Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta24601.09.20119

2128-2011 (011)

Kotihoidon asiakaskriteerit

Tiivistelmä:

Kotihoidon vahvistetussa tiekartassa on kirjattuna kotihoidon asiakaskriteerien laatiminen. Kriteerien laatimisella vahvistetaan strategian suuntaamista. Selkeämmillä asiakaskriteereillä vahvistetaan asiakkaiden tasavertaista pääsyä kotihoidon piiriin eri puolilla kaupunkia.

Perla § 246

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen ja kotihoidon johtaja Anne Rauhala 23.8.2011:

Sosiaalihuoltolaissa ja terveydenhuoltolaissa kotihoitoa (kotipalvelu ja kotisairaanhoito) ja sen toteutusta koskevat säännökset ovat varsin väljästi säädeltyjä. Sosiaalihuoltolain 20 §:ssä ilmaistaan, millaisiin tarpeisiin kotipalveluja voi saada. Saman lain 21 pykälään on kirjattu ne kriteerit, joiden perusteella kotipalveluja voi saada. Terveydenhuoltolain 25 § puolestaan määrittelee kotisairaanhoidon moniammatillisesti toteutetuksi terveyden ja sairaanhoidon palveluksi ottamatta kantaa sen sisältöön. Koska lain määritelmät ovat varsin laveat ja epätäsmälliset, ovat kunnat joutuneet kirjaamaan omat kuntakohtaiset kriteerinsä erikseen.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen saanti perustuu tarveperiaatteeseen, eikä sen myöntäminen ole esimerkiksi pelkästään ikäperusteista. Tarveperiaatetta toteutetaan käytännössä yksilökohtaisella tarpeen arvioinnilla. Kotihoito, sekä säännöllinen että tilapäinen hoito, perustuu kuitenkin aina yksilölliseen ja henkilökohtaiseen arviointiin, jonka lähtökohtana on asiakkaan palvelun ja hoidon tarve.

Taloudellisten voimavarojen niukkuus ja väestön ikääntymiseen liittyvä palvelutarpeen kasvu ovat 2000 -luvulla johtaneet kunnissa selkeään tarpeeseen määritellä, mitä kotihoidon palveluiden kohdentamisella ”sitä eniten tarvitseville” tarkoitetaan. Monet kunnat ovat ottaneetkin tarveperiaatteensa tueksi asiakaskriteereitä määrittäessään jonkun toimintakykymittarin tason (RAVA/RAI).

Palvelutarpeen selvittämisen perusteena tulee olla edellytysten luonti iäkkään henkilön itsenäiselle toiminnalle toteuttaen normaalisuuden periaatetta. Iäkkään henkilön tarvitsemien palveluiden määrä riippuu hänen toimintakyvystään ja siksi tavoitteena tulee ylläpitää iäkkään henkilön toimintakykyä ja estää sen ennenaikainen heikkeneminen luomalla mahdollisuudet käyttää jäljellä olevia voimavaroja.

Ikääntymispoliittisen ohjelman strateginen tavoite Turun kotihoidossa on lisätä kotihoitoa ja vähentää laitospainotteista rakennetta. Tähän voidaan pyrkiä muuttamalla palveluluokkien sisäistä painotusta. Käytännössä tämä tarkoittaa painopisteen siirtämistä yli 10 tuntia apua kuukaudessa tarvitseviin asiakkaisiin.

Kotihoidossa on laadittu asiakaskriteerit, joiden tarkoitus on varmistaa asiakkaiden tasavertainen kohtelu ja edesauttaa strategisen tavoitteen toteutumista. Taustavaikuttimena on henkilöstön riittämätön resurssi toteuttaa kotihoitoa. Asiakaskriteerien pohjalta arvioidaan uusia kotihoidon piiriin tulevia asiakkaita.

Tilapäisen kotihoidon (kotisairaanhoidon tai kotipalvelun) tarpeeseen on suunnitteilla palveluseteli. Myös ensimmäisen palveluluokan asiakkaiden palveluissa voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti käyttää palveluseteliä. Palvelusetelin käyttö edellyttää asiakkaan suostumusta.

Peruspalvelulautakunnalle esitetään, että uudet kriteerit tulevat voimaan 1.10.2011 alkaen uusille asiakkaille. Kotihoidossa käynnistetään syksyllä erillinen arviointiprosessi, jossa yksilöllisesti arvioidaan tällä hetkellä palveluija saavien "vähän apua tarvitsevien asiakkaiden" tilanteet ja räätälöidään palvelukokonaisuuksia uudenlaisiksi. Tässä yhteydessä tehdään laajaa yhteistyötä kotihoidon ennaltaehkäisevän toiminnan kanssa.

Liite 1Kotihoidon asiakaskriteerit 1.10.2011.

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset kotihoidon asiakaskriteerit noudatettaviksi 1.10.2011 alkaen.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian Wennströmin ehdotuksesta Lepän kannattamana yksimielisesti.

Jakelu

noudAhonen Sari
noudRauhala Anne


Liitteet:

Perla § 246
Liite 1:Kotihoidon asiakaskriteerit 1.9.2011