Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Peruspalvelulautakunta17908.06.20116

3169-2011 (310)

Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa

Tiivistelmä:

Turun suun terveydenhuollon kysyntä on viimeisen kymmenen vuoden aikana jat-kuvasti lisääntynyt. Merkittävin muutos oli vuonna 2002 voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan julkisen hammashoitopalveluihin on oikeutettu koko väestö. Käytännössä tämä tarkoitti Turussa hoitoon oikeutettujen määrän kasvamista noin 69 000 asiakkaalla (n. 70 % kasvu). Suun terveydenhuollon palvelujen jonossa on kaikkiaan 5748 potilasta, joista huhtikuussa yli 6 kk jonossa olleita 764. Tällä hetkellä on jonoon tullut lisää potilaita keskimäärin 830 potilasta kuukaudessa. Omassa palvelutuotannossa on tehty toimenpiteitä tuotannon tehostamiseksi ja työn uudelleen organisoimiseksi. Tästä hetkestä loppuvuoteen yli 6 kuukautta odottaneiden potilaiden tutkimus ja hoito voidaan toteuttaa ostopalvelua lisäämällä ja oman toiminnan lisätöillä.

Perla § 179

Perusterveydenhuolto, suun terveydenhuolto, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 27.5.2011:

Peruspalvelulautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 18.5.2011 ja palauttanut asian uudelleen valmisteltavaksi.

1. Kuvaus huhtikuun lopun hoitojonotilanteesta

Jonotilanne 30.4.2011

Jonossa oli kaikkiaan 5748 potilasta, joista huhtikuussa yli 6 kk jonossa olleita 764. Jonoon tullut lisää keskimäärin 830 uutta tai edellisen hoitojakson päätteeksi sovittuun määräaikaistutkimukseen hakeutuvaa potilasta kuukaudessa.  

Syynä koko ajan lisääntyvään potilasmäärään on Turun yksityishammaslääkäreiden eläkkeelle siirtyminen. Seuraavan kymmenen vuoden aikana jää eläkkeelle 50 yksityishammaslääkäriä ja 18 terveyskeskushammaslääkäriä. Lisäksi Turun työikäiset yksityishammaslääkärit ovat ”iäkkäitä”; vuonna 2005 alle 50-vuotiaita oli 117, vuonna 2011 enää 49. Eläkkeelle jääneiden yksityishammaslääkäreiden potilaat ovat hakeutuneet julkiselle sektorille hoitoon.

Yksityishammaslääkärillä käyneiden ja Kela-korvausta saaneiden määrä sekä käynnit ovat vähentyneet vuodesta 2003 alkaen seuraavasti:

VuosiPotilaatKäynnit
200348 582159 692
200448 037155 782
200548 349152 448
200649 632158 127
200747 802146 822
200846 068139 943
200945 169139 946
201045 223121 621

Saavuttaaksemme hoitotakuun syksyn aikana tulisi kuluvana vuonna lähettää ostopalveluihin noin 6200 kokonaishoitopotilasta eli 886/potilasta kuukaudessa. Tämän lisäksi ostopalveluun lähetetään noin 4100 lohkeamapotilasta ja 1700 päivystyksellisen hammashoidon jatkohoitopotilasta. Ortopedian klinikka lähettää ostopalveluun suoraan noin 470 tekonivelleikkaukseen menevää potilasta. Käynneiksi muutettuna tämä tarkoittaa laskennallisesti noin 25.000 käyntiä tänä vuonna. Tässä on 3600 käynnin lisäys OPTS:ssä suunniteltuun 21.400 käyntiin nähden. Tämän vuoden budjetissa ostopalveluun oli varattu 900.000 €, jolla saisi noin 12.000 käyntiä.

Edellisen vuoden perusteella:

2. Tähän asti tehdyt oman tuotannon tehostamistoimenpiteet:

Vakanssien täyttötilanne:

Työaikajärjestelyt:

Jokainen hammaslääkäri-hoitajatyöpari sekä suuhygienisti toimii joka viikko yhden työpäivän klo 18 asti. Poikkeuksen tekevät arkipyhäviikot ja kesäaika. Osa hammaslääkäreistä tekee osa-aikaista työtä. Osa-aikatyön tekemisen mahdollisuus koetaan tänä päivänä rekrytointivaltiksi. Vakansseista vapaaksi jääneellä osalla on pystytty nyt palkkaamaan käytännön palvelua suorittavia hammaslääkäreitä. Vakituiset hammaslääkärit käyttävät edelleen keskimäärin seitsemän tuntia viikossa kirjallisiin tehtäviin, käytännön palvelua suorittavat sen sijaan vähemmän.

Vuodesta 2005 lähtien suun terveydenhuollon menoja on lisännyt Opetushammashoitolan henkilökunnan lisäys 13 hammaslääkärillä, 8 hammashoitajalla, 3 kansliahenkilökuntaan kuuluvalla sekä 1 suuhygienistillä. Rahoitus tähän tulee sopimuksen perusteella EVO-rahoituksena sairaanhoitopiiristä.  Laskennallisesti opetushammashoitolasta saatiin viiden hammaslääkärin työpanosta vastaava työmäärä v. 2010.

Työn uudelleen organisointi:

Vuoden 2011 alusta lähtien ns. neuvola-asetus aiheuttaa noin 3000 lasten ja nuorten hammashoitoon liittyvää ylimääräistä käyntiä. Turussa kouluikäisten kolmesta uudesta ikäryhmästä 5-luokkalaisten tarkastukset ohjataan hammaslääkäreille, 1- ja 8-luokkalaiset menevät terveystarkastukseen suuhygienisteille ja tarpeen mukaan kaikkien ikäryhmien lapset ja nuoret ohjataan hammaslääkäreille tutkimukseen ja hoitoon. Asetusmuutos sitoo lisää työvoimaa ainakin seuraavan kolmen vuoden ajan.

Kaksi hammashoitajaa on tällä hetkellä osin sisäisessä terveydenedistämistyön koulutuksessa. Tavoitteena on että hammashoitajat huolehtisivat tulevaisuudessa alle kouluikäisten asetuksen mukaiset terveystarkastukset ja - neuvonnan. Suuhygienistien työpanosta vapautuisi siten vastaanottotyöhön, mm. uusien potilaiden hoidontarpeen arviointeihin.

Muut työjärjestelyt:

Hoitojonojen pitämiseksi alle hoitotakuun on potilaiden kutsuväliä pidennetty 24 kuukauteen sekä ajanvarauskirjat avattu 6 kuukaudeksi eteenpäin. Potilaille on määritelty yksilöllinen hoitoväli, mutta aiempina vuosina ostopalvelujen piirissä olleiden potilaiden tietoja ei ole terveyskeskuksen ajanvarausjärjestelmässä, joten he saattavat hakeutua jonoon suunniteltua aikaisemminkin. Jatkuvasti kasvava uusien potilaiden määrä vaikeuttaa yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaista kutsutoimintaa.

Omassa toiminnassamme olleiden potilaiden kirjaukset ovat hoitosuunnitelman osalta asianmukaisia. Yksilöllisen hoitosuunnitelman noudattaminen on vuodesta 2005 lähtien myös lisännyt omassa toiminnassamme olevien aikuispotilaidenpotilaiden määrää. Käynneiksi muutettuna tämä tarkoittaa noin 20 000 käyntiä vuodessa. Tällä hetkellä hoitosuunnitelman mukaisessa hoidossa olevia potilaita asetetaan jonoon ja myös heitä joudutaan lähettämään ostopalveluun, jotta oikea-aikainen hammashoito saadaan toteutettua.

Turun kaupungin suun terveydenhuolto on tähän asti selvinnyt hyvin kiireellisen hammashoidon järjestämisestä, vaikka v. 2010 päivystysluonteisten käyntien lukumäärä oli noin 14.000 vastaten noin seitsemän hammaslääkäri – hammashoitajatyöparin vuosityöpanosta.

Turku vastaa itse erikoishammashoidon tuottamisesta sitä tarvitseville potilaille. Takaisin ostopalvelusta meille tulevat purentafysiologiset, kirurgiset ja vaikeat juurihoidot. Meillä on oikojahammaslääkäreiden lisäksi seitsemän muuta erikoishammaslääkäriä. Viisi heistä on osa -aikaisia. Neljä toimii osittain opetustehtävissä.

Pelkästään omana toimintanamme hoidamme kaiken lasten ja nuorten hammashoidon, johon yksityispuolella ei ole osaamista eikä tarjontaa.

Tähän sitoutuu 16 hammaslääkärin vuosityöpanos ja 14 suuhygienistin vuosityöpanos.

Lisäksi hoidamme sairaalabakteerin kantajat, kehitysvammaiset sekä vuodeosastojen, vanhainkotien ja omien palveluasumispaikkojen potilaat/ asiakkaat.

3. Kuvaus vaadittavista toimenpiteistä hoitotakuuajoissa pysymiseksi loppuvuonna 2011:

1. Ostopalvelulähetteiden määrä nostetaan alkuvuoden noin 520 kpl /kuukausi koko loppuvuodeksi noin 900 kpl/kuukausi ja/tai otetaan käyttöön huomattava määrä oman henkilökunnan lisätyötä.

2. Ostopalvelukäyntejä ei ole kevään aikana saatu niin paljon kuin olisi tarvittu/ haluttu ostaa. Ostopalvelutuottajan kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena Aurakadun Hammaskeskus on jo tehnyt tai tekee seuraavat toimenpiteet:

Palveluntuottajan kanssa käydään vielä kesäkuussa lisäneuvottelut, joissa varmistetaan, että kapasiteetti riittää ja sovitaan ostopalvelulähetteiden kuukausittain lähetettävästä määrästä ja tasaisesta lähettämisestä loppuvuoden aikana.

3. WinHit-portaalissa on potilastietojärjestelmän ajanvaraukseen integroitu tekstiviestijärjestelmä. Siihen on kesän kuluessa tulossa myös muistutusjärjestelmä. Kaksi päivää ennen varattua aikaa järjestelmä lähettää muistutuksen automaattisesti. Tällä järjestelmällä peruuttamattomien ja siten käyttämättä jäävien aikojen määrä todennäköisesti saadaan pienenemään.

4. WinHitiin on mahdollista liittää myös ns. ilmoittautumisautomaatti. Tätä kokeillaan Keskushammashoitolassa, jolloin neuvonnassa työskentelevien työaikaa voitaisiin allokoida ajanvarauskeskuksen käyttöön ja/tai ostopalvelulähetteiden käsittelyyn.

4. Esitys hoitotakuun toteutumiseksi suun terveydenhuollossa:

Tulosaluejohtaja Anne Santalahti ja johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 27.5.2011:

Tästä hetkestä loppuvuoteen yli 6 kuukautta odottaneiden potilaiden tutkimus ja hoito voidaan toteuttaa pääasiassa ostopalvelua lisäämällä. Osa ostopalvelusta voidaan korvata oman henkilökunnan lisätöillä. Lisätyöt kohdistuisivat jonopotilaisiin. Vuonna 2008 lisätöihin käytettiin noin 83.000 euroa.

Hoitotakuun saavuttamiseksi tarvittava ostopalvelujen kokonaiskäyntitavoite on noin 25 000, missä on lisäystä OPTS:ssa suunniteltuun 3600 käyntiä. Näiden käyntien vaatima lisärahoitustarve on 272.000 €. Mikäli ostopalveluita ei kuitenkaan saada riittävästi, on käytettävä lisätöitä, jotka tulevat ostopalvelua kalliimmiksi. Hoitotakuun saavuttamiseksi tarvittava laskennallinen lisärahoitustarve on 400.000 €.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela 30.5.2011:

Turun suun terveydenhuollon kysyntä on viimeisen kymmenen vuoden aikana jatkuvasti lisääntynyt. Merkittävin muutos oli vuonna 2002 voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan julkisen hammashoitopalveluihin on oikeutettu koko väestö. Käytännössä tämä tarkoitti Turussa hoitoon oikeutettujen määrän kasvamista noin 69 000 asiakkaalla (n. 70 % kasvu). Muita syitä jonojen kasvuun oli hammaslääkärimäärän väheneminen. Resursseja ei pystytty lisäämään kysynnän lisääntyessä, minkä seurauksena Länsi-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto käynnisti vuonna 2006 valvonta-asian hammashuollon saattamiseksi lainmukaiseen tilaan. Valvontaprosessi päättyi vuonna 2010, jolloin Lounais-Suomen aluehallintovirasto totesi Turun terveystoimessa tehdyn oikeasuuntaisia toimenpiteitä suun terveydenhuollon hoitotakuun toteutumiseksi.

Vuoden 2010 alussa hammaslääkäripalveluiden ostossa oli katkos, joka raukesi uuden kilpailutuksen myötä. Lisäksi hammaslääkäreiden ja suuhygienistien vakanssien täyttö on helpottunut aikaisempiin vuosiin verrattuna. Tästä huolimatta jonot ovat alkuvuodesta kasvaneet niin, että 30.4. yli 6 kk jonottaneita potilaita on 764.

Operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa suun terveydenhuollon kokonaiskäyntitavoite on 162 000 käyntiä. Huhtikuun loppuun mennessä tilaston mukaiset toteutumat olivat ylittyneet tavoitteistaan ostopalvelukäyntejä lukuun ottamatta.

Kunnan on vastattava eli kustannettava tarpeelliseksi todettu lääketieteellinen ja hammaslääketieteellinen hoito. Suun terveydenhuollon jonoja ei pidä päästää kasvamaan yli hoitotakuurajan. Näin ollen tarvittava lisäresursointi on perusteltua, mikäli jonoja ei pystytä hallitsemaan muilla keinoin.

Suuhygienistien tekemä hoidontarpeen arvio parantaisi ja selventäisi jonotilannetta. He pystyisivät myös hoitamaan arviolta 20-25 % niistä potilaista, jotka tällä hetkellä jonottavat kiireettömään hammashoitoon. Turussa ei ole kuitenkaan riittävästi suuhygienistejä tähän toimintaan.

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 31.5.2011:

Suun terveydenhuollon ostopalveluihin varattu määräraha ei tule riittämään kuluvana vuonna. Omassa palvelutuotannossa kiinnitetään vuonna 2011 erityistä huomiota omien voimavarojen tehokkaaseen käyttöön ja töiden parempaan organisointiin. Ostopalvelujen budjetointi tullaan toteuttamaan realistiselta pohjalta vuoden 2012 talousarviovalmistelussa.

EhdotusPeruspalvelulautakunta oikeuttaa perusterveydenhuollon ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin suun terveydenhuollon hoitotakuun toteuttamiseksi, sekä ostopalveluna että omana lisätyönä enintään 400.000 eurolla

PäätösEhdotus hyväksyttiin.


Liitteet:

Perla § 179
Liite 1:Suun terveydenhuollon henkilöstöresurssit (vakanssit) ja käyntien määrät v. 2010