Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 160 18.05.2011 12

3169-2011 (310)

Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa

Tiivistelmä:

Turun suun terveydenhuollon kysyntä on viimeisen kymmenen vuoden aikana jatkuvasti lisääntynyt. Merkittävin muutos oli vuonna 2002 voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan julkisen hammashoitopalveluihin on oikeutettu koko väestö. Käytännössä tämä tarkoitti Turussa hoitoon oikeutettujen määrän kasvamista noin 69 000 asiakkaalla (n. 70 % kasvu). Suun terveydenhuollon palvelujen jonossa on kaikkiaan 5748 potilasta, joista huhtikuussa yli 6 kk jonossa olleita 764. Tällä hetkellä on jonoon tullut lisää keskimäärin 830 potilasta kuukaudessa. Omassa palvelutuotannossa on tehty toimenpiteitä tuotannon tehostamiseksi ja työn uudelleen organisoimiseksi. Tästä hetkestä loppuvuoteen yli 6 kuukautta odottaneiden potilaiden tutkimus ja hoito voidaan toteuttaa pääasiassa ostopalvelua lisäämällä.

Perla § 160

Perusterveydenhuolto, suun terveydenhuolto, johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 5.5.2011:

1. Kuvaus huhtikuun lopun hoitojonotilanteesta

Jonotilanne 30.4.2011

Jonossa on kaikkiaan 5748 potilasta, joista huhtikuussa yli 6 kk jonossa olleita 764. Hoitoon pitäisi saada oheisen taulukon mukaiset määrät potilaita kussakin kuukaudessa pysyäksemme hoitotakuussa. Tällä hetkellä on jonoon tullut lisää keskimäärin 830 potilasta kuukaudessa.

Syynä koko ajan lisääntyvään potilasmäärään on Turun yksityishammaslääkäreiden eläköityminen. Seuraavan kymmenen vuoden aikana eläköityy 50 yksityishammaslääkäriä ja 18 terveyskeskushammaslääkäriä. Lisäksi Turun työikäiset yksityishammaslääkärit ovat ”iäkkäitä”; vuonna 2005 alle 50-vuotiaita oli 117, vuonna 2011 enää 49. Eläkkeelle jääneiden yksityishammaslääkäreiden potilaat ovat hakeutuneet julkiselle sektorille hoitoon.

Hoitotakuun raja 6 kk, ylittyy kunkin kuukauden kohdalla taulukon osoittamalla määrällä potilaita:

Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu Yhteensä
764 798 601 1014 839 1051 684 817 (arvio) 817 (arvio) 7382

1.1.- 30.4.2011 välillä lähetettyjen ostopalvelulähetteiden perusteella laskennallisesti lähetetään tänä vuonna ostopalveluihin noin 6200 kokonaishoitopotilasta. Näiden lisäksi lähetetään noin 4100 lohkeamaa tai vastaavaa ja 1700 päivystyksellisen hammashoidon jatkohoitoa. Ortopedian klinikka lähettää ostopalveluun suoraan noin 470 tekonivelleikkaukseen menevää potilasta. Tämän vuoden budjetissa ostopalveluihin varattu määräraha loppuu nykyisellä lähettämismäärällä lokakuun alkuun mennessä.

2. Tähän asti tehdyt oman tuotannon tehostamistoimenpiteet:

Vakanssien täyttötilanne:

Työaikajärjestelyt:

Jokainen hammaslääkäri-hoitajatyöpari sekä suuhygienisti toimii joka viikko yhden työpäivän klo 18 asti. Poikkeuksen tekevät arkipyhäviikot ja kesäaika. Osa hammaslääkäreistä tekee osa-aikaista työtä. Osa-aikatyön tekemisen mahdollisuus koetaan tänä päivänä rekrytointivaltiksi. Vakansseista vapaaksi jääneellä osalla on pystytty nyt palkkaamaan käytännön palvelua suorittavia hammaslääkäreitä. Vakituiset hammaslääkärit käyttävät edelleen keskimäärin seitsemän tuntia viikossa kirjallisiin tehtäviin, käytännön palvelua suorittavat sen sijaan vähemmän.

Työn uudelleen organisointi:

Vuodesta 2011 lähtien uusi neuvola-asetus aiheuttaa noin 3000 lasten ja nuorten hammashoitoon liittyvää ylimääräistä käyntiä. Asetuksen mukaan ”alle kouluikäisten suun terveystarkastuksen tekee suuhygienisti tai hammashoitaja ja tarpeen mukaan hammaslääkäri. Oppilaan suun määräaikaistarkastuksen tekee hammaslääkäri, suuhygienisti tai täydennyskoulutuksen saanut hammashoitaja. Oppilaiden suun terveystarkastuksiin sisältyy aina myös hammaslääkärin tutkimuksia, jotka kohdennetaan tarpeen mukaan. Lisäksi tehdään tarvittaessa erikoisalakohtaisia suun tutkimuksia.”

Turussa kouluikäisten kolmesta uudesta ikäryhmästä 5-luokkalaisten tarkastukset ohjataan hammaslääkäreille, 1- ja 8-luokkalaiset menevät ensin terveystarkastukseen suuhygienisteille ja tarpeen mukaan kaikkien ikäryhmien lapset ja nuoret ohjataan hammaslääkäreille tutkimukseen ja hoitoon. Asetusmuutos sitoo lisää työvoimaa ainakin seuraavan kolmen vuoden ajan.

Kaksi hammashoitajaa on tällä hetkellä osin sisäisessä terveydenedistämistyön koulutuksessa. Tavoitteena on että hammashoitajat huolehtisivat tulevaisuudessa alle kouluikäisten terveystarkastukset ja -neuvonnan. Suuhygienistien työpanosta vapautuisi siten vastaanottotyöhön, mm. uusien potilaiden hoidontarpeen arviointeihin.

Muut työjärjestelyt:

Hoitojonojen pitämiseksi alle hoitotakuun on potilaiden kutsuväliä pidennetty 24 kuukauteen sekä ajanvarauskirjat avattu 6 kuukaudeksi eteenpäin. Potilaille on määritelty yksilöllinen hoitoväli, mutta aiempina vuosina ostopalvelujen piirissä olleiden potilaiden tietoja ei ole ajanvarausjärjestelmässämme, joten he saattavat hakeutua jonoon suunniteltua aikaisemminkin. Samoin jatkuvasti kasvava uusien potilaiden määrä vaikeuttaa yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaista kutsutoimintaa.

Hoidossa jo olleet potilaat asetetaan jonoon ja heitäkin joudutaan lähettämään ostopalveluun.

Turun kaupungin suun terveydenhuolto on tähän asti selvinnyt hyvin kiireellisen hammashoidon järjestämisestä, vaikka v. 2010 päivystysluonteisten käyntien lukumäärä oli noin 14.000 vastaten noin seitsemän hammaslääkäri – hammashoitajatyöparin vuosityöpanosta.. Turku vastaa itse erikoishammashoidon tuottamisesta sitä tarvitseville potilaille. Meillä on oikojahammaslääkäreiden lisäksi seitsemän muuta erikoishammaslääkäriä. Kaksi heistä on osa -aikaisia. Neljä toimii osittain opetustehtävissä.

3. Kuvaus vaadittavista toimenpiteistä hoitotakuuajoissa pysymiseksi loppuvuonna 2011:

1. Hoitotakuussa pysyminen edellyttää 12 hammaslääkäri-hammashoitajatyöparin työpanosta vastaavaa työmäärää. Oman henkilökunnan työpanosta voidaan lisätä lisätöillä, mikäli halukkaita siihen löytyy ja käynnistämällä neuvottelut hammaslääkärien kliinisen työajan lisäämisestä 1-2 tunnilla viikossa. Muu osa tarvittavasta työmäärästä täytyy hankkia ostopalveluna. Kevään aikana käytävien kehityskeskustelujen yhteydessä selvitetään, löytyykö henkilökunnasta halukkuutta lisätöihin ja millä ehdoilla.

2. Ostopalvelulähetteiden määrä nostetaan alkuvuoden noin 520 kpl /kuukausi koko loppuvuodeksi noin 900 kpl/kuukausi, jotta saavutetaan hoitotakuun syksyn aikana ja pysymme siinä.

3. WinHit-portaalissa on potilastietojärjestelmän ajanvaraukseen integroitu tekstiviestijärjestelmä. Siihen on kesän kuluessa tulossa myös muistutusjärjestelmä. Kaksi päivää ennen varattua aikaa järjestelmä lähettää muistutuksen automaattisesti. Tämä järjestelmä otetaan koekäyttöön mahdollisimman pian, koska näin toimien peruuttamattomien ja siten käyttämättä jäävien aikojen määrä todennäköisesti saadaan pienenemään..

4. WinHitiin on mahdollista liittää myös ns. ilmoittautumisautomaatti. Tätä voitaisiin kokeilla Keskushammashoitolassa, jolloin neuvonnassa työskentelevien työaikaa voitaisiin allokoida ajanvarauskeskuksen käyttöön ja/tai ostopalvelulähetteiden käsittelyyn.

5. Ostopalvelutuottajan kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena Aurakadun Hammaskeskus on jo tehnyt tai tekee seuraavat toimenpiteet:

Palveluntuottajan kanssa käydään (19.5. 2011) lisäneuvottelut, joissa varmistetaan, että kapasiteetti riittää ja sovitaan ostopalvelulähetteiden määrästä ja tasaisesta lähettämisestä loppuvuonna .

6. Niin pian kuin mahdollista otetaan pilottina käyttöön tietojen siirron WinHitistä pdf -muodossa Aurakadulle (sisältäen myös röntgenkuvat).

4. Esitys hoitotakuun toteutumiseksi suun terveydenhuollossa:

Tulosaluejohtaja Anne Santalahti ja johtava ylihammaslääkäri Minna Kinnarinen 9.5.2011:

Tästä hetkestä loppuvuoteen yli 6 kuukautta odottaneiden potilaiden tutkimus ja hoito voidaan toteuttaa pääasiassa ostopalvelua lisäämällä. Osa ostopalvelusta voitaisiin korvata oman henkilökunnan lisätöillä. Lisätyöt kohdistuisivat jonopotilaisiin. Tältä osin selvitetään henkilökunnan halukkuus lisätöihin ja sovitaan lisätöiden ehdoista. Samoin käynnistetään neuvottelut mahdollisuuksista lisätä hammaslääkärien kliinisen työn määrää 1-2 tunnilla viikossa.  Lisääntyvät asiakasmaksut kattaisivat osan näistä kustannuksista.

Hoitotakuussa pysymiseen tarvittavien 23.000 ostopalvelukäynnin vuosikustannukset ovat 1,7milj €. Tämä tarkoittaa 800.000€ lisämäärärahan tarvetta vuodelle 2011. Osa tästä määrärahasta tulee voida käyttää omaan toimintaan kuten lisätöihin.

Palvelujohtaja Maisa Kuusela 5.5.2011:

Turun suun terveydenhuollon kysyntä on viimeisen kymmenen vuoden aikana jatkuvasti lisääntynyt. Merkittävin muutos oli vuonna 2002 voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan julkisen hammashoitopalveluihin on oikeutettu koko väestö. Käytännössä tämä tarkoitti Turussa hoitoon oikeutettujen määrän kasvamista noin 69 000 asiakkaalla (n. 70 % kasvu). Muita syitä jonojen kasvuun oli hammaslääkärimäärän väheneminen. Resursseja ei pystytty lisäämään kysynnän lisääntyessä, minkä seurauksena Länsi-Suomen lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosasto käynnisti vuonna 2006 valvonta-asian hammashuollon saattamiseksi lainmukaiseen tilaan. Valvontaprosessi päättyi vuonna 2010, jolloin Lounais-Suomen aluehallintovirasto totesi Turun terveystoimessa tehdyn oikeasuuntaisia toimenpiteitä suun terveydenhuollon hoitotakuun toteutumiseksi.

Vuoden 2010 alussa hammaslääkäripalveluiden ostossa oli katkos, joka raukesi uuden kilpailutuksen myötä. Lisäksi hammaslääkäreiden ja suuhygienistien vakanssien täyttö on helpottunut aikaisempiin vuosiin verrattuna. Tästä huolimatta jonot ovat alkuvuodesta kasvaneet niin, että 30.4. yli 6 kk jonottaneita potilaita on 764.

Operatiivisessa palvelutuotantosopimuksessa suun terveydenhuollon kokonaiskäyntitavoite on 172 000 käyntiä (14 400 päivystyskäyntiä, 111 900 hammashoidon käyntiä (suuhygienisti tai hammaslääkäri), 31 400 ostopalvelukäyntiä sekä 14 300 opetushammashoitolakäyntiä). Maaliskuun loppuun mennessä tilaston mukaiset toteutumat olivat ylittyneet tavoitteistaan ostopalvelukäyntejä lukuun ottamatta (toteuma 10,4 %). Mikäli tavoiteluvut toteutuvat, pystyttäneen jonot hoitamaan asianmukaisesti.

Kunnan on vastattava eli kustannettava tarpeelliseksi todettu lääketieteellinen ja hammaslääketieteellinen hoito. Hoidontarpeen arvion toteuttaminen suuhygienistien toimesta parantaisi ja selventäisi jonotilannetta. Lisäksi osa potilaista tulisi jo hoidettua suuhygienistien toimesta eikä koskaan tulisi hammaslääkärien hoitojonoon. Tällaisia potilaita on noin 20-25 % jonottajista. Turussa ei ole kuitenkaan riittävästi suuhygienistejä tähän toimintaan, joten ainakin toistaiseksi on jatkettava puhelimessa tapahtuvaa hoidontarpeen arviointia ja jonoon asettamista.

Palvelutuotantojohtaja Petri Virtanen 9.5.2011:

Suun terveydenhuollon ostopalveluihin varattu määräraha ei tule riittämään kuluvana vuonna. Omassa palvelutuotannossa kiinnitetään vuonna 2011 erityistä huomiota omien voimavarojen tehokkaaseen käyttöön ja.töiden parempaan organisointiin. Ostopalvelujen budjetointi tullaan toteuttamaan realistiselta pohjalta vuoden 2012 talousarviovalmistelussa.

EhdotusPeruspalvelulautakunta oikeuttaa perusterveydenhuollon ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin suun terveydenhuollon hoitotakuun toteuttamiseksi, sekä ostopalveluna että omana lisätyönä enintään 800.000 eurolla.

PäätösPeruspalvelulautakunta palautti asian yksimielisesti Lepän ehdotuksesta Rosenlöfin kannattamana.

Jakelu

tpvKinnarinen Minna