Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta19215.06.201112

7166-2011 (46)

Turun asumisneuvojahanke - toiminnan vakiinnuttaminen sosiaali- ja terveystoimen ja TVT Asunnot Oy:n yhteistyönä

Tiivistelmä:

Turussa on toteutettu asunnottomuutta ennaltaehkäiseviä toimia asumisneuvonnan muodossa TVT Asunnot Oy:n hallinnoimana jo vuodesta 2002. Sekä Asumisneuvontahanke että tuetun asumisen lisäämis- ja kehittämishanke ovat tiivistäneet entisestään kaupungin asuntotoimen ja sosiaali- ja terveystoimen välistä yhteistyötä. Koska asumisneuvontahankkeessa kyseessä on viranomaisten työskentelyn vahvistaminen nimenomaan rajapinnalla, on tarkoituksenmukaista edelleen jakaa kustannuksia sosiaali- ja terveystoimen ja TVT Asunnot Oy:n kesken.

Perla § 192

Vs. tulosaluejohtaja Tarja Salonius, palvelujohtaja Maisa Kuusela ja toimistopäällikkö Merja Niinimäki 1.6.2011:

Turussa on toteutettu asunnottomuutta ennaltaehkäiseviä toimia asumisneuvonnan muodossa TVT Asunnot Oy:n hallinnoimana jo vuodesta 2002 Itä-Turun alueella. Hyvien kokemusten vauhdittamina päädyttiin TVT-asunnot Oy:n, sosiaalitoimen ja Turun kaupungin johdon välisessä yhteistyöneuvottelussa edellä mainitun asumisneuvojan toimen vakinaistamiseen ja toisen asumisneuvojan palkkaamiseen vuonna 2006.

Kun valtion pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmassa v. 2008-2011 oli haettavana ARA:n hankerahoitusta, tehtiin sosiaalitoimesta hankehakemus asumisneuvojatoiminnan laajentamiseksi, jonka tuloksena 20 % toisen asumisneuvojan palkkakustannuksista tulee ohjelmasta vuosina 2008-2011. Sosiaali- ja terveystoimi sekä TVT Asunnot Oy vastaavat kumpikin 40 %:sta palkkausmenoja. TVT Asunnot Oy hallinnoi hanketta ja huolehtii käytännön toiminnanohjauksesta ja raportoinnista. Oheismateriaalina asumisneuvontahankkeen raportointia vuodelta 2010.

Oheismateriaali 1Väliraportti 1.1.-30.6.2010

Oheismateriaali 2Väliraportti 1.10.-31.12.2010

Sosiaalityön tulosalueen sosiaalityöntekijät ovat tiiviissä yhteistyössä asumisneuvojien kanssa. Asumisneuvojatoiminnan perustehtävänä on ennaltaehkäistä asunnottomuuden syntymistä puuttumalla ajoissa esim. vuokrarästeihin ja tekemällä ensi vaiheen palvelutarpeen arviointia yhdessä eri viranomaistahojen kanssa. Erityisesti lapsiperheiden osalta kyse on myös ennaltaehkäisevästä lastensuojelusta.

Asumisneuvojatoiminnan kautta viranomaisten on mahdollista saada tietoa monentasoisista palvelutarpeista niin, että palveluita voidaan kohdentaa asiakkaille jo ennen kuin ongelmat ovat kärjistyneet erityispalvelujen tarpeen tasolle. Esim. vuoden 2011 kevätkaudella yhteistyötä on tiivistetty erityisesti vanhusten kotihoidon kanssa, koska asumisneuvojan tietoon on tullut kotona asuvia iäkkäitä henkilöitä, joilla on vanhuspalveluiden palvelutarpeita.

Liite 1Väliraportti 1.1.-31.3.2011

Turun asumisneuvontahanke ja Tuetun asumisen lisäämis- ja kehittämishanke (TALK) muodostavat kokonaisuuden, jossa painopistettä on pystytty selvästi suuntamaan korjaavista palveluista ennalta ehkäisyn, varhaisen puuttumisen ja kotiin tapahtuvan ohjauksen suuntaan. Molemmissa hankkeissa on kehitetty toimintamalleja, jotka ovat Turun kaupungin strategisten palvelulinjausten mukaisia ja joilla molemmilla on osoitettavissa erityispalveluiden kustannuksia hillitsevä vaikutus.

Osaamiskeskus Socca kuvaa määrittelyssään seuraavasti asumisneuvonnan ja tuetun asumisen ohjauksen toiminnallisia eroja:

Asumisneuvonta on yleistä asumiseen liittyvää neuvontaa, palveluohjausta ja verkosto- sekä yhteisötyötä, jota tarjotaan joko avoimelle tai suljetulle kohderyhmälle joko maksusta tai maksutta ja pääsääntöisesti ilman sopimukseen perustuvaa asiakassuhdetta.

Asumisohjaus on tuetun asumisen ja palveluasumisen eri muodoissa tarjottavaa asumiseen ja elämänhallintaan liittyvää yksilöllistä neuvontaa ja ohjausta, joko on neuvontaa intensiivisempää ja perustuu usein sopimuksenvaraiseen asiakassuhteeseen.

Sekä asumisneuvontahanke että tuetun asumisen lisäämis- ja kehittämishanke ovat tiivistäneet entisestään kaupungin asuntotoimen ja sosiaali- ja terveystoimen välistä yhteistyötä. Koska asumisneuvontahankkeessa kyseessä on viranomaisten työskentelyn vahvistaminen nimenomaan rajapinnalla, on tarkoituksenmukaista edelleen jakaa kustannuksia sosiaali- ja terveystoimen ja TVT Asunnot Oy:n kesken.

Jotta toinen asumisneuvoja voidaan vakinaistaa 1.1.2012 alkaen, on sosiaali- ja terveystoimen tarpeen varautua v. 2012 talousarviossa 50 %:in osuuteen asumisneuvojan vuosittaisista palkkakustannuksista (42.472 €/vuosi). Sosiaali- ja terveystoimen osuus varattavista palkkauskustannuksista on näin 21.236 €/vuosi. Toisen asumisneuvojan palkkauskustannuksista on maksettu hankekaudella 1.1.2010 -31.12.2010 40 % hanketililtä 1251021914061. Vuodelle 2012 puuttuva osuus palkkauskustannuksista (6.720 €) on osoitettavissa asumisneuvojatoimintaan sosiaalityön erityispalveluiden kustannuspaikasta 20861, päihdehuollon ostettavat asumispalvelut.

Mikäli valtion pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman toinen ohjelmakausi 1.1.2012 alkaen toteutuu, on varattavan palkkakustannuksen suuruus ainoastaan 40 % eli 16.988 €/vuosi. Kokonaispalkkakustannuksiin on tällöin haettavissa ARALTA 20 %:n vuositason avustus. Hankeavustuksen haku on tähän asti tehty sosiaali- ja terveystoimen tutkimus- ja kehitysyksikön toimesta.

TVT Asunnot Oy on suunnitellut kolmannen asumisneuvojan palkkaamista 1.1.2012 alkaen tähänastisen toiminnan vaikuttavuuden perusteella. Toiminnan vaikuttavuudesta on saatavissa lopulliset hankkeen tutkimustulokset syksyllä 2011. Palkkakustannuksiin on edelleen tarkoitus hakea ARALTA rahoitusta, kun se tulee mahdolliseksi pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman suunnitellulla uudella ohjelmakaudella.

Jotta asumisneuvojatoiminta voisi kattaa nykyistä laajemmin niitä asuinalueita, joissa sosiaalityön tulosalueella tarvitaan keskimääräistä enemmän sekä aikuissosiaalityön, lastensuojelun että päihdehuollon toimenpiteitä ja erityispalveluja, on sosiaali- ja terveystoimen tarpeen varautua v. 2012 talousarviossa myös kolmannen asumisneuvojan palkkauksen edellyttämään 40 %:in osuuteen asumisneuvojan vuosittaisista palkkakustannuksista (42.472 €/vuosi). Sosiaali- ja terveystoimen osuus varattavista palkkauskustannuksista on näin 16.988 €/vuosi. Kokonaispalkkakustannuksiin on haettavissa ARALTA 20 %:n vuositason avustus. Hankeavustuksen haku on tarkoituksenmukaista tehdä edelleen sosiaali- ja terveystoimen tutkimus- ja kehitysyksikön toimesta.

Sosiaali- ja terveystoimen osuus kolmannen asumisneuvojan palkkauskustannuksista (16.988 €/vuosi) on osoitettavissa asumisneuvojatoimintaan sosiaalityön erityispalveluiden kustannuspaikasta 20861, päihdehuollon ostettavat asumispalvelut.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää varautua Turun asumisneuvontatoiminnan vakiinnuttamiseen ja laajentamiseen edellä selostetulla tavalla huomioiden kahden asumisneuvojan palkkauskustannuksiin varautumisen vuoden 2012 talousarvion laadinnan yhteydessä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Puheenjohtaja Leppä ilmoitti olevansa esteellinen. Puheenjohtajana tämän pykälän ajan toimi Jarmo Rosenlöf.

Jakelu

tpvKuusela Maisa
tpvVirta Minna


Liitteet:

Perla § 192
Liite 1:Väliraportti 1.1.-31.3.2011