Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 310 16.11.2011 4

12739-2011 (015)

Kuuden suurimman kaupungin vanhusten sosiaali- ja terveyspalvelujen ja kustannusten vertailu

Tiivistelmä:

Kuusi suurinta kaupunkia on tehnyt vuosittain kaupunkien välistä vertailua keskeisten sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. Työskentely on käynnistynyt vuodesta 1996 viiden suurimman kaupungin vertailutyönä, vuonna 2002 Oulu on liittynyt mukaan työskentelyyn. Viimeisin vanhuspalveluita koskeva raportti on julkaistu lokakuussa.

Perla § 310

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen 7.11.2011:

Kuusi suurinta kaupunkia on tehnyt vuosittain kaupunkien välistä vertailua keskeisten sosiaali- ja terveyspalvelujen käytöstä ja kokonaiskustannuksista. Työskentely on käynnistynyt vuodesta 1996 viiden suurimman kaupungin vertailutyönä ja vuonna 2000, tuolloin kuudenneksi suurin kaupunki, Oulu on liittynyt mukaan työskentelyyn, jolloin käynnistyi ns. Kuusikkotyöryhmän työskentely.

Vanhusten sosiaali- ja terveyspalvelujen raportti on valmistunut lokakuussa 2011 ja on julkaistu Kuusikkotyöryhmän julkaisuna 6/2011. Julkaisu (kuten myös aiemmat raportit) on luettavissa myös Kuusikkotyöryhmän sivuilta osoitteesta www. kuusikkokunnat.fi.

Oheismateriaali 1Kuusikkotyöryhmän julkaisu 6/2011 [jaetaan lautakunnan jäsenille]

Vanhuspalveluiden raportti kattaa kaikki keskeiset 65 vuotta täyttäneiden kuntalaisten käyttämät vanhuspalvelut sekä sairaanhoidon palvelut aina erikoissairaanhoidosta vanhusten tukipalveluihin saakka. Vertailu kattaa sekä kunnan oman palvelutuotannon että kunnan ostopalveluina järjestämät palvelut.

Kuuden suurimman kaupungin väestöjen ikärakenne vaihtelee eri kuntien välillä merkittävästi. Tästä syystä vertailussa on pääsääntöisesti käytetty ikävakiointia sekä palvelujärjestelmän kustannusten että palvelujen käytön vertailussa. Vakiointiväestönä on käytetty Kuusikon yhteistä vanhusväestöä.

Vertailun painopisteinä ovat palvelujärjestelmän kokonaiskustannukset, palvelurakenne ja palvelujärjestelmän peittävyys. Palvelurakennetta verrataan myös laatusuosituksen mukaiseen palvelurakenteeseen.

Kun vertaillaan kuutta suurinta kaupunkia, voidaan havaita kaupunkien palvelurakenteiden poikkeavan toisistaan hyvin selvästi. Turun vanhuspalveluiden palvelurakenne painottuu erittäin vahvasti kotihoidon varaan. Säännöllisen kotihoidon peittävyys 75 vuotta täyttäneen väestön keskuudessa vaihtelee kunnissa 6,6 %:n (Vantaa) -13,9 %:n (Turku) välillä. Turku on kotihoidon peittävyyden suhteen ainoa kunta, joka on saavuttanut laatusuosituksen peittävyystavoitteen.

Kotihoidon intensiivisyyttä on kuntien välillä vertailtu jakamalla säännöllisen kotihoidon asiakkaat viiteen ryhmään asiakkaiden saaman palvelumäärän mukaan. Ko. vertailu osoittaa, että Turussa on Oulun jälkeen kaikista vähiten ns. ”kevyitä” kotihoidon asiakkaita.

Kun tarkastellaan avopalveluiden kokonaisuutta siten, että poisluetaan tehostettu palveluasuminen (joka kuusikkovertailussa luetaan ympärivuorokautisen hoidon kokonaisuuteen), voidaan havaita, että Turulla on Oulun jälkeen paras avopalvelujen peittävyys. Avopalvelujen rakenteessa on kuitenkin merkittäviä eroja eri kuntien välillä; Oulun avopalvelut perustuvat vahvasti omaishoidon tukeen, kun taas Espoossa, Vantaalla ja Tampereella on vielä runsaasti ns. kevyttä palveluasumista.

Ympärivuorokautisen hoidon kokonaisuus muodostuu tehostetusta palveluasumisesta, vanhainkotihoidosta ja pitkäaikaissairaanhoidosta. Kun vertaillaan eri kuntien ympärivuorokautisen hoidon peittävyyttä 75 vuotta täyttäneen väestön keskuudessa, havaitaan, että peittävyys vaihtelee 10,9 %:n (Helsinki) ja 8,6 %:n (Espoo). Turun ympärivuorokautisen hoidon peittävyys oli tarkasteluajankohtana (31.12.2010) 10,3 %.

Akuuttisairaanhoidon palvelurakennetta on vertailussa analysoitu vertaamalla lyhytaikaisen terveyskeskusvuodeosastohoidon ja erikoissairaanhoidon vuodeosastohoidon käyttöä eri kunnissa. Vertailu osoittaa Turun akuuttisairaanhoidon edelleen painottuvan erittäin voimakkaasti erikoissairaanhoitoon.

65 vuotta täyttäneiden kuntalaisten sosiaali- ja terveydenhuollon ikävakioituja kokonaiskustannuksia vertailtaessa Turun palvelujärjestelmän kokonaiskustannukset sijoittuvat vertailussa kolmanneksi. Ikävakioidut kokonaiskustannukset ovat kuitenkin selvästi alle Kuusikon keskiarvon.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusSosiaali- ja terveyslautakunta merkitsee tiedokseen kuuden suurimman kaupungin vanhusten sosiaali- ja terveyspalvelujen ja kustannusten vertailun vuodelta 2010.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.