Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta34514.12.201120

14015-2011 (223, 652)

Turvallisuusselvitykset sosiaali- ja terveystoimessa

Tiivistelmä: -

Perla § 345

Hallintojohtaja Antti Perälä 6.12.2011

1.7.2011 voimaan astuneen pelastuslain 379/2011 §:n 18 mukaan "Sairaaloissa, vanhainkodeissa ja muussa laitoshuollossa, suljetuissa rangaistuslaitoksissa ja muissa näihin verrattavissa kohteissa (hoitolaitokset) sekä asumisyksikön muotoon järjestetyissä palvelu- ja tukiasunnoissa ja muissa näihin verrattavissa asuinrakennuksissa ja tiloissa, joissa asuvien toimintakyky on tavanomaista huonompi (palvelu- ja tukiasuminen), toiminnanharjoittajan on etukäteen laadituin selvityksin ja suunnitelmin ja niiden perusteella toteutetuin toimenpitein huolehdittava, että asukkaat ja hoidettavat henkilöt voivat poistua turvallisesti tulipalossa tai muussa vaaratilanteessa itsenäisesti tai avustettuina.

Pelastuslain §:n 19 mukaan toiminnanharjoittajan on laadittava selvitys siitä, miten rakennuksen tai tilan käyttötapa ja henkilöiden rajoittunut, heikentynyt tai poikkeava toimintakyky sekä muut poistumisturvallisuuteen vaikuttavat tekijät otetaan huomioon tulipaloihin ja muihin vaaratilanteisiin varautumisessa ja poistumisjärjestelyissä (poistumisturvallisuusselvitys).

Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen palotarkastusinsinööri on tehnyt useita palotarkastuksia sosiaali- ja terveystoimen tiloissa. Tarkastuksen kohteena on ollut erityisesti pelastuslain 18 §;n mukaiset kohteet.

Kohteissa on laadittu pelastuslain 19 §:n mukainen poistumisturvallisuusselvitys. Asukkaiden ja hoidettavien henkilöiden tulisi kyetä poistumaan turvallisesti tulipalossa tai muussa vaaratilanteessa itsenäisesti tai avustettuina noin 2 – 3 minuutin aikana. Usean palotarkastuspöytäkirjan mukaan asukkaat/hoidettavat eivät pysty poistumaan edellä mainitussa ajassa hoitohenkilökunnan avustamanakaan.

Liite 1Lista sosiaali- ja terveystoimessa tehdyistä turvallisuusselvityksistä

Turvallisuusselvitykset ovat nähtävänä lautakunnan kokouksessa.

Pelastuslain 20 §:n 3 momentin perusteella pelastusviranomainen on asettanut sosiaali- ja terveystoimelle (toiminnanharjoittajalle) määräajan, jonka kuluessa on esitettävä suunnitelma poistumisturvallisuuden saattamiseksi laissa säädettyjen vaatimusten mukaiselle tasolle. Suunnitelman tulee sisältää toimenpiteet ja aikataulu poistumisturvallisuuden saattamiseksi lain edellyttämälle tasolle. Annettujen määräysten noudattamista valvotaan joko jälkipalotarkastuksilla tai muulla luotettavalla tavalla. Mikäli määräyksiä on laiminlyöty, pelastusviranomainen voi käyttää hallintopakkokeinoja (uhkasakko tai teettäminen) tilanteen korjaamiseksi.

Turvallisuustason parantamisen vaihtoehdot käytännössä ovat henkilökunnan määrän huomattava lisääminen, rakenteelliset paloturvallisuusratkaisut, taikka suojaustason nostaminen asentamalla automaattinen sammutuslaitteisto.

Pelastuslaitos on esittänyt sosiaali- ja terveystoimelle vahinkorahaston ottamista mukaan hoivakohteiden ja erityisasumisen henkilö- ja paloturvallisuuden kohteiden turvallisuuden parannusinvestointien rahoituslähteeksi ja että sosiaali- ja terveystoimen tulisi esittää pelastuslaitokselle sitova hankesuunnitelma 31.8.2011 mennessä: miten ja missä aikataulussa hoivakohteiden ja erityisasumisen turvallisuustasoa parannetaan kohteiden turvallisuusselvitysten johtopäätösten edellyttämälle tasolle vuodesta 2012 alkaen.

Peruspalvelulautakunta on esittänyt kaupunginhallituksen hallintojaostolle, että vahinkorahaston tuottoa voidaan käyttää sosiaali- ja terveystoimen hoivakohteiden ja erityisasumisen rakenteellisten paloturvallisuusratkaisujen toteuttamiseen taikka suojaustason nostamiseen edellä esitetyllä tavalla. Asiaa ei ole vielä käsitelty, mutta on todennäköistä, että vahinkorahaston tuottoa ei tulla käyttämään edellä mainittuun tarkoitukseen.

Pelastuslaitos voi kohdistaa toimintavelvoitteet rakennuksen omistajaan, haltijaan tai toiminnanharjoittajaan sen mukaan kenen velvollisuuksiin ja määräysvaltaan velvoitteista huolehtimisen voitaisiin katsoa ensisijaisesti kuuluvan. Lähtökohtaisesti velvoitteista vastaisi rakennuksen omistaja tai omistajan ja haltijan keskinäisen sopimuksen (esimerkiksi vuokrasopimus) mukaan haltija. Toimintaa rakennuksessa voi kuitenkin harjoittaa rakennuksen omistajan ja haltijan ohella myös muu oikeushenkilö, toiminnanharjoittaja. Viimeksi mainitussa tilanteessa alueen pelastusviranomainen voisi kohdistaa valvonnan ja antaa pelastuslaissa tarkoitetut määräykset myös toiminnanharjoittajalle. Jos alueen pelastusviranomainen ei yksiselitteisesti voisi todeta kenen vastuulle pykälässä tarkoitettu huolehtimisvelvollisuus rakennuksen palo- ja poistumisturvallisuudesta kuuluu, alueen pelastusviranomainen voisi kohdistaa mahdolliset määräykset yhteisvastuullisesti rakennuksen omistajaan, haltijaan ja toiminnanharjoittajaan.

Pelastuslaitos on esittänyt toimintavelvoitteet sosiaali- ja terveystoimelle. Sosiaali- ja terveystoimen asema on selvä. Se on toiminnanharjoittaja sairaaloissa, vanhainkodeissa, muussa laitoshuollossa muissa näihin verrattavissa kohteissa sekä asumisyksikön muotoon järjestetyissä palvelu- ja tukiasunnoissa ja muissa näihin verrattavissa asuinrakennuksissa. Sosiaali- ja terveystoimi on toki myös vuokralaisen asemassa. Omistaja näissä edellä mainituissa rakennuksissa on Turun kaupunki. Toisaalta kaupungin sääntöjen mukaan tilat omistaa Tilaliikelaitos. Omistajan velvoitteet ovat kuitenkin epäselviä. Myös vuonna 2010 alussa aloittaneella Tilakeskuksella on roolinsa asiassa.

Edellä on todettu, että turvallisuustason parantamisen vaihtoehdot käytännössä ovat henkilökunnan määrän huomattava lisääminen, rakenteelliset paloturvallisuusratkaisut, taikka suojaustason nostaminen asentamalla automaattinen sammutuslaitteisto. Turvallisuustason nostamiseksi ei liene muuta vaihtoehtoa kuin automaattinen sammutuslaitteisto.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 8.12.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Perla § 345
Liite 1:Lista sosiaali- ja terveystoimessa tehdyistä turvallisuusselvityksistä