vanhustyön johtaja Ulrika Lundberg (Lieto), hoito- ja vanhuspalvelujohtaja Taina Lahtiola (Naantali) ja johtava hoitaja Ritva Seppälä (Raisio):

Turku on toiminut vetäjänä seudullisessa palvelusetelihankkeessa. Mukana hankkeessa ovat Turun lisäksi olleet Kaarinan, Liedon, Naantalin ja Raision kunnat. Kahdessa eri työryhmässä on valmisteltu kotihoidon ja tehostetun palveluasumisen sääntökirjat. Valmistelun aikana on kuultu seudun yksityisiä palveluntuottajia 6.10.2011 ja 9.11.2011. Lisäksi luottamusmiehille järjestettiin oma tilaisuus 25.10.2011.

Turun kaupunginvaltuusto on 28.11.2011 § 216 päättänyt, että Turun kotihoidon palveluita edistetään erilaisia vaihtoehtoisia palveluratkaisuja kehittäen. Nyt esitettävä kotihoidon palvelusetelien käyttöönotto on yksi vaihtoehtoinen palvelun tuottamisen muoto.

Kotihoidon palveluseteli on tarkoitettu sekä säännöllisen että tilapäisen kotihoidon asiakkaille. Saadakseen palvelusetelin asiakkaan tulee täyttää kotihoitoon pääsyn kriteerit. Näin ollen palveluseteliasiakkaat eivät sinällään ole uusi asiakasryhmä kotihoidon kokonaisuudessa, vaan he saavat tarvitsemansa palvelun tuotettuna palvelusetelillä.

Palvelusetelijärjestelmää käytettäessä tulee huomioida, että kunta ei saa asiakastuloja, vaan tulot kompensoituvat asiakkaan saaman palvelusetelin arvon pienentyessä asiakkaan tulojen kasvaessa, jolloin kunnan palveluntuottajalle maksama osuus pienenee. Palvelusetelijärjestelmän tulisi olla kunnalle pidemmällä aikavälillä kustannusneutraali tai kokonaiskustannuksia alentava. Esitettävällä ratkaisulla pyritään näihin tavoitteisiin.

Palvelusetelin sääntökirja

Turun seudun palvelusetelihankkeessa on valmisteltu kotihoidon palvelusetelin sääntökirja, joka sisältää palvelusetelillä hankittavan kotihoidon palvelukuvauksen, palveluntuottajan hyväksymiskriteerit sekä kunnan, asiakkaan ja palveluntuottajan oikeudet ja velvollisuudet palvelusetelijärjestelmässä. Osa kriteereistä on palvelusetelilaissa tai muissa laeissa määriteltyjä kriteereitä ja osa kriteeristä on kuntien määrittelemiä mm. laatuun ja toiminnan sisältöön liittyviä kriteereitä. Sääntökirja on kokonaisuus, jossa on huomioitu kaikkien järjestelmässä toimivien näkökulmat.

Liite 1Kotihoidon palvelusetelin sääntökirja

Sääntökirjan lähtökohtana on, että kaikkien asiakkaiden on mahdollista käyttää palveluseteliä tuloista riippumatta, jos muut käyttämisen edellytykset ovat olemassa.  Näitä ovat mm. se, että asiakas pystyy itse (tai laillinen edustaja, omainen tai muu läheinen henkilö) ottamaan yhteyttä palveluntuottajaan ja tekemään ao. sopimukset palvelusta palveluntuottajan kanssa. Asiakkaalla ei ole subjektiivista oikeutta palveluseteliin, mutta jos kunta on sitä hänelle tarjonnut, hän voi ottaa palvelusetelin käyttöönsä tai kieltäytyä sen käytöstä. Asiakkaan kieltäytyessä palvelusetelin käytöstä kunnan tulee järjestää hänelle palvelu muulla tavoin.

Säännöllisen kotihoidon palveluseteli

Säännöllisen kotihoidon palvelusetelin kohderyhmänä ovat kotihoidon asiakkaat, omaishoidon tuen asiakkaat ja vammaispalvelulain mukaisen palveluasumispäätöksen saaneet asiakkaat. Sairaalasta kotiutuvat asiakkaat on mainittu erikseen. Asiakasryhmänä he kuuluvat kotihoidon asiakkaisiin täyttäessään kotihoidon kriteerit. Palvelusetelin käyttöönotto tässä yhteydessä tehostaa kotiutumista ja mahdollistaa jouston kotiutustilanteissa. Tavoitteena on hillitä laitoshoidon kustannuskasvua.

Palveluun sisältyy henkilökohtainen hoiva ja hygienia, hygieniaan liittyvät tehtävät, ravitsemuksesta huolehtiminen, kodinhoidolliset tehtävät, asiakkaan turvallisuuteen ja esteettömyyteen liittyvät asiat, henkisen ja fyysisen vireyden ylläpito ja niistä huolehtiminen, lääkehoidon toteutus ja seuranta lääkärin määräysten mukaisesti, sairaanhoidon suunnittelu, toteutus, ohjaus ja neuvonta, pyykkihuoltoon liittyviä tehtäviä, kodin perussiisteyden ylläpitoon liittyvät tehtävät, yhteistyö ja neuvonta asiakkaan, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa sekä mahdollisesti yöhoito.

Palvelun sisältö on tarkemmin määritelty palvelu- ja hoitosuunnitelmassa ja palveluntuottajan tulee huolehtia palvelusetelin myöntämispäätökseen liitetyn palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisista palveluista.

Säännöllisen kotihoidon palvelusetelin arvo

Asiakkaiden yhdenvertaisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat palvelusetelin hinnoittelun perusperiaatteet. Asiakkaan omavastuuosuuden tulee olla kohtuullinen. Omavastuuosuus on palveluntuottajan hinnan ja palvelusetelin arvon välinen erotus, jonka asiakas itse maksaa.

Palvelusetelin arvo (kunnan maksama osuus palvelun hinnasta) voi olla sidottu asiakkaan tuloihin (tulosidonnainen) tai kaikille asiakkaille yhtä suuri (tasasuuruinen). Säännöllisen kotihoidon palvelusetelin arvo määräytyy palvelusetelilain mukaisesti ja on tulosidonnainen.

Palvelusetelin lähtöarvoja tulee tarkistaa kuitenkin tietyin väliajoin mm. palveluntuottajien hintojen tarkistusten vaikutuksia arvioitaessa tai lakimuutosten vuoksi.

Palvelusetelilain 8 §:n mukaan asiakkaan saaman palvelusetelin arvoa on korotettava, jos asiakkaan toimeentulo vaarantuu. Asiakkaalle on annettava päätös palvelusetelin arvon korottamisesta.

Sosiaalihuoltolain 3a luku määrittelee, että palvelusetelin lähtöarvo on vähintään 25 €/t. Tulojen mukaan palvelusetelin arvo laskee, mutta on kuitenkin aina vähintään 7 €/t. Lähtöarvot ovat indeksisidonnaisia ja em. arvot ovat voimassa 1.1.2012 alkaen.

Kotona annettavan palvelun maksuprosentit ja tulorajat ovat 1.1.2012 alkaen seuraavat:

Kotitalouden
koko, henkilöä 
Tuloraja euroa/kk Maksuprosentti
1 528 35
2 975 22
3 1 528 18
4 1 890 15
5 2 288 13
6 2 627 11

Tulorajan ylittävä tulo vähentää palvelusetelin täyttä määrää vähennysprosentin osuudella jaettuna 60:llä (ShL. 3a luku, 29 b §).

Säännöllisen kotihoidon palvelusetelille on määritelty arvot eri vuorokauden ajoille sen mukaisesti, milloin palvelu annetaan. Arvojen määrittelyssä on huomioitu henkilöstökustannusten vaikutus eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä. 

Palvelusetelin arvot määräytyvät eri vuorokauden ja viikonpäivien aikoina seuraavasti:

  €/t
Arkisin 7.00 - 18.00 25
Arkisin 18.00 - 22.00 28,75
Arkisin 22.00 - 7.00 32,5
Lauantaisin 7.00 - 18.00 30
Lauantaisin 18.00 - 22.00 53,75
Lauantaisin 22.00 - 7.00 57,5
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 7.00 - 18.00 50
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 18.00 - 22.00 53,75
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 22.00 - 7.00 57,5

Liite 2Esimerkkejä palvelusetelin arvon ja omavastuuosuuden määräytymisestä

Tilapäinen kotihoidon palveluseteli

Tilapäisen kotihoidon palveluseteli voidaan myöntää sairaalasta/poliklinikalta/lääkärin vastaanotolta kotiutuvalle asiakkaalle, kun kyseessä on pääsääntöisesti kertaluonteinen sairaanhoidollinen toimenpide esim. leikkauksen jälkeen perushoidossa avustaminen ja pienet hoitotoimenpiteet. Asiakas voi saada tilapäisen kotihoidon palvelusetelin, jos hän ei kuntoisuutensa vuoksi pysty käyttämään terveysaseman palveluja.

Tilapäinen kotihoidon palveluseteli voidaan myöntää myös sellaisille kotihoidon asiakkaille, joiden luona käydään esim. kaksi kertaa kuukaudessa jakamassa lääkkeet (säännöllisen tilapäiset asiakkaat). Tämä asiakasryhmä ei vielä tarvitse useampia käyntejä, mutta seurannalla pystytään tukemaan asiakkaan hyvinvointia ja hänen asumistaan omassa kodissaan

Tilapäisen kotihoidon palvelusetelin arvoa ei ole lailla säädetty muilta osin paitsi, että setelin arvon tulee olla kohtuullinen. Seteli voi olla joko tasasuuri tai tulosidonnainen.

Tilapäisen palvelusetelin arvoksi esitetään tasasuuruista hintaa. Tämä käytäntö olisi sama kuin kunnan omassa tuotannossa tällä hetkellä. Asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaan tilapäisen kotisairaanhoidon käynnin maksu on enintään 8,70 euroa ja tilapäisen kotipalvelun maksun tulee olla kohtuullinen.

Tilapäisen kotihoidon palvelusetelin arvon määrittely perustuu nykyisten palveluseteliyrittäjien hintoihin. Tilapäisen kotihoidon palvelusetelin arvoksi esitetään 24 euroa/käynti tai 24 €/tunti.

Jos palveluntuottajan hinta on pienempi kuin palvelusetelin arvo, niin kunta on kuitenkin velvollinen suorittamaan palvelusetelin arvosta riippumatta palvelujen tuottajalle enintään asiakkaan ja palvelujen tuottajan välillä sovitun hinnan.

Vammaispalvelulain mukaisen asumispäätöksen saaneen asiakkaan palvelusetelin arvo

Kotihoidon palvelusetelin kohderyhmänä on myös vammaispalvelulain mukaisen asumispäätöksen saaneet asiakkaat. Vaikeavammaisten asumispalvelut on asiakasmaksulainsäädännössä säädetty asiakkaalle maksuttomaksi.  Jos ko. päätöksen saanut asiakas käyttää palveluseteliä palveluihinsa, niin hän saa palvelun maksuttomasti. Kunta maksaa koko palvelun hinnan palveluntuottajalle.

Palvelusetelin käyttöönotto ja tarvittavat toimenpiteet

Palvelusetelijärjestelmän yleiset periaatteet, sääntökirja, setelin myöntämiskriteerit ja järjestelmän käyttöönotto saatetaan hankkeessa mukana olevien kuntien hyväksyttäväksi tammikuussa 2012.

Kunnilta saatujen käyttöönottopäätösten jälkeen tavoitteena on käynnistää helmikuussa 2012 palveluntuottajien haku, jolloin yhdellä hakuilmoituksella haetaan keskitetysti palveluntuottajia palveluseteliyrittäjiksi. Tämän jälkeen palveluntuottajat voivat hakeutua palveluseteliyrittäjiksi jatkuvasti ilman erillistä hakuaikaa.

Turku voi hankkeen vetovastuukuntana käynnistää palveluntuottajien haun ja valmistella palveluntuottajien hyväksymisen. Jokainen kunta tekee erilliset päätökset hyväksymistään palveluntuottajista.

Myöhemmin palveluseteliyrittäjiksi hakeutuvista palveluntuottajista jokainen kunta valmistelee itse palveluntuottajien hyväksymisen, ellei asiasta ole muuta yhteisesti päätetty.

Palveluseteliä valmistellut työryhmä esittää, että kotihoidon palvelusetelit otetaan käyttöön 1.5.2012 alkaen.

Samalla työryhmä esittää, että se oikeutetaan tekemään vähäisiä teknisluonteisia tarkistuksia sääntökirjaan ja sen liitteisiin.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää,

  €/t
Arkisin 7.00 - 18.00 25,00
Arkisin 18.00 - 22.00 28,75
Arkisin 22.00 - 7.00 32,50
Lauantaisin 7.00 - 18.00 30,00
Lauantaisin 18.00 - 22.00 53,75
Lauantaisin 22.00 - 7.00 57,50
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 7.00 - 18.00 50,00
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 18.00 - 22.00 53,75
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 22.00 - 7.00 57,50

PäätösPeruspalvelulautakunta päätti esittelijän muutetusta päätösehdotuksesta

  €/t
Arkisin 7.00 - 18.00 25,00
Arkisin 18.00 - 22.00 28,75
Arkisin 22.00 - 7.00 32,50
Lauantaisin 7.00 - 18.00 30,00
Lauantaisin 18.00 - 22.00 53,75
Lauantaisin 22.00 - 7.00 57,50
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 7.00 - 18.00 50,00
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 18.00 - 22.00 53,75
Sunnuntaisin, pyhinä ja aattoina 22.00 - 7.00 57,50

Jakelu

ilmLahtiola Taina, Naantali
ilmLundberg Ulrika, Lieto
ilmSeppälä Ritva, Raisio
ilmSjöblom Seija, Kaarina
tiedAhonen Sari
tpvKaila Taina


Liitteet:

Perla § 16
Liite 1:Kotihoidon palvelusetelin sääntökirja
Liite 2:Esimerkkejä palvelusetelin arvon ja omavastuuosuuden määräytymisestä