Turun kaupunki | § | Kokouspvm | Asia | 1 |
Peruspalvelulautakunta | 334 | 14.12.2011 | 9 |
13851-2011 (032)
Vuoden 2012 aikana tehtävät toimenpiteet TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun ehkäisemiseksi
Tiivistelmä:
Sairaanhoitopiirin hallituksen elokuisen täytäntöönpanopäätöksen perusteella korotettu siirtoviivemaksu (sakkomaksu) palaa käyttöön 1.1.2012. Sosiaali- ja terveystoimessa on valmisteltu toimenpiteitä, joilla tähdätään TYKS:n siirtoviivemaksun ja korotetun siirtoviivemaksun välttämiseen.
Perla § 334
Palvelujohtajat Seija Arve ja Maisa Kuusela, palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen ja peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 2.12.12011:
Taustaa
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus päätti 8.3.2011 § 30, että perussopimuksen muutoksen perusteella voidaan ottaa käyttöön korotettu siirtoviivemaksu ja, että hallitus päättää ottaa käyttöön korotetun siirtoviivemaksun 1.9.2011 alkaen, mikäli vuoden 2011 tammi-kesäkuulta laskettu keskimääräinen siirtoviivepäivien määrä on suurempi kuin 800 kuukaudessa. Sairaanhoitopiirin hallitus käsitteli siirtoviiveasiaa kokouksessaan 16.8.2011 § 94 ja totesi ehtojen täyttyneen ja että korotettu siirtoviivemaksua peritään 1.9.2011 alkaen. TYKS:n A-sairaalan palon jälkeen sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin että Turun kaupunginhallituksen yhteisellä päätöksellä korotetusta siirtoviivemaksusta luovuttiin tilapäisesti 31.12.2011 asti.
Tulipalon jälkeen tehtyjen toimenpiteiden ansiosta Turun kaupunginsairaalan osastot saatiin vapautettua jatkohoitopaikkaa jonottavista ja akuuttisairaanhoidon toteuttaminen osastoilla onnistui hyvin. Syksyn kuluessa jatkohoitopaikkaa odottavien määrä on jälleen merkittävästi noussut. Seurauksena tästä on ollut siirtoviivepäivien kasvu TYKS:ssä kevään tasolle.
Viikoilla 40 – 48 sisätautien ja geriatrian osastoilla jatkohoitopaikkaa on odottanut vanhainkoteihin 15 – 26 vanhusta, pitkäaikaissairaanhoitoon 11 – 22 vanhusta ja lähinnä tehostettuun palveluasumiseen 7- 13 vanhusta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että sairaalahoidossa on keskimäärin kahdenosaston verran jonottajia. Tämä vaarantaa akuutin sairaanhoidon toteutumisen sekä estää jatkohoitoa TYKS:stä odottavien keskimäärin 25 potilaan siirron kaupunginsairaalaan. Viimeksi mainitusta potilasmäärästä aiheutuu korotetun siirtoviivemaksun muodossa merkittäviä lisäkustannuksia kaupungille sekä yksilötasolla iäkkään potilaan kuntoutumisen viivästymistä.
Turun kaupungille kertyy siirtoviivemaksusta ylimääräisiä kustannuksia noin 5 M€ vuositasolla, mikäli siirtoviivepäivien määrä säilyy vuonna 2012 vuoden 2011 alkuvuoden tasolla. Laskelma perustuu arvioon, jonka mukaan siirtoviivepäiviä (1-2 päivää) kertyy noin 160/kk ja sakko-osuutta (3 + päivää) noin 600/kk. Siirtoviivepäivistä peritään kunkin erikoisalan alin hoitopäivämaksu (1-2 pv) ja kolmannesta päivästä alin hoitopäivämaksu kaksinkertaisena. Vuonna 2011 siirtoviivekustannukset tulevat olemaan arviolta 2 – 2,2 M€ eikä ko. aikana ole peritty nk. sakko-osuutta eikä alkusyksystä siirtoviivepäiviä ole kertynyt käytännössä ollenkaan.
Perusterveydenhuollon ympärivuorokautisen päivystyksen siirtyminen Päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen ylläpitämäksi 9.1.2012 edellyttää sosiaali- ja terveystoimelta saumattomien hoitoketjujen toteuttamista. Kotihoidon ja perusterveydenhuollon tuki kotona asuville vanhuksille ja akuuttisairaanhoidon turvaaminen kaikenikäisille on toteutettava. Toimiva järjestelmä on potilaan kannalta tarkoituksenmukaisinta ja kustannustehokkainta.
Peruspalvelulautakunnan käsitellessä vuoden 2012 talousarviota, ei Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lopullista maksuosuutta ollut tiedossa, joten talousarviossa on varauduttu yleisohjeiden korotusprosentilla. Talousarviossa SHP:n osuus on 151.5 M€. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin valtuuston 29.11.2011 vahvistamassa talousarviossa Turun maksuosuus on 154,6 M€ (ilman päivystyksen- ja ensihoidon liikelaitoksen osuutta). Päivystyksen ja ensihoidon liikelaitoksen osuus on arvioitu nykykäytön mukaisesti ja siihen on varattu nettomääräisesti noin 4,4 M€ ja lisäksi liikelaitosta laskutetaan noin 0,6 M€:n arvosta tukipalveluista.
Toimenpiteet siirtoviivemaksujen välttämiseksi ja akuuttisairaalahoidon turvaamiseksi
Sosiaali- ja terveystoimessa on syksyn kuluessa ryhdytty toimenpiteisiin, joiden avulla siirtoviivemaksuja vältettäisiin ja akuuttisairaalahoito turvattaisiin.
Laskettaessa kahdeksi viimeksi mainitun toiminnan kustannusvaikutuksia (noin 2M€) ja verrattaessa niitä siirtoviivemaksujen kokonaisvaikutuksiin (noin 5 M€, mikäli siirtoviivepäiviä on keskimäärin 760/kk) voidaan todeta, että toiminnan lisääminen on kannattavaa, koska nykyisellä toiminnalla ei akuuttiongelmaa kyetä ratkaisemaan.
Lisäpaikkojen ostaminen ja perustaminen on tarpeen toteuttaa mahdollisimman nopeasti ja niiden tarpeellisuutta tulee tarkastella säännöllisesti osana sosiaali- ja terveystoimen sopimusohjauskäytäntöä vuoden 2012 alusta lukien. Lisäpaikoista voidaan luopua, mikäli niiden tarve ei ole enää perusteltu. Alustavasti on arvioitu, että olemassa oleva palvelukysyntä huomioon ottaen, lisäpaikkojen välitön tarve on voimassa ainakin 1-3 vuotta.
Ehdotamme, että sosiaali- ja terveystoimi valtuutetaan ostamaan tarpeen mukaan enintään 10 toipilaspaikkaa Mehiläiseltä puitesopimuksen mukaisesti 1.1.2012 alkaen.
Muut edellä esitetyt toimenpiteet tuodaan erikseen peruspalvelulautakunnan päätettäviksi.
Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 8.12.2011:
EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä edellä esitetyt toimenpiteet jatkovalmistelun pohjaksi ja hyväksyy puitesopimuksen mukaiset lisäostot Mehiläiseltä.
PäätösEhdotus hyväksyttiin.
Lisäksi peruspalvelulautakunta päätti puheenjohtajan ehdotuksesta Lähteenmäen kannattamana, että selvitykset tehdyistä toimenpiteistä ja arvio niiden vaikutuksista tuodaan peruspalvelulautakunnan käsittelyyn 28.2.2012 mennessä.
Jakelu
tpvArve Seija
tpvKuusela Maisa
tpvVirtanen Petri