Turun kaupunki § Kokouspvm Asia 1
Peruspalvelulautakunta 166 18.05.2011 18

5117-2011 (111)

Vanhuspalvelujen tulosalueen esitykset vakanssien perustamisesta ja lakkauttamisesta

Tiivistelmä:

Kaupunginhallituksen hallintojaosto käsitteli 14.12. kokouksessaan peruspalvelulautakunnan esitystä vanhuspalveluiden 33 hallinnollisen viran lakkauttamisesta. Hallintojaosto palautti esityksen lautakunnalle uudelleenharkittavaksi. Asian esittelyosassa todettiin nimenomaan kotihoidon liian vähäinen resurssointi, peruspalvelulautakunnan esitys virkojen lakkauttamiseksi palautettiinkin uudelleenarvioitavaksi erityisesti kotihoidon osalta.

Perla § 166

Tulosaluejohtaja Sari Ahonen, kotihoidon johtaja Anne Rauhala, ympärivuorokautisen hoidon johtaja Kristiina Hellsten 6.5.2011:

Ikääntymispoliittisen strategian mukaista palvelurakennemuutosta on toteutettu vanhuspalvelujen tulosalueella vuosien 2010-2011 aikana vähentämällä ympärivuorokautisen hoidon hoitosijoja yhteensä noin sadalla paikalla. Strategian tavoitteena on myöhentää ympärivuorokautiseen hoitoon siirtymistä vahvistamalla avopalveluita ja erityisesti kotihoitoa. Kotihoidolle on asetettu strategiassa 14 %:n peittävyystavoite 75 vuotta täyttäneen väestön suhteen. Väestön ikääntyessä tämä merkitsee 210 säännöllisen kotihoidon asiakkaan lisäystä. Tämän lisäksi kotihoidon rakenteen edellytetään muuttuvan huomattavasti nykyistä intensiivisemmäksi, jotta entistä suurempaan avuntarpeeseen voidaan vastata kotihoidon keinoin. Yhteensä väestön ikääntyminen, peittävyyden kasvu ja kotihoidon intensiivisyyden kasvu merkitsee 39 %:n lisäystarvetta tehtyihin kotihoitotunteihin.

Ikääntymispoliittisessa strategiassa palvelurakennemuutoksen laskettiin edellyttävän 104 vakanssin lisäystä kotihoitoon, laskelmassa oli myös huomioitu merkittävä tuottavuuden kasvu, joka on toteutunut kotihoidon yhdistymiseen myötä.

Ympärivuorokautisen hoidon hoitosijojen vähentämisen arvioitiin mahdollistavan henkilöstön siirrot kotihoitoon. Luolavuoren vanhainkodin lakkauttamisen myötä vapautuikin henkilökuntaa, joka kuitenkin ensisijassa siirrettiin korvaamaan jo vuosien ajan tilapäisin vakanssein hoidettuja tehtäviä. Tilapäisiä vakansseja on lakkautettu vanhuspalvelujen tulosalueella tähän mennessä 55. Kotihoitoon siirtyy Luolavuoren vanhainkodin lakkautumisen myötä vapautuneesta henkilöstöstä ainoastaan 32 työntekijää.

Koska korvattavista tilapäisistä vakansseista suuri osa oli sairaanhoitajien vakansseja, samalla myös ympärivuorokautisen hoidon henkilöstörakenne vääristyi.

Kotihoitoon on perustettu huhtikuussa 2011 kahdeksan sairaanhoitajan ja kuusi lähihoitajan työsuhdetta. Koska myös kotihoidossa oli lakkautettavia tilapäisiä vakansseja neljä, on kotihoidon henkilöstölisäys yhteensä 42 työntekijää. Palvelurakennemuutoksen edellyttämästä 104 työntekijän tavoitteesta puuttuu siis edelleen 62 työntekijää.

Kaupunginhallituksen hallintojaosto käsitteli 14.12. kokouksessaan peruspalvelulautakunnan esitystä vanhuspalveluiden 33 hallinnollisen viran lakkauttamisesta. Hallintojaosto päätti tuolloin palauttaa lautakunnan esityksen uudelleenharkittavaksi. Asian esittelyosassa todetaan nimenomaan kotihoidon liian vähäinen resursointi, peruspalvelulautakunnan esitys virkojen lakkauttamiseksi palautettiinkin uudelleenarvioitavaksi erityisesti kotihoidon osalta.

Vanhuspalvelujen tulosalueen näkemyksen mukaan edellä mainituista vakansseista tulee osoittaa 30 vakanssia kotihoidon palvelurakennemuutokseen seuraavasti:

Kotihoidon uutta organisaatiota valmistellut muutosryhmä halusi vähentää hallinnollisia vakansseja, jonka myötä kotihoidon organisaatiosta leikattiin esimiestason vakansseja lähes puolella. Tässä yhteydessä luotiin kotihoitoon alueita, joissa osassa on kaksi tiimiä ja osassa on kolme tiimiä. Kolmen tiimien esimiehillä (palveluesimies) on suoria alaisia keskimäärin 35. Näin suuri alaisten lukumäärä on osoittautunut hyvin raskaaksi sekä johtamisen ja henkilöstön hyvinvoinnin kannalta että asiakkaiden saaman palvelun kannalta. Kotihoidossa ei ole myöskään suunnittelu- ja kehittämistehtävissä henkilökuntaa, joten lähiesimiehet ja alueiden johtajat tekevät operatiivisen johtamisen lisäksi myös laajoja kehittämis- ja suunnittelutehtäviä.

Koska kolmen tiimin alueet eivät ole osoittautuneet toimiviksi, tulisi ne purkaa. Kotihoidossa tulisi jatkossa olla ainoastaan kahden tiimin alueita, jolloin lähiesimiehillä on alaisia keskimäärin 25. Tähän tarvitaan 4 palveluesimiehen uutta virkaa.

Ikääntymispoliittinen strategia sisälsi myös tavoitteen kotihoidon henkilökuntarakenteen kehittämiseksi. Kotihoidon henkilöstörakenne painottuu nykyisin vahvasti kotiavustajien ja kodinhoitajien vakansseihin. Sairaanhoidollisen ammattitaidon vähäisyys korostuu entisestään asiakaskunnan avuntarpeen lisääntyessä. Kotona hoitamisen ulottuessa yhä pidemmälle tulevat asiakkaat tarvitsemaan yhä enemmän myös sairaanhoidollista apua. Kotihoidossa tiimien sairaanhoitajilla on tärkeä rooli vaativan hoitotyön toteuttamisessa kussakin tiimissä. Kun tiimien asiakasmäärät nousevat, on sairaanhoitajilla vaikeuksia toteuttaa työtänsä työajan puitteissa. Nyt esitettävällä 7 sairaanhoitajan lisäyksellä pystytään turvaamaan ruuhkautuneiden alueiden sairaanhoitopalvelut ja lohkomaan ylisuuria alueita.

Myös lisäresurssointi lähihoitajien määrään on tarpeellinen. Ammatillisen osaamisen tavoitteet on Turun kotihoidossa asetettu siten, että peruskotihoidossa uusien työsuhteiden tulisi olla vähintään lähihoitajatasoisia. Asiakaskunnan tarpeiden ja hoidon vaativuuden lisääntyessä kotihoidossa erityisesti ilta- ja viikonloppuhoitoa tarvitaan yhä enemmän. Kotihoidossa tulisikin tavoitteellisesti siirtyä tasarytmiseen työvuorosuunnitteluun, jolloin kotihoidon miehitys pysyisi mahdollisimman tasaisena koko viikon. 19 lähihoitajan vakanssin lisäyksellä pystytään turvaamaan riittävä miehitys myös ilta- ja viikonloppuvuoroihin.  

Kaupunginhallituksen hallintojaoston palauttamista vakansseista tulee osoittaa kolme vakanssia ympärivuorokautisen hoidon sairaanhoitajamitoituksen turvaamiseksi.

Edellä kerrotun perusteella vanhuspalvelujen tulosalue esittää seuraavia vakanssimuutoksia:

Liite 1Esitettävät toimien perustamiset ja lakkautukset

Yhteenvetona voidaan todeta, että ikääntymispoliittisen strategian sisältämän palvelurakennemuutoksen mukaisesti kotihoitoon tuli lisätä vähentyvää ympärivuorokautista hoitoa korvaamaan 104 vakanssia. Tämä oli tarkoitus toteuttaa siten, että Luolavuoren toiminnan lakkauttamisen myötä vapautunut henkilöstö siirtyy kotihoitoon.

Luolavuoren henkilöstö siirrettiin kuitenkin suurimmaksi osaksi korvaamaan jo vuosia käytössä olleita tilapäisin vakanssein hoidettuja tehtäviä (joita on siis vähennetty 55 kpl).

Teknisesti tässä esityksessä esitetään perustettavaksi 33 vakanssia ja lakkautetaan saman verran, joten nettovaikutus henkilöstöön on 0.

Todellisuudessakaan vanhuspalvelujen tulosalueen vakanssien määrä ei lisäänny, sillä 55 tilapäistä vakanssia on vähennetty ja perustettavaksi esitetään 33 vakanssia. Faktisesti siis vakanssimäärä siis pienenee 12:lla.

Teknisesti esityksen kustannusvaikutus näyttäisi olevan negatiivinen koska perustettavat vakanssit ovat kaikki kustannuksiltaan lakkautettavia halvempia. Todellisuudessa nyt esitetään pääosin korvattavaksi tilapäisien vakanssien lakkautusten myötä hävinneitä sairaanhoitajia uusilla sairaanhoitajien vakansseilla tai hävinneitä lähihoitajia uusilla lähihoitajien vakansseilla.

Peruspalvelujohtaja Riitta Liuksa:

EhdotusPeruspalvelulautakunta päättää esittää kaupunginhallituksen hallintojaostolle liitteessä 1 esitetyt toimien perustamiset ja lakkauttamiset.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallituksen hallintojaosto


Liitteet:

Perla § 166
Liite 1:Vanhuspalveluiden tulosalueen esitykset vakanssimuutoksiksi