Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta25001.09.20111

7413-2011 (065, 315)

Pansio-Pernon terveysasemapalveluiden kilpailuttaminen

Tiivistelmä:

Peruspalvelulautakunta valtuutti 27.10.2010 perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman käsittelyn yhteydessä sosiaali- ja terveysviraston valmistelemaan Pansion ja sen lähialueen asukkaiden terveysasemapalvelujen kilpailutusta. Asiaa käsiteltiin peruspalvelulautakunnassa kesäkuussa, jolloin se palautettiin uudelleen valmisteltavaksi. Esitetään Pansio-Pernon terveysasemapalveluiden kilpailuttamista neuvottelumenettelyllä niin, että sopimuskaudeksi esitetään alustavasti 1.5.2012-30.4.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.5.2015-30.4.2016 (optio).

Perla § 250

Salassa pidettävä asia. Salassapidon peruste: viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 6.1 §:n 3 kohta.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela ja hallintojohtaja Antti Perälä 22.8.2011:

Peruspalvelulautakunta valtuutti 27.10.2010 perusterveydenhuollon kehittämissuunnitelman käsittelyn yhteydessä sosiaali- ja terveysviraston valmistelemaan Pansion ja sen lähialueen asukkaiden terveysasemapalvelujen kilpailutusta. Valmistelussa oli huomioitava erityisesti kilpailutettavan aseman itsenäisyys, palveluiden saatavuus, asukkaiden tasapuolinen kohtelu sekä se, että tuotettavan palvelun tulee olla laadultaan ja kustannustehokkuudeltaan vähintään kaupungin tuottaman palvelun tasoista. Asiaa käsiteltiin peruspalvelulautakunnassa kesäkuussa ( 15.6.2011 §208), jolloin se palautettiin uudelleen valmisteltavaksi

Ulkoistamisen perusteena on Turku-sopimus ja se on osa perusterveydenhuollon kehittämishanketta ja siihen liittyvää erilaisten tuotanto- ja toimintatapojen kokeilu ja niiden vertailua eri terveysasemilla. Asemien palvelukokonaisuuksien on perustuttava väestön tarpeisiin.

Ulkoistamisen kohteena on Pansion ja sen lähialueen terveysasemapalvelut, jotka tullaan toteuttamaan Pansion terveysasemalla. Tällä hetkellä alueen väestömäärä on noin 5800 henkilöä.

Terveysasemapalveluiden kilpailutus on tarkoitus toteuttaa neuvottelumenettelyllä. Hankintalain 25 §:ssä todetaan, että

Hankintayksikkö voi valita neuvottelumenettelyn myös jos:

  1. hankinnassa, jonka luonne ei poikkeuksellisesti mahdollista etukäteistä kokonaishinnoittelua tai johon liittyvät riskit eivät poikkeuksellisesti mahdollista etukäteistä kokonaishinnoittelua;
  2. palveluhankinnassa, kuten rahoituspalvelujen, rakennusten suunnittelupalvelujen sekä muiden asiantuntija- ja osaamispalvelujen hankinnassa, jossa hankinnan luonteen vuoksi tarjouspyyntöä tai tehtävänmäärittelyä ei voida laatia niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen.

Hankintalain liitteen B mukaisissa toissijaisissa palveluhankinnoissa sekä eräissä muissa hankinnoissa voidaan neuvottelumenettelyä hankintamuotona käyttää edellä mainitun 25 §:n lisäksi ko. lain 66 §:ssä säädetyin edellytyksin.

Ko. lain kohdassa todetaan mm. seuraavaa:

Hankintayksikkö voi käyttää neuvottelumenettelyä myös:

  1. hankinnassa, jonka luonteen vuoksi tarjouspyyntöä ei voida tai sitä ei ole tarkoituksenmukaista laatia niin tarkasti, että paras tarjous voitaisiin valita avointa tai rajoitettua menettelyä käyttäen;
  2. hankinnassa, jonka luonne ei poikkeuksellisesti mahdollista etukäteistä kokonaishinnoittelua tai johon liittyvät riskit eivät poikkeuksellisesti mahdollista etukäteistä kokonaishinnoittelua;
  3. tutkimus-, selvitys-, suunnittelu-, arviointi- ja koulutushankinnassa, joka edellyttää palvelun tarjoamisesta vastaavien henkilöiden asiantuntemuksen ja pätevyyden erityistä arviointia;
  4. julkisen ja yksityisen sektorin yksittäistä hanketta koskevaan yhteistyöjärjestelyyn liittyvässä hankinnassa tai pysyvää kumppanuussopimusta koskevassa hankinnassa sekä pitkäkestoisessa hankinnassa;
  5. valtakunnallisesti tai alueellisesti keskitettävässä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnassa;
  6. moniammatillista erityisosaamista edellyttävässä hankinnassa erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon alalla;
  7. poikkeuksellisen kiireellisessä hankinnassa, johon hankintayksikkö ei ole voinut kohtuudella varautua;
  8. palvelua koskevassa käyttöoikeussopimuksessa ja käyttöoikeusurakan saajan valinnassa; sekä
  9. kun hankinta tehdään vain tutkimusta, kokeilua tai kehittämistä varten eikä taloudellisen kannattavuuden varmistamiseksi tai tutkimus- tai kehittämiskulujen korvaamiseksi.

Hankintayksikön on ennen hankintamenettelyä laadittava kuvaus hankinnan tavoitteista ja pääasiallisesta sisällöstä. Neuvottelumenettely voidaan toteuttaa vaiheittain vähentämällä ehdokkaiden tai tarjoajien määrää. Menettelyn vaiheittaisuudesta sekä ehdokkaiden tai tarjoajien vähentämisen perusteista on ilmoitettava hankintailmoituksessa, hankinnan kuvauksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on neuvoteltava vähintään kolmen ehdokkaan kanssa, jos sopivia ehdokkaita on riittävästi.

Ensisijassa hankinnoissa on käytettävä avointa tai rajoitettua menettelyä. Mikäli hankintamenettelyksi valitaan neuvottelumenettely, on valinnan perustuttava edellä mainituissa säädöksissä säädeltyihin seikkoihin.  Neuvottelumenettelyn valinta hankintamuodoksi on perusteltua mm. seuraavin perustein:

Terveysasemapalveluiden hinnoittelussa on tarkoituksenmukaista käyttää väestöpohjaan (lukumäärään ja profiiliin) perustuvaa hinnoittelua. 1.5.2011 voimaantullut terveydenhoitolaki mahdollisti kaupunkilaisille vapauden valita oman terveysasemansa oman kunnan sisällä eikä aseman väestökokoa voi näin olleen voi hallinnollisesti määrätä. Jokaiselle asemalta toiselle siirtyvälle asukkaalle on sovittava hinta. Samoin on sovittava, kuinka usein väestökoko tarkistetaan. Etukäteistä kokonaishinnoittelua on vaikea tehdä.

Perusterveydenhuollon kehittämishankkeen yksi peruslinjoja on aseman palveluprofiilin muokkaaminen asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Näin ollen tarjouspyyntöä ei voi laatia valmiiksi etukäteen, vaan neuvotteluissa on kartoitettava palveluntuottajien valmiudet erilaisiin palveluprofiileihin.

Suomessa on kokemuksia epäonnistuneista kilpailutuksista, jotka ovat joissakin tapauksissa johtaneet sopimusten purkuun. Kilpailutus on toteutettava huolella ja sopimusten sisältöön on paneuduttava. Kyseessä on moniammatillista osaamista edellyttämä sosiaali- ja terveydenhuollon hankinta.

Neuvottelumenettelyssä hankintayksikkö laatii ennen hankintamenettelyn aloittamista kuvauksen hankinnan tavoitteista ja pääasiallisesta sisällöstä. Tarkoituksena on kuvata hankintaa yleisellä tasolla, jotta tarjoajat saavat riittävän tiedon hankinnan kohteesta ja voivat sen perusteella harkita, haluavatko he osallistua tarjouskilpailuun. Hankintayksikkö voi esimerkiksi asettaa tarjoajille taloudelliseen ja tekniseen suorituskykyyn tai muihin ominaisuuksiin liittyviä soveltuvuusvaatimuksia ja käyttää tällaisia tekijöitä tarjoajien määrän vähentämisessä

Liite 1Kaavio hankintamenettelyn kulusta

Sopimuskaudeksi esitetään alustavasti 1.5.2012–30.4.2015, minkä jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päätöksellä jatkaa yhdellä vuodella, ajalle 1.5.2015–30.4.2016 (optio). Palvelujen on oltava käytettävissä 1.5.2012 ja palveluja tulee olla saatavilla ympärivuotisesti. Palvelun hinta perustuu väestön kokoon ja profiiliin. Palvelun hinnan perusteet ja tarkistusväli tarkennetaan neuvottelumenettelyn kuluessa.

Esitys ensimmäiselle neuvottelukierrokselle valituista palveluntuottajista tuodaan peruspalvelulautakunnalle lokakuussa. Jatkoneuvottelujen kesto riippuu neuvottelukierrokselle hyväksyttyjen palveluntuottajien määrästä ja neuvottelujen etenemisestä. Neuvottelukierroksen jälkeen jatkoon valituille toimittajille lähetetään lopullinen tarjouspyyntö. Näiden tarjousten perusteella peruspalvelulautakunta valitsee lopullisen palvelun toimittajan. Tarvittaessa käydään tarkentavia neuvotteluja ennen lopullista päätöstä.

Lopullinen valintapäätös tullaan tekemään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Liite 2Alustava aikataulu

Esitämme, että Pansio-Pernon terveysaseman kilpailutus käynnistetään ja kilpailutus toteutetaan neuvottelumenettelyllä. Liitteenä on kuvaus hankittavasta palvelusta sekä vähimmäisvaatimukset ja perusteet millä tavoin neuvottelumenettely toteutetaan. Lisäksi oheismateriaalina on Helsingin kaupungin kattava selvitys terveysasemayksikön avosairaanhoidon kilpailutuksesta.

Oheismateriaali 1Palvelukuvaus

Oheismateriaali 2Neuvottelumenettelyn kriteerit

Oheismateriaali 3Helsingin kaupungin selvitys terveysasemayksikön avosairaanhoidon kilpailutuksesta.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 26.8.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää, että Pansio-Pernon terveysasemapalveluiden kilpailutus ajalle 1.5.2012 – 30.4.2015 (tavoite) yhden vuoden optiolla käynnistetään neuvottelumenettelyllä yhdessä hankinta- ja logistiikkakeskuksen kanssa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvKuusela Maisa
tpvLindberg Merja
tpvPerälä Antti
tpvSantalahti Anne


Liitteet:

Perla § 250
Liite 1:Kaavio hankintamenettelyn kulusta
Liite 2:Alustava aikataulu