Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta33414.12.20119

13851-2011 (032)

Vuoden 2012 aikana tehtävät toimenpiteet TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun ehkäisemiseksi

Tiivistelmä:

Sairaanhoitopiirin hallituksen elokuisen täytäntöönpanopäätöksen perusteella korotettu siirtoviivemaksu (sakkomaksu) palaa käyttöön 1.1.2012. Sosiaali- ja terveystoimessa on valmisteltu toimenpiteitä, joilla tähdätään TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun välttämiseen.

Perla § 334

Palvelujohtajat Seija Arve ja Maisa Kuusela, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 2.12.12011:

Taustaa

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus päätti 8.3.2011 § 30, että perussopimuksen muutoksen perusteella voidaan ottaa käyttöön korotettu siirtoviivemaksu ja, että hallitus päättää ottaa käyttöön korotetun siirtoviivemaksun 1.9.2011 alkaen, mikäli vuoden 2011 tammi-kesäkuulta laskettu keskimääräinen siirtoviivepäivien määrä on suurempi kuin 800 kuukaudessa. Sairaanhoitopiirin hallitus käsitteli siirtoviiveasiaa kokouksessaan 16.8.2011 § 94 ja totesi ehtojen täyttyneen ja että korotettu siirtoviivemaksua peritään 1.9.2011 alkaen. TYKS:n A-sairaalan palon jälkeen sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin että Turun kaupunginhallituksen yhteisellä päätöksellä korotetusta siirtoviivemaksusta luovuttiin tilapäisesti 31.12.2011 asti.

Tulipalon jälkeen tehtyjen toimenpiteiden ansiosta Turun kaupunginsairaalan osastot saatiin vapautettua jatkohoitopaikkaa jonottavista ja akuuttisairaanhoidon toteuttaminen osastoilla onnistui hyvin. Syksyn kuluessa jatkohoitopaikkaa odottavien määrä on jälleen merkittävästi noussut. Seurauksena tästä on ollut siirtoviivepäivien kasvu TYKS:ssä kevään tasolle.

Viikoilla 40 – 48 sisätautien ja geriatrian osastoilla jatkohoitopaikkaa on odottanut vanhainkoteihin 15 – 26 vanhusta, pitkäaikaissairaanhoitoon 11 – 22 vanhusta ja lähinnä tehostettuun palveluasumiseen 7- 13 vanhusta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että sairaalahoidossa on keskimäärin kahdenosaston verran jonottajia. Tämä vaarantaa akuutin sairaanhoidon toteutumisen sekä estää jatkohoitoa TYKS:stä odottavien keskimäärin 25 potilaan siirron kaupunginsairaalaan. Viimeksi mainitusta potilasmäärästä aiheutuu korotetun siirtoviivemaksun muodossa merkittäviä lisäkustannuksia kaupungille sekä yksilötasolla iäkkään potilaan kuntoutumisen viivästymistä.

Turun kaupungille kertyy siirtoviivemaksusta ylimääräisiä kustannuksia noin 5 M€ vuositasolla, mikäli siirtoviivepäivien määrä säilyy vuonna 2012 vuoden 2011 alkuvuoden tasolla. Laskelma perustuu arvioon, jonka mukaan siirtoviivepäiviä (1-2 päivää) kertyy noin 160/kk ja sakko-osuutta (3 + päivää) noin 600/kk. Siirtoviivepäivistä peritään kunkin erikoisalan alin hoitopäivämaksu (1-2 pv) ja kolmannesta päivästä alin hoitopäivämaksu kaksinkertaisena. Vuonna 2011 siirtoviivekustannukset tulevat olemaan arviolta 2 – 2,2 M€ eikä ko. aikana ole peritty nk. sakko-osuutta eikä alkusyksystä siirtoviivepäiviä ole kertynyt käytännössä ollenkaan.

Perusterveydenhuollon ympärivuorokautisen päivystyksen siirtyminen Päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen ylläpitämäksi 9.1.2012 edellyttää sosiaali- ja terveystoimelta saumattomien hoitoketjujen toteuttamista. Kotihoidon ja perusterveydenhuollon tuki kotona asuville vanhuksille ja akuuttisairaanhoidon turvaaminen kaikenikäisille on toteutettava. Toimiva järjestelmä on potilaan kannalta tarkoituksenmukaisinta ja kustannustehokkainta.

Peruspalvelulautakunnan käsitellessä vuoden 2012 talousarviota, ei Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lopullista maksuosuutta ollut tiedossa, joten talousarviossa on varauduttu yleisohjeiden korotusprosentilla. Talousarviossa SHP:n osuus on 151.5 M€. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuuston 29.11.2011 vahvistamassa talousarviossa Turun maksuosuus on 154,6 M€ (ilman päivystyksen- ja ensihoidon liikelaitoksen osuutta). Päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen osuus on arvioitu nykykäytön mukaisesti ja siihen on varattu nettomääräisesti noin 4,4 M€ ja lisäksi liikelaitosta laskutetaan noin 0,6 M€:n arvosta tukipalveluista.

Toimenpiteet siirtoviivemaksujen välttämiseksi ja akuuttisairaalahoidon turvaamiseksi

Sosiaali- ja terveystoimessa on syksyn kuluessa ryhdytty toimenpiteisiin, joiden avulla siirtoviivemaksuja vältettäisiin ja akuuttisairaalahoito turvattaisiin.

  1. PricewaterhouseCoopers on tukenut projektia, jonka tavoitteena on luoda toimintamalli sosiaali- ja terveystoimen uudeksi erityisesti terveydenhuoltoa ja siihen suoraan liittyviä palveluja koskevaksi toimintamalliksi, joka huomioi erikoissairaanhoidon uuden toimintamallin sekä muut ulkoiset ja sisäiset kehitystarpeet. Projektista on valmistunut väliraportti, mutta sitä ei ole käsitelty johtoryhmissä eikä yt- elimessä. Käsittelyjen jälkeen raportti ja sen pohjalta tehtävät toimenpide-ehdotukset tuodaan peruspalvelulautakunnan käsittelyyn alkuvuodesta 2012.
  2. Omassa palvelutuotannossa on käynnistetty valmistelu perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, vanhuspalvelujen ja kuntoutumispalvelujen toimintojen kehittäminen, jotta akuutteihin palvelutarpeisiin voitaisiin vastata vaikuttavalla ja kustannustehokkaalla tavalla. Tähän liittyvät mm. erikoissairaanhoidon ja vanhuspalvelujen tiivistetty yhteistyö geriatrisen arviointiyksikön, kotisairaalan, päivystys-, kotiutus- ja yöpartion kanssa sekä perusterveydenhuollon terveysasemien aukioloaikojen pidentäminen. Kehittämistoimenpiteet ja niihin varattavat resurssit tulevat kirjatuiksi operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa.
  3. Sairaanhoidon jälkeisen toipilaskotitoiminnan vahvistamista ja lisäämistä on valmisteltu. Toipilaskotihoito tarkoittaa, että potilaille tarjotaan sairaalahoidon jälkeen perushoitoa sekä siihen liittyviä yleislääkäritasoisia palveluita sekä kuntoutusta ennen kuin potilaat pystyvät kotihoitoon tai siihen yksikköön, mistä sairaalahoitoon on tultu. Turun sosiaali- ja terveystoimella on voimassa oleva puitesopimus Mehiläisen kanssa toipilaskotihoidosta 31.12.2012 asti sekä mahdollisuus käyttää yksi optiovuosi. Toiminnan laajentamisesta on käyty alustavia neuvotteluja toipilaskotihoitoa tuottavan yrityksen kanssa. Mehiläisellä on mahdollisuus lisätä toipilaskotihoitoa kymmenellä paikalla välittömästi. Toipilaskotihoidon hinta on vuorokaudessa 158€, joten mikäli käytetään 10 paikkaa koko vuoden 2012 ajan, bruttokustannusvaikutus on maksimissaan 576.700€. Toipilaskotihoidolla vapautetaan kaupunginsairaalan osastoilta paikkoja TYKS:stä jatkohoitoa odottaville ja akuuttisairaanhoidolle.
  4. Jatkokuntoutuspaikkojen lisääminen kahdellakymmenellä paikalla on toinen paikkamäärän lisäämiseen liittyvä valmistelussa oleva toimenpide. Jatkokuntoutuspaikan tavoitteena on kuntoutuksen keinoin valmentaa iäkkäitä mahdollisimman itsenäiseen asumisen muotoon. Ellei oma koti tehostetullakaan kuntoutuksella tai kotihoidolla ole enää mahdollista, on jatkokuntoutuksen tavoitteena arvioida tehostetun palveluasumisen tai laitoshoidon tarve ja mahdollistaa se. Sosiaali- ja terveystoimessa on kuntoutusosastoja, muttei niiden kapasiteetti riitä akuuttiongelman ratkaisuun. Kokemusten perusteella hoitoketjun toimivuuden kannalta jatkokuntoutus on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa sekä hoidon että kuntoutuksen osalta omana työnä joko kaupungin omissa tai vuokratiloissa. Jatkokuntoutuspaikan vuorokausihinnaksi on arvioitu 200€. Lisäpaikkojen käyttöönotto tuo vuositasolla bruttokustannuksia arviolta noin 1,4 M€. Jatkokuntoutuspaikkojen luominen on valmistelussa ja tuodaan peruspalvelulautakunnan käsittelyyn mahdollisimman pian.

Laskettaessa kahdeksi viimeksi mainitun toiminnan kustannusvaikutuksia (noin 2M€) ja verrattaessa niitä siirtoviivemaksujen kokonaisvaikutuksiin (noin 5 M€, mikäli siirtoviivepäiviä on keskimäärin 760/kk) voidaan todeta, että toiminnan lisääminen on kannattavaa, koska nykyisellä toiminnalla ei akuuttiongelmaa kyetä ratkaisemaan.

Lisäpaikkojen ostaminen ja perustaminen on tarpeen toteuttaa mahdollisimman nopeasti ja niiden tarpeellisuutta tulee tarkastella säännöllisesti osana sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjauskäytäntöä vuoden 2012 alusta lukien. Lisäpaikoista voidaan luopua, mikäli niiden tarve ei ole enää perusteltu. Alustavasti on arvioitu, että olemassa oleva palvelukysyntä huomioon ottaen, lisäpaikkojen välitön tarve on voimassa ainakin 1-3 vuotta.

Ehdotamme, että sosiaali- ja terveystoimi valtuutetaan ostamaan tarpeen mukaan enintään 10 toipilaspaikkaa Mehiläiseltä puitesopimuksen mukaisesti 1.1.2012 alkaen.

Muut edellä esitetyt toimenpiteet tuodaan erikseen peruspalvelulautakunnan päätettäviksi.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 8.12.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä edellä esitetyt toimenpiteet jatkovalmistelun pohjaksi ja hyväksyy puitesopimuksen mukaiset lisäostot Mehiläiseltä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Lisäksi peruspalvelulautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta Lähteenmäen kannattamana, että selvitykset tehdyistä toimenpiteistä ja arvio niiden vaikutuksista tuodaan peruspalvelulautakunnan käsittelyyn 28.2.2012 mennessä.

Jakelu

tpvArve Seija
tpvKuusela Maisa
tpvVirtanen Petri