Logo_kirjelomake

 

 

 

 

Turun kotihoito

 

Kotihoidon asiakaskriteerit 1.11.2011

(Sosiaalihuoltolain 20 §:n mukainen kotipalvelu ja Terveydenhuoltolain 25 §:n mukainen kotisairaanhoito)

 

 

§Kotihoidon tavoitteena on mahdollistaa asiakkaiden turvallinen eläminen omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Palvelujen lähtökohtana on tukea asiakkaiden omatoimista selviytymistä kotona. Asiakasta kannustetaan ja tuetaan käyttämään omia voimavarojaan arjen askareissa oman lähiverkostonsa turvin. Kotihoito tukee asiakasta auttamalla niissä toimissa, joihin hän ei itse pysty.

 

§Kotihoito perustuu aina yksilölliseen ja henkilökohtaiseen arviointiin, jonka lähtökohtana on asiakkaan palvelun ja hoidon tarve. Kotihoidon ensisijainen asiakasryhmä on yli 10 tuntia kuukaudessa apua saavat, jotka tarvitsevat säännöllistä henkilökohtaista hoivaa, hoitoa ja huolenpitoa kotona asumisensa turvaamiseksi.

 

Kotihoidon asiakasryhmiä ovat myös:

 

§asiakkaat, joiden terveydentila ja sairauden hoito vaatii terveydenhuollon ammattitaitoa edellyttävää hoitoa tai – välineitä, omahoidon ohjausta tai kuntoutusta, eivätkä he pysty kohtuudella käymään terveysasemalla vastaanotolla

 

§asiakkaat, joiden terveys tai elämän tilanne on muuttunut niin, että se vaatii hoidon ja huolenpidon, ohjauksen ja tuen järjestämistä kotiin, esim. pitkäaikaissairaat, mielenterveysasiakkaat, äkillinen elämänkriisivaihe tai taudin tartuntavaaran ehkäisy

 

§asiakkaat, joiden hoito vaatii erityistä ammattitaitoa ja/tai palveluverkoston hallintaa kuten muistihäiriöistä kärsivät ja mielenterveysasiakkaat.

 

Yleiset asiakkuuden kriteerit:

 

§Kotihoidon palvelutarve arvioidaan kotihoidon lähipalvelualueen tiimin edustajan tekemällä kartoituskäynnillä, jossa arvioidaan yhdessä asiakkaan ja/tai omaisten kanssa palvelutarpeen määrä ja sisältö. Palvelutarve arvioidaan kokonaisvaltaisesti niin, että arvioinnissa otetaan huomioon myös yksityiset palvelut, vapaaehtoistyö ja lähipiirin osallistumismahdollisuudet. Jokaiselle asiakkaalle suunnitellaan tarkoituksenmukaisin järjestely hoidon ja hoivan toteutuksessa.

 

§Palvelun tarvetta arvioidaan RAVA – toimintakykymittarilla ja muilla toimintakykyä mittaavilla luotettavilla mittareilla. Tämän lisäksi kartoitetaan asiakkaan selviytymistä heikentävät sairaudet, asunto-olosuhteet ja sosiaalinen verkosto.

 

§Säännöllisen kotihoidon piiriin otetaan henkilö, joka ei selviydy arkielämän toiminnoista itsenäisesti. Lähtökohtana on, että asiakkaan hoito ja huolenpito vaatii sosiaali- tai terveydenhuollon henkilöstön ammattiosaamista.

 

§Hoivan, huolenpidon ja/tai sairaanhoidon tarpeen tulee olla säännöllistä, pääasiassa päivittäistä tai useita kertoja viikossa.

 

Asiakkaat, joiden palvelun tarpeeseen pyritään pääsääntöisesti vastaamaan muilla tavoin:

 

§yksinomaan kodinhoito- tai asiointiapua (esim. siivous-, kauppa-, pankki-, apteekki-) tarvitsevat asiakkaat

§yksittäiset sairaanhoitotoimenpiteet, kuten veri-, virtsa ym. näytteenotto, verenpaineen mittaus, haavaompeleiden poisto, sidevaihto, injektion antaminen (ohjataan käyttämään esim. oman terveysaseman palveluita)

§yksinomaan säännöllistä lääkkeenjakoa lääkeannostelijaa (dosettiin) tarvitsevat asiakkaat (ohjataan vaihtoehtoisesti esim. apteekkien lääkejakelun piiriin)

 

Kun asiakasta ohjataan saamaan em. tai muita tarvitsemiaan palveluja muilta toimijoilta, varmistutaan siitä, että asiakkaalla on mahdollisuudet kyseiseen hoitojärjestelyyn. Tarvittaessa autetaan häntä niiden hankkimisessa ja ohjataan hakemaan olemassa olevat etuudet.