Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 259 13.09.2011 9

3693-2010 (065, 46, 021)

Peruspalvelulautakunnan selvitys aluehallintovirastolle Turun kaupungin menettelystä päihdehuollon asumispalveluiden kilpailutuksessa

Tiivistelmä: -

Perla § 259

Palvelujohtaja Maisa Kuusela, hallintojohtaja Antti Perälä, vs. toimistopäällikkö Annika Raaska, vs. tulosaluejohtaja Tarja Salonius 2.9.2011:

Lounais-Suomen aluehallintovirastosta on tullut selvityspyyntö 26.7.2011 (LSAVI/1265/06.02.01/2011) koskien Timo Heinosen tekemää kantelua Eduskunnan asiamiehelle Turun kaupungin menettelystä päihdehuollon asumispalveluiden kilpailutuksessa.

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö

Erityisesti selvitystä pyydetään noudatetusta hankintamenettelystä, tarjouspyynnön sisällöstä ja siihen mahdollisesti annetuista tarkennetuista ohjeista.  Lisäksi pyydetään selvitystä palvelutilanteen ostamisen nykytilanteesta, siirtymäajan sopimuksesta Turvatupa ry:n kanssa sekä selvitystä siitä, miten päihdehuollon asumispalvelut turvataan 1.10.2011 jälkeen.

Hankintamenettely

Peruspalvelulautakunta hyväksyi kokouksessaan 13.5.2009 § 245 yksityisten päihdehuoltolaitosten kilpailuttamisen periaatteet ja päätti muun ohessa, että hoitokotipalvelut kilpailutetaan vuoden 2010 aikana niin, että uudet ostopalvelusopimukset tulivat voimaan 1.1.2011. Peruspalvelulautakunta hyväksyi päihdehuollon asumispalveluiden kilpailuttamisasiakirjat kokouksessaan 11.8.2010 § 261.

Sosiaali- ja terveystoimen toimeksiannosta hankinta- ja logistiikkakeskus pyysi avoimella hankintamenettelyllä tarjouksia päihdehuollon asumispalveluista turkulaisille asiakkaille ajalle 1.1.2011-31.12.2014, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa alkuperäisin ehdoin yhdellä vuodella ajalle 1.1.2014-31.12.2015 (optio). Palveluiden oli oltava käytettävissä 1.1.2011 ja uusien toimintayksiköiden osalta viimeistään 1.1.2012.

Tarjouspyynnön sisältö

Tarjouspyynnön kohteena olivat päihdehuollon tehostettu palveluasuminen ja palveluasuminen, jotka ovat ympärivuorokautisesti valvottuja sekä tuettu asuminen joko palvelutalon läheisyydessä tapahtuvana avustamisena tai satelliittiasunnossa annettavana tuntiohjauksena.

Tarjous tuli antaa tarjouspyynnön liitteenä olleilla tarjouslomakkeilla (liitteet 1, 1a, 1b ja 1c). Tarjous tuli antaa toimintayksikkökohtaisesti palvelumuodoittain. Määräaika oli 30.9.2010 klo 11.

Tarjouspyynnössä kuvattiin hankinnan kohde ja palvelulle asetetut ehdottomat vaatimukset sekä tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset. Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osatarjous otetaan huomioon ja hyväksytään palvelumuodoittain; tuettu asuminen, palveluasuminen tai tehostettu palveluasuminen. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty. Tarjoushinnat tuli ilmoittaa palvelumuodoittain verottomina vuorokauden kokonaishintoina asiakasta kohden tarjouslomakkeessa (liite 1) edellytetyllä tavalla.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan kolmessa vaiheessa: 1) tarjoajien kelpoisuuden arviointi, 2) tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen, 3) tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailu.

Arviointi ja valintaprosessin ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin tarjoajien edellytykset suoriutua palveluiden tuottamisesta. Tätä arvioitiin tarjouspyynnössä tarjoajalle asetetuilla kelpoisuusvaatimuksilla. 

Toisessa vaiheessa tarkistettiin tarjouspyynnönmukaisuus. Tarjottavien palveluiden vähimmäisvaatimuksissa määriteltiin mm. henkilöstön määrät ja koulutustaso palvelumuodoittain sekä toimipaikan etäisyys Turusta. Hankintalain 46.1 §:n mukaan tarjoajien tulee tarjouksessaan osoittaa tarjouksensa olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Turvatupa ry:n tarjoukset hylättiin tarjouspyyntöä vastaamattomina. Tarjouspyynnössä henkilöstöön liittyvänä vähimmäisvaatimuksena oli sekä palveluasumisen että tehostetun palveluasumisen osalta vaatimus: ”Henkilökunnan määrä noudattaa päihdepalvelujen laatusuosituksia (Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2002:3).” Lisäksi vähimmäisvaatimuksissa todetaan: ”Päihdehuollon palveluasumisen henkilöstömääräsuositus on 0,3 sosiaali- tai terveydenhuollon koulutuksen saanutta työntekijää asiakasta kohden”.

Turvatupa ry:n tarjouksessaan antamassa henkilöstön määrää ja koulutusta koskevassa selvityksessä päihdepalvelujen laatusuositusten edellyttämä sosiaali- tai terveydenhuollon koulutuksen suorittaneiden määrä on tehostetussa palveluasumisessa 4 ja mitoitus näin 0,22 ja palveluasumisessa 3 ja mitoitus näin 0,17. Turvatupa ry:n molemmissa tarjouksissa antaman henkilöstöselvityksen mukainen henkilöstö ei näin täytä sosiaali- ja terveystoimen edellyttämiä vähimmäisvaatimuksia. Vähimmäisvaatimukset täyttävä henkilöstömäärä Turvatupa ry:n ilmoittamilla asiakaspaikkamäärillä (18) olisi sekä tehostetussa palveluasumisessa että palveluasumisessa 6, jotta henkilöstömitoitus täyttäisi tarjouslomakkeen vähimmäisvaatimuksen 0,3 molemmissa palvelumuodoissa.

Sosiaali- ja terveystoimi ei ole tarjouspyynnössään viitannut henkilöstön muodollisen pätevyyden selvittämiseen vaan nimenomaan päihdepalveluiden laatusuositusten mukaiseen henkilöstön ammatillisen koulutuksen tasoon. Alalle kouluttautumattomat/kokemusasiantuntijat eivät täytä päihdepalveluiden laatusuositusten mukaista koulutustasovaatimusta

Turvatupa ry teki päihdehuollon asumispalveluiden hankintaan liittyvän hankintaoikaisun, minkä peruspalvelulautakunta (19.1.2011 § 27) hylkäsi.

Korostettakoon vielä, että tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Tämä on hankintayksikön velvollisuus. Harkinnan varaa ei siis ole.

Turvatupa ry:llä olisi ollut myös mahdollisuus saattaa asia markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Tätä mahdollisuutta yhdistys ei käyttänyt.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto suoritti tarkastukset Turvatupa ry:hyn vuoden 2010 aikana. Tarkastuksen perusteella aluehallintovirasto löysi puutteita, joiden perusteella asia siirtyi aluehallintoviraston valvonta-asiaksi. Peruspalvelulautakunta antoi asiassa lausuntonsa 17.11.2010 (§ 350). Lausunnon antamisen jälkeen turkulaisten asunnottomien tarvitsemien akuuttien asumispalveluiden turvaaminen asiakaslähtöisesti 1.1.2011 alkaen vaarantui siinä määrin, että asumispalveluiden kokonaisuutta on piti arvioida uudelleen ja se antoi aiheen uuden selvityksen antamiseen aluehallintoviranomaiselle muuttuneisiin olosuhteisiin perustuen 19.1.2011 (§ 26).

Aluehallintovirasto pyysi Turvatupa ry:tä lähettämään aluehallintoviraston pyytämät tiedot ja asiakirjat 31.1.2011 mennessä. Samalla aluehallintovirasto pyysi suunnitelmaa henkilöstömitoitukseen, asuintiloihin ja laadunseurantaan liittyvien puutteiden korjaamisesta sosiaali- ja terveystoimen lausunnossaan edellyttämään aikarajaan 30.6.2011 mennessä.

Siirtymäajan sopimus Turvatupa ry:n kanssa

Toteutetussa avoimessa hankintamenettelyssä saatiin sopivia tarjouksia, mutta saatujen tarjousten perusteella ei kyetty välittömästi 1.1.2011 lukien turvaamaan ns. siirtymävaiheen palvelutarvetta.

Päihdehuoltolain mukaan päihdehuolto on kunnassa järjestettävä sisällöltään ja laadultaan sellaiseksi kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Päihdehuoltoa toteutetaan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yleisissä palveluissa että erityisissä päihdepalveluissa. Palveluita on siis järjestettävä turkulaisille asiakkaille.

Hankintalain 67 §:n mukaan sosiaali- ja terveyspalveluita voidaan tehdä ns. suorahankintoina vain tiukoin edellytyksin. Sosiaali- ja terveyspalveluiden suorahankinnassa on kysymys asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamisesta. Lähinnä tällä tarkoitetaan pitkäaikaisen asiakassuhteen jatkamista tilanteessa, jossa aiempi sopimuskausi päättyy ja palvelut kilpailutetaan uudestaan. Tällöin on mahdollista uudistaa yksittäinen asiakas- tai hoitosuhde, jolla olisi asiakkaana olevan henkilön elämäntilanteessa tai muista henkilökohtaisista syistä erityinen merkitys. Menettelyssä on tilanne jokaisen potilaan tai asiakkaan osalta harkittava erikseen. Päihdehuollon asumispalveluiden hankintaa koskevissa hankinta-asiakirjoissa ja hankintapäätöksessä on todettu, että perustellusta syystä yksittäistapauksessa voidaan palveluja ostaa hankintapäätöksestä poiketen.

Päihdehuollon asumispalveluiden järjestäminen siirtymäajaksi edellytti palvelujen hankkimista noin 83 asiakkaalle. Asiakkaiden siirtyminen palveluyksiköstä toiseen toteutettiin yksilöllisesti asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Palvelutarpeen arvioinnissa ensisijaisesti huomioitiin mahdollisuus ohjata asiakkaat kilpailutuksessa hyväksyttyihin paikkoihin.

Kokonaistilanne vuoden vaihteessa käytettävissä olevien päihdehuollon asumispalveluiden osalta osoittautui nopealla aikajänteellä ennakoitua vaikeammaksi. Vaarassa oli, että useita kymmeniä turkulaisia asunnottomia miehiä olisi jäänyt vaille asuinpaikkaa kahden palveluntuottajan toiminnan päättymisen yhteydessä 31.12.2010. Asukkaiden siirtyminen pitkien matkojen päähän muihin palveluihin ei ollut realistinen ja asiakasnäkökulmasta toteutettavissa oleva vaihtoehto. Turvatupa ry:n toimintayksiköiden palveluja tarvittiin kesän yli, jotta kaikille asukkaille löydettiin asiakaskohtaisesti suunnitellen asiakkaan tarpeita vastaava asumispalvelu.

Peruspalvelulautakunta päätti kokouksessaan 8.12.2010 § 373 päihdehuollon palveluasumispalveluiden järjestämisestä siirtymäajalle 1.1.2011 alkaen. Turvatupa ry:n kanssa oli neuvoteltu mahdollisuudesta järjestää ja turvata toimintayksiköissä asuvien asukkaiden asumispalvelut siirtymäajalle.

Sirkkalan hoitokodissa pidettiin 16.12.2010 kokous, johon osallistuivat sosiaalityön erityispalveluista yksityisten palveluiden päihdehuollon toimialueen valvontavastuussa olevana viranhaltijana toimistopäällikkö Merja Niinimäki ja sosiaali- ja terveystoimen turvallisuussuunnittelija sekä Turvatupa ry:n edustajat. Turvatupa ry sitoutui kokouksessa kuntoutumis- ja lääkehoidon suunnitelmien ajan tasalle saattamiseen 31.1.2011 mennessä. Työ ja henkilöstön koulutus asian etenemiseksi oli jo aloitettu.

Kokouksessa 16.12.2010 sovittiin myös turvallisuussuunnitelman laadinnasta 31.12.2010 mennessä ja pelastussuunnitelman valmistelun käynnistämisestä ennen vuoden vaihdetta sosiaali- ja terveystoimen opastamana. Kokouksessa käytiin läpi myös palotarkastuspöytäkirjassa 25.11.2010 esille tuodut puutteet ja tehtiin niiden korjaussuunnitelma.

Turvatupa ry:n kanssa käytiin 1.6.2011 neuvottelu siirtymäajan päättymisestä 30.9.2011. Tällöin sovittiin, että Turvatupa ry toimittaa aluehallintovirastolle lähetetyn selvityksen puutteiden korjaamisesta vs. toimistopäällikkö Annika Raaskalle. Samoin sovittiin, että Turvatupa ry lähettää talousarvion toteuman ajalta 1.1.- 31.5.2011. Sovittiin myös, että Turvatuvasta otetaan yhteyttä ennen syyskuuta. Mikään sovitustuista kohdista ei ole toteutunut.

Palveluiden ostamisen nykytilanne

Turvatupa ry:n toimintayksiköissä asuvista asiakkaista on tehty kesän 2011 aikana palvelutarpeen selvitys ja samalla on kuultu asiakkaiden toiveita asumisen suhteen. Selvityksen perusteella jokaiselle asiakkaalle on kartoitettu ja löydetty jatkoasumispaikka. Jokaiselle asiakkaalle on lähetetty henkilökohtainen kirje elokuun 2011 lopussa, missä on tiedotettu asukkaan siirtymisestä jatkoasumispaikkaan. Päihdehuollon asumispalvelut on turvattu 1.10.2011 jälkeen.

Lounais-Suomen aluehallintovirastolle toimitetaan kaikki asiaan liittyvät päätökset ja asiakirjat.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 8.9.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta lähettää edellä olevan selvityksen aluehallintovirastolle vastauksenaan Timo Heinosen tekemään kanteluun koskien Turun kaupungin menettelyä päihdehuollon asumispalvelujen kilpailutuksessa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Perla § 259
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö