LUONNOS

Paikallinen virkaehtosopimus Turun kaupungin listautumismallissa omalääkäreinä toimivien terveyskeskuslääkärien palkkauksesta

 

 

1 §

Sopimuksen tarkoitus ja soveltaminen

 

Paikallisen sopimuksen avulla pyritään turvaamaan väestölle lääkäripalvelujen hyvä ja tasainen saatavuus. Samalla toteutetaan uuden terveydenhuoltolain ja Turun kaupungin terveydenhuollolle asettamia tavoitteita.

Tätä virkaehtosopimusta sovelletaan Turun kaupungin listautumismallissa omalääkäreinä työskentelevien (jatkossa listalääkäri) terveyskeskuslääkärien palvelussuhteen ehtoihin, mikäli seuraavat edellytykset täyttyvät:

 

1. Lääkärille on määrätty potilaslista, jonka perusterveydenhuollon palveluista hän kunnallisen viranomaisen määräämällä tavalla vastaa. Ennen kuin päätetään lääkärikohtaisista listoista tai niitä koskevista merkittävistä muutoksista, neuvotellaan asiasta asianomaisten lääkärien kanssa.

 

2. Listautunut potilas pääsee hoidon tarpeen arvioinnin perusteella listalääkärinsä hoitoon. Hoidon tarpeen arvioinnin mukaan kiireellisessä tapauksessa potilas saa yhteyden lääkäriin ja tämän ohjeet hoidon asianmukaisesta järjestämisestä pääsääntöisesti seuraavana työpäivänä ja kuitenkin viimeistään kolmen työpäivän kuluessa.

 

3. Listamallissa lääkärien viikkotyöjärjestyksen tulee vastata kokopäivätoimiselta lääkäriltä edellytettävää työsuoritusta.

 

Päivystyksellistä apua tarvitsevan potilaan tulee saada asianmukainen hoito saman päivän aikana.

2 §
Lääkärin palvelussuhteen ehdot


Tämän sopimuksen soveltamisalan piiriin kuuluvien lääkärien palkkaukseen ja palvelussuhteen ehtoihin sovelletaan kulloinkin voimassa olevaa kunnallista lääkärien virkaehtosopimusta ja sen omalääkärinä toimivien lääkärien erityismääräyksiä, ellei tässä sopimuksessa ole erikseen toisin sovittu.

3 §
Lääkärin tehtävät

 

Jokaiselle listalääkärinä toimivalle lääkärille määrätään lääkärikohtainen potilaslista. Potilaslistan koko määräytyy tapauskohtaisesti arvioimalla mahdollisimman objektiivisesti potilaslistan työllistävä vaikutus ja muuhun työhön keskimäärin kuluva aika. Ennen listautumismallin käyttöönottamista/ palvelussuhteen alkamista esimies määrittelee jokaisen alaisensa lääkärin pääasialliset tehtävät yhdessä asianomaisen lääkärin kanssa.


Listalääkärin työtehtäviin sisältyy aina mm:

 

Øvastaanottotyö (sekä listapotilaiden että listautumattomien potilaiden)

Øsektorityö (koulu-, lasten- ja äitiysneuvolatyö ja muu ennaltaehkäisevä terveydenhuolto)

Øtoimisto- ja hallinnollinen työ

Øyhteistyö ja konsultointi muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa

Øosallistuminen terveysaseman päiväpäivystys toimintaan

Øtyöyhteisön, oman työn ja ammattitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen liittyvät tehtävät sekä työryhmiin osallistuminen tasapuolisesti jakaen

 

Listapotilaista pitää vuosittain laatia tai tarkistaa ajantasainen hoitosuunnitelma. Jokaisella lääkärillä on velvollisuus määrätyn tehtävänkuvan puitteissa tarvittaessa tilapäisesti joustaa tehtäväkuvassaan ja paikata esim. sairauspoissaoloja ja lomia sekä muita ennakoimattomia muutoksia toiminnassa. Tällöin listalääkärin kolmen työpäivän tavoitettavuusvelvoitteesta voidaan joustaa.

 

4 §

Palkkaus

 

1 mom.
Palkkauksen perusteet

 

Listalääkärin palkka muodostuu kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen yleisen osan 7 §:ssä määritellystä varsinaisesta palkasta ja tässä sopimuksessa määritellyistä käynti- ja toimenpidepalkkioista.

                     Soveltamisohje:

Varsinaista palkkaa määriteltäessä listaosa rinnastetaan kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen mukaiseen omalääkärin palkan väestöosaan.

2 mom.

Osittaisen virkavapaan vaikutus sopimuksen mukaisten määräysten soveltamiseen

 

Listautumismallia ja lääkärikohtaista potilaslistaa toimintatapana voidaan soveltaa myös osa-aikaisesti työskenteleviin (esim. osittainen hoitovapaa). Vaikka listalääkärille ei voida myöntää virkavapaata osasta työaikaa (koska listalääkärin työaikaa ei ole määrätty sopimuksessa), hänet voidaan vapauttaa joistakin virkatehtävistä /osasta virkatehtäviä työaikaa tarkemmin määrittelemättä.

Lääkärin palkkaus määrätään tällöin harkinnalla suhteutettuna jäljelle jääviin tehtäviin ja työmäärään.

                     

                     Soveltamisohje:

Jos esim. osa-aikajärjestely toteutetaan puolittamalla potilaslista, maksetaan tehtäväkohtaisesta palkasta 50 % ja listaosa määräytyy uuden pienemmän listan perusteella. Palkan tarkempi määrittelytapa riippuu kuitenkin aina osa-aikatyön kulloisistakin toteuttamistavoista.

 

Tätä paikallista virkaehtosopimusta ei sovelleta lääkäriin, jolle ei määrätä lainkaan potilaslistaa.

 

3 mom.
Listaosa

 

Listaosa maksetaan lääkärille määrätyn potilaslistaan kuuluvien potilaiden perusterveydenhuollon palveluista vastaamisesta. Lääkärin potilaslistalle katsotaan kuuluvaksi jokainen lääkärin listalle listautunut potilas.


Listaosa määräytyy kunkin lääkärin potilaslistan koon perusteella (1,91 € x listautuneiden potilaiden lukumäärä).

 

Listaosan maksuperusteet tarkistetaan kolmen kuukauden välein siten, että esimerkiksi elokuun lopussa poimittu tieto listaosan maksuperusteesta näkyy viimeistään lokakuun palkkauksessa.


4 mom.

Tehtävälisät

 

Turussa aikaisemmin omalääkärijärjestelmän yhteydessä käytössä ollut tehtäväkohtaiseen palkkaan kuulunut välysjärjestelmä korvataan tehtävälisäjärjestelmällä (liite1). Tehtävälisät muuttuvat valtakunnallisen sopimuksen mukaisesti.

 

5 mom.

Henkilökohtaiset ja paikalliset lisät

 

Lääkäreille aikaisemmin myönnetyt henkilökohtaiset ja paikallisesti sovitut lisät säilytetään ennallaan. Henkilökohtaiset ja paikalliset lisät muuttuvat valtakunnallisen sopimuksen mukaisesti. Harkinnanvaraisen henkilökohtaisen lisän määräytymisperusteet säilytetään ennallaan (liite 3).

 

Soveltamisohje:
Paikallisesti sovitulla lisällä tarkoitetaan Khh 8.3.1999 § 58 liitteen 1 mukaisesti myönnettyä välystä, joka säilyy yhtäjaksoisen terveyskeskuslääkärin (omalääkäri) virassa tai toimessa palvelun ajan (virkavapauksia ei tulkita keskeytyksiksi). Sen määräytymisperusteena on ollut: vähintään 5v kokemusta itsenäisestä laaja-alaisesta terveyskeskuslääkärin työstä ja/tai hyvä ammattitaito ja erityisosaaminen.

 

5 §

Toimenpide- ja käyntipalkkiot

 

Noudatetaan kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen mukaisia toimenpide- ja käyntipalkkioita (LS liite 1 3 § ja 4 §) sekä sovittuja paikallisia palkkioita.

Lääkärin listalle listautuneiden potilaiden vastaanottokäynneistä ei makseta erillisiä käyntipalkkioita näiden käydessä listalääkärinsä vastaanotolla. Sektorityössä käyntipalkkio maksetaan omankin listan potilaasta.

 

6 §
Työaika

 

Lääkärin tavoitettavuusaika

 

Lääkärin tulee olla työnantajan käytettävissä työtehtäviensä hoitamiseksi ja listaväestönsä tavoitettavissa päivittäin lukuun ottamatta lauantai- ja sunnuntaipäiviä sekä kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen yleisen osan 13 §:n 3 momentissa mainittuja arkipyhiä ja aattopäiviä. Koko päivän kestävät koulutukset ja muut virkavapaat ja niiden vaikutus lääkärin tavoitettavuuteen huomioidaan työsuunnitelmaa tehtäessä.

 

Soveltamisohje

 

Lääkärin tavoitettavuudella tarkoitetaan asianmukaisesti järjestettyä päiväajan vastaanottoa. Lääkärin vastaanottoajasta, -paikasta ja tavoitettavuudesta samoin kuin muihinkin tehtäviin käytettävästä ajasta ja päivystyksestä laaditaan etukäteen työsuunnitelma. Työsuunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon terveyskeskuksen muun henkilökunnan töiden ja työvuorojen tarkoituksenmukainen järjestäminen listautumismalliin perustuvan perusterveydenhuollon toiminnan toteuttamiseksi.

 

Lääkärin työsuunnitelmaan merkitään riittävästi vastaanottotunteja vastaanottotoimintaa varten, jotta lääkärin potilaslistalle kuuluvat henkilöt pääsevät lääkärin hoitoon kuten 1§ määritellään. Lääkärillä pitää olla työsuunnitelma vastaanottoaikoja varten ja vapaita vastaanottoaikoja sekä listapotilaille että ei-listapotilaille ja lisäksi kiireellisiä aikoja kaikille potilaille kolmen kuukauden sisällä. Lisäksi varataan riittävästi aikaa muita lääkärille kuuluvia tehtäviä varten.

 

Paikallisen virkaehtosopimuksen käyttöönotto

 

Työnantaja pyrkii siihen, että listalääkärien listat täyttyisivät listautumismallin käyttöönottovaiheessa mahdollisimman tasaisesti. Listautumismallin alkuvaiheessa pyritään siihen, että jokaisella kokoaikaisella ns. perustehtävänkuvaa tekevällä listalääkärillä olisi 310 potilaan lista. Kokoaikaisella ns. perustehtävänkuvaa tekevällä listalääkärillä listaosan maksuperusteena on listautumismallin käyttöönottovaiheessa 310 potilaan lista, vaikka työnantaja olisi sijoittanut lääkärin listalle alle 310 potilasta. Uuden terveydenhuoltolakiin perustuvan potilaiden valinnan vapauden johdosta listakoot tarkistetaan helmikuussa 2012 ja tuolloin sovitaan lääkärikohtaiset listat.

Kun listautumismallissa työskentelevien listalääkärien listat ovat kasvaneet keskimäärin 310 potilaan listoiksi, voidaan listojen kokoa edelleen kasvattaa sopimusosapuolien yhteisellä päätöksellä.


Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen yleisen osan 10 §:n mukainen korotusprosentti lasketaan listautumismallissa paikallisen virkaehtosopimuksen mukaisista käynti- ja toimenpidepalkkioista. Näin ollen esimerkiksi kesällä 2011 pidettävien vuosilomien osalta korotusprosentti lasketaan siten, että korotusprosentti vastaa keskimäärin paikallisen virkaehtosopimuksen mukaan säännölliseltä työajalta maksettujen käynti- ja toimenpidepalkkioiden määrää varsinaisesta palkasta.

 

Laskettaessa kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen yleisen osan 11 §:n mukaisen henkilökohtaisen lisän vähimmäismäärän täyttymistä huomioidaan se, että listautumismallissa henkilökohtaisten lisien vähimmäismäärään vaikuttaa paikallisen virkaehtosopimuksen mukainen palkkarakenne, jossa listaosa on keskimäärin suurempi kuin valtakunnallisen sopimuksen mukainen väestöosa. Näin ollen laskettu prosentti voi jäädä alle kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen mukaisen vähimmäisprosentin.

 

Vuosiloma-ajan palkka ja lomarahan laskentaperuste sekä sairausajan palkka maksetaan lääkärisopimuksen 2010–2011 yleisen osan 10§:n mukaan kuten aikaisemmin omalääkärijärjestelmässä.

 

 

Paikallisen virkaehtosopimuksen kustannusvaikutusten ja tarkoituksenmukaisuuden seuranta

 

Paikallisen virkaehtosopimuksen kustannusvaikutuksia ja tarkoituksenmukaisuutta seurataan vuoden ajan käyttöönotosta siten, että ensimmäinen tarkastelu tehdään kolmen kuukauden kuluttua ja tämän jälkeen aina kahden kuukauden välein. Tarkastelussa seurataan yleisen kustannusvaikutuksen ja potilaslistojen kokojen lisäksi suoritteiden lukumääriä lääkäreittäin ja lääkärien euromääräistä kokonaispalkkaa liitteenä olevan mallin mukaisesti (liite 1). Tarkastelussa huomioidaan mm. poikkeukselliset toimintakuukaudet (kuten kesäaika) ja poissaolojen vaikutus, jotta vanhan ja uuden järjestelmän aikaiset palkkatiedot olisivat mahdollisimman vertailukelpoisia keskenään.

 

Seurantaa varten perustetaan seurantatyöryhmä, johon Turun kaupungin paikallisten edustajien lisäksi lääkäriliitolla on oikeus nimetä oma edustajansa. Seurantaryhmä saa tarkastelutiedot ensisijaisesti kirjallisesti. Kummallakin sopimusosapuolella on oikeus esittää pyyntö seurantaryhmän kokoontumisesta. Koollekutsujana toimii Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen vastaanottotoiminnan johtava ylilääkäri.

 

Sopimusosapuolet tiedostavat, että uuden toimintamallin kustannusvaikutuksista on pystytty tekemään vain suoritteiden lukumääriin ja nykyisiin palkkatietoihin perustuva arvio. Jos paikallisen virkaehtosopimuksen voimaantulon jälkeen käy ilmi, että virkaehtosopimus ei ole tavoitteiden mukaisesti kustannusneutraali, osapuolet sitoutuvat käynnistämään neuvottelut ja tarkistamaan virkaehtosopimuksen sisältöä ja/tai virkaehtosopimuksessa sovittujen palkanosien suuruutta ns. jatkuvan neuvottelumenettelyn periaatetta soveltaen.

 

Jos yksittäisen lääkärin ansiotaso muuttuu olennaisesti paikallisen virkaehtosopimuksen käyttöönoton myötä suoritemäärien pysyessä ennallaan ja tehtävänkuvan täysin samana, työnantaja selvittää muutoksen perusteet ja pyrkii löytämään tarkoituksenmukaisen ratkaisun tilanteen korjaamiseksi.

 

 

9 §

Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen

 

1 mom.
Voimassaolo

 

Tämä sopimus on voimassa toistaiseksi kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen mukaisin työrauhavelvoittein.

 

2 mom.

Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen muutokset

 

Tämän sopimuksen voimassaoloaikana Kunnalliseen lääkärien virkaehtosopimukseen tulevien liitettä 1 koskevien tähän sopimukseen vaikuttavien muutosten kustannusvaikutus huomioidaan tässä sopimuksessa Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen muutosten kustannusvaikutusta vastaavasti.

 

3 mom.
Irtisanominen

 

Tämä sopimus voidaan milloin tahansa irtisanoa päättymään kolmen kuukauden kuluttua irtisanomisen tiedoksiannosta, minkä jälkeen noudatetaan Kunnallisen lääkärien virkaehtosopimuksen määräyksiä.

 

                                         

 

 

 

 

 

 

Turussa ____/____2011

 

 

 

 

 

 

ALLEKIRJOITUKSET


LIITE 1.

 

1. Käyntipalkkiot:

 

Hinta €

Käyntipalkkio 1.6.2011 alkaen

Sisällön kuvaus

6,07/5,77

ei-listautuneen potilaan käynti

Käyntipalkkio ei-listautuneen potilaan tai muun kuin lääkärin oman listapotilaan vastaanottokäynnistä.

6,07/5,77

sektorityön käynti

Käyntipalkkio potilaan vastaanottokäynnistä sektorityössä (esim. kouluterveydenhuolto ja neuvolat)

a) 14,27

b) 20,52

kotikäynti

Lääkärin erillinen käynti potilaan luona, mikäli matka lääkärin vastaanottopaikasta potilaan kotiin on:

a) enintään viisi kilometriä
b) yli viisi kilometriä

 

Soveltamisohje

Erikoislääkärille maksetaan 6,07 € ja laillistetulle lääkärille 5,77 € käyntipalkkiota.

Käynti kirjataan asiakastietojärjestelmään hyvää kirjaamistapaa noudattaen.

Sektorityön laajassa tarkastuksessa (30min) korvataan käyntipalkkion lisäksi RI ryhmän toimenpidepalkkio.

Palvelutaloissa (esim. Saga) käynneistä maksetaan kotikäyntipalkkio vain ensimmäisestä potilaasta ja muista samalla käyntikerralla tutkittavista potilaista tavallinen käyntipalkkio.

Tulkin tai muun henkilökohtaisen avustajan käyttöä vaativasta normaalia työläämmästä vastaanottokäynnistä voidaan maksaa käyntipalkkion lisäksi RI toimenpidepalkkio.

Käyntipalkkioissa on huomioitu1.5.2011 yleiskorotuksen vaikutus.

 

 

2. Toimenpidepalkkiot:

Koodi

Hinta €

Sisällönkuvaus

R0

2,61

Korvataan lääkärisopimuksessa määritellyt korvattavat R0 toimenpiteet

RI

7,08

Korvataan lääkärisopimuksessa määritellyt korvattavat RI toimenpiteet

RII

10,69

Korvataan lääkärisopimuksessa määritellyt korvattavat RII toimenpiteet

 

Toisen lääkärin listapotilaiden resepteistä maksetaan R0 suuruinen palkkio (TVRU).

Lääketieteen kandidaateille, jotka eivät ole suorittaneet kaikkia kursseja, maksetaan edellä mainitut käynti- ja toimenpidepalkkiot 10 %:lla alennettuina.

Toimenpidepalkkioissa on huomioitu1.5.2011 yleiskorotuksen vaikutus.

 

 

3. Tehtäväkohtaiseen palkkaan kuuluvat lisät, ns. tehtävälisät

 

Tehtävälisät otetaan käyttöön aiempien välyksien tilalle. Tehtävälisät lasketaan tehtäväkohtaisen palkan osaksi. Tehtävälisän suuruus on tällä hetkellä laillistetulla lääkärillä 117,99 € ja erikoislääkärillä 167,52 €. Tehtävälisä myönnetään työtehtävien ja työn vaativuuden perusteella. Tehtävälisään sovelletaan lääkärisopimuksen määräyksiä kuten aikaisemmin välyksiin. Tehtävälisiä voidaan myöntää useita samalle lääkärille. Pyrkimyksenä on korvata nykyiset välykset tehtävälisillä siten, että tehtäväkohtainen palkka näiltä osin säilyisi ennallaan. Poistuvia välyksiä ei korvata tehtävälisillä. Poistuvia ovat 3 = oman alueensa väestövastuun erityisen hyvä hoitaminen ja 4 = vaativa pienkirurginen toiminta. Tehtävälisät ovat tarkemmin määritelty liitteessä 2.

 

Muita poistuvia korvauksia:

Nykyiset ”Erillispalkkiot ja kannustuslisät” -nimellä olevat palkkiot toisen lääkärin potilaiden katsomisesta (TVVO) poistuvat.

 

 

4. Listalääkärin viikoittaiseen työnkuvaan kuuluvia elementtejä, esimerkki:

 

 

1,5-2 pv        listaväestö

0.5-1pv         sektorityö (nla, koulu, hoitokoti tms.)

1,5-1 pv        ei-listapotilaat

0-0.5pv         koulutus, työryhmä, kehitys, kokous, konsultaatiot

0,5pv            päiväpäivystys

0,5-1pv         puhelinaika, reseptien uusinta, sähköinen asiointi, toimistotyö

 

 

 

5. Listautumiskriteerit

 

Lähtökohtaisesti säilytetään nykyiset väestö- ja aluejaot. Listautuminen lääkärille perustuu potilaalla olevaan milloin tahansa pysyväksi koodattuun pitkäaikaisdiagnoosiin ja listautumisessa pyritään noudattamaan entisiä potilas-lääkärisuhteita. Maahanmuuttajavaltaisilla alueilla saattaa olla tarpeen listautua vaikka sovittuja pitkäaikaissairauksia ei olisikaan. Tässä sopimuksessa diagnoosit ovat:

 

·diabetes (E10-11)

·sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta, krooninen eteisvärinä (I20, I25, I48, I50)

·aivoinfarkti (I63)

·astma ja keuhkoahtaumatauti (J44, J45)

·nivelreuma (M05, M06)

·kehitysvammaisuus (F70, F71, F72, F73)

·dementia ja Alzheimerin tautiin liittyvä dementia (F03, F01, F00, G30)

·päihdehäiriöt (F1*)

·skitsofreniat (F2*)

·mielialahäiriöt (F3*)

·neuroottiset häiriöt (F4*)

 

 


LIITE 2.

Turun kaupungin listautumismallissa omalääkäreinä toimivien terveyskeskuslääkärien tehtäväkohtaisen palkan määräytyminen

 

Lääkärin tehtäväkohtainen palkka on lääkärisopimuksen palkkahinnoittelun peruspalkka ao. lääkärin pätevyyden mukaan sekä mahdolliset työn vaativuutta kuvaavat tehtävälisät.

 

Tehtävälisät otetaan käyttöön aiempien välyksien tilalle. Tehtävälisät lasketaan tehtäväkohtaisen palkan osaksi. Tehtävälisän suuruus on tällä hetkellä laillistetulla lääkärillä 117,99 € ja erikoislääkärillä 167,52 €. Tehtävälisä myönnetään työtehtävien vaativuuden perusteella. Tehtävälisään sovelletaan lääkärisopimuksen määräyksiä kuten aikaisemmin välyksiin. Tehtävälisiä voidaan myöntää useita samalle lääkärille. Pyrkimyksenä on korvata nykyiset välykset tehtävälisillä siten, että tehtäväkohtainen palkka näiltä osin säilyisi ennallaan. Poistuvia välyksiä ei korvata tehtävälisillä. Poistuvia ovat 3 = oman alueensa väestövastuun erityisen hyvä hoitaminen ja 4 = vaativa pienkirurginen toiminta.

 

Tehtävälisät:

 

1.Terveysaseman vastaava lääkäri

               kaksi tehtävälisää

 

2.Vastuu perusterveydenhuollon erityistoiminnasta

               yksi tehtävälisä

 

Lääkäri toimii Turun perusterveydenhuollon ko. erityisosaamisen vastuuhenkilönä ja toiminnan ohjeistajana sekä koordinoijana. Näitä ovat diabeteksesta vastaava lääkäri, tartuntataudeista vastaava lääkäri, hengitys- ja allergiasairauksista vastaava lääkäri, Pegasos – toiminnan kehittämisestä vastaava lääkäri, asevelvollisten kutsuntatarkastuksista vastaava lääkäri ja aikuisten erityisneuvolasta vastuussa oleva lääkäri. Kussakin edellä mainitussa tehtävässä voi kerrallaan olla yksi lääkäri. Pegasoksen toiminnan kehittämisessä voi kuitenkin olla samanaikaisesti kaksi lääkäriä.

 

3.Lääkärin erityisosaaminen ja/tai erityistehtävät

               yksi tehtävälisä

 

Korvausta maksetaan tehtävän keston ajan.

Näitä tehtäviä ovat: toimiminen valmius- ja ensihoitotoimintaryhmässä vastuulääkärinä (neljä lääkäriä), Pegasos- vastuukäyttäjänä, Asiakasyhteistyöryhmässä (ASY) tai Työvoiman palveluyksikön (TYPY) vastuulääkärinä (neljä lääkäriä), päihdeSAS – lääkärinä, erityisneuvolan lääkärinä, Rohto, Hoitosuositus- tai muun vastaavan projektin vastuulääkärinä

 

4.Opetustehtävät

 

a)Lääketieteen opiskelijoiden ohjaaminen tai juonneopettajana toimiminen

               ½ tehtävälisää

Maksu suoritetaan takautuvasti niiltä kuukausilta, jolloin opiskelijoita on ollut.

 

b)Yleislääketieteen erityiskoulutuksessa olevien lääkärien ohjaajana toimiminen

               yksi tehtävälisä

 

Tehtävälisän saaminen edellyttää tutorkoulutukseen osallistumista, säännöllisiä viikoittain toistuvia tutortapaamisia ohjattavan/ohjattavien kanssa, lokikirjan täytön ohjaamista ja seurantaa sekä puhelinkonsultaatioiden antamista ohjattavalle/ohjattaville..

 

c)Erikoistuvan lääkärin nimettynä ohjaajana toimiminen

               yksi tehtävälisä

 

Tehtävälisän saaminen edellyttää säännöllisiä tapaamisia ohjattavan kanssa, erikoistuvan lääkärin lokikirjan täytön ohjaamista ja seurantaa sekä puhelinkonsultaatioiden antamista ohjattavalle/ohjattaville.

 

 


LIITE 3

Turun kaupungin listautumismallissa omalääkäreinä toimivien terveyskeskuslääkärien henkilökohtaisen lisän määräytyminen

 

Henkilökohtainen lisä muodostuu viran- tai toimenhaltijan henkilökohtaisista ominaisuuksista. Henkilökohtaisia lisiä myönnetään seuraavin perustein edellyttäen, että pätevyys tai tietotaito ei kuulu viran kelpoisuusehtoihin ja siitä toisaalta on hyötyä viran- tai toimenhaltijan tehtävien hoidossa.

 

1.  Ammatinhallinta

 

a)Ammattitaito viran tavanomaisissa tehtävissä

§tieteellinen tutkinto tai pätevyys (LT, LKT, dosentti, professori)

§henkilökohtaisen osaamisen lisääntyminen omalääkärin osoitettu pätevyys jonkin osa-alueen hoidosta tai viiden vuoden perehtyneisyys ko. osa-alueen hoitoon

§viranhaltijan erityinen perehtyneisyys omalääkärin työn erityispiirteisiin (terveysaseman vastaavan lääkärin esitys)

§erikoislääkärin tutkinto, jota hyödynnetään omalääkärin virkatehtävässä

b)Monitaitoisuus/käytettävyys sekä erityistaidot ja –tiedot, joita hyödynnetään omalääkärin työssä

§ammatillinen jatko- tai täydennyskoulutus, jota hyödynnetään laajemmin työyhteisössä

§viranhaltijan erityinen laaja-alaisuus tai käytettävyys erityistehtäviin

§ammatillinen lisätutkinto, jota hyödynnetään työssä

§muun henkilökunnan tai omais- ja potilasryhmien koulutustehtäviin osallistuminen

 

2 Työn tuloksellisuus

§viranhaltijan tehokkuus virkatehtävissä ja hänen työnsä laatu

§osoitetut erityiset henkilökohtaiset työn tulokset esim. työetiikka, luotettavuus ja vastuunotto

§omatoimisuus, oma aloitteisuus, pyrkimys kehittää työyhteisön toimintaa

3 Yhteistyökyky ja kehityskyky

§vuorovaikutustaidot

§kehityshakuisuus, osoitettu oma-aloitteinen, itsensä kehittäminen

§joustavuus virkatehtävissä

4 Työvoiman saatavuus kyseisellä erikoisalalla tai kyseisissä työtehtävissä

§esim. työvoimavajaustilanteissa omaan alueeseen kuulumattomien potilaiden hoitoon osallistuminen

§vastuun otto erityistehtävästä, johon on vaikea saada hoitajaa

 

Henkilökohtaisten lisien suuruus voi henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaisen osan lisäksi olla

enintään 20 % tehtäväkohtaisesta palkasta. Henkilökohtainen lisä myönnetään pääsääntöisesti

toistaiseksi.