Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 232 17.08.2011 2

3169-2011 (310)

Peruspalvelulautakunnan selvitys aluehallintovirastolle hoitotakuun toteutumisesta suun terveydenhuollossa

Tiivistelmä: -

Perla § 232

Terveydenhuollon johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 9.8.2011:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on 26.5.2011 pyytänyt peruspalvelulautakunnalta selitystä hoitotakuun toteutumisesta suun terveydenhuollossa.

Liite 1Aluehallintoviraston selvityspyyntö

Selvityspyynnössä pyydetään Turun peruspalvelulautakuntaa selvittämään mm. seuraavat asiat:

  1. Miten yhteydensaannin toteutumista seurataan terveyskeskuksessanne?
  2. Välittömän yhteydensaannin ongelman laajuus
  3. Mihin toimenpiteisiin terveyskeskuksenne on ryhtynyt, jotta suun terveydenhuollon potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteyden terveyskeskukseen ja miten toimenpiteissä on onnistuttu
  4. Miten hoitoon pääsyn odotusaikoja seurataan terveyskeskuksessanne?
  5. Mistä pitkät odotusajat terveyskeskuksessanne johtuvat?
  6. Mihin toimenpiteisiin odotusaikojen lyhentämiseksi terveyskeskuksessanne on ryhdytty ja miten toimenpiteissä on onnistuttu?
  7. Tarjotaanko jonossa oleville potilaille mahdollisuutta saada hoitoa ostopalveluna muulta palveluantajalta?
  8. Otetaanko potilaaseen yhteyttä, jos odotusaika venyy aiemmin ilmoitetusta?
  9. Poistetaanko potilas suun terveydenhuollon jonosta tämän saatua ajanvarauskehotteen?

Vastauksena selvitys ja kuulemispyyntöön todetaan seuraavaa:

  1. Yhteydensaannin toteutumista seurataan terveyskeskuksessa TeleQDuo-ajanvarausjärjestelmän raportoinnin avulla. Järjestelmä on otettu käyttöön suun terveydenhuollossa 27.5.2011. Raportit otetaan kuukausittain ja tilannetta voidaan tarvittaessa analysoida päivän tarkkuudella.
  2. Kyselyn ajankohtana maaliskuussa 2011 suun terveydenhuollossa ei vielä ollut käytössä TeleQ-ajanvarausjärjestelmää. Vielä tuolloin jonotusaika oli rajallinen eli puhelu katkesi automaattisesti määrätyn jonotusajan jälkeen. Tällä hetkellä tuon kaltaista ongelmaa ei enää ole; puheluun vastaamisen odotusajan pituus on tällä hetkellä keskimäärin 2 minuuttia.
  3. Potilas saa 27.5.2011 käyttöön otetun TeleQ-järjestelmän avulla välittömän yhteyden arkipäivisin virka-aikana terveyskeskukseen.
  4. Hoitoon pääsyn odotusaikoja seurataan kuukausittain Winhit-potilastietojärjestelmän avulla. Kansalaisia informoidaan odotusaikojen pituudesta www.turku.fi -internetsivuilla.
  5. Pitkät odotusajat johtuvat jatkuvasti lisääntyvästä potilasmäärästä. Lakimuutos vuonna 2002 tarkoitti Turussa hoitoon oikeutettujen määrän kasvamista noin 69 000 asiakkaalla (n. 70 % kasvu). Siitä lähtien on jonoon tullut lisää potilaita keskimäärin 830 potilasta kuukaudessa.
    Lisäksi Turulle tyypillisenä syynä koko ajan lisääntyvään potilasmäärään on yksityishammaslääkäreiden eläkkeelle siirtyminen. Seuraavan kymmenen vuoden aikana jää eläkkeelle n. 50 yksityishammaslääkäriä eikä tilalle ole tullut uusia yrittäjiä. Eläkkeelle jääneiden yksityishammas-lääkäreiden potilaat ovat hakeutuneet julkiselle sektorille hoitoon.
  6. Omassa palvelutuotannossa on tehty toimenpiteitä tuotannon tehostamiseksi ja työn uudelleen organisoimiseksi jo usean vuoden ajan, mm. suuhygienistien vakansseja on lisätty niin että nyt niitä on 23. Lasten ja nuorten hoitomallia on siten voitu kehittää. Myös päivystysjärjestelyt on hoidettu yhteistyössä sairaanhoitopiirin kanssa syksystä 2005 lähtien. Parhaillaan pyritään tehostamaan hammashoitajien siirtymistä ehkäisevään hammashoitoon jotta suuhygienistien työaikaa vapautuisi aikuispotilaiden hoidontarpeenarvioihin ja potilastöihin. Oman toiminnan lisätyöt otetaan uudelleen käyttöön 1.9.2011 lähtien.
  7. Ostopalvelujärjestelmä on ollut Turussa käytössä vuodesta 2006 lähtien. Ensi vaiheessa ostettiin kaikki tarjolla oleva, laatukriteerit täyttävä lisäkapasiteetti. Kesäkuusta 2010 lähtien ostopalveluista vastaa kilpailutuksen voittanut Mediverkon Aurakadun hammaskeskus. Tästä hetkestä loppuvuoteen yli 6 kuukautta odottaneiden potilaiden tutkimus ja hoito toteutetaan ostopalvelua lisäämällä. Peruspalvelulautakunta on 8.6.2011 myöntänyt 400.000 € lisämäärärahan käytettäväksi ostopalveluihin ja oman henkilökunnan lisätöihin.
    Ostopalvelulähetteiden määrää nostetaan alkuvuoden noin 520 kpl /kuukausi koko loppuvuodeksi noin 900 kpl/kuukausi, jotta saavutamme hoitotakuun syksyn aikana ja pysymme siinä.
    Palveluntuottajan kanssa on käyty 16.6.2011 lisäneuvottelut, jossa varmistettiin, että kapasiteetti riittää ja sovittiin myös ostopalvelulähetteiden määrästä ja tasaisesta lähettämisestä loppuvuonna.
    Tämän lisäksi on selvitettävä mahdollisesti tarvittavan lisäkapasiteetin hankintamahdollisuudet.
  8. Yksittäiseen potilaaseen ei oteta yhteyttä, mutta potilaan ottaessa yhteyttä terveyskeskukseen odotusajan pituudesta informoidaan. Suun terveydenhuollon palvelujen jonossa oli kesäkuun 2011 alussa 5761 potilasta, joista yli 6 kk jonossa olleita on 878. Yksittäisen potilaan aktiivinen informointi odotusajoista ei toistaiseksi toteudu.
  9. Potilas joko saa ajan omaan toimintaan 6 kuukauden määräajan kuluessa suuhygienistille hoidon tarpeen arvioon tai ostopalvelulähetteen hammaslääkärille. Suuhygienistimme ohjaa potilaan tarvittaessa hoitoon hammaslääkärille. Potilas voi myös kieltäytyä ottamasta vastaan ostopalvelulähetettä. Tällöin järjestämme potilaalle ajan oman toiminnan kautta. Vuoden 2010 tilastojen perusteella ostopalvelulähetteen käyttää vain noin 70 % sen saaneista potilaista.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa 11.8.2011:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle edellä olevan selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausLounais-Suomen aluehallintovirasto


Liitteet:

Perla § 232
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö